[학위논문]학교장의 후광효과가 교사의 의사결정 수용의지에 미치는 영향 : 변혁적 리더십 및 직무수행 평가의 매개효과 The investigation of principal's halo effect on teacher's receptivity to decision making원문보기
본 연구의 목적은 학교장의 외부 이미지에 기인한 후광효과가 학교 내 의사결정 상황에서 교사의 수용의지에 영향을 주는지 밝히는 것이다. 연구를 수행하기 위해 서울특별시교육청에 근무하는 초등학교 교사 1,000명을 대상으로 설문지를 배포하여 총 860부를 회수하였고 성실하게 답변한 829부를 통계분석에 활용하였다. 수집된 자료는 SPSS 18.0과 ...
본 연구의 목적은 학교장의 외부 이미지에 기인한 후광효과가 학교 내 의사결정 상황에서 교사의 수용의지에 영향을 주는지 밝히는 것이다. 연구를 수행하기 위해 서울특별시교육청에 근무하는 초등학교 교사 1,000명을 대상으로 설문지를 배포하여 총 860부를 회수하였고 성실하게 답변한 829부를 통계분석에 활용하였다. 수집된 자료는 SPSS 18.0과 AMOS 21.0에 의해 처리하였다. 연구문제 해결을 위하여 첫째, 주요변인을 대상으로 신뢰도 검증을 실시하였다. 둘째, 변인 간 다중공선성을 배제하기 위하여 각 관측변인에 대하여 평균중심화(Mean Centering)한 뒤, 이를 z-score로 변환하여 통계를 실시하였다. 셋째, 각 변인 간 영향을 파악하기 위하여 회귀분석을 실시하였다. 마지막으로 분석된 경로관계를 보다 면밀하게 확인하기 위해 효과를 통한 총효과, 직접효과 및 간접효과를 확인하였다. 본 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 학교장의 외부적 요인에 의해 형성된 이미지는 교사의 의사결정 수용의지에 유의미한 영향을 주었다. 이미지의 모든 영역은 의사결정 수용의지에 정적인 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 둘째, 학교장에 대한 이미지가 학교장의 변혁적 리더십을 평가하는 데 영향을 미친 것으로 나타남으로써 학교장 이미지와 학교장의 변혁적 리더십 간 후광효과가 존재한다는 것을 확인하였다. 셋째, 학교장의 이미지는 학교장의 직무수행 평가에 유의미한 영향을 주었고 학교장 이미지와 학교장 직무수행 평가 간 후광효과가 존재하였음을 확인하였다. 넷째, 학교장 이미지가 교사들의 의사결정 수용의지에 주는 영향에 있어 학교장의 변혁적 리더십 평가와 직무수행 평가의 매개효과는 효과 분석을 통하여 유의미한 영향을 주는 것으로 파악되었다. 이러한 결론을 토대로 다음과 같이 연구의 한계를 밝히고 후속연구 및 학교 행정 개선을 위한 제언을 하고자 한다. 첫째, 본 연구는 외부적 요소에 기인한 후광효과만을 연구하였기 때문에 후광효과 검증의 한계를 가진다. 따라서 이미지 형성에 영향을 주는 학교장의 자질이나 리더십, 직무수행 등의 내부적 요인에 의한 후광효과 연구가 필요하다. 둘째, 학교장에 대한 정보의 양과 정확성에 의해 학교장을 평가할 수 있는 요인은 통제하지 못했다는 점에서 측정의 정확성 면에서 일반화하기 어렵다는 점이 있다. 좀 더 과학적이고 체계적인 연구를 통해 본 연구에서 제시한 변인 간의 관계에 대한 모델을 정밀하게 검증하는 작업이 필요하다. 셋째, 후광효과가 비과학적이고 비합리적인 평가의 오류 경향이라 하더라도 실제로 존재하는 심리 현상이라면, 학교장은 이미지를 긍정적인 방향으로 높일 수 있는 비언어적 커뮤니케이션 능력을 함양하는 노력이 필요하다고 보아진다. 넷째, 교사는 학교장을 평가할 때 후광효과를 덜어내고 이성적으로 평가하는 안목을 길러야 한다. 아울러 잠재적인 편견을 배제하고 더 정확한 판단을 내리는 방법을 배움으로써 평가의 정확성을 꾀하는 노력이 필요할 것이다. 여섯째, 학교장의 능력에 대한 객관적인 평가 결과가 필요할 때, 피평가자인 학교장의 후광효과를 배제할 수 있는 평가 도구의 개발이 필요하다. 어느 정도의 후광효과는 평가의 전반적인 과정에서 인정될 수 있으나 후광효과의 부정적 영향을 줄이기 위해서는 평가자들에 대한 교육의 필요성, 평가시스템에 대한 재점검이 요구된다고 생각한다.
