우리 사회는 안정과 통합을 유지하면서도 내부의 다양성을 보장할 수 있는 사회로 도약하기 위해 여러 가지 방법을 고안하여 실행 중에 있다. 특히, 초등학교 다문화교육은 학생들이 예비 사회 구성원으로서 갖추어야 할 태도와 역량에 대해 생애 어느 때보다 깊게 고민할 수 있는 기회를 줄 수 있다. 본 연구는 가치교육과 관련성이 깊은 도덕과의 2007 개정 3-4학년 교과서와 2009 개정 3-4학년군 교과서에 나타난 다문화교육 내용요소의 빈도를 비교하여 분석하였다. 또, 예화 속에서 다문화교육 내용요소를 어떻게 표현하였는지, 다문화 정체성 형성에 영향을 주는 요인들을 어떤 방법으로 서술하였는지를 살펴보았다. 교과서는 소수자와 다수자 모두 1차적으로 접하는 기본 교재로 교육과정에서 실현하고자 하는 교육의 방향과 내용을 모두 담고 있으며, 특히 예화는 실질적인 도덕적 갈등을 일으키는 ...
우리 사회는 안정과 통합을 유지하면서도 내부의 다양성을 보장할 수 있는 사회로 도약하기 위해 여러 가지 방법을 고안하여 실행 중에 있다. 특히, 초등학교 다문화교육은 학생들이 예비 사회 구성원으로서 갖추어야 할 태도와 역량에 대해 생애 어느 때보다 깊게 고민할 수 있는 기회를 줄 수 있다. 본 연구는 가치교육과 관련성이 깊은 도덕과의 2007 개정 3-4학년 교과서와 2009 개정 3-4학년군 교과서에 나타난 다문화교육 내용요소의 빈도를 비교하여 분석하였다. 또, 예화 속에서 다문화교육 내용요소를 어떻게 표현하였는지, 다문화 정체성 형성에 영향을 주는 요인들을 어떤 방법으로 서술하였는지를 살펴보았다. 교과서는 소수자와 다수자 모두 1차적으로 접하는 기본 교재로 교육과정에서 실현하고자 하는 교육의 방향과 내용을 모두 담고 있으며, 특히 예화는 실질적인 도덕적 갈등을 일으키는 동기유발 자료이자 동시에 도덕적 사고를 정리하여 민감성과 실천의지를 기르는데 결정적인 역할을 하기 때문이다. 분석 결과, 다문화교육 내용요소를 포함한 2007 개정 3-4학년 도덕 교과서와 2009 개정 3-4학년군 도덕 교과서 예화의 빈도수는 줄어들었다. 또, 다문화 정체성과 정체성 형성 요인과 관련된 문제 상황을 제시하는 예화는 거의 없었으며, 문화 다양성과 다원성을 다루는 예화의 빈도수는 점차 줄어들었고, 사회정의와 관련된 쟁점을 제시하는 예화는 극히 드물었다. 게다가 인지적 접근을 중시하여 공감을 통한 사유를 방해하는 경향이 있었다. 도덕 교과서 예화는 학생이 접할 수 있는 실제적이고 다양한 문제 상황 속에서 학생 스스로 선택한 가치를 긍정적으로 인식하고 자신이 속한 환경 속에서 실천할 수 있는 바를 계획하여 실행할 수 있도록 도와야 한다. 그러기 위해서 도덕 교과서 예화는 다문화 정체성 형성에 영향을 주는 요인을 포함한 다양한 문제 상황을 학년 수준에 맞게 표현하고, 문제 상황을 해결하는데 있어 사회정의와 관련된 가치를 적용할 수 있도록 해야 하며, 이를 통해 문화 간 차이로 인한 충돌과 갈등에 대해 민감성을 기를 수 있도록 해야 한다. 또, 정서적 접근을 바탕으로 문제 상황과 관련된 나 혹은 다른 이의 감정에 공감하는 것에서부터 시작할 수 있도록, 문제 상황과 관련된 가치와 덕목에 대해 끊임없이 스스로의 생각을 정리하고 표현하며 다른 이들과 나눌 수 있도록 해야 한다.
