제 목: 원행을묘정리의궤(園行乙卯整理儀軌)의 시각문화콘텐츠 연구 조선시대 의궤는 세계문화유산 기록물로써 다른 나라에서 찾아 볼 수 없는 한국의 독창적인 궁중 기록물이다. 그 중에서도 정조시대의 원행을묘정리의궤는 의궤의 모범이 되는 조선시대 진경문화의 정수를 보여준다고 할 수 있다. 17세기 이전의 의궤들은 아직 그 기틀이 잡혀있지 않았고, 18세기 영조대의 의궤들은 대부분 필사에 의존한 경우가 많았다. 따라서 최초로 인쇄방식을 선택하여 다량으로 배포한 점, 그리고 단순한 기록과 보관의 의미를 갖는 기존 의궤의 의의를 넘어서 편찬의 뜻을 널리 알리고자 한 점에서 원행을묘정리의궤는 현대적 미디어 콘텐츠와 유사한 면을 보여준다. 또한 화원 단원 김홍도 사단이 이끄는 ...
제 목: 원행을묘정리의궤(園行乙卯整理儀軌)의 시각문화콘텐츠 연구 조선시대 의궤는 세계문화유산 기록물로써 다른 나라에서 찾아 볼 수 없는 한국의 독창적인 궁중 기록물이다. 그 중에서도 정조시대의 원행을묘정리의궤는 의궤의 모범이 되는 조선시대 진경문화의 정수를 보여준다고 할 수 있다. 17세기 이전의 의궤들은 아직 그 기틀이 잡혀있지 않았고, 18세기 영조대의 의궤들은 대부분 필사에 의존한 경우가 많았다. 따라서 최초로 인쇄방식을 선택하여 다량으로 배포한 점, 그리고 단순한 기록과 보관의 의미를 갖는 기존 의궤의 의의를 넘어서 편찬의 뜻을 널리 알리고자 한 점에서 원행을묘정리의궤는 현대적 미디어 콘텐츠와 유사한 면을 보여준다. 또한 화원 단원 김홍도 사단이 이끄는 한국 전통문화의 우수성을 가장 잘 표현하고 있는 의궤이다. 본 연구에서는 원행을묘정리의궤에 나타난 디자인적 특징을 연구하고, 현대적으로 융합하여 한(韓) 스타일을 드러낼 수 있는 방안을 마련하고자 하였다. 이를 위해 먼저 이 의궤의 구성요소를 편찬 목적과 전략, 편찬 원리와 구조, 장정방식과 레이아웃으로 나누어 살펴보았고 표면디자인에 나타난 시각적 특징을 분석하였다. 이러한 분석에 의하면 이 의궤의 편집디자인은 카테고리의 서열에 따른 줄 배치와 함께 시각적 은율을 맞추는 융통성이 발휘되어 있었다. 이 때문에 총목의 좌목 부분에는 독특한 그리드와 레이아웃 디자인이 나타나고 있다. 또한 반차도에는 1800여명에 이르는 인물들과 779마리의 말들이 다양한 시각적 기호의 조합 방식으로 표현되어 있었는데 이런 시각적 기호들의 조합은 많은 양의 동일한 대상을 각각 개성 있게 묘사하는 아주 경제적이고 현명한 방식이었다. 이러한 연구 과정을 통하여 원행을묘정리의궤가 가지고 있는 콘텐츠의 창의적 재생산 가능성을 찾게 되었다. 따라서 본 연구에서는 반차도 이미지의 시각 기호들을 분류하여 첫째, 디지털 이미지 방식으로 전환하고 둘째, 현대적인 활용 가능성을 모색하여 모션그래픽을 시도하였으며 셋째, 인물의 이미지를 상징화하여 이미지 통합 계획에 활용할 수 있는 그래픽 심벌 디자인 안을 제시하였다. 마지막으로, 이 의궤를 총체적으로 경험하고 한(韓)스타일의 창의성을 증진시키기 위한 수업 계획안을 제시하였다. 이는 조선왕조문화를 세계화, 현대화, 대중화 할 수 있는 시각문화콘텐츠로써 제안되었다. 이러한 연구 결과물을 토대로 한(韓) 스타일의 문화적 이해와 우수성을 효과적으로 경험할 수 있게 되기를 기대하며 향 후 이를 발전시켜 관련된 시각문화콘텐츠 연구를 지속하고자 한다.
