최근 인구의 고령화와 소득증가 등으로 인해 국민들의 여가생활 대한 관심이 높아지게 되었고 또한 삶의 질을 중시하는 문화가 확산됨에 따라 캠핑산업이 급성장하고 있다. 이에 캠핑관련 업체들은 자사제품을 신문과 방송매체 등의 미디어를 활용하여 적극적으로 홍보하고 있는데, 그 중에서 박람회는 캠핑과 관련된 업체들이 활용하는 가장 인기 있는 촉진수단 중 하나가 되었다. 박람회는 목표화된 유망고객인 관람객을 대상으로, 이는 다른 어떤 촉진수단과도 차별화된 박람회만의 특징으로, 유망고객은 자발적으로 박람회에 방문하여 직접적인 구매로 연결될 수 있기 때문에 박람회의 역할에 대한 중요성이 대두되고 있다. 그러나 최근 캠핑인구의 증가와 관련 산업의 시장규모가 지속적으로 성장함에도 불구하고 아직 캠핑 박람회의 방문객을 대상으로 실시한 연구는 미흡한 상황이며, 이에 대한 연구의 필요성이 대두되고 있다. 따라서 본 연구는 2014서울국제캠핑 박람회의 방문객을 대상으로 그들이 추구하는 편익들 중 어떠한 요인들로 인해 박람회에 방문하는 것에 대해 가치를 느끼고, 만족하여 향후 국제캠핑박람회에 대한 재방문의도와 ...
최근 인구의 고령화와 소득증가 등으로 인해 국민들의 여가생활 대한 관심이 높아지게 되었고 또한 삶의 질을 중시하는 문화가 확산됨에 따라 캠핑산업이 급성장하고 있다. 이에 캠핑관련 업체들은 자사제품을 신문과 방송매체 등의 미디어를 활용하여 적극적으로 홍보하고 있는데, 그 중에서 박람회는 캠핑과 관련된 업체들이 활용하는 가장 인기 있는 촉진수단 중 하나가 되었다. 박람회는 목표화된 유망고객인 관람객을 대상으로, 이는 다른 어떤 촉진수단과도 차별화된 박람회만의 특징으로, 유망고객은 자발적으로 박람회에 방문하여 직접적인 구매로 연결될 수 있기 때문에 박람회의 역할에 대한 중요성이 대두되고 있다. 그러나 최근 캠핑인구의 증가와 관련 산업의 시장규모가 지속적으로 성장함에도 불구하고 아직 캠핑 박람회의 방문객을 대상으로 실시한 연구는 미흡한 상황이며, 이에 대한 연구의 필요성이 대두되고 있다. 따라서 본 연구는 2014서울국제캠핑 박람회의 방문객을 대상으로 그들이 추구하는 편익들 중 어떠한 요인들로 인해 박람회에 방문하는 것에 대해 가치를 느끼고, 만족하여 향후 국제캠핑박람회에 대한 재방문의도와 추천의도에 영향을 미치는지를 분석함으로써 국제캠핑박람회의 보다 효과적인 마케팅 활동과 전략수립을 위한 기초자료를 제시하는데 그 목적이 있다. 이러한 연구의 목적을 달성하기 위하여 2014년 4월 10일~4월 13일까지 서울무역전시컨벤션센터(SETEC)에서 열린 “2014 서울국제캠핑‧아웃도어 및 레저차량박람회” 방문객들을 모집단으로 선정하였으며, 연구자를 포함한 사전에 교육된 보조연구원 3명과 함께 2인 1조로 편의표본추출법(convenience sampling)을 이용하여 총 350부의 설문지를 배포하여 불성실하게 응답한 자료를 제외한 307부를 최종 자료 분석에 사용하였다. 자료처리는 PASW 21.0 Version을 이용하여 분석하였고 자료 분석을 위해 사용된 통계기법은 빈도분석, 탐색적 요인분석, 신뢰도분석, 상관관계분석, 단순 및 다중회귀분석을 실시하여 다음과 같은 결과를 도출하였다. 첫째, 국제캠핑박람회 방문객의 추구편익이 지각된 가치에 미치는 영향에서 추구편익 중 일상탈피, 정보획득 순으로 지각된 가치에 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났으며 여가활용과 구매활동은 지각된 가치에 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 둘째, 국제캠핑박람회 방문객의 지각된 가치가 만족도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 국제캠핑박람회 방문객의 지각된 가치가 행동의도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 국제캠핑박람회 방문객의 만족도가 행동의도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다.
