영아 주도의 놀이중심 숲산책프로그램 개발 및 효과 : 생태유아교육의 관점 Development and Effects of Infant-led Play-centered Forest Walk Program - Perspective in Ecological Early childhood Education-원문보기
국 문 요 약 본 연구는 영아 주도의 놀이중심 숲산책프로그램을 개발하고 이 프로그램이 영아의 신체ㆍ사회정서ㆍ인지ㆍ언어발달에 미치는 효과를 검증하는 데 목적이 있다. 이러한 연구 목적을 위해 설정된 연구 문제는 다음과 같다. 1. 영아 주도의 놀이중심 숲산책프로그램의 구성은 어떠한가? 1-1. 숲산책프로그램의 교육목적 및 목표는 어떠한가? 1-2. 숲산책프로그램의 교육내용은 어떠한가? 1-3. 숲산책프로그램의 교수 • 학습방법은 어떠한가? 1-4. 숲산책프로그램의 교육평가는 어떠한가? 2. 영아 주도의 놀이중심 숲산책프로그램은 영아발달에 어떠한 영향을 미치는 가? 2-1. 숲산책프로그램이 영아의 신체발달에 미치는 영향은 어떠한가? 2-2. 숲산책프로그램이 영아의 사회정서 발달에 미치는 영향은 어떠한가? 2-3. 숲산책프로그램이 영아의 ...
국 문 요 약 본 연구는 영아 주도의 놀이중심 숲산책프로그램을 개발하고 이 프로그램이 영아의 신체ㆍ사회정서ㆍ인지ㆍ언어발달에 미치는 효과를 검증하는 데 목적이 있다. 이러한 연구 목적을 위해 설정된 연구 문제는 다음과 같다. 1. 영아 주도의 놀이중심 숲산책프로그램의 구성은 어떠한가? 1-1. 숲산책프로그램의 교육목적 및 목표는 어떠한가? 1-2. 숲산책프로그램의 교육내용은 어떠한가? 1-3. 숲산책프로그램의 교수 • 학습방법은 어떠한가? 1-4. 숲산책프로그램의 교육평가는 어떠한가? 2. 영아 주도의 놀이중심 숲산책프로그램은 영아발달에 어떠한 영향을 미치는 가? 2-1. 숲산책프로그램이 영아의 신체발달에 미치는 영향은 어떠한가? 2-2. 숲산책프로그램이 영아의 사회정서 발달에 미치는 영향은 어떠한가? 2-3. 숲산책프로그램이 영아의 인지발달에 미치는 영향은 어떠한가? 2-4. 숲산책프로그램이 영아의 언어발달에 미치는 영향은 어떠한가? 프로그램 구성을 위해서는 생태유아교육, 산책, 숲산책, 영아의 신체ㆍ사회정서ㆍ인지ㆍ언어발달에 관한 문헌과 현장 사례 및 사례 연수 자료집을 수집ㆍ분석하였다. 문헌 및 현장사례 분석을 토대로 프로그램의 목적, 목표, 교수 • 학습 방법, 평가를 구성하고 구체적인 교육내용을 구안하였다. 개발한 프로그램은 유아교육 전문가와의 협의과정을 통해 프로그램 내용 체계 및 구성의 타당성을 검토하였다. 프로그램의 적용 효과를 알아보기 위해서는 경기도의 소도시에 위치한 4곳의 국공립어린이집 만 2세 6개반 42명으로 2곳의 실험집단 21명, 2곳의 통제집단 21명을 대상으로 2013년 3월부터 2013년 6월까지 12주 동안 30회기로 연구를 수행하였다. 실험집단은 영아 주도의 놀이중심 숲산책프로그램을 실시하였고, 통제집단은 실외놀이터 놀이를 전개하였다. 신체발달 검사도구는 이영자 외(2002)의 교사용 1, 2세 영아발달 평가도구 척도를 이용하였다. 체격검사를 위한 신장 및 몸무게는 영유아 건강검진 결과서 및 간호사에 의해 측정한 결과치를 이용하였으며, 모발조직 미네랄 중금속 검사는 M모발중금속 검사 전문기관에 의뢰한 결과치를 이용하였다. 사회정서발달 검사도구는 김호인(2010)의 2세 사회정서 발달 척도를 이용하였다. 인지발달 검사도구는 심민섭 외(2010)의 한국판 라이터 비언어성 지능검사(K-Leiter-R)를 이용하여 자동화 채점프로그램에 의한 결과치를 이용하였다. 언어발달 검사도구는 김영태 외(2009)의 수용ㆍ표현 어휘력검사(REVT)를 이용하였다. 이러한 측정도구를 사용하여 프로그램 적용 전과 후에 실험집단과 통제집단 영아들의 신체ㆍ사회정서ㆍ인지ㆍ언어발달을 평정하였다. 수집된 자료들은 SPSS 18.0 프로그램을 이용하여 공변량분석(ANCOVA)으로 통계처리 하였다. 