본 연구는 소집단중심의 협력활동이 유아의 자기조절력과 친사회성에 미치는 영향은 어떠한가를 알아보는 데 목적이 있다. 위와 같은 목적에 따라 다음과 같이 연구 문제를 설정하였다. 1) 소집단중심의 협력활동이 유아의 자기조절력에 미치는 영향은 어떠한가? 1-1 소집단중심의 협력활동이 유아의 자기평가에 미치는 영향은 어떠한가? 1-2 소집단중심의 협력활동이 유아의 자기결정에 미치는 영향은 어떠한가? 2) 소집단중심의 협력활동이 유아의 친사회적 행동에 미치는 영향은 어떠한가? 2-1 소집단중심의 협력활동이 유아의 지도성에 미치는 영향은 어떠한가? 2-2 소집단중심의 협력활동이 유아의 도움주기에 미치는 영향은 어떠한가? 2-3 소집단중심의 협력활동이 유아의 의사소통에 미치는 영향은 어떠한가? 2-4 소집단중심의 협력활동이 유아의 주도적 배려에 미치는 영향은 어떠한가? 2-5 소집단중심의 협력활동이 유아의 접근 시도하기에 미치는 영향은 어떠한가? 2-6 소집단중심의 협력활동이 유아의 나누기에 미치는 영향은 어떠한가? 2-7 소집단중심의 협력활동이 유아의 감정이입 및 조절에 미치는 영향은 어떠한가? 본 연구의 대상은 전라북도 내의 ㄱ시에 소재한 유치원 만5세 유아 40명을 대상으로 실험집단 20명과 통제집단 20명이었다. 연구도구는 유아의 ...
본 연구는 소집단중심의 협력활동이 유아의 자기조절력과 친사회성에 미치는 영향은 어떠한가를 알아보는 데 목적이 있다. 위와 같은 목적에 따라 다음과 같이 연구 문제를 설정하였다. 1) 소집단중심의 협력활동이 유아의 자기조절력에 미치는 영향은 어떠한가? 1-1 소집단중심의 협력활동이 유아의 자기평가에 미치는 영향은 어떠한가? 1-2 소집단중심의 협력활동이 유아의 자기결정에 미치는 영향은 어떠한가? 2) 소집단중심의 협력활동이 유아의 친사회적 행동에 미치는 영향은 어떠한가? 2-1 소집단중심의 협력활동이 유아의 지도성에 미치는 영향은 어떠한가? 2-2 소집단중심의 협력활동이 유아의 도움주기에 미치는 영향은 어떠한가? 2-3 소집단중심의 협력활동이 유아의 의사소통에 미치는 영향은 어떠한가? 2-4 소집단중심의 협력활동이 유아의 주도적 배려에 미치는 영향은 어떠한가? 2-5 소집단중심의 협력활동이 유아의 접근 시도하기에 미치는 영향은 어떠한가? 2-6 소집단중심의 협력활동이 유아의 나누기에 미치는 영향은 어떠한가? 2-7 소집단중심의 협력활동이 유아의 감정이입 및 조절에 미치는 영향은 어떠한가? 본 연구의 대상은 전라북도 내의 ㄱ시에 소재한 유치원 만5세 유아 40명을 대상으로 실험집단 20명과 통제집단 20명이었다. 연구도구는 유아의 자기조절능력을 측정하기 위해 이정란(2003)이 제작한 도구를 교사가 평정하도록 수정, 보완한 이소영(2007)의 도구를 사용하였다. 유아의 친사회적 행동에 대한 검사를 위해 Babcock과 Hartle 그리고 Lamme(1995)의 평가척도를 기초로 김영옥(2003)이 개발한 유아의 친사회적 행동평가 검사 도구를 사용하였다. 실험집단 유아들은 소집단 중심의 협력활동을 2013년 10월 21일(월)부터 2014년 1월 17일(금)까지 12주간 동안 주 2회, 총 24회 실시하였다. 통제집단 유아는 유치원의 일과시간 동안 생활주제에 따른 유치원 교육과정에 적합한 교육활동을 실시하였다. 자료의 처리는 연구문제에 따라 실험, 통제집단 간의 차이를 알아보기 위해 집단 간 사전?사후 검사를 실시하기 전에 유아 연령의 동질성을 알아보기 위해 t검증을 실시하였고, 소집단중심의 협력활동이 유아의 자기조절력과 친사회성에 대한 효과를 검증하기 위해 평균과 표준편차를 산출하였다. 효과를 분석하기 위해 SPSSWIN 18.0을 이용하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 소집단 중심의 협력활동이 유아의 자기조절력에 긍정적인 영향을 미친다. 자기조절력의 하위영역에서도 ‘자기결정’에 가장 큰 영향을 미친다. 반면 ‘자기평가’에는 영향을 미치지 못한다. 둘째, 소집단 중심의 협력활동이 유아의 친사회성에 긍정적인 영향을 미친다. 친사회성의 하위영역에서도 ‘의사소통’에 가장 큰 영향을 미친다. 반면 ‘접근 시도하기’와 ‘나누기’에는 영향을 미치지 못한다.