최근 인구의 고령화와 소득증가 등으로 인해 국민들의 여가생활 대한 관심이 높아지게 되었고 또한 삶의 질을 중시하는 문화가 확산됨에 따라 캠핑산업이 급성장하고 있다. 이에 캠핑관련 업체들은 자사제품을 신문과 방송매체 등의 미디어를 활용하여 적극적으로 홍보하고 있는데, 그 중에서 박람회는 캠핑과 관련된 업체들이 활용하는 가장 인기 있는 촉진수단 중 하나가 되었다. 박람회는 목표화된 유망고객인 관람객을 대상으로, 이는 다른 어떤 촉진수단과도 차별화된 박람회만의 특징으로, 유망고객은 자발적으로 박람회에 방문하여 직접적인 구매로 연결될 수 있기 때문에 박람회의 역할에 대한 중요성이 대두되고 있다. 그러나 최근 캠핑인구의 증가와 관련 산업의 시장규모가 지속적으로 성장함에도 불구하고 아직 캠핑 박람회의 방문객을 대상으로 실시한 연구는 미흡한 상황이며, 이에 대한 연구의 필요성이 대두되고 있다. 따라서 본 연구는 2014서울국제캠핑 박람회의 방문객을 대상으로 그들이 추구하는 편익들 중 어떠한 요인들로 인해 박람회에 방문하는 것에 대해 가치를 느끼고, 만족하여 향후 국제캠핑박람회에 대한 재방문의도와 추천의도에 영향을 미치는지를 분석함으로써 국제캠핑박람회의 보다 효과적인 마케팅 활동과 전략수립을 위한 기초자료를 제시하는데 그 목적이 있다. 이러한 연구의 목적을 달성하기 위하여 2014년 4월 10일~4월 13일까지 서울무역전시컨벤션센터(SETEC)에서 열린 “2014 서울국제캠핑‧아웃도어 및 레저차량박람회” 방문객들을 모집단으로 선정하였으며, 연구자를 포함한 사전에 교육된 보조연구원 3명과 함께 2인 1조로 편의표본추출법(convenience sampling)을 이용하여 총 350부의 설문지를 배포하여 불성실하게 응답한 자료를 제외한 307부를 최종 자료 분석에 사용하였다. 자료처리는 PASW 21.0 Version을 이용하여 분석하였고 자료 분석을 위해 사용된 통계기법은 빈도분석, 탐색적 요인분석, 신뢰도분석, 상관관계분석, 단순 및 다중회귀분석을 실시하여 다음과 같은 결과를 도출하였다. 첫째, 국제캠핑박람회 방문객의 추구편익이 지각된 가치에 미치는 영향에서 추구편익 중 일상탈피, 정보획득 순으로 지각된 가치에 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났으며 여가활용과 구매활동은 지각된 가치에 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 둘째, 국제캠핑박람회 방문객의 지각된 가치가 만족도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 국제캠핑박람회 방문객의 지각된 가치가 행동의도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 국제캠핑박람회 방문객의 만족도가 행동의도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다.
The aging of the population and income increase of the citizens is giving an impact on the interest of Leisure growth. The growth of the quality of life is also affected the campaign industry increasing rapidly. The campaign related organization products such as newspapers and broadcast media are ut...
