뉴스포츠 평가방법이 중학생들의 체육수업 몰입 및 만족도에 미치는 영향 The Effects of New Sports Assessment Methods on Commitment and Satisfaction of Physical Education of Middle School Students원문보기
이 연구는 변화하는 체육교육 현장에서 새로운 대안인 뉴스포츠 수업의 평가방법을 고안하여 적용한 체육수업이 중학생들의 수업몰입과 수업만족도에 미치는 효과와 활용가능성을 탐색해보고 이를 통하여 창의적인 학교체육 수업 프로그램 개선에 도움이 될 자료를 제공하는데 그 목적이 있다. 본 연구를 위하여 서울특별시에 소재하는 D중학교 2학년 동질 집단 6개 학급 161명으로, 실험집단 81명은 신체활동가치 중심의 평가방법을 적용한 체육수업을 실시하였고, 비교집단 80명은 운동기능 중심의 전통적 평가방법을 적용한 체육수업을 실시하였다. 수업의 단원은 경쟁활동 중 뉴스포츠 종목인 티볼과 플로어볼을 단원으로 하였다. 연구 절차는 실험처치 전 사전검사를 실시하였고 실험집단과 비교집단의 수업을 한 후 각 집단 내 그리고 두 집단 간 체육수업 몰입과 만족도에 대한 사전 사후 검사를 통계처리하고 비교 분석하였으며 결과는 다음과 같다. 첫째, 실험집단과 비교집단 체육수업 몰입 검사에서 실험집단이 비교집단에 비해 더 높은 평균점수를 얻었으며 ...
이 연구는 변화하는 체육교육 현장에서 새로운 대안인 뉴스포츠 수업의 평가방법을 고안하여 적용한 체육수업이 중학생들의 수업몰입과 수업만족도에 미치는 효과와 활용가능성을 탐색해보고 이를 통하여 창의적인 학교체육 수업 프로그램 개선에 도움이 될 자료를 제공하는데 그 목적이 있다. 본 연구를 위하여 서울특별시에 소재하는 D중학교 2학년 동질 집단 6개 학급 161명으로, 실험집단 81명은 신체활동가치 중심의 평가방법을 적용한 체육수업을 실시하였고, 비교집단 80명은 운동기능 중심의 전통적 평가방법을 적용한 체육수업을 실시하였다. 수업의 단원은 경쟁활동 중 뉴스포츠 종목인 티볼과 플로어볼을 단원으로 하였다. 연구 절차는 실험처치 전 사전검사를 실시하였고 실험집단과 비교집단의 수업을 한 후 각 집단 내 그리고 두 집단 간 체육수업 몰입과 만족도에 대한 사전 사후 검사를 통계처리하고 비교 분석하였으며 결과는 다음과 같다. 첫째, 실험집단과 비교집단 체육수업 몰입 검사에서 실험집단이 비교집단에 비해 더 높은 평균점수를 얻었으며 t-test 결과 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 체육수업 몰입에 대한 실험집단의 사전․사후검사에서 사후검사가 사전검사에 비해 더 높은 평균점수를 얻었으며 t-test 결과 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 셋째, 체육수업 몰입에 대한 비교집단의 사전․사후검사에서 사전검사와 사후검사가 비슷한 평균점수를 얻었으며 t-test 결과 통계적으로 유의한 차이가 없는 것으로 나타났다. 넷째, 실험집단과 비교집단 간 체육수업 만족도 검사에서 실험집단이 비교집단에 비해 더 높은 평균점수를 얻었으며 t-test 결과 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 다섯째, 체육수업 만족도에 대한 실험집단의 사전․사후검사에서 사후검사가 사전검사에 비해 더 높은 평균점수를 얻었으며 t-test 결과 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 여섯째, 체육수업 만족도에 대한 비교집단의 사전․사후검사에서 사전검사와 사후검사가 비슷한 평균점수를 얻었으며 t-test 결과 통계적으로 유의한 차이가 없는 것으로 나타났다. 이상과 같이 뉴스포츠 수업에서 평가방법이 중학생들의 체육수업 몰입과 만족도에 긍정적인 효과가 있었음을 알 수 있다. 이러한 결과는 뉴스포츠 수업의 한계를 극복하기 위해서는 교사가 뉴스포츠에 대한 전문성을 가지고 학생들에게 어떠한 가치를 제공할 것인가를 깊이 있게 고민하여 효율적으로 수업을 조직하여 진행하는 것이 뉴스포츠 수업에 대한 수업몰입 및 수업만족도가 높다는 것을 의미한다.