본 연구의 목적은 학교장의 외부 이미지에 기인한 후광효과가 학교 내 의사결정 상황에서 교사의 수용의지에 영향을 주는지 밝히는 것이다. 연구를 수행하기 위해 서울특별시교육청에 근무하는 초등학교 교사 1,000명을 대상으로 설문지를 배포하여 총 860부를 회수하였고 성실하게 답변한 829부를 통계분석에 활용하였다. 수집된 자료는 SPSS 18.0과 AMOS 21.0에 의해 처리하였다. 연구문제 해결을 위하여 첫째, 주요변인을 대상으로 신뢰도 검증을 실시하였다. 둘째, 변인 간 다중공선성을 배제하기 위하여 각 관측변인에 대하여 평균중심화(Mean Centering)한 뒤, 이를 z-score로 변환하여 통계를 실시하였다. 셋째, 각 변인 간 영향을 파악하기 위하여 회귀분석을 실시하였다. 마지막으로 분석된 경로관계를 보다 면밀하게 확인하기 위해 효과를 통한 총효과, 직접효과 및 간접효과를 확인하였다. 본 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 학교장의 외부적 요인에 의해 형성된 이미지는 교사의 의사결정 수용의지에 유의미한 영향을 주었다. 이미지의 모든 영역은 의사결정 수용의지에 정적인 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 둘째, 학교장에 대한 이미지가 학교장의 변혁적 리더십을 평가하는 데 영향을 미친 것으로 나타남으로써 학교장 이미지와 학교장의 변혁적 리더십 간 후광효과가 존재한다는 것을 확인하였다. 셋째, 학교장의 이미지는 학교장의 직무수행 평가에 유의미한 영향을 주었고 학교장 이미지와 학교장 직무수행 평가 간 후광효과가 존재하였음을 확인하였다. 넷째, 학교장 이미지가 교사들의 의사결정 수용의지에 주는 영향에 있어 학교장의 변혁적 리더십 평가와 직무수행 평가의 매개효과는 효과 분석을 통하여 유의미한 영향을 주는 것으로 파악되었다. 이러한 결론을 토대로 다음과 같이 연구의 한계를 밝히고 후속연구 및 학교 행정 개선을 위한 제언을 하고자 한다. 첫째, 본 연구는 외부적 요소에 기인한 후광효과만을 연구하였기 때문에 후광효과 검증의 한계를 가진다. 따라서 이미지 형성에 영향을 주는 학교장의 자질이나 리더십, 직무수행 등의 내부적 요인에 의한 후광효과 연구가 필요하다. 둘째, 학교장에 대한 정보의 양과 정확성에 의해 학교장을 평가할 수 있는 요인은 통제하지 못했다는 점에서 측정의 정확성 면에서 일반화하기 어렵다는 점이 있다. 좀 더 과학적이고 체계적인 연구를 통해 본 연구에서 제시한 변인 간의 관계에 대한 모델을 정밀하게 검증하는 작업이 필요하다. 셋째, 후광효과가 비과학적이고 비합리적인 평가의 오류 경향이라 하더라도 실제로 존재하는 심리 현상이라면, 학교장은 이미지를 긍정적인 방향으로 높일 수 있는 비언어적 커뮤니케이션 능력을 함양하는 노력이 필요하다고 보아진다. 넷째, 교사는 학교장을 평가할 때 후광효과를 덜어내고 이성적으로 평가하는 안목을 길러야 한다. 아울러 잠재적인 편견을 배제하고 더 정확한 판단을 내리는 방법을 배움으로써 평가의 정확성을 꾀하는 노력이 필요할 것이다. 여섯째, 학교장의 능력에 대한 객관적인 평가 결과가 필요할 때, 피평가자인 학교장의 후광효과를 배제할 수 있는 평가 도구의 개발이 필요하다. 어느 정도의 후광효과는 평가의 전반적인 과정에서 인정될 수 있으나 후광효과의 부정적 영향을 줄이기 위해서는 평가자들에 대한 교육의 필요성, 평가시스템에 대한 재점검이 요구된다고 생각한다.
In order win a person’s heart and mind it’s better to improve their actual image or general impression of you than it is to use a theoretical approach or indeed an academical explication. In a company environment a positive image of a leader has the effect of elevating the leader’s other characteris...
