교육행정은 새롭게 바뀌는 교육환경의 시대 변화와 이에 따른 교육행정서비스의 다양화, 전문화 추세에 주체적, 능동적으로 대응하며, 미래의 꿈과 희망을 키우는 교육의 한 축을 구성하는 중요한 역할을 담당해야 한다. 이러한 역할 수행을 위해 교육행정공무원은 학생과 교육에 관한 기본적 지식을 갖추고 있어야 하며, 학교 교육의 목적 달성을 위한 교육행정서비스의 원활한 수행을 위해서도 지원행정을 책임지고 있는 교육행정공무원의 능력과 자질을 향상시키고 업무의 전문성을 높이는 것은 매우 필요하다고 하겠다. 따라서 교육행정직공무원 교육훈련은 교육행정의 특수성과 독자성을 반영하고 교육행정공무원의 전문적 업무 능력과 자질을 향상시킴과 동시에 시대적 흐름에 부응할 수 있는 제반 능력을 함양하게 하여 교육의 한 축을 구성하는 중요한 역할을 담당할 수 있는 방향으로 실시되어야 한다. 이 연구는 교육의 한 주체이면서도 주체로서의 위상 및 역할이 미약한 교육행정공무원의 전문성을 향상시킬 수 있는 방안을 공무원 교육훈련을 중심으로 연구한 것으로, 충청북도교육청의 교육훈련 운영현황과 문제점을 검토하고, 교육훈련에 관한 설문조사를 실시하였다. 설문지 구성항목 중 수요조사와 교육과정운영, ...
교육행정은 새롭게 바뀌는 교육환경의 시대 변화와 이에 따른 교육행정서비스의 다양화, 전문화 추세에 주체적, 능동적으로 대응하며, 미래의 꿈과 희망을 키우는 교육의 한 축을 구성하는 중요한 역할을 담당해야 한다. 이러한 역할 수행을 위해 교육행정공무원은 학생과 교육에 관한 기본적 지식을 갖추고 있어야 하며, 학교 교육의 목적 달성을 위한 교육행정서비스의 원활한 수행을 위해서도 지원행정을 책임지고 있는 교육행정공무원의 능력과 자질을 향상시키고 업무의 전문성을 높이는 것은 매우 필요하다고 하겠다. 따라서 교육행정직공무원 교육훈련은 교육행정의 특수성과 독자성을 반영하고 교육행정공무원의 전문적 업무 능력과 자질을 향상시킴과 동시에 시대적 흐름에 부응할 수 있는 제반 능력을 함양하게 하여 교육의 한 축을 구성하는 중요한 역할을 담당할 수 있는 방향으로 실시되어야 한다. 이 연구는 교육의 한 주체이면서도 주체로서의 위상 및 역할이 미약한 교육행정공무원의 전문성을 향상시킬 수 있는 방안을 공무원 교육훈련을 중심으로 연구한 것으로, 충청북도교육청의 교육훈련 운영현황과 문제점을 검토하고, 교육훈련에 관한 설문조사를 실시하였다. 설문지 구성항목 중 수요조사와 교육과정운영, 동기유발 관련 조사는 실태분석 자료로, 전문성에 대한 항목은 개인적 특성에 따라 전문성에 대한 인식이 다를 것이라는 연구가설을 설정하여 전문성 강화방안을 연구하였다. 이러한 분석 결과를 바탕으로 교육행정공무원의 전문성 강화 방안을 제시하면 다음과 같다. 첫째, 교육행정의 전문성을 반영한 교육훈련 프로그램의 체계적인 개발이 필요하다. 교육행정업무의 전문성에는 행정 전문지식과 직무능력을 기본으로, 교육에 대한 독자성과 특수성에 대한 이해 그리고 원활한 의사소통능력과 행정환경의 변화에 대한 대응능력까지도 전문성의 범위에 포함되어야 한다. 특히 요즘은 교육행정서비스의 복잡화․다양화 등으로 고품질 행정서비스의 요구가 늘어나는 시대적 요청에 따라, 교육행정업무의 종류와 범위도 점차 넓어지며 교육행정공무원의 전문성의 범위도 점차 확대되고 있는 실정이므로, 교육훈련도 이러한 시대적 흐름을 적극 반영할 필요가 있다. 둘째, 교육훈련에 대한 설문조사 결과 근무연수별, 직급별, 나이별로 교육훈련운영 전반에 대하여 유의미한 차이를 보이는 것으로 나타났으므로, 이러한 각기 다른 수요(필요)를 최대한 반영하여 근무연수와 직급, 나이를 고려한 최적의 맞춤형 교육훈련 운영계획을 마련하여야 한다. 셋째, 철저한 교육훈련 수요조사로 교육행정 조직의 특성과 일선 현장의 필요를 반영한 효율적인 교육훈련 운영이 필요하다. 이를 통해 교육훈련이 유용하게 작용하고 있다는 효과성까지 밀접한 연관이 이루어지도록 체계적이고 일관성 있는 교육훈련을 마련해야 한다. 넷째, 교육행정공무원들은 능력개발과 전문성 강화 의지가 높고, 이에 따라 개인적인 노력을 하고 있는 것으로 나타났으며, 응답자의 절반이상이 현재의 교육훈련 프로그램이 본인의 전문성 강화에 도움이 된다고 인식하고 있었다. 따라서 교육훈련 담당 기관에서는 이러한 현장의 실태를 파악하여 능력개발과 전문성 강화를 위한 교육훈련 동기를 더욱 높이고, 전문성을 강화해 나갈수 있는 제도적인 장치를 강구해야 할 것이다. 우수한 인재들이 공직에 입문하여 최대한의 능력을 발휘하도록 하기 위해서는 적절한 배움의 기회가 언제든지 제공되어야 하며, 끊임없는 능력개발과 전문성을 강화하고자 하는 노력들이 이어져야 한다. 이를 위해 시대적 흐름에 부합하는 다양하고 전문화된 교육훈련 프로그램을 마련하고, 교육훈련을 수요자 개개인의 특성과 조직의 독자성․특수성까지 반영하여 내실있게 운영한다면 개인의 전문성 강화와 조직의 역량 강화 모두를 동시에 달성할 수 있을 것이다.
교육행정은 새롭게 바뀌는 교육환경의 시대 변화와 이에 따른 교육행정서비스의 다양화, 전문화 추세에 주체적, 능동적으로 대응하며, 미래의 꿈과 희망을 키우는 교육의 한 축을 구성하는 중요한 역할을 담당해야 한다. 이러한 역할 수행을 위해 교육행정공무원은 학생과 교육에 관한 기본적 지식을 갖추고 있어야 하며, 학교 교육의 목적 달성을 위한 교육행정서비스의 원활한 수행을 위해서도 지원행정을 책임지고 있는 교육행정공무원의 능력과 자질을 향상시키고 업무의 전문성을 높이는 것은 매우 필요하다고 하겠다. 따라서 교육행정직공무원 교육훈련은 교육행정의 특수성과 독자성을 반영하고 교육행정공무원의 전문적 업무 능력과 자질을 향상시킴과 동시에 시대적 흐름에 부응할 수 있는 제반 능력을 함양하게 하여 교육의 한 축을 구성하는 중요한 역할을 담당할 수 있는 방향으로 실시되어야 한다. 이 연구는 교육의 한 주체이면서도 주체로서의 위상 및 역할이 미약한 교육행정공무원의 전문성을 향상시킬 수 있는 방안을 공무원 교육훈련을 중심으로 연구한 것으로, 충청북도교육청의 교육훈련 운영현황과 문제점을 검토하고, 교육훈련에 관한 설문조사를 실시하였다. 설문지 구성항목 중 수요조사와 교육과정운영, 동기유발 관련 조사는 실태분석 자료로, 전문성에 대한 항목은 개인적 특성에 따라 전문성에 대한 인식이 다를 것이라는 연구가설을 설정하여 전문성 강화방안을 연구하였다. 이러한 분석 결과를 바탕으로 교육행정공무원의 전문성 강화 방안을 제시하면 다음과 같다. 첫째, 교육행정의 전문성을 반영한 교육훈련 프로그램의 체계적인 개발이 필요하다. 교육행정업무의 전문성에는 행정 전문지식과 직무능력을 기본으로, 교육에 대한 독자성과 특수성에 대한 이해 그리고 원활한 의사소통능력과 행정환경의 변화에 대한 대응능력까지도 전문성의 범위에 포함되어야 한다. 