우리 사회는 안정과 통합을 유지하면서도 내부의 다양성을 보장할 수 있는 사회로 도약하기 위해 여러 가지 방법을 고안하여 실행 중에 있다. 특히, 초등학교 다문화교육은 학생들이 예비 사회 구성원으로서 갖추어야 할 태도와 역량에 대해 생애 어느 때보다 깊게 고민할 수 있는 기회를 줄 수 있다. 본 연구는 가치교육과 관련성이 깊은 도덕과의 2007 개정 3-4학년 교과서와 2009 개정 3-4학년군 교과서에 나타난 다문화교육 내용요소의 빈도를 비교하여 분석하였다. 또, 예화 속에서 다문화교육 내용요소를 어떻게 표현하였는지, 다문화 정체성 형성에 영향을 주는 요인들을 어떤 방법으로 서술하였는지를 살펴보았다. 교과서는 소수자와 다수자 모두 1차적으로 접하는 기본 교재로 교육과정에서 실현하고자 하는 교육의 방향과 내용을 모두 담고 있으며, 특히 예화는 실질적인 도덕적 갈등을 일으키는 동기유발 자료이자 동시에 도덕적 사고를 정리하여 민감성과 실천의지를 기르는데 결정적인 역할을 하기 때문이다. 분석 결과, 다문화교육 내용요소를 포함한 2007 개정 3-4학년 도덕 교과서와 2009 개정 3-4학년군 도덕 교과서 예화의 빈도수는 줄어들었다. 또, 다문화 정체성과 정체성 형성 요인과 관련된 문제 상황을 제시하는 예화는 거의 없었으며, 문화 다양성과 다원성을 다루는 예화의 빈도수는 점차 줄어들었고, 사회정의와 관련된 쟁점을 제시하는 예화는 극히 드물었다. 게다가 인지적 접근을 중시하여 공감을 통한 사유를 방해하는 경향이 있었다. 도덕 교과서 예화는 학생이 접할 수 있는 실제적이고 다양한 문제 상황 속에서 학생 스스로 선택한 가치를 긍정적으로 인식하고 자신이 속한 환경 속에서 실천할 수 있는 바를 계획하여 실행할 수 있도록 도와야 한다. 그러기 위해서 도덕 교과서 예화는 다문화 정체성 형성에 영향을 주는 요인을 포함한 다양한 문제 상황을 학년 수준에 맞게 표현하고, 문제 상황을 해결하는데 있어 사회정의와 관련된 가치를 적용할 수 있도록 해야 하며, 이를 통해 문화 간 차이로 인한 충돌과 갈등에 대해 민감성을 기를 수 있도록 해야 한다. 또, 정서적 접근을 바탕으로 문제 상황과 관련된 나 혹은 다른 이의 감정에 공감하는 것에서부터 시작할 수 있도록, 문제 상황과 관련된 가치와 덕목에 대해 끊임없이 스스로의 생각을 정리하고 표현하며 다른 이들과 나눌 수 있도록 해야 한다.
South Korean society is working on various ways to turn into a society where diversity is ensured, with stability and integrity being maintained. Espe cially, multicultural education in elementary schools can give students opportunities to think more seriously than ever of the attitudes and capabili...
South Korean society is working on various ways to turn into a society where diversity is ensured, with stability and integrity being maintained. Espe cially, multicultural education in elementary schools can give students opportunities to think more seriously than ever of the attitudes and capabilities they should possess as potential members of society. This study comparatively analyzed the frequency of content elements of multicultural education included in moral studies textbooks for third and fourth graders in the 2007 amended curriculum and in the 2009 amended curriculum. Furthermore, it examined how content elements of multicultural education were expressed in stories and in what way the factors affecting students' formation of multicultural identity were described. Textbooks, a fundamental teaching material both majorities and minorities primarily use, contained both the direction and content of education pursued in the curriculum. Particularly, stories served as motivational materials that cause students moral conflicts and at the same time played a crucial role in students' developing sensitivity and willingness to act through organizing moral thoughts. According to the results, the frequency of stories in moral studies textb ooks for third and fourth graders in the 2007 amended curriculum and in the 2009 amended curriculum decreased. And few stories presented problematic si tuation involving multicultural identity or elements forming identity, and the frequency of stories covering cultural diversity and pluralism steadily went down, and stories presenting controversial issues regarding social justice were extremely rare. Stories in moral studies textbooks should help students to positively perceive the value they have chosen themselves under various realistic, problematic situations to which they are exposed. Besides, the stories should help them to plan and put into practice what they can do in the environment they belong to. For this, stories should express various problematic situations including factors affecting the formation of multicultural identity based on students' levels and apply values related to social justice in resolving problematic situations. Through this, students should be led to develop sensiti vity to collision and conflicts caused by cultural difference. Furthermore, in order to lead students to start with feeling sympathy with their or others' fee ling of problematic situations based on emotional approach, students should be encouraged to constantly organize and express their thoughts of values and virtues involving problematic situations.
South Korean society is working on various ways to turn into a society where diversity is ensured, with stability and integrity being maintained. Espe cially, multicultural education in elementary schools can give students opportunities to think more seriously than ever of the attitudes and capabilities they should possess as potential members of society. This study comparatively analyzed the frequency of content elements of multicultural education included in moral studies textbooks for third and fourth graders in the 2007 amended curriculum and in the 2009 amended curriculum. Furthermore, it examined how content elements of multicultural education were expressed in stories and in what way the factors affecting students' formation of multicultural identity were described. Textbooks, a fundamental teaching material both majorities and minorities primarily use, contained both the direction and content of education pursued in the curriculum. Particularly, stories served as motivational materials that cause students moral conflicts and at the same time played a crucial role in students' developing sensitivity and willingness to act through organizing moral thoughts. According to the results, the frequency of stories in moral studies textb ooks for third and fourth graders in the 2007 amended curriculum and in the 2009 amended curriculum decreased. And few stories presented problematic si tuation involving multicultural identity or elements forming identity, and the frequency of stories covering cultural diversity and pluralism steadily went down, and stories presenting controversial issues regarding social justice were extremely rare. Stories in moral studies textbooks should help students to positively perceive the value they have chosen themselves under various realistic, problematic situations to which they are exposed. Besides, the stories should help them to plan and put into practice what they can do in the environment they belong to. For this, stories should express various problematic situations including factors affecting the formation of multicultural identity based on students' levels and apply values related to social justice in resolving problematic situations. Through this, students should be led to develop sensiti vity to collision and conflicts caused by cultural difference. Furthermore, in order to lead students to start with feeling sympathy with their or others' fee ling of problematic situations based on emotional approach, students should be encouraged to constantly organize and express their thoughts of values and virtues involving problematic situations.
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