본 연구는 소집단중심의 협력활동이 유아의 자기조절력과 친사회성에 미치는 영향은 어떠한가를 알아보는 데 목적이 있다. 위와 같은 목적에 따라 다음과 같이 연구 문제를 설정하였다. 1) 소집단중심의 협력활동이 유아의 자기조절력에 미치는 영향은 어떠한가? 1-1 소집단중심의 협력활동이 유아의 자기평가에 미치는 영향은 어떠한가? 1-2 소집단중심의 협력활동이 유아의 자기결정에 미치는 영향은 어떠한가? 2) 소집단중심의 협력활동이 유아의 친사회적 행동에 미치는 영향은 어떠한가? 2-1 소집단중심의 협력활동이 유아의 지도성에 미치는 영향은 어떠한가? 2-2 소집단중심의 협력활동이 유아의 도움주기에 미치는 영향은 어떠한가? 2-3 소집단중심의 협력활동이 유아의 의사소통에 미치는 영향은 어떠한가? 2-4 소집단중심의 협력활동이 유아의 주도적 배려에 미치는 영향은 어떠한가? 2-5 소집단중심의 협력활동이 유아의 접근 시도하기에 미치는 영향은 어떠한가? 2-6 소집단중심의 협력활동이 유아의 나누기에 미치는 영향은 어떠한가? 2-7 소집단중심의 협력활동이 유아의 감정이입 및 조절에 미치는 영향은 어떠한가? 본 연구의 대상은 전라북도 내의 ㄱ시에 소재한 유치원 만5세 유아 40명을 대상으로 실험집단 20명과 통제집단 20명이었다. 연구도구는 유아의 자기조절능력을 측정하기 위해 이정란(2003)이 제작한 도구를 교사가 평정하도록 수정, 보완한 이소영(2007)의 도구를 사용하였다. 유아의 친사회적 행동에 대한 검사를 위해 Babcock과 Hartle 그리고 Lamme(1995)의 평가척도를 기초로 김영옥(2003)이 개발한 유아의 친사회적 행동평가 검사 도구를 사용하였다. 실험집단 유아들은 소집단 중심의 협력활동을 2013년 10월 21일(월)부터 2014년 1월 17일(금)까지 12주간 동안 주 2회, 총 24회 실시하였다. 통제집단 유아는 유치원의 일과시간 동안 생활주제에 따른 유치원 교육과정에 적합한 교육활동을 실시하였다. 자료의 처리는 연구문제에 따라 실험, 통제집단 간의 차이를 알아보기 위해 집단 간 사전?사후 검사를 실시하기 전에 유아 연령의 동질성을 알아보기 위해 t검증을 실시하였고, 소집단중심의 협력활동이 유아의 자기조절력과 친사회성에 대한 효과를 검증하기 위해 평균과 표준편차를 산출하였다. 효과를 분석하기 위해 SPSSWIN 18.0을 이용하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 소집단 중심의 협력활동이 유아의 자기조절력에 긍정적인 영향을 미친다. 자기조절력의 하위영역에서도 ‘자기결정’에 가장 큰 영향을 미친다. 반면 ‘자기평가’에는 영향을 미치지 못한다. 둘째, 소집단 중심의 협력활동이 유아의 친사회성에 긍정적인 영향을 미친다. 친사회성의 하위영역에서도 ‘의사소통’에 가장 큰 영향을 미친다. 반면 ‘접근 시도하기’와 ‘나누기’에는 영향을 미치지 못한다.
The purpose of this study was to investigate the effect of cooperative small group activities on self-regulation and prosocial behavior of young children. Based on the thesis above the following questions were introduced: 1. How do cooperative small group activities affect young children’s self- reg...