특히 요즘은 교육행정서비스의 복잡화․다양화 등으로 고품질 행정서비스의 요구가 늘어나는 시대적 요청에 따라, 교육행정업무의 종류와 범위도 점차 넓어지며 교육행정공무원의 전문성의 범위도 점차 확대되고 있는 실정이므로, 교육훈련도 이러한 시대적 흐름을 적극 반영할 필요가 있다. 둘째, 교육훈련에 대한 설문조사 결과 근무연수별, 직급별, 나이별로 교육훈련운영 전반에 대하여 유의미한 차이를 보이는 것으로 나타났으므로, 이러한 각기 다른 수요(필요)를 최대한 반영하여 근무연수와 직급, 나이를 고려한 최적의 맞춤형 교육훈련 운영계획을 마련하여야 한다. 셋째, 철저한 교육훈련 수요조사로 교육행정 조직의 특성과 일선 현장의 필요를 반영한 효율적인 교육훈련 운영이 필요하다. 이를 통해 교육훈련이 유용하게 작용하고 있다는 효과성까지 밀접한 연관이 이루어지도록 체계적이고 일관성 있는 교육훈련을 마련해야 한다. 넷째, 교육행정공무원들은 능력개발과 전문성 강화 의지가 높고, 이에 따라 개인적인 노력을 하고 있는 것으로 나타났으며, 응답자의 절반이상이 현재의 교육훈련 프로그램이 본인의 전문성 강화에 도움이 된다고 인식하고 있었다. 따라서 교육훈련 담당 기관에서는 이러한 현장의 실태를 파악하여 능력개발과 전문성 강화를 위한 교육훈련 동기를 더욱 높이고, 전문성을 강화해 나갈수 있는 제도적인 장치를 강구해야 할 것이다. 우수한 인재들이 공직에 입문하여 최대한의 능력을 발휘하도록 하기 위해서는 적절한 배움의 기회가 언제든지 제공되어야 하며, 끊임없는 능력개발과 전문성을 강화하고자 하는 노력들이 이어져야 한다. 이를 위해 시대적 흐름에 부합하는 다양하고 전문화된 교육훈련 프로그램을 마련하고, 교육훈련을 수요자 개개인의 특성과 조직의 독자성․특수성까지 반영하여 내실있게 운영한다면 개인의 전문성 강화와 조직의 역량 강화 모두를 동시에 달성할 수 있을 것이다.
Education administration has the important role of actively responding to the trends of diversification and specialization of education administration services in accordance with the changing times and educational environmentas well as forming a major axis of a public educational system that is able...
Education administration has the important role of actively responding to the trends of diversification and specialization of education administration services in accordance with the changing times and educational environmentas well as forming a major axis of a public educational system that is able to cultivate dreams and hope for the future. In order to effectively play these roles, education administration officials must be equipped with a basic understanding of students and the field of education. In order to ensure the smooth operation of educational administration services that successfully achieve the goals of public school education, it is imperative that the job capacity and qualifications of education administration officials, who are responsible for the administrative workings of the educational system, be improved together with their job expertise. Therefore, the training of education administration officialsmust reflect the unique identity and character of education administration and improve the job skills and expertise of education administration officials. At the same time, the training must cultivate officials who are equipped with the ability to respond to the needs of the times in a variety of areasand be conducted in a manner such that trainees are able to take on a major role in the administrative aspect of education. This study focuses on training as a method of improving the job expertise of education administration officials, who are major agents in the field of education, but have thus far been overlooked in terms of their status and role.The current status of and problems with the training programs offered by the Chungcheongbuk-do Office of Education were examined, and a survey was conducted concerning this training. Among the survey topics, investigations concerning the demand, motivation, and operation of the training programs were based on status analysis data. The research hypothesis of this study is that the perception of “expertise” varies according to individual differences. Based on these analyses, a plan for the strengthening of the expertise of education administration officials may be summarized