이와 같은 과정을 통해 얻은 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 본 연구에서는 영아의 신체, 사회정서, 인지, 언어발달 및 숲산책 관련문헌과 현장사례를 통해 영아 주도의 놀이중심 숲산책프로그램을 개발하였다. 본 프로그램의 목적은 홍익인간 및 아동중심사상을 기초로 영아의 전인적 발달 및 인성발달을 증진하는 데 있다. 프로그램의 교육내용은 자연 동식물관찰, 신체놀이, 자연건강명상, 자연놀이-자연 놀잇감 놀이, 오감놀이, 자연탐구놀이, 구성놀이, 극놀이, 미술놀이- 쉼으로 선정하였다. 프로그램의 교수 • 학습방법은 영아 주도적 발견 및 탐색ㆍ탐구의 교수학습 원리, 놀이중심 통합교육의 교수학습 원리, 자연과 주변 사람들과의 관계성 중심의 원리, ‘숲과 만나기, 숲에서 느끼기, 숲과 관계 맺으며 놀이하기’의 3단계 교수학습 원리에 따라 영아 주도적 접근의 교수 • 학습방법으로 선정하였다. 프로그램의 평가는 숲산책 운영에 대한 전반적인 평가, 영아의 전반적인 삶의 변화에 대한 평가, 교사의 교수학습 원리에 대한 평가로 선정하였다 둘째, 영아 주도의 놀이중심 숲산책프로그램의 효과를 검증한 결과 실험집단의 영아들이 통제집단의 영아들보다 신체, 사회정서, 인지, 언어발달에 통계적으로 유의한 결과가 나타났다. 신체발달을 위한 숲산책프로그램 효과 검증을 위해 신체발달(대 • 소근육활동, 자조기술), 체격검사(신장, 몸무게), 모발조직 미네랄 중금속 검사를 실시한 결과 소근육 활동, 대근육 활동, 신장(키)에 통계적으로 유의한 결과가 나타났다. 모발조직 미네랄 중금속 검사는 필수 영양 미네랄 구성요소인 마그네슘, 아연, 크롬, 철, 바나듐에 통계적으로 유의한 결과가 나타났으며, 유해 미네랄 중금속 원소는 수은, 비스므스에 유의한 결과가 나타났다. 사회정서발달을 위한 숲산책프로그램 효과 검증 결과 실험집단의 사회정서발달 사후점수의 평균이 통제집단에 비해 높게 나타났으며, 집단 간의 점수 차이도 통계적으로 유의한 결과가 나타났다. 이를 구성요소별로 살펴보면, 기본정서 및 사회적 행동, 자아개념, 자기조절의 인지조절 및 정서조절, 사회적 관계에서 통계적으로 유의한 결과가 나타났다. 인지발달을 위한 IQ지능 측면에서의 효과를 검증한 결
국 문 요 약 본 연구는 영아 주도의 놀이중심 숲산책프로그램을 개발하고 이 프로그램이 영아의 신체ㆍ사회정서ㆍ인지ㆍ언어발달에 미치는 효과를 검증하는 데 목적이 있다. 이러한 연구 목적을 위해 설정된 연구 문제는 다음과 같다. 1. 영아 주도의 놀이중심 숲산책프로그램의 구성은 어떠한가? 1-1. 숲산책프로그램의 교육목적 및 목표는 어떠한가? 1-2. 숲산책프로그램의 교육내용은 어떠한가? 1-3. 숲산책프로그램의 교수 • 학습방법은 어떠한가? 1-4. 숲산책프로그램의 교육평가는 어떠한가? 2. 영아 주도의 놀이중심 숲산책프로그램은 영아발달에 어떠한 영향을 미치는 가? 2-1. 숲산책프로그램이 영아의 신체발달에 미치는 영향은 어떠한가? 2-2. 숲산책프로그램이 영아의 사회정서 발달에 미치는 영향은 어떠한가? 2-3. 숲산책프로그램이 영아의 인지발달에 미치는 영향은 어떠한가? 2-4. 숲산책프로그램이 영아의 언어발달에 미치는 영향은 어떠한가? 프로그램 구성을 위해서는 생태유아교육, 산책, 숲산책, 영아의 신체ㆍ사회정서ㆍ인지ㆍ언어발달에 관한 문헌과 현장 사례 및 사례 연수 자료집을 수집ㆍ분석하였다. 문헌 및 현장사례 분석을 토대로 프로그램의 목적, 목표, 교수 • 학습 방법, 평가를 구성하고 구체적인 교육내용을 구안하였다. 개발한 프로그램은 유아교육 전문가와의 협의과정을 통해 프로그램 내용 체계 및 구성의 타당성을 검토하였다. 프로그램의 적용 효과를 알아보기 위해서는 경기도의 소도시에 위치한 4곳의 국공립어린이집 만 2세 6개반 42명으로 2곳의 실험집단 21명, 2곳의 통제집단 21명을 대상으로 2013년 3월부터 2013년 6월까지 12주 동안 30회기로 연구를 수행하였다. 