이 논문은 클래식 음악 공연 관객의 성향전환 실태를 분석하고 발전적 전환으로 이끄는 방향을 연구하는데 목적이 있다. 이를 위해 공연장에서 제공하는 공연 및 강좌 프로그램의 실태와 참여자 실태를 파악했다. 이를 바탕으로 관객의 성향전환에 효율적인 방안인 전환 관리체계를 제시하였다. 현재 구조적 불황을 맞은 공연 예술 시장에서 연주자의 삶의 터전인 무대의 활성화를 위하여 여러 형태로 관객 개발을 위해 주력해왔으며, 그 중 하나로 예술 교육의 중요성...
이 논문은 클래식 음악 공연 관객의 성향전환 실태를 분석하고 발전적 전환으로 이끄는 방향을 연구하는데 목적이 있다. 이를 위해 공연장에서 제공하는 공연 및 강좌 프로그램의 실태와 참여자 실태를 파악했다. 이를 바탕으로 관객의 성향전환에 효율적인 방안인 전환 관리체계를 제시하였다. 현재 구조적 불황을 맞은 공연 예술 시장에서 연주자의 삶의 터전인 무대의 활성화를 위하여 여러 형태로 관객 개발을 위해 주력해왔으며, 그 중 하나로 예술 교육의 중요성이 대두(擡頭)되어 왔다. 본 연구에서는 수동적인 의미의 교육보다 능동적이고 주체적인 학습과 체험을 통한 관객의 발전을 중점으로 논의하였다. 공연장에서 마케팅 프로그램의 일환으로 제공하는 여러 가지 프로그램 중 관객의 요구사항을 반영하여 관객의 단계적 성장을 이룰 수 있도록 하는 ‘전환 관리 체계’가 실제로 관객의 성향 전환에 영향을 미치는지 관객 유형별 공연 및 강좌프로그램에 대한 평가, 참여 프로그램 별 관객전환 효과, 바람직한 공연 및 프로그램의 방향과 관객의 단계별 성향전환을 이루기 위하여 각 공급 측면(공연장)과 수요 측면(관객) 실태조사를 통하여 확인 하였다. 현재 국내 공연장에서 시행하고 있는 워크숍과 강좌 프로그램에 참여하고 있는 관객 및 수강생을 대상으로 실태조사를 진행한 결과, 공연장의 전환 관리 체계에 참여하는 관객 및 수강생은 과거와 현재 프로그램의 참여를 통하여 단계적으로 성향 전환 하였다는 것을 확인 할 수 있었다. 하지만 전환 관리 체계란, 공연장에서 일방적인 의미로 제공하는 것이 아닌 프로그램 참여자와의 쌍방향 커뮤니케이션을 통해 프로그램 참여자의 요구사항을 받아들여 참여자가 진정으로 원하는 공연 및 강좌 프로그램을 제시하여야 한다. 참여자의 요구 사항을 받아들여 참여자의 흥미와 지식 습득 욕구를 충족시키는 프로그램은 참여자를 스스로 관련 공연 및 장르에 대한 학습을 하게하며 이러한 과정을 통하여 스스로 주체적이고 능동적인 학습자로서의 자아 발전을 이루게 되는 것이다. 이는 결국 관객의 성향 전환을 통한 관객 역할을 발전을 통해 더불어 공연장도 발전하게 되는 상생의 결과를 낳게 된다. 본 연구를 토대로 전환 관리 체계를 통한 클래식 음악 공연에 흥미가 생기거나 가능성이 있는 고객들을 개발하여 공연장으로서는 관객을 확보하는 마케팅 수단이 되고 그에 따른 수요의 증가로 예술가로서는 활동 무대의 증가로 공연 예술 시장이 활성화되기를 기대해 본다.
