陰陽五行論과 天干·地支의 相關性에 관한 硏究 : 四柱命理學과의 關係를 중심으로 A Study of the Yin-Yang and the Five Elements school and the relationship between the Pinyin and the Dizhi.원문보기
ABSTRACT A Study of the Yin-Yang and the Five Elements school and the relationship between the Pinyin and the Dizhi. -focusing on the relationship of the Four pillars of destiny(saju)- by Koh, Hyeseon Major in Oriental Philosophy Department of Oriental Studies Graduate School of Oriental Studies Wonkwang University From ancient times, awe of supernatural phenomena and the problems humans could not resolve themselves led them to use fortune telling as a way of turning to gods. Astrology developed in Mesopotamia, India, spread globally 4-5,000 years ago, while people from the ancient China called Ha Eun Ju(夏殷周) started to relying on fortune telling. around the same time. About B.C. 770, in the warring states period(春秋戰國時代), the ...
ABSTRACT A Study of the Yin-Yang and the Five Elements school and the relationship between the Pinyin and the Dizhi. -focusing on the relationship of the Four pillars of destiny(saju)- by Koh, Hyeseon Major in Oriental Philosophy Department of Oriental Studies Graduate School of Oriental Studies Wonkwang University From ancient times, awe of supernatural phenomena and the problems humans could not resolve themselves led them to use fortune telling as a way of turning to gods. Astrology developed in Mesopotamia, India, spread globally 4-5,000 years ago, while people from the ancient China called Ha Eun Ju(夏殷周) started to relying on fortune telling. around the same time. About B.C. 770, in the warring states period(春秋戰國時代), the fusion of the Yin-Yang and the Five-Elements school(陰陽五行說) advocated by Chu Yeon(鄒衍) and the knowledge of natural sciences, led to the emergence of Four pillars (四柱) or Saju-palja(四柱八字), are named so because they depict a person's destiny with 4 pillars and 8 letters that present pinyin and dizhi(天干과 地支) as well as the Saeng Guek Je Hwa(生剋制禍; produce govern control adaptation). Saju-Myung-ri-hak(四柱命理學) is more then simple fortune telling; it's an academic discipline that was developed more than and it's history is more than 2,000 years ago. Lak nokja(洛?子) and Quigokja(鬼谷子)period of warring states(春秋戰國時代) are thought to be the originators of Four pillars of destiny, but it became more complete by the work of Lee Heojung(李虛中) of Dang dynasty(唐代) and Seo Japyung(徐子平) of the early Song period(宋初). Lee Heojung(李虛中) is the great master of the old learnings(古法四柱) and Seo Japyung(徐子平) is known to be the master of new learnings(新法四柱), but Lee Heojung(李虛中) and Seo Japyung(徐子平) had fundamentally different approaches. Lee Heojung(李虛中) focused on the interpretation of the year of one's birth and used Napeumohhang(納音五行)and Shinsal(神殺), while Seo Japyung(徐子平) focused on the interpretation of the day of the one's birth along with the Five Elements and Saeng Guek Je Hwa(生剋制化). Seo Japyung(徐子平)'s approach reflects the shift of emphasis from the past and ancestors to the present and self. This is the key reason why Seo Japyung's methods continue to resonate with people in modern times. Four pillars of destiny(四柱命理學) is an interpretation of fortune by understanding the principle of Saeng Guek Je Hwa(生剋制化), Yin-Yang and the Five Elemens. Further, by relating family and relatives through these principles one can understand the relationships better and find ways to pursue the good and avoid the bad(諏吉避凶). Therefore, We have to study our lives and the principles of Yin Yang and the Five Elements in depth to draw the right conclusions of Saju-palja.인간이 초자연현상에 대한 경외심을 갖기 시작하면서 자신이 해결 못하는 것에 대하여 신에게 묻기 위해서 점을 쳐왔다. 서양에서는 4,5천년 이전에 인도의 메소포타미아에서 발생한 점성술이 전 세계로 퍼져나갔고, 중국에선 4,5천 년 전인 하?은?주란 고대국가에서 점을 치기 시작했다. 기원전 770년경 춘추전국시대에 추연에 의한 음양오행설의 주창과 자연과학적 지식이 영입이 되면서부터 학문으로서의 사주명리학이 태동을 시작했다. 사주명리학이란 인간이 태어난 때의 연?월?일?시를 천간과 지지를 여덟 글자로 표시하고 그 여덟 글자를 가지고 오행의 생극제화의 논리로 인간의 명을 논하는 것이므로 사주팔자라고 하는 것이다. 명리학은 점술이 아닌 학문으로 사주를 판단하는 것이고 그 역사는 2000년 이상이 되었다. 혹자는 전국시대의 낙녹자와 귀곡자가 사주명리의 기원이라고 주장하는데 근거자료가 부족하므로, 당대의 이허중과 송대의 서자평에 의해서 명리학은 완전한 형식을 갖추었다고 할 수 있다. 당대의 이허중이 고법사주의 대가이며, 송대의 서자평은 신법사주의 창시자라고 일컬어지고 있는데, 두 사람의 논명방식은 시작부터가 달랐다. 이허중은 연주위주로 납음오행, 신살 등을 참고 하여 논명을 하였고, 서자평은 일간을 중심으로 오행에 대한 생극제화의 방법만을 사용했다. 이전의 조상이나 근본을 중요하게 생각하던 시대에서 본인을 최우선으로 생각하는 개념이 유입된 시대의 변화를 반영한 것이라고 볼 수 있다. 그래서 서자평의 논명 방법은 현재까지도 쓰이고 있다. 사주명리학이란 음양오행의 생극제화의 원리에 의하여 길흉을 보고, 또한 사주팔자에 육친을 배속하여 가족과 인간관계를 보며, 나아가 추길피흉의 방법까지 모색하는 것이다. 그래서 정확한 사주를 도출하기 위해서는 근본원리에 대한 학습이 필요하고 인생에 대한 고찰이 필요한 것이다.
