무역의존도가 높은 한국경제의 특성상 수출은 한국 경제성장의 원동력이 다. 그러나 수출의 대부분은 대기업에 집중되어 있다. 수출 기업의 편중은 다양성이 부족하여 안정적인 경제성장을 저해할 수 있기 때문에 중소기업의 해외시장 진출을 더욱 확대하여 수출기업과 품목을 다양화 할 필요가 있다. 본 연구에서는 한국 중소기업의 수출 성과에 영향을 미치는 요인을 해외 마케팅 역량을 중심으로 분석하고자 하였다. 이에 마케팅 역량과 성과에 영향을 미치는 기업가정신, ...
무역의존도가 높은 한국경제의 특성상 수출은 한국 경제성장의 원동력이 다. 그러나 수출의 대부분은 대기업에 집중되어 있다. 수출 기업의 편중은 다양성이 부족하여 안정적인 경제성장을 저해할 수 있기 때문에 중소기업의 해외시장 진출을 더욱 확대하여 수출기업과 품목을 다양화 할 필요가 있다. 본 연구에서는 한국 중소기업의 수출 성과에 영향을 미치는 요인을 해외 마케팅 역량을 중심으로 분석하고자 하였다. 이에 마케팅 역량과 성과에 영향을 미치는 기업가정신, 시장지향성과 같은 기업의 내부 자원과 해외시장의 경쟁 환경변화를 포함한 연구모델을 구축하였다. 실증분석을 위해 해외 거점을 운영하고 있는 한국의 수출 중소기업을 대상으로 하였다. 분석결과 해외시장의 경쟁 환경변화, 기업가정신, 시장지향성은 해외마케팅 역량과 수출성과에 유의한 영향을 미치는 선행요인으로 분석되었다. 즉 기업가정신과 시장지향성이 높을수록 마케팅 역량과 수출성과에 긍정적인 영향을 미친다. 또한 환경변화의 정도가 적을수록 수출성과에 긍정적인 영향을 미친다. 또한 해외마케팅 역량은 해외시장의 경쟁 환경변화 및 기업가정신이 수출성과에 미치는 영향을 긍정적으로 조절하는 것으로 분석되었다. 그리고 해외마케팅 역량의 정도에 따라 성과에 미치는 선행요인의 영향이 다른 것으로 분석되었다. 즉 마케팅 역량이 높은 경우 기업가정신이 시장지향성에 비해 수출성과에 더 큰 영향을 미친다. 본 연구는 기업의 수출성과와 마케팅 역량에 관련한 연구대상을 중소기업과 해외마케팅 분야로 확대하여 한국 중소기업의 해외마케팅 역량에 영향을 미치는 요인과 성과와의 관계를 고찰하였다. 또한 중소기업이 보유한 해외마케팅 역량의 정도에 따라 기업가정신과 시장지향성이 성과에 어떤 영향을 미치는 지를 그리고 해외시장의 경쟁 환경변화가 해외마케팅 역량과 성과의 선행요인에 어떤 영향을 미치는 지를 분석함으로써 중소기업에게 경영현장에서 경쟁력을 높이기 위해 활용될 수 있는 실무적인 시사점을 제공하고자 하였다.
무역의존도가 높은 한국경제의 특성상 수출은 한국 경제성장의 원동력이 다. 그러나 수출의 대부분은 대기업에 집중되어 있다. 수출 기업의 편중은 다양성이 부족하여 안정적인 경제성장을 저해할 수 있기 때문에 중소기업의 해외시장 진출을 더욱 확대하여 수출기업과 품목을 다양화 할 필요가 있다. 본 연구에서는 한국 중소기업의 수출 성과에 영향을 미치는 요인을 해외 마케팅 역량을 중심으로 분석하고자 하였다. 이에 마케팅 역량과 성과에 영향을 미치는 기업가정신, 시장지향성과 같은 기업의 내부 자원과 해외시장의 경쟁 환경변화를 포함한 연구모델을 구축하였다. 실증분석을 위해 해외 거점을 운영하고 있는 한국의 수출 중소기업을 대상으로 하였다. 분석결과 해외시장의 경쟁 환경변화, 기업가정신, 시장지향성은 해외마케팅 역량과 수출성과에 유의한 영향을 미치는 선행요인으로 분석되었다. 즉 기업가정신과 시장지향성이 높을수록 마케팅 역량과 수출성과에 긍정적인 영향을 미친다. 또한 환경변화의 정도가 적을수록 수출성과에 긍정적인 영향을 미친다. 또한 해외마케팅 역량은 해외시장의 경쟁 환경변화 및 기업가정신이 수출성과에 미치는 영향을 긍정적으로 조절하는 것으로 분석되었다. 그리고 해외마케팅 역량의 정도에 따라 성과에 미치는 선행요인의 영향이 다른 것으로 분석되었다. 즉 마케팅 역량이 높은 경우 기업가정신이 시장지향성에 비해 수출성과에 더 큰 영향을 미친다. 본 연구는 기업의 수출성과와 마케팅 역량에 관련한 연구대상을 중소기업과 해외마케팅 분야로 확대하여 한국 중소기업의 해외마케팅 역량에 영향을 미치는 요인과 성과와의 관계를 고찰하였다. 또한 중소기업이 보유한 해외마케팅 역량의 정도에 따라 기업가정신과 시장지향성이 성과에 어떤 영향을 미치는 지를 그리고 해외시장의 경쟁 환경변화가 해외마케팅 역량과 성과의 선행요인에 어떤 영향을 미치는 지를 분석함으로써 중소기업에게 경영현장에서 경쟁력을 높이기 위해 활용될 수 있는 실무적인 시사점을 제공하고자 하였다.