실험집단은 영아 주도의 놀이중심 숲산책프로그램을 실시하였고, 통제집단은 실외놀이터 놀이를 전개하였다. 신체발달 검사도구는 이영자 외(2002)의 교사용 1, 2세 영아발달 평가도구 척도를 이용하였다. 체격검사를 위한 신장 및 몸무게는 영유아 건강검진 결과서 및 간호사에 의해 측정한 결과치를 이용하였으며, 모발조직 미네랄 중금속 검사는 M모발중금속 검사 전문기관에 의뢰한 결과치를 이용하였다. 사회정서발달 검사도구는 김호인(2010)의 2세 사회정서 발달 척도를 이용하였다. 인지발달 검사도구는 심민섭 외(2010)의 한국판 라이터 비언어성 지능검사(K-Leiter-R)를 이용하여 자동화 채점프로그램에 의한 결과치를 이용하였다. 언어발달 검사도구는 김영태 외(2009)의 수용ㆍ표현 어휘력검사(REVT)를 이용하였다. 이러한 측정도구를 사용하여 프로그램 적용 전과 후에 실험집단과 통제집단 영아들의 신체ㆍ사회정서ㆍ인지ㆍ언어발달을 평정하였다. 수집된 자료들은 SPSS 18.0 프로그램을 이용하여 공변량분석(ANCOVA)으로 통계처리 하였다. 이와 같은 과정을 통해 얻은 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 본 연구에서는 영아의 신체, 사회정서, 인지, 언어발달 및 숲산책 관련문헌과 현장사례를 통해 영아 주도의 놀이중심 숲산책프로그램을 개발하였다. 본 프로그램의 목적은 홍익인간 및 아동중심사상을 기초로 영아의 전인적 발달 및 인성발달을 증진하는 데 있다. 프로그램의 교육내용은 자연 동식물관찰, 신체놀이, 자연건강명상, 자연놀이-자연 놀잇감 놀이, 오감놀이, 자연탐구놀이, 구성놀이, 극놀이, 미술놀이- 쉼으로 선정하였다. 프로그램의 교수 • 학습방법은 영아 주도적 발견 및 탐색ㆍ탐구의 교수학습 원리, 놀이중심 통합교육의 교수학습 원리, 자연과 주변 사람들과의 관계성 중심의 원리, ‘숲과 만나기, 숲에서 느끼기, 숲과 관계 맺으며 놀이하기’의 3단계 교수학습 원리에 따라 영아 주도적 접근의 교수 • 학습방법으로 선정하였다. 프로그램의 평가는 숲산책 운영에 대한 전반적인 평가, 영아의 전반적인 삶의 변화에 대한 평가, 교사의 교수학습 원리에 대한 평가로 선정하였다 둘째, 영아 주도의 놀이중심 숲산책프로그램의 효과를 검증한 결과 실험집단의 영아들이 통제집단의 영아들보다 신체, 사회정서, 인지, 언어발달에 통계적으로 유의한 결과가 나타났다. 신체발달을 위한 숲산책프로그램 효과 검증을 위해 신체발달(대 • 소근육활동, 자조기술), 체격검사(신장, 몸무게), 모발조직 미네랄 중금속 검사를 실시한 결과 소근육 활동, 대근육 활동, 신장(키)에 통계적으로 유의한 결과가 나타났다. 모발조직 미네랄 중금속 검사는 필수 영양 미네랄 구성요소인 마그네슘, 아연, 크롬, 철, 바나듐에 통계적으로 유의한 결과가 나타났으며, 유해 미네랄 중금속 원소는 수은, 비스므스에 유의한 결과가 나타났다. 사회정서발달을 위한 숲산책프로그램 효과 검증 결과 실험집단의 사회정서발달 사후점수의 평균이 통제집단에 비해 높게 나타났으며, 집단 간의 점수 차이도 통계적으로 유의한 결과가 나타났다. 이를 구성요소별로 살펴보면, 기본정서 및 사회적 행동, 자아개념, 자기조절의 인지조절 및 정서조절, 사회적 관계에서 통계적으로 유의한 결과가 나타났다. 인지발달을 위한 IQ지능 측면에서의 효과를 검증한 결
The objects of this study are to develop an infant-led play-centered forest walk program and to verify its effects influential to infant's physical, socioemotional, cognitive and linguistic developments. The research issues specified to achieve the objects are as follows. 1. How is the infant-led pl...