제 목: 원행을묘정리의궤(園行乙卯整理儀軌)의 시각문화콘텐츠 연구 조선시대 의궤는 세계문화유산 기록물로써 다른 나라에서 찾아 볼 수 없는 한국의 독창적인 궁중 기록물이다. 그 중에서도 정조시대의 원행을묘정리의궤는 의궤의 모범이 되는 조선시대 진경문화의 정수를 보여준다고 할 수 있다. 17세기 이전의 의궤들은 아직 그 기틀이 잡혀있지 않았고, 18세기 영조대의 의궤들은 대부분 필사에 의존한 경우가 많았다. 따라서 최초로 인쇄방식을 선택하여 다량으로 배포한 점, 그리고 단순한 기록과 보관의 의미를 갖는 기존 의궤의 의의를 넘어서 편찬의 뜻을 널리 알리고자 한 점에서 원행을묘정리의궤는 현대적 미디어 콘텐츠와 유사한 면을 보여준다. 또한 화원 단원 김홍도 사단이 이끄는 한국 전통문화의 우수성을 가장 잘 표현하고 있는 의궤이다. 본 연구에서는 원행을묘정리의궤에 나타난 디자인적 특징을 연구하고, 현대적으로 융합하여 한(韓) 스타일을 드러낼 수 있는 방안을 마련하고자 하였다. 이를 위해 먼저 이 의궤의 구성요소를 편찬 목적과 전략, 편찬 원리와 구조, 장정방식과 레이아웃으로 나누어 살펴보았고 표면디자인에 나타난 시각적 특징을 분석하였다. 이러한 분석에 의하면 이 의궤의 편집디자인은 카테고리의 서열에 따른 줄 배치와 함께 시각적 은율을 맞추는 융통성이 발휘되어 있었다. 이 때문에 총목의 좌목 부분에는 독특한 그리드와 레이아웃 디자인이 나타나고 있다. 또한 반차도에는 1800여명에 이르는 인물들과 779마리의 말들이 다양한 시각적 기호의 조합 방식으로 표현되어 있었는데 이런 시각적 기호들의 조합은 많은 양의 동일한 대상을 각각 개성 있게 묘사하는 아주 경제적이고 현명한 방식이었다. 이러한 연구 과정을 통하여 원행을묘정리의궤가 가지고 있는 콘텐츠의 창의적 재생산 가능성을 찾게 되었다. 따라서 본 연구에서는 반차도 이미지의 시각 기호들을 분류하여 첫째, 디지털 이미지 방식으로 전환하고 둘째, 현대적인 활용 가능성을 모색하여 모션그래픽을 시도하였으며 셋째, 인물의 이미지를 상징화하여 이미지 통합 계획에 활용할 수 있는 그래픽 심벌 디자인 안을 제시하였다. 마지막으로, 이 의궤를 총체적으로 경험하고 한(韓)스타일의 창의성을 증진시키기 위한 수업 계획안을 제시하였다. 이는 조선왕조문화를 세계화, 현대화, 대중화 할 수 있는 시각문화콘텐츠로써 제안되었다. 이러한 연구 결과물을 토대로 한(韓) 스타일의 문화적 이해와 우수성을 효과적으로 경험할 수 있게 되기를 기대하며 향 후 이를 발전시켜 관련된 시각문화콘텐츠 연구를 지속하고자 한다.