Although small and medium-sized enterprises are smaller in scale and have limited amount of capital and resources than the major firms, not only are their roles as a way to overcome the economic recession being emphasized, but also the global market has been paying more attention to them in these re...
Although small and medium-sized enterprises are smaller in scale and have limited amount of capital and resources than the major firms, not only are their roles as a way to overcome the economic recession being emphasized, but also the global market has been paying more attention to them in these recent years. Export in Korea has been the main driving force of the nation’s economic growth, but since export is largely concentrated upon the major firms, there is a need to expand the participation of small and medium-sized enterprises in oversea markets in order to overcome the economic recession. By constructing an overall model, which includes factors such as environmental change, market orientation and entrepreneurship, as a precedence factor of Korean small and medium-sized firms’ oversea marketing capabilities, this research conducted an analysis based on the surveys made upon 153 Korean exporting small and medium-sized enterprises to observe the possible effects on overseas marketing capacity and business performance. The analysis result shows that both corporate entrepreneurship and market orientation are similar as the precedence factor of marketing capabilities. It is also shown that corporate entrepreneurship, market orientation, and oversea marketing capabilities all influence similarly to the outcome and that there is a positive relation between corporate entrepreneurship and market orientation. Lastly, it is analyzed that entrepreneurship is significantly more influential to the outcome when marketing capabilities is high compared to when it is low. This research expanded the subject of study in association with business performance and marketing capabilities to small and medium-sized enterprises and the sphere of overseas marketing capabilities. It aims to supplement the limitation of previous research by analyzing the possible effects of dramatically changing environment and marketing capabilities on overseas marketing capabilities and business performance. Moreover, it provides practical implication for small and medium-sized enterprises to increase their competitiveness in the actual field of business.
Although small and medium-sized enterprises are smaller in scale and have limited amount of capital and resources than the major firms, not only are their roles as a way to overcome the economic recession being emphasized, but also the global market has been paying more attention to them in these recent years. Export in Korea has been the main driving force of the nation’s economic growth, but since export is largely concentrated upon the major firms, there is a need to expand the participation of small and medium-sized enterprises in oversea markets in order to overcome the economic recession. By constructing an overall model, which includes factors such as environmental change, market orientation and entrepreneurship, as a precedence factor of Korean small and medium-sized firms’ oversea marketing capabilities, this research conducted an analysis based on the surveys made upon 153 Korean exporting small and medium-sized enterprises to observe the possible effects on overseas marketing capacity and business performance. The analysis result shows that both corporate entrepreneurship and market orientation are similar as the precedence factor of marketing capabilities. It is also shown that corporate entrepreneurship, market orientation, and oversea marketing capabilities all influence similarly to the outcome and that there is a positive relation between corporate entrepreneurship and market orientation. Lastly, it is analyzed that entrepreneurship is significantly more influential to the outcome when marketing capabilities is high compared to when it is low. This research expanded the subject of study in association with business performance and marketing capabilities to small and medium-sized enterprises and the sphere of overseas marketing capabilities. It aims to supplement the limitation of previous research by analyzing the possible effects of dramatically changing environment and marketing capabilities on overseas marketing capabilities and business performance. Moreover, it provides practical implication for small and medium-sized enterprises to increase their competitiveness in the actual field of business.
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