의복의 소품으로만 여겨졌던 구두가 ‘shoe-holic’이라 불리우는 마니아적 성향의 소비자가 생길 정도로 하나의 독립된 패션으로 자리 매김함에 따라 의류 대기업들도 기존 구두 브랜드의 인수 및 별도의 사업부를 만들어 급격한 소비시장의 변화에 대처하고 있다. 본 연구의 목적은 추구혜택 유형에 따른 구두 구매행동을 알아보고, 구두시장의 활성화를 위한 마케팅 전략 수립의 기초가 되기 위해서 연구를 진행하였다. 서울, 경기지역에 거주중인 성인 여성 479명을 대상으로 2014년 4월 28일부터 2014년 5월 13일까지 연구를 진행하였으며, 그 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 추구혜택의 차원을 알아보기 위해 ...
의복의 소품으로만 여겨졌던 구두가 ‘shoe-holic’이라 불리우는 마니아적 성향의 소비자가 생길 정도로 하나의 독립된 패션으로 자리 매김함에 따라 의류 대기업들도 기존 구두 브랜드의 인수 및 별도의 사업부를 만들어 급격한 소비시장의 변화에 대처하고 있다. 본 연구의 목적은 추구혜택 유형에 따른 구두 구매행동을 알아보고, 구두시장의 활성화를 위한 마케팅 전략 수립의 기초가 되기 위해서 연구를 진행하였다. 서울, 경기지역에 거주중인 성인 여성 479명을 대상으로 2014년 4월 28일부터 2014년 5월 13일까지 연구를 진행하였으며, 그 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 추구혜택의 차원을 알아보기 위해 요인분석을 실시한 결과 ‘유행성’, ‘유명브랜드’, ‘편리성’, ‘경제성’ 총 네가지로 요인이 도출되었다. 둘째, 추구혜택 요인을 군집분석한 결과, ‘실용추구집단’, ‘무추구집단’, ‘양면가치추구집단’, ‘편리성추구집단’으로 분류가 되었다. 셋째, 소비자 집단별 구두 구매행동의 차이를 알아본 결과, 구두 선택기준에서는 착용감, 디자인, 좋은 소재, 내구성, 더러움 제거, 상표 신뢰, 가격 저렴, 매장 여러곳, 매장/디스플레이 세련은 높은 편으로 나타났으나, 유행, 세일/판촉, 멋있는 광고, 브랜드 중요는 선택기준이 낮은 편으로 나타났으며, 선택기준의 차이에서는 착용감은 ‘실용추구집단’과 ‘편리성추구집단’에서 가장 높았으며, 디자인은 ‘실용추구집단’과 ‘양면가치추구집단’에서 가장 높게 나타났다. 내구성은 기능적인 면을 중요시하는 ‘실용추구집단’에서 가장 높게 나타났다. 유행은 ‘양면가치추구집단’에서 가장 높았으며, 더러움 제거는 ‘실용추구집단’에서 가장 높게 나타났다. 매장 여러곳, 세일/판촉, 상표 신뢰, 매장/디스플레이 세련, 브랜드 중요, 멋있는 광고는 ‘양면가치추구집단’에서 가장 높았고, 가격 저렴은 ‘무추구집단’에서 가장 낮았다. 좋은 소재는 ‘실용추구집단’과 ‘양면가치추구집단’에서 가장 높았다. 넷째, 소비자 집단별 인구통계적 특성을 알아본 결과, ‘실용추구집단’은 30대와 40대, 기혼이 많았다. ‘무추구집단’은 20대에서 많이 나타났으며, 전문직 종사자가 많았다. ‘양면가치추구집단’은 미혼자가 많았으며, 대졸자가 많았다. ‘편리성추구집단’은 서비스/판매직 종사자들이 많았으며, 전문대졸이 많았다. 소비자 집단별 가계월수입은 유의한 차이를 보이지 않는 것으로 나타났다. 이상의 결과를 토대로 구두추구혜택집단에 따라 구두 선택기준과 구매행동에 차이가 있는 것을 알 수 있다. 이를 바탕으로 소비자 집단별 특징을 요약하고 소구 가능한 마케팅 전략적 전개의 시사점을 제공할 수 있다는 점에서 본 연구의 의의를 갖는다. 또한 집단별 마케팅 전략을 수립하여 제품개발, 목표시장 소비자 선정, 광고 메시지 제작, 매체선정 등의 마케팅 전략을 수립하여 기업들의 구두 판매 활성화 전략의 기초 자료로 쓰일 것이다.