The objects of this study are to develop an infant-led play-centered forest walk program and to verify its effects influential to infant's physical, socioemotional, cognitive and linguistic developments. The research issues specified to achieve the objects are as follows. 1. How is the infant-led play-centered forest walk program organized? 1-1. How are the educational aims and objectives of the program? 1-2. How is the content of the program? 1-3. How are the teaching and learning methods of the program? 1-4. How is the educational evaluation of the program? 2. What are the effects of the infant-led play-centered forest walk program on infant development? 2-1. What are the effects of the program on infant's physical development? 2-2. What are the effects of the program on infant's socioemotional development? 2-3. What are the effects of the program on infant's cognitive development? 2-4. What are the effects of the program on infant's linguistic development? In order to create the infant-led play-centered forest walk program, reference books, field cases and case training kits concerning ecological early childhood education, walks, forest walks, infant’s physical, socioemotional, cognitive and linguistic developments were collected and analyzed. On the basis of the analysis on them, the goals, objects and teaching and learning methods of the infant-led play-centered forest walk program, teaching and learning methods and evaluation mechanisms and then created specific educational contents. The content system and compositional validity of the infant-led play-centered forest walk program were carefully examined in the consultation processes with early childhood education experts. In order to investigate the application effects of the infant-led play-centered forest walk program, a sample of 42 2-year-old infants was pooled from 6 classes in 4 national and public day-care centers located in a small town of Gyeonggi Province, 21 infants for each experimental or control group at two centers, respectively. The infant-led play-centered forest walk program of this study was made of 30 sessions for 12 weeks from March to June of 2013. The infant-led play-centered forest walk program of this study was applied only to the experimental group, but not to the control group. The 1- or 2-year-old infant development assessment index for teachers developed by Lee, Young-ja and others (2002) was used to measure infant’s physical development. The infant health examination result and the values measured by nurses were used for the height and weight of children. A hair tissue mineral heavy metal test was commissioned to and performed by a professional organization to obtain reliable values. The 2-year-old social emotional development index developed by Kim, Ho-in (2010) was used to check infant’s socioemotional growth. The Korean version of Leiter non-verbal intelligence test (K-Leiter-R) developed by Sim, Min-seop (2010) was used as a means of checking infant’s cognitive development to obtain values resulting from an automated scoring program. The receptive and expressive vocabulary test (REVT) developed by Kim, Youngtae (2009) was used as a language development checker. These measurement tools were introduced before and after the application of the infant-led play-centered forest walk program to those experimental and control groups to evaluate and determine any change in the physical, and socioemotional, cognitive and linguistic developments of the sample. The collected data was statistically processed by an analysis of covariance (ANCOVA) using the SPSS 18.0 program. The results of this research obtained through the aforementioned processes are as follows. First, an infant-led play-centered forest walk program was developed on the basis of the reference books and field cases in relation to infant's physical, socioemotional, cognitive and linguistic developments. The aim of the infant-led play-centered forest walk program is to improve infant‘s holistic human development and promote infant‘s character development in accordance with humanitarianism, that is, child-centered education philosophy. The educational contents of the infant-led play-centered forest walk program includes careful selections such as observation of natural flora and fauna, physical play, natural health meditation, natural play-games with natural toys, five sense play, natural exploration play, constructive play, dramatic play and art play-rest. The infant led approach of the teaching and learning method of the infant-led play-centered forest walk program was selected and applied in accordance with infant led discovery, exploration and investigation focused principle, play-centered integrated education principle, the nature and people relationship oriented principle and the principle having three steps such as ‘meeting with a forest, feeling in the forest and making a relationship and play with the forest.’ The infant-led play-centered forest walk program was evaluated in three chosen areas such as overall infant-led play-centered forest walk program operation, overall changes in infant’s life and teacher’s application of the teaching and learning principles. Second, according to the favorable results to prove the effects of the infant-led play-centered forest walk program, a statistically significant difference was confirmed in the physical, socioemotional, cognitive and linguistic developments as the experimental group showed better data than the control group. A statistically significant difference was revealed in the activities of local and global muscles and height according to physical development test (local and global muscle activities, self-help skills), physical exam (height/weight) and hair tissue mineral and heavy metal analysis performed to verify the effectiveness of the forest walk program for physical development. The ha