as follows. First, a training program that reflects the expertise required by the field of education administration must be developed in a systematic manner. The expertise required in education administration work includes not only specialized knowledge and adequate job performance related to administration as a basic quality but also an understanding of the unique nature of the field of education, good communication skills, and the ability to respond to changes in the administrative environment. In particular, in light of the recent complication and diversification of education administration services and the resulting increased demand for high-quality administrative services, the types and range of education administration work are gradually increasing and broadening. Also, due to the current reality that the scope of education administration officials’ expertise is gradually broadening, the training of local education administration officials must actively reflect this trend. Second, the survey results show that there are meaningful differences in opinion concerning the operation of the training by rank, age, and number of years on the job. Therefore, the training must reflect, as much as possible, the wide range of individual needs and perceptions, making the plans for the improvement of training more specific and further subdivided. Operation plans must provide optimum training that is tailored to different groups and takes into consideration the number of years on the job, rank, and age. Third, through exhaustive demand surveys on education administration,a need has been identified for the effective operation of training that reflects the unique characteristics of education administration and the needs that arise in the field. Therefore, the training must be designed to be systematic and consistent so that it can have the additional effect of convincing trainees that the training has concrete results and is directly relevant to their jobs. Fourth, the survey results show that education administration officials have a great desire to improve their skills and expertise, and that many are making various individual efforts to achieve such improvement in their job skills.Over half of the survey respondents stated that they believe the existing training program helped improve expertise. Therefore, institutions responsible for training should become better aware of the current atmosphere and make efforts to further increase motivation to receive training for the improvement of job skills and expertise. An institutional strategy for the strengthening of expertise must also be seriously considered. So that talented individuals may enter public service and demonstrate the maximum extent of their abilities, an appropriate degree of learning opportunities must always be made available. Also, efforts must consistently be made toward skills development and strengthened expertise. If a variety of specialized training programs that meet current societal trends and also demonstrate stability in terms of their reflection of individual characteristics and unique needs, achieved through regularly conducted surveys on the training process, can be developed, it will be possible to achieve both the strengthening of individual levels of expertise as well as the greater collective potential of the organization.