In order win a person’s heart and mind it’s better to improve their actual image or general impression of you than it is to use a theoretical approach or indeed an academical explication. In a company environment a positive image of a leader has the effect of elevating the leader’s other characteristics, this halo effect can be connected to an organization’s productivity and also to its member’s job satisfaction. However, on the field of educational administration there is some ambiguity as to the exact amount of influence the principal’s halo effect actually exerts over these things. This study examined to what degree the principal’s image influenced the principal’s transformational leadership and overall performance of their duties. Additionally it showed how this image can relates to a teacher’s receptivity to decision making made on elementary school teachers of Seoul Metropolitan Office of Education. The purpose of this study was not only to analyze the principal’s halo effect – to formulate the principal’s image, the principal’s characteristics and a teacher’s receptivity to decision making through path analysis -, but also to provide the theoretical framework to understand a teacher’s behavior from various different viewpoints. The results could be summarized as follows: Firstly, the principal’s image influenced teacher’s receptivity to decision making. Secondly, the principal’s image affected the principal’s transformational leadership evaluation. Thirdly, the principal’s image was shown to have affected the principle’s ability to effectively perform their duties within the school. Fourthly, the relationship between the principal’s image and their transformational leadership also had an indirect effect on how receptive other teachers within the school were with regards to the school’s decisions and instructions that makes up principal's mind. Finally, the studies also showed that the relationship between the principal’s image and their ability to carry out school duties also had an indirect affect on teachers' receptivity to a school’s decisions and instructions that makes up principal's mind. The results of this study show that the principal’s halo effect did indeed have some affect on a principal’s transformational leadership and performance abilities. Additionally, this had an additional indirect affect on the attitude of other teachers at the school and also affected how they react to the school’s decisions and instructions. Based on these findings, some ideas and directions for anyone who wishes to engage in future studies or for anyone who is involved in education and school administration have been suggested. For future studies, it will be necessary to research the various other sources of the principal’s halo effect, and also when and how other factors within the school affect the organization’s overall effectiveness. And in this research it is adopted only external factors when measures principal’s image. But further studies, it needs to find out the internal factors that affect to image-building of principal and how interactive external and internal factors on image building. The halo effect is reality even though it is an irrational and illogical way of thinking. To principals, it is suggested in addition to the standard educational training they currently participate in, they should also consider ways to improve not the overall image but non-verbal communicational abilities of principal. The halo effect tends to occur to an error on evaluation. Teacher efforts to decrease the errors on evaluation to principal through educational training and take a principal’s assessment without prejudice. To administrators involved in the education system it is suggested to build principal assessment system up for judging principals performances and their abilities objectively to teachers and other assessors.
In order win a person’s heart and mind it’s better to improve their actual image or general impression of you than it is to use a theoretical approach or indeed an academical explication. In a company environment a positive image of a leader has the effect of elevating the leader’s other characteristics, this halo effect can be connected to an organization’s productivity and also to its member’s job satisfaction. However, on the field of educational administration there is some ambiguity as to the exact amount of influence the principal’s halo effect actually exerts over these things. This study examined to what degree the principal’s image influenced the principal’s transformational leadership and overall performance of their duties. Additionally it showed how this image can relates to a teacher’s receptivity to decision making made on elementary school teachers of Seoul Metropolitan Office of Education. The purpose of this study was not only to analyze the principal’s halo effect – to formulate the principal’s image, the principal’s characteristics and a teacher’s receptivity to decision making through path analysis -, but also to provide the theoretical framework to understand a teacher’s behavior from various different viewpoints. The results could be summarized as follows: Firstly, the principal’s image influenced teacher’s receptivity to decision making. Secondly, the principal’s image affected the principal’s transformational leadership evaluation. Thirdly, the principal’s image was shown to have affected the principle’s ability to effectively perform their duties within the school. Fourthly, the relationship between the principal’s image and their transformational leadership also had an indirect effect on how receptive other teachers within the school were with regards to the school’s decisions and instructions that makes up principal's mind. Finally, the studies also showed that the relationship between the principal’s image and their ability to carry out school duties also had an indirect affect on teachers' receptivity to a school’s decisions and instructions that makes up principal's mind. The results of this study show that the principal’s halo effect did indeed have some affect on a principal’s transformational leadership and performance abilities. Additionally, this had an additional indirect affect on the attitude of other teachers at the school and also affected how they react to the school’s decisions and instructions. Based on these findings, some ideas and directions for anyone who wishes to engage in future studies or for anyone who is involved in education and school administration have been suggested. For future studies, it will be necessary to research the various other sources of the principal’s halo effect, and also when and how other factors within the school affect the organization’s overall effectiveness. And in this research it is adopted only external factors when measures principal’s image. But further studies, it needs to find out the internal factors that affect to image-building of principal and how interactive external and internal factors on image building. The halo effect is reality even though it is an irrational and illogical way of thinking. To principals, it is suggested in addition to the standard educational training they currently participate in, they should also consider ways to improve not the overall image but non-verbal communicational abilities of principal. The halo effect tends to occur to an error on evaluation. Teacher efforts to decrease the errors on evaluation to principal through educational training and take a principal’s assessment without prejudice. To administrators involved in the education system it is suggested to build principal assessment system up for judging principals performances and their abilities objectively to teachers and other assessors.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.