ABSTRACT A Study of the Yin-Yang and the Five Elements school and the relationship between the Pinyin and the Dizhi. -focusing on the relationship of the Four pillars of destiny(saju)- by Koh, Hyeseon Major in Oriental Philosophy Department of Oriental Studies Graduate School of Oriental Studies Wonkwang University From ancient times, awe of supernatural phenomena and the problems humans could not resolve themselves led them to use fortune telling as a way of turning to gods. Astrology developed in Mesopotamia, India, spread globally 4-5,000 years ago, while people from the ancient China called Ha Eun Ju(夏殷周) started to relying on fortune telling. around the same time. About B.C. 770, in the warring states period(春秋戰國時代), the fusion of the Yin-Yang and the Five-Elements school(陰陽五行說) advocated by Chu Yeon(鄒衍) and the knowledge of natural sciences, led to the emergence of Four pillars (四柱) or Saju-palja(四柱八字), are named so because they depict a person's destiny with 4 pillars and 8 letters that present pinyin and dizhi(天干과 地支) as well as the Saeng Guek Je Hwa(生剋制禍; produce govern control adaptation). Saju-Myung-ri-hak(四柱命理學) is more then simple fortune telling; it's an academic discipline that was developed more than and it's history is more than 2,000 years ago. Lak nokja(洛?子) and Quigokja(鬼谷子)period of warring states(春秋戰國時代) are thought to be the originators of Four pillars of destiny, but it became more complete by the work of Lee Heojung(李虛中) of Dang dynasty(唐代) and Seo Japyung(徐子平) of the early Song period(宋初). Lee Heojung(李虛中) is the great master of the old learnings(古法四柱) and Seo Japyung(徐子平) is known to be the master of new learnings(新法四柱), but Lee Heojung(李虛中) and Seo Japyung(徐子平) had fundamentally different approaches. Lee Heojung(李虛中) focused on the interpretation of the year of one's birth and used Napeumohhang(納音五行)and Shinsal(神殺), while Seo Japyung(徐子平) focused on the interpretation of the day of the one's birth along with the Five Elements and Saeng Guek Je Hwa(生剋制化). Seo Japyung(徐子平)'s approach reflects the shift of emphasis from the past and ancestors to the present and self. This is the key reason why Seo Japyung's methods continue to resonate with people in modern times. Four pillars of destiny(四柱命理學) is an interpretation of fortune by understanding the principle of Saeng Guek Je Hwa(生剋制化), Yin-Yang and the Five Elemens. Further, by relating family and relatives through these principles one can understand the relationships better and find ways to pursue the good and avoid the bad(諏吉避凶). Therefore, We have to study our lives and the principles of Yin Yang and the Five Elements in depth to draw the right conclusions of Saju-palja.인간이 초자연현상에 대한 경외심을 갖기 시작하면서 자신이 해결 못하는 것에 대하여 신에게 묻기 위해서 점을 쳐왔다. 서양에서는 4,5천년 이전에 인도의 메소포타미아에서 발생한 점성술이 전 세계로 퍼져나갔고, 중국에선 4,5천 년 전인 하?은?주란 고대국가에서 점을 치기 시작했다. 기원전 770년경 춘추전국시대에 추연에 의한 음양오행설의 주창과 자연과학적 지식이 영입이 되면서부터 학문으로서의 사주명리학이 태동을 시작했다. 사주명리학이란 인간이 태어난 때의 연?월?일?시를 천간과 지지를 여덟 글자로 표시하고 그 여덟 글자를 가지고 오행의 생극제화의 논리로 인간의 명을 논하는 것이므로 사주팔자라고 하는 것이다. 명리학은 점술이 아닌 학문으로 사주를 판단하는 것이고 그 역사는 2000년 이상이 되었다. 혹자는 전국시대의 낙녹자와 귀곡자가 사주명리의 기원이라고 주장하는데 근거자료가 부족하므로, 당대의 이허중과 송대의 서자평에 의해서 명리학은 완전한 형식을 갖추었다고 할 수 있다. 당대의 이허중이 고법사주의 대가이며, 송대의 서자평은 신법사주의 창시자라고 일컬어지고 있는데, 두 사람의 논명방식은 시작부터가 달랐다. 이허중은 연주위주로 납음오행, 신살 등을 참고 하여 논명을 하였고, 서자평은 일간을 중심으로 오행에 대한 생극제화의 방법만을 사용했다. 이전의 조상이나 근본을 중요하게 생각하던 시대에서 본인을 최우선으로 생각하는 개념이 유입된 시대의 변화를 반영한 것이라고 볼 수 있다. 그래서 서자평의 논명 방법은 현재까지도 쓰이고 있다. 사주명리학이란 음양오행의 생극제화의 원리에 의하여 길흉을 보고, 또한 사주팔자에 육친을 배속하여 가족과 인간관계를 보며, 나아가 추길피흉의 방법까지 모색하는 것이다. 그래서 정확한 사주를 도출하기 위해서는 근본원리에 대한 학습이 필요하고 인생에 대한 고찰이 필요한 것이다.
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