이 연구는 변화하는 체육교육 현장에서 새로운 대안인 뉴스포츠 수업의 평가방법을 고안하여 적용한 체육수업이 중학생들의 수업몰입과 수업만족도에 미치는 효과와 활용가능성을 탐색해보고 이를 통하여 창의적인 학교체육 수업 프로그램 개선에 도움이 될 자료를 제공하는데 그 목적이 있다. 본 연구를 위하여 서울특별시에 소재하는 D중학교 2학년 동질 집단 6개 학급 161명으로, 실험집단 81명은 신체활동가치 중심의 평가방법을 적용한 체육수업을 실시하였고, 비교집단 80명은 운동기능 중심의 전통적 평가방법을 적용한 체육수업을 실시하였다. 수업의 단원은 경쟁활동 중 뉴스포츠 종목인 티볼과 플로어볼을 단원으로 하였다. 연구 절차는 실험처치 전 사전검사를 실시하였고 실험집단과 비교집단의 수업을 한 후 각 집단 내 그리고 두 집단 간 체육수업 몰입과 만족도에 대한 사전 사후 검사를 통계처리하고 비교 분석하였으며 결과는 다음과 같다. 첫째, 실험집단과 비교집단 체육수업 몰입 검사에서 실험집단이 비교집단에 비해 더 높은 평균점수를 얻었으며 t-test 결과 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 체육수업 몰입에 대한 실험집단의 사전․사후검사에서 사후검사가 사전검사에 비해 더 높은 평균점수를 얻었으며 t-test 결과 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 셋째, 체육수업 몰입에 대한 비교집단의 사전․사후검사에서 사전검사와 사후검사가 비슷한 평균점수를 얻었으며 t-test 결과 통계적으로 유의한 차이가 없는 것으로 나타났다. 넷째, 실험집단과 비교집단 간 체육수업 만족도 검사에서 실험집단이 비교집단에 비해 더 높은 평균점수를 얻었으며 t-test 결과 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 다섯째, 체육수업 만족도에 대한 실험집단의 사전․사후검사에서 사후검사가 사전검사에 비해 더 높은 평균점수를 얻었으며 t-test 결과 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 여섯째, 체육수업 만족도에 대한 비교집단의 사전․사후검사에서 사전검사와 사후검사가 비슷한 평균점수를 얻었으며 t-test 결과 통계적으로 유의한 차이가 없는 것으로 나타났다. 이상과 같이 뉴스포츠 수업에서 평가방법이 중학생들의 체육수업 몰입과 만족도에 긍정적인 효과가 있었음을 알 수 있다. 이러한 결과는 뉴스포츠 수업의 한계를 극복하기 위해서는 교사가 뉴스포츠에 대한 전문성을 가지고 학생들에게 어떠한 가치를 제공할 것인가를 깊이 있게 고민하여 효율적으로 수업을 조직하여 진행하는 것이 뉴스포츠 수업에 대한 수업몰입 및 수업만족도가 높다는 것을 의미한다.
The aim of this thesis is to improve creative physical education program by investigating the effects of new sports assesment methods on commitment and satisfaction of physical education class of middle school students. For this study, 161 students of middle school 'D' in Seoul participated in the e...
The aim of this thesis is to improve creative physical education program by investigating the effects of new sports assesment methods on commitment and satisfaction of physical education class of middle school students. For this study, 161 students of middle school 'D' in Seoul participated in the experiment. Among them, 81 students of experimental group participated in physical education class that adopted physical activity value-focused assessment methods while 80 students of controlled group participated in traditional exercise ability-focused assessment methods. Expecially, I chose tee ball and floorball as target unit among various new sports. The research process consists several steps. At first, I performed pre-test and experimental treatment. After conducting each class for the experimental group and controlled group, I performed comparative analysis on commitment and satisfaction of classes for intra-group and inter-groups. The conclusions were as follows: First, the experimental group recorded a higher average than its counterpart on commitment of physical education class and it was proven meaningful by the t-test. Second, the experimental group having a posttest recorded a higher average than the same group having a pretest on commitment of physical education class and it was also proven meaningful by the t-test. Third, the control group having a posttest recorded a similar average to the same group having a pretest on commitment of physical education class and it was also proven meaningful by the t-test. Forth, the experimental group recorded a higher average than its counterpart on satisfaction of physical education class and it was proven meaningful by the t-test. Fifth, the experimental group having a posttest recorded a higher average than the same group having a pretest on satisfaction of physical education class and it was also proven meaningful by the t-test. Sixth, the control group having a posttest recorded a similar average to the same group having a pretest on commitment of physical education class and it was also proven meaningful by the t-test. The experimental results reveal that assessment methods have positive effects on commitment and satisfaction of physical education in new sports classes. This results imply that teachers need to not only conduct experience-oriented classes but also devise and apply appropriate assessment methods to enhance commitment and satisfaction of physical education in new sports classes.
The aim of this thesis is to improve creative physical education program by investigating the effects of new sports assesment methods on commitment and satisfaction of physical education class of middle school students. For this study, 161 students of middle school 'D' in Seoul participated in the experiment. Among them, 81 students of experimental group participated in physical education class that adopted physical activity value-focused assessment methods while 80 students of controlled group participated in traditional exercise ability-focused assessment methods. Expecially, I chose tee ball and floorball as target unit among various new sports. The research process consists several steps. At first, I performed pre-test and experimental treatment. After conducting each class for the experimental group and controlled group, I performed comparative analysis on commitment and satisfaction of classes for intra-group and inter-groups. The conclusions were as follows: First, the experimental group recorded a higher average than its counterpart on commitment of physical education class and it was proven meaningful by the t-test. Second, the experimental group having a posttest recorded a higher average than the same group having a pretest on commitment of physical education class and it was also proven meaningful by the t-test. Third, the control group having a posttest recorded a similar average to the same group having a pretest on commitment of physical education class and it was also proven meaningful by the t-test. Forth, the experimental group recorded a higher average than its counterpart on satisfaction of physical education class and it was proven meaningful by the t-test. Fifth, the experimental group having a posttest recorded a higher average than the same group having a pretest on satisfaction of physical education class and it was also proven meaningful by the t-test. Sixth, the control group having a posttest recorded a similar average to the same group having a pretest on commitment of physical education class and it was also proven meaningful by the t-test. The experimental results reveal that assessment methods have positive effects on commitment and satisfaction of physical education in new sports classes. This results imply that teachers need to not only conduct experience-oriented classes but also devise and apply appropriate assessment methods to enhance commitment and satisfaction of physical education in new sports classes.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.