A Study on the Visual Cultural Contents for the WonhaengEulmyoJeongriUigwe The Joseon Dynasty Uigwe which is the records of World Heritage Sites is the unique records of Korea that can not be seen in other countries. In particular, The WonhaengEulmyoJeongriUigwe, at the King Jeongjo epoch, as a mode...
A Study on the Visual Cultural Contents for the WonhaengEulmyoJeongriUigwe The Joseon Dynasty Uigwe which is the records of World Heritage Sites is the unique records of Korea that can not be seen in other countries. In particular, The WonhaengEulmyoJeongriUigwe, at the King Jeongjo epoch, as a model of the uigwe can be shown the integer of Joseon Dynasty spasmolytic culture. The Uigwe, prior to the 17th century yet its framework is not established. In the 18th century of King Yeongjo epoch, most of it often depended on transcription. The WonhaengEulmyoJeongriUigwe had been selected the printing process for the first time, distributed a large amount and informed widely the meaning beyond the simple recording and storage, so it is similar to the modern media content. In this study, I tried to reveal the visual cultural contents of Han style through the studying about the design characteristics of WonhaengEulmyoJeongriUigwe that is best expressed the excellency of Korean traditional culture and fusing it with contemporary measures. For this purpose, I analyzed its design components based on below the four steps : The objectives and strategies, The principles and structure, The binding methods and layout, The surface design. From this analysis I found it was the creative possibilities of reproduction. On the Banchado, there were expressed almost 1800 persons and 788 horses by the way of various visual symbols combination. It was very economical and sensible manner to distinctly depict the same destination such a large amount. So each of the persons and horses could be described in various poses and vivid expressions. Therefore, from classify these visual symbols and transferring it to digitizing, try to take advantage of the creativity and modernity in media applications. And proposed the lesson planning to can experience the Joseon Dynasty culture and wisdom. This visual cultural contents were proposed for the globalization, modernization and popularization of Joseon Dynasty culture. Based on these research findings, it need to study more continuously the visual cultural content for conjunction with the creative experience program and cultural tourism program to offer an experience of Han style cultural understanding and excellences effectively.
A Study on the Visual Cultural Contents for the WonhaengEulmyoJeongriUigwe The Joseon Dynasty Uigwe which is the records of World Heritage Sites is the unique records of Korea that can not be seen in other countries. In particular, The WonhaengEulmyoJeongriUigwe, at the King Jeongjo epoch, as a model of the uigwe can be shown the integer of Joseon Dynasty spasmolytic culture. The Uigwe, prior to the 17th century yet its framework is not established. In the 18th century of King Yeongjo epoch, most of it often depended on transcription. The WonhaengEulmyoJeongriUigwe had been selected the printing process for the first time, distributed a large amount and informed widely the meaning beyond the simple recording and storage, so it is similar to the modern media content. In this study, I tried to reveal the visual cultural contents of Han style through the studying about the design characteristics of WonhaengEulmyoJeongriUigwe that is best expressed the excellency of Korean traditional culture and fusing it with contemporary measures. For this purpose, I analyzed its design components based on below the four steps : The objectives and strategies, The principles and structure, The binding methods and layout, The surface design. From this analysis I found it was the creative possibilities of reproduction. On the Banchado, there were expressed almost 1800 persons and 788 horses by the way of various visual symbols combination. It was very economical and sensible manner to distinctly depict the same destination such a large amount. So each of the persons and horses could be described in various poses and vivid expressions. Therefore, from classify these visual symbols and transferring it to digitizing, try to take advantage of the creativity and modernity in media applications. And proposed the lesson planning to can experience the Joseon Dynasty culture and wisdom. This visual cultural contents were proposed for the globalization, modernization and popularization of Joseon Dynasty culture. Based on these research findings, it need to study more continuously the visual cultural content for conjunction with the creative experience program and cultural tourism program to offer an experience of Han style cultural understanding and excellences effectively.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.