The aging of the population and income increase of the citizens is giving an impact on the interest of Leisure growth. The growth of the quality of life is also affected the campaign industry increasing rapidly. The campaign related organization products such as newspapers and broadcast media are utilize as a promotional tools. However, among those promotional tools exhibition as well as campaign related organization is the most well-like and to be choose. In view that the target visitors who participate the expo is also become a consumer in the expo, this has shown that the importance of the role of exhibition. However, although there is a numbers increase in the population of campaign industry the researches that conduct to target the visitors are still insufficient recently. In this study, it is to target the visitors of 2014 Seoul International Camping Expo. It is to find out among the conveniences which factors are giving an impact on the expo value. Furthermore, same goes to the satisfaction of the visitors was also take in to consideration in order to evaluate on the revisit rate and recommendation rate in the future international expo. The purpose of the study is to identify the effectiveness of the present marketing strategies.In order to achieve the purpose of this study, the research has been done during the “Seoul International Camping. Outdoor & RV Show 2014” which is held in Seoul Trade Exhibition & Convention Center (SETEC) from 10th April 2014 to 13th April 2014. The visitors of the above mentioned Expo has been selected as the respondents for the research. The research was conducted by the researcher included 3 research assistant in a team grouping. Convenience sampling model is used to do the analysis. There are in total 350 questionnnaires prepared. However, only 307 parts was be able to be used due to the parts of failure data occurred. On the other hand, PASW 21.0 VERSION was used to do data processing and analysis. The methods used to analyze the data is the frequency analysis, exploratory factor analysis, reliability analysis, correlation analysis was performed to obtain the result. First, the pursuit of the International Camping visitors benefit from the impact of the perceived value of the day-to-day benefits escape pursuing, obtaining information on the static order of perceived value was found to be affecting recreational activities and perceived value on purchase showed no significant effect. Second, the perceived value of the visitors has a significant influence on the level of satisfaction the visitors hold. Third, the perceived value of the International Camping also has a significant influence on the behaviors of the visitors. Fourth, the satisfaction of the visitors also has an influence on the behavior intentions of the visitors.
The aging of the population and income increase of the citizens is giving an impact on the interest of Leisure growth. The growth of the quality of life is also affected the campaign industry increasing rapidly. The campaign related organization products such as newspapers and broadcast media are utilize as a promotional tools. However, among those promotional tools exhibition as well as campaign related organization is the most well-like and to be choose. In view that the target visitors who participate the expo is also become a consumer in the expo, this has shown that the importance of the role of exhibition. However, although there is a numbers increase in the population of campaign industry the researches that conduct to target the visitors are still insufficient recently. In this study, it is to target the visitors of 2014 Seoul International Camping Expo. It is to find out among the conveniences which factors are giving an impact on the expo value. Furthermore, same goes to the satisfaction of the visitors was also take in to consideration in order to evaluate on the revisit rate and recommendation rate in the future international expo. The purpose of the study is to identify the effectiveness of the present marketing strategies.In order to achieve the purpose of this study, the research has been done during the “Seoul International Camping. Outdoor & RV Show 2014” which is held in Seoul Trade Exhibition & Convention Center (SETEC) from 10th April 2014 to 13th April 2014. The visitors of the above mentioned Expo has been selected as the respondents for the research. The research was conducted by the researcher included 3 research assistant in a team grouping. Convenience sampling model is used to do the analysis. There are in total 350 questionnnaires prepared. However, only 307 parts was be able to be used due to the parts of failure data occurred. On the other hand, PASW 21.0 VERSION was used to do data processing and analysis. The methods used to analyze the data is the frequency analysis, exploratory factor analysis, reliability analysis, correlation analysis was performed to obtain the result. First, the pursuit of the International Camping visitors benefit from the impact of the perceived value of the day-to-day benefits escape pursuing, obtaining information on the static order of perceived value was found to be affecting recreational activities and perceived value on purchase showed no significant effect. Second, the perceived value of the visitors has a significant influence on the level of satisfaction the visitors hold. Third, the perceived value of the International Camping also has a significant influence on the behaviors of the visitors. Fourth, the satisfaction of the visitors also has an influence on the behavior intentions of the visitors.
Keyword
#박람회 추구편익 지각된 가치 만족도 행동의도 Camping Show Benefit Perceived valce Satisfaction Behavior intention
학위논문 정보
저자
이일신
학위수여기관
경희대학교 일반대학원
학위구분
국내석사
학과
컨벤션전시경영학과
지도교수
김대관
발행연도
2014
총페이지
vi, 68 p.
키워드
박람회 추구편익 지각된 가치 만족도 행동의도 Camping Show Benefit Perceived valce Satisfaction Behavior intention
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