Education administration has the important role of actively responding to the trends of diversification and specialization of education administration services in accordance with the changing times and educational environmentas well as forming a major axis of a public educational system that is able to cultivate dreams and hope for the future. In order to effectively play these roles, education administration officials must be equipped with a basic understanding of students and the field of education. In order to ensure the smooth operation of educational administration services that successfully achieve the goals of public school education, it is imperative that the job capacity and qualifications of education administration officials, who are responsible for the administrative workings of the educational system, be improved together with their job expertise. Therefore, the training of education administration officialsmust reflect the unique identity and character of education administration and improve the job skills and expertise of education administration officials. At the same time, the training must cultivate officials who are equipped with the ability to respond to the needs of the times in a variety of areasand be conducted in a manner such that trainees are able to take on a major role in the administrative aspect of education. This study focuses on training as a method of improving the job expertise of education administration officials, who are major agents in the field of education, but have thus far been overlooked in terms of their status and role.The current status of and problems with the training programs offered by the Chungcheongbuk-do Office of Education were examined, and a survey was conducted concerning this training. Among the survey topics, investigations concerning the demand, motivation, and operation of the training programs were based on status analysis data. The research hypothesis of this study is that the perception of “expertise” varies according to individual differences. Based on these analyses, a plan for the strengthening of the expertise of education administration officials may be summarized as follows. First, a training program that reflects the expertise required by the field of education administration must be developed in a systematic manner. The expertise required in education administration work includes not only specialized knowledge and adequate job performance related to administration as a basic quality but also an understanding of the unique nature of the field of education, good communication skills, and the ability to respond to changes in the administrative environment. In particular, in light of the recent complication and diversification of education administration services and the resulting increased demand for high-quality administrative services, the types and range of education administration work are gradually increasing and broadening. Also, due to the current reality that the scope of education administration officials’ expertise is gradually broadening, the training of local education administration officials must actively reflect this trend. Second, the survey results show that there are meaningful differences in opinion concerning the operation of the training by rank, age, and number of years on the job. Therefore, the training must reflect, as much as possible, the wide range of individual needs and perceptions, making the plans for the improvement of training more specific and further subdivided. Operation plans must provide optimum training that is tailored to different groups and takes into consideration the number of years on the job, rank, and age. Third, through exhaustive demand surveys on education administration,a need has been identified for the effective operation of training that reflects the unique characteristics of education administration and the needs that arise in the field. Therefore, the training must be designed to be systematic and consistent so that it can have the additional effect of convincing trainees that the training has concrete results and is directly relevant to their jobs. Fourth, the survey results show that education administration officials have a great desire to improve their skills and expertise, and that many are making various individual efforts to achieve such improvement in their job skills.Over half of the survey respondents stated that they believe the existing training program helped improve expertise. Therefore, institutions responsible for training should become better aware of the current atmosphere and make efforts to further increase motivation to receive training for the improvement of job skills and expertise. An institutional strategy for the strengthening of expertise must also be seriously considered. So that talented individuals may enter public service and demonstrate the maximum extent of their abilities, an appropriate degree of learning opportunities must always be made available. Also, efforts must consistently be made toward skills development and strengthened expertise. If a variety of specialized training programs that meet current societal trends and also demonstrate stability in terms of their reflection of individual characteristics and unique needs, achieved through regularly conducted surveys on the training process, can be developed, it will be possible to achieve both the strengthening of individual levels of expertise as well as the greater collective potential of the organization.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.