이 논문은 클래식 음악 공연 관객의 성향전환 실태를 분석하고 발전적 전환으로 이끄는 방향을 연구하는데 목적이 있다. 이를 위해 공연장에서 제공하는 공연 및 강좌 프로그램의 실태와 참여자 실태를 파악했다. 이를 바탕으로 관객의 성향전환에 효율적인 방안인 전환 관리체계를 제시하였다. 현재 구조적 불황을 맞은 공연 예술 시장에서 연주자의 삶의 터전인 무대의 활성화를 위하여 여러 형태로 관객 개발을 위해 주력해왔으며, 그 중 하나로 예술 교육의 중요성이 대두(擡頭)되어 왔다. 본 연구에서는 수동적인 의미의 교육보다 능동적이고 주체적인 학습과 체험을 통한 관객의 발전을 중점으로 논의하였다. 공연장에서 마케팅 프로그램의 일환으로 제공하는 여러 가지 프로그램 중 관객의 요구사항을 반영하여 관객의 단계적 성장을 이룰 수 있도록 하는 ‘전환 관리 체계’가 실제로 관객의 성향 전환에 영향을 미치는지 관객 유형별 공연 및 강좌프로그램에 대한 평가, 참여 프로그램 별 관객전환 효과, 바람직한 공연 및 프로그램의 방향과 관객의 단계별 성향전환을 이루기 위하여 각 공급 측면(공연장)과 수요 측면(관객) 실태조사를 통하여 확인 하였다. 현재 국내 공연장에서 시행하고 있는 워크숍과 강좌 프로그램에 참여하고 있는 관객 및 수강생을 대상으로 실태조사를 진행한 결과, 공연장의 전환 관리 체계에 참여하는 관객 및 수강생은 과거와 현재 프로그램의 참여를 통하여 단계적으로 성향 전환 하였다는 것을 확인 할 수 있었다. 하지만 전환 관리 체계란, 공연장에서 일방적인 의미로 제공하는 것이 아닌 프로그램 참여자와의 쌍방향 커뮤니케이션을 통해 프로그램 참여자의 요구사항을 받아들여 참여자가 진정으로 원하는 공연 및 강좌 프로그램을 제시하여야 한다. 참여자의 요구 사항을 받아들여 참여자의 흥미와 지식 습득 욕구를 충족시키는 프로그램은 참여자를 스스로 관련 공연 및 장르에 대한 학습을 하게하며 이러한 과정을 통하여 스스로 주체적이고 능동적인 학습자로서의 자아 발전을 이루게 되는 것이다. 이는 결국 관객의 성향 전환을 통한 관객 역할을 발전을 통해 더불어 공연장도 발전하게 되는 상생의 결과를 낳게 된다. 본 연구를 토대로 전환 관리 체계를 통한 클래식 음악 공연에 흥미가 생기거나 가능성이 있는 고객들을 개발하여 공연장으로서는 관객을 확보하는 마케팅 수단이 되고 그에 따른 수요의 증가로 예술가로서는 활동 무대의 증가로 공연 예술 시장이 활성화되기를 기대해 본다.
This essay is to investigate and analyze the changeover of the audiences in Classical music industry and leading the industry to progression. In order to investigate the key factor that leads an art industry to successful end, Art performance, play and course available on the markets were investigat...
This essay is to investigate and analyze the changeover of the audiences in Classical music industry and leading the industry to progression. In order to investigate the key factor that leads an art industry to successful end, Art performance, play and course available on the markets were investigated and analyzed. Based on the research, management on audience’s changeover were studied. Revitalization of the art industries is essential as the industry had severe impact due to structural recession, and education to audiences on art keeps its highest priority. This study pointed the importance of the experience and education given to audience with understanding of the art. The educational providing procedure should require changes accordingly. The effectiveness of the effective management is investigated by overviewing the art performance available and educational program available to audiences. As per the researches on the audiences and participants in workshop and educational program provided from the national theater, Trainees and audiences participating on improvement program of theater’s management has admitted gradual changes on tendency of the Classical music performance. However the changeover management will need to understand the requirement of the audiences by communicating with participants of the program and requirements should be reflected by providing the performance and educational program essentially urged by the audiences, By satisfying the interest and learning desire of the audience whom participating in relevant art performance throughout all genres should allow themselves with growth in self-development as a passive learner. This therefore brings the prosperity in music industry by changing the tendency of audiences. The author should anticipates increasing demand in art industry by bringing more audiences who are already potentially having an interest to become a customer to the art industry with improved management system.
This essay is to investigate and analyze the changeover of the audiences in Classical music industry and leading the industry to progression. In order to investigate the key factor that leads an art industry to successful end, Art performance, play and course available on the markets were investigated and analyzed. Based on the research, management on audience’s changeover were studied. Revitalization of the art industries is essential as the industry had severe impact due to structural recession, and education to audiences on art keeps its highest priority. This study pointed the importance of the experience and education given to audience with understanding of the art. The educational providing procedure should require changes accordingly. The effectiveness of the effective management is investigated by overviewing the art performance available and educational program available to audiences. As per the researches on the audiences and participants in workshop and educational program provided from the national theater, Trainees and audiences participating on improvement program of theater’s management has admitted gradual changes on tendency of the Classical music performance. However the changeover management will need to understand the requirement of the audiences by communicating with participants of the program and requirements should be reflected by providing the performance and educational program essentially urged by the audiences, By satisfying the interest and learning desire of the audience whom participating in relevant art performance throughout all genres should allow themselves with growth in self-development as a passive learner. This therefore brings the prosperity in music industry by changing the tendency of audiences. The author should anticipates increasing demand in art industry by bringing more audiences who are already potentially having an interest to become a customer to the art industry with improved management system.
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