The objects of this study are to develop an infant-led play-centered forest walk program and to verify its effects influential to infant's physical, socioemotional, cognitive and linguistic developments. The research issues specified to achieve the objects are as follows. 1. How is the infant-led play-centered forest walk program organized? 1-1. How are the educational aims and objectives of the program? 1-2. How is the content of the program? 1-3. How are the teaching and learning methods of the program? 1-4. How is the educational evaluation of the program? 2. What are the effects of the infant-led play-centered forest walk program on infant development? 2-1. What are the effects of the program on infant's physical development? 2-2. What are the effects of the program on infant's socioemotional development? 2-3. What are the effects of the program on infant's cognitive development? 2-4. What are the effects of the program on infant's linguistic development? In order to create the infant-led play-centered forest walk program, reference books, field cases and case training kits concerning ecological early childhood education, walks, forest walks, infant’s physical, socioemotional, cognitive and linguistic developments were collected and analyzed. On the basis of the analysis on them, the goals, objects and teaching and learning methods of the infant-led play-centered forest walk program, teaching and learning methods and evaluation mechanisms and then created specific educational contents. The content system and compositional validity of the infant-led play-centered forest walk program were carefully examined in the consultation processes with early childhood education experts. In order to investigate the application effects of the infant-led play-centered forest walk program, a sample of 42 2-year-old infants was pooled from 6 classes in 4 national and public day-care centers located in a small town of Gyeonggi Province, 21 infants for each experimental or control group at two centers, respectively. The infant-led play-centered forest walk program of this study was made of 30 sessions for 12 weeks from March to June of 2013. The infant-led play-centered forest walk program of this study was applied only to the experimental group, but not to the control group. The 1- or 2-year-old infant development assessment index for teachers developed by Lee, Young-ja and others (2002) was used to measure infant’s physical development. The infant health examination result and the values measured by nurses were used for the height and weight of children. A hair tissue mineral heavy metal test was commissioned to and performed by a professional organization to obtain reliable values. The 2-year-old social emotional development index developed by Kim, Ho-in (2010) was used to check infant’s socioemotional growth. The Korean version of Leiter non-verbal intelligence test (K-Leiter-R) developed by Sim, Min-seop (2010) was used as a means of checking infant’s cognitive development to obtain values resulting from an automated scoring program. The receptive and expressive vocabulary test (REVT) developed by Kim, Youngtae (2009) was used as a language development checker. These measurement tools were introduced before and after the application of the infant-led play-centered forest walk program to those experimental and control groups to evaluate and determine any change in the physical, and socioemotional, cognitive and linguistic developments of the sample. The collected data was statistically processed by an analysis of covariance (ANCOVA) using the SPSS 18.0 program. The results of this research obtained through the aforementioned processes are as follows. First, an infant-led play-centered forest walk program was developed on the basis of the reference books and field cases in relation to infant's physical, socioemotional, cognitive and linguistic developments. The aim of the infant-led play-centered forest walk program is to improve infant‘s holistic human development and promote infant‘s character development in accordance with humanitarianism, that is, child-centered education philosophy. The educational contents of the infant-led play-centered forest walk program includes careful selections such as observation of natural flora and fauna, physical play, natural health meditation, natural play-games with natural toys, five sense play, natural exploration play, constructive play, dramatic play and art play-rest. The infant led approach of the teaching and learning method of the infant-led play-centered forest walk program was selected and applied in accordance with infant led discovery, exploration and investigation focused principle, play-centered integrated education principle, the nature and people relationship oriented principle and the principle having three steps such as ‘meeting with a forest, feeling in the forest and making a relationship and play with the forest.’ The infant-led play-centered forest walk program was evaluated in three chosen areas such as overall infant-led play-centered forest walk program operation, overall changes in infant’s life and teacher’s application of the teaching and learning principles. Second, according to the favorable results to prove the effects of the infant-led play-centered forest walk program, a statistically significant difference was confirmed in the physical, socioemotional, cognitive and linguistic developments as the experimental group showed better data than the control group. A statistically significant difference was revealed in the activities of local and global muscles and height according to physical development test (local and global muscle activities, self-help skills), physical exam (height/weight) and hair tissue mineral and heavy metal analysis performed to verify the effectiveness of the forest walk program for physical development. The ha
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.