의복의 소품으로만 여겨졌던 구두가 ‘shoe-holic’이라 불리우는 마니아적 성향의 소비자가 생길 정도로 하나의 독립된 패션으로 자리 매김함에 따라 의류 대기업들도 기존 구두 브랜드의 인수 및 별도의 사업부를 만들어 급격한 소비시장의 변화에 대처하고 있다. 본 연구의 목적은 추구혜택 유형에 따른 구두 구매행동을 알아보고, 구두시장의 활성화를 위한 마케팅 전략 수립의 기초가 되기 위해서 연구를 진행하였다. 서울, 경기지역에 거주중인 성인 여성 479명을 대상으로 2014년 4월 28일부터 2014년 5월 13일까지 연구를 진행하였으며, 그 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 추구혜택의 차원을 알아보기 위해 요인분석을 실시한 결과 ‘유행성’, ‘유명브랜드’, ‘편리성’, ‘경제성’ 총 네가지로 요인이 도출되었다. 둘째, 추구혜택 요인을 군집분석한 결과, ‘실용추구집단’, ‘무추구집단’, ‘양면가치추구집단’, ‘편리성추구집단’으로 분류가 되었다. 셋째, 소비자 집단별 구두 구매행동의 차이를 알아본 결과, 구두 선택기준에서는 착용감, 디자인, 좋은 소재, 내구성, 더러움 제거, 상표 신뢰, 가격 저렴, 매장 여러곳, 매장/디스플레이 세련은 높은 편으로 나타났으나, 유행, 세일/판촉, 멋있는 광고, 브랜드 중요는 선택기준이 낮은 편으로 나타났으며, 선택기준의 차이에서는 착용감은 ‘실용추구집단’과 ‘편리성추구집단’에서 가장 높았으며, 디자인은 ‘실용추구집단’과 ‘양면가치추구집단’에서 가장 높게 나타났다. 내구성은 기능적인 면을 중요시하는 ‘실용추구집단’에서 가장 높게 나타났다. 유행은 ‘양면가치추구집단’에서 가장 높았으며, 더러움 제거는 ‘실용추구집단’에서 가장 높게 나타났다. 매장 여러곳, 세일/판촉, 상표 신뢰, 매장/디스플레이 세련, 브랜드 중요, 멋있는 광고는 ‘양면가치추구집단’에서 가장 높았고, 가격 저렴은 ‘무추구집단’에서 가장 낮았다. 좋은 소재는 ‘실용추구집단’과 ‘양면가치추구집단’에서 가장 높았다. 넷째, 소비자 집단별 인구통계적 특성을 알아본 결과, ‘실용추구집단’은 30대와 40대, 기혼이 많았다. ‘무추구집단’은 20대에서 많이 나타났으며, 전문직 종사자가 많았다. ‘양면가치추구집단’은 미혼자가 많았으며, 대졸자가 많았다. ‘편리성추구집단’은 서비스/판매직 종사자들이 많았으며, 전문대졸이 많았다. 소비자 집단별 가계월수입은 유의한 차이를 보이지 않는 것으로 나타났다. 이상의 결과를 토대로 구두추구혜택집단에 따라 구두 선택기준과 구매행동에 차이가 있는 것을 알 수 있다. 이를 바탕으로 소비자 집단별 특징을 요약하고 소구 가능한 마케팅 전략적 전개의 시사점을 제공할 수 있다는 점에서 본 연구의 의의를 갖는다. 또한 집단별 마케팅 전략을 수립하여 제품개발, 목표시장 소비자 선정, 광고 메시지 제작, 매체선정 등의 마케팅 전략을 수립하여 기업들의 구두 판매 활성화 전략의 기초 자료로 쓰일 것이다.
The purpose of this study was to explore how different shoes benefits sought (SBS) can affect shopping behaviors of Korean adult female consumers, thereby providing a strong contribution to developing sustainable marketing strategies for the Korean shoes industry. For this study, the questionnaire w...