The purpose of this study was to investigate the effect of cooperative small group activities on self-regulation and prosocial behavior of young children. Based on the thesis above the following questions were introduced: 1. How do cooperative small group activities affect young children’s self- regulation? 1-1 how do cooperative small group activities influence young children’s ability to self- evaluate? 1-2 How do cooperative small group activities influence young children’s decision-making abilities? 2. How do cooperative small group activities influence prosocial behavior? 2-1 how do cooperative small group activities influence young children’s leadership? 2-2 how do cooperative small group activities influence young children’s beneficent? 2-3 how do cooperative small group activities influence young children’s communication? 2-4 how do cooperative small group activities influence young children’s initiative? 2-5 how do cooperative small group activities influence young children’s approaching? 2-6 how do cooperative small group activities influence young children’s sharing? 2-7 how do cooperative small group activities influence young children’s empathy and self-control? The research subjects were from kindergarten located in A city of Jeollabuk-do which 40 total 5 year old children were divided evenly into 20 controlled and 20 experimental. In order to measure children’s self-regulation, tools created by Lee Jung-Laan (2003), which then was retouched and supplemented by Lee So-Yung (2007), was used. To measure young children’s pro-social behavior, tools by Kim Yung-Ok(2003) were utilized which was based on fundamentals developed by Babcock, Hartle and Lamme(1995). The young children in the experimental group experienced cooperative small-group activities from Monday October 21s,2013 to Friday January 17th 2014 for twelve weeks, twice a weekand total of 24times. The children in the controlled group followed kindergarten educational curricular during its school hours performing educational activities. Before evaluating the data differential between the controlled group and experimental group, t-test was calculated. To test the effectiveness of cooperative small-group activity on young children’s self-regulation and pro-social behavior, the mean and standard deviation was calculated. Lastly, SPSSWIN 18.0 was used to analyze the effectiveness. The results of the experiment are as follows: First, cooperative small-group activity bestows positive influence on self-regulation. The subcategory of ‘decision-making’ under self-regulation receives the most influence. While this activity don't receive about to self-evaluate. Second, cooperative small-group activity bestows positive influence on pro-social behavior. The subcategory of “communication” under pro-social behavior receives the most influence. While this activity don't receive about to approaching and sharing.
The purpose of this study was to investigate the effect of cooperative small group activities on self-regulation and prosocial behavior of young children. Based on the thesis above the following questions were introduced: 1. How do cooperative small group activities affect young children’s self- regulation? 1-1 how do cooperative small group activities influence young children’s ability to self- evaluate? 1-2 How do cooperative small group activities influence young children’s decision-making abilities? 2. How do cooperative small group activities influence prosocial behavior? 2-1 how do cooperative small group activities influence young children’s leadership? 2-2 how do cooperative small group activities influence young children’s beneficent? 2-3 how do cooperative small group activities influence young children’s communication? 2-4 how do cooperative small group activities influence young children’s initiative? 2-5 how do cooperative small group activities influence young children’s approaching? 2-6 how do cooperative small group activities influence young children’s sharing? 2-7 how do cooperative small group activities influence young children’s empathy and self-control? The research subjects were from kindergarten located in A city of Jeollabuk-do which 40 total 5 year old children were divided evenly into 20 controlled and 20 experimental. In order to measure children’s self-regulation, tools created by Lee Jung-Laan (2003), which then was retouched and supplemented by Lee So-Yung (2007), was used. To measure young children’s pro-social behavior, tools by Kim Yung-Ok(2003) were utilized which was based on fundamentals developed by Babcock, Hartle and Lamme(1995). The young children in the experimental group experienced cooperative small-group activities from Monday October 21s,2013 to Friday January 17th 2014 for twelve weeks, twice a weekand total of 24times. The children in the controlled group followed kindergarten educational curricular during its school hours performing educational activities. Before evaluating the data differential between the controlled group and experimental group, t-test was calculated. To test the effectiveness of cooperative small-group activity on young children’s self-regulation and pro-social behavior, the mean and standard deviation was calculated. Lastly, SPSSWIN 18.0 was used to analyze the effectiveness. The results of the experiment are as follows: First, cooperative small-group activity bestows positive influence on self-regulation. The subcategory of ‘decision-making’ under self-regulation receives the most influence. While this activity don't receive about to self-evaluate. Second, cooperative small-group activity bestows positive influence on pro-social behavior. The subcategory of “communication” under pro-social behavior receives the most influence. While this activity don't receive about to approaching and sharing.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.