The purpose of this study was to explore how different shoes benefits sought (SBS) can affect shopping behaviors of Korean adult female consumers, thereby providing a strong contribution to developing sustainable marketing strategies for the Korean shoes industry. For this study, the questionnaire was administered to 479 women in Seoul and Gyeongi area during April 29∼May 13, 2014. For analysis of data, frequency, factor analysis, ANOVA, Duncan test and test were applied. The findings are summarized as follows. First, four factors of benefits sought were identified: fashion-forward, brand prestige, convenience, and price level. Using a cluster analysis on SBS factors, four groups were identified and labeled as (1) Practical Consumers; (2)Apathetic Consumers; (3)Ambivalent Consumers, and (4)Convenience Pursuing Consumers. Second, the majority of Practical Group was married people in their thirties or forties. In Apathetic Group, the highest percentage was among those who are in their twenties and professional workers. The majority of Ambivalent Group was singles and college graduates. In the case of Convenience Pursuing Group, the most common occupation was service/sales workers while the most common educational background was 2 year vocational college. A comparison of monthly family income showed that there was no significant difference among all the groups. Third, a factor analysis of the collected data regarding SBS showed that the two factors, convenience and price level, were more distinct than the remaining factors, brand prestige and fashion-forward. Among the shoes selection criteria items chosen most often and thus considered more important were fit, design, material, durability, protection from dirts, brand trust, low price, store availability, and POP shop displays, while among those chosen least often were fashion-forward, promotion campaigns, advertising appeals, and brand importance. Fourth, with regards to difference in shoes selection criterion items by consumer group, fit was the most often chosen in both Practical and Convenience Pursuing Groups, while design was the most often chosen in both Practical and Ambivalent Groups. Durability was the most often selected in Practical Group. Fashion-forward was the most often chosen in Ambivalent Group. On the other hand, protection from dirts was the most often chosen in Practical Group. When it comes to store availability, promotion campaigns, brand trust, POP shop displays, brand importance, and advertising appeals, they were the most often chosen in Ambivalent Group, while price level was the least often chosen in Apathetic Group. Material was the most often chosen in both Practical and Ambivalent Groups. Based on the findings that shoes selection criteria can be varied depending on different shoes benefits sought, a further exploration of the relationship of the SBS paradigm and the purchase behavior of each corresponding consumer group may be necessary to provide useful data to retailers in understanding consumers and marketing specialists in developing marketing strategies in terms of target market selection, segmentation, and marketing mix variables such as product, price, and promotion.
The purpose of this study was to explore how different shoes benefits sought (SBS) can affect shopping behaviors of Korean adult female consumers, thereby providing a strong contribution to developing sustainable marketing strategies for the Korean shoes industry. For this study, the questionnaire was administered to 479 women in Seoul and Gyeongi area during April 29∼May 13, 2014. For analysis of data, frequency, factor analysis, ANOVA, Duncan test and test were applied. The findings are summarized as follows. First, four factors of benefits sought were identified: fashion-forward, brand prestige, convenience, and price level. Using a cluster analysis on SBS factors, four groups were identified and labeled as (1) Practical Consumers; (2)Apathetic Consumers; (3)Ambivalent Consumers, and (4)Convenience Pursuing Consumers. Second, the majority of Practical Group was married people in their thirties or forties. In Apathetic Group, the highest percentage was among those who are in their twenties and professional workers. The majority of Ambivalent Group was singles and college graduates. In the case of Convenience Pursuing Group, the most common occupation was service/sales workers while the most common educational background was 2 year vocational college. A comparison of monthly family income showed that there was no significant difference among all the groups. Third, a factor analysis of the collected data regarding SBS showed that the two factors, convenience and price level, were more distinct than the remaining factors, brand prestige and fashion-forward. Among the shoes selection criteria items chosen most often and thus considered more important were fit, design, material, durability, protection from dirts, brand trust, low price, store availability, and POP shop displays, while among those chosen least often were fashion-forward, promotion campaigns, advertising appeals, and brand importance. Fourth, with regards to difference in shoes selection criterion items by consumer group, fit was the most often chosen in both Practical and Convenience Pursuing Groups, while design was the most often chosen in both Practical and Ambivalent Groups. Durability was the most often selected in Practical Group. Fashion-forward was the most often chosen in Ambivalent Group. On the other hand, protection from dirts was the most often chosen in Practical Group. When it comes to store availability, promotion campaigns, brand trust, POP shop displays, brand importance, and advertising appeals, they were the most often chosen in Ambivalent Group, while price level was the least often chosen in Apathetic Group. Material was the most often chosen in both Practical and Ambivalent Groups. Based on the findings that shoes selection criteria can be varied depending on different shoes benefits sought, a further exploration of the relationship of the SBS paradigm and the purchase behavior of each corresponding consumer group may be necessary to provide useful data to retailers in understanding consumers and marketing specialists in developing marketing strategies in terms of target market selection, segmentation, and marketing mix variables such as product, price, and promotion.
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