본 연구에서는 유아의 정서지능과 자아존중감 및 행복감이 유아의 개인변인에 따라 어떠한 차이가 있는지 알아보고, 유아의 정서지능과 자아존중감 및 행복감 간에 어떠한 관계가 있는지 밝히며, 유아의 정서지능과 자아존중감이 유아의 행복감에 미치는 영향을 알아보고자 한다. 이를 통해 유아의 행복감을 증진시키는 일에 의미 있는 기초자료를 제공하는데 그 목적이 있다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위한 연구 문제는 다음과 같다. 1. 유아의 연령과 성별에 따라 정서지능과 자아존중감 및 행복감은 어떠한가? 2. 유아의 정서지능과 자아존중감 및 행복감 간의 관계는 어떠한가? 3. 유아의 정서지능과 자아존중감이 유아의 행복감에 미치는 영향은 어떠한가? 본 연구의 대상은 부산지역에 소재한 국공립‧사립 유치원 7곳에 재원 중인 만 4, 5세 유아 215명이다. 본 연구의 도구는 유아의 정서지능을 측정하기 위하여 이병래(1997)의 ‘만 4∼5세용 정서지능 체크리스트’를 사용하였고, 유아의 자아존중감을 측정하기 위하여 지성애, 김영옥, 박희숙(2003)의 척도를 김래영(2013)이 수정․보완한 ‘유아의 자아존중감 척도’를 사용하였으며, 유아의 행복감을 측정하기 위해서는 이은주(2009)의 ‘유아행복 척도’를 사용하였다. ...
본 연구에서는 유아의 정서지능과 자아존중감 및 행복감이 유아의 개인변인에 따라 어떠한 차이가 있는지 알아보고, 유아의 정서지능과 자아존중감 및 행복감 간에 어떠한 관계가 있는지 밝히며, 유아의 정서지능과 자아존중감이 유아의 행복감에 미치는 영향을 알아보고자 한다. 이를 통해 유아의 행복감을 증진시키는 일에 의미 있는 기초자료를 제공하는데 그 목적이 있다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위한 연구 문제는 다음과 같다. 1. 유아의 연령과 성별에 따라 정서지능과 자아존중감 및 행복감은 어떠한가? 2. 유아의 정서지능과 자아존중감 및 행복감 간의 관계는 어떠한가? 3. 유아의 정서지능과 자아존중감이 유아의 행복감에 미치는 영향은 어떠한가? 본 연구의 대상은 부산지역에 소재한 국공립‧사립 유치원 7곳에 재원 중인 만 4, 5세 유아 215명이다. 본 연구의 도구는 유아의 정서지능을 측정하기 위하여 이병래(1997)의 ‘만 4∼5세용 정서지능 체크리스트’를 사용하였고, 유아의 자아존중감을 측정하기 위하여 지성애, 김영옥, 박희숙(2003)의 척도를 김래영(2013)이 수정․보완한 ‘유아의 자아존중감 척도’를 사용하였으며, 유아의 행복감을 측정하기 위해서는 이은주(2009)의 ‘유아행복 척도’를 사용하였다. 자료분석을 위하여 SPSS 21.0 프로그램을 사용하였으며, 빈도와 백분율, Cronbach’s α 계수와 Pearson의 적률상관계수를 산출하였고, t-검증과 중다회귀분석을 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 유아의 개인변인에 따른 유아의 정서지능과 자아존중감 및 행복감의 차이를 분석한 결과, 유아의 정서지능은 유아의 연령과 성별에 따라 유의한 차이가 나타났으며, 만 4세 유아가 만 5세 유아보다 높게 나타났고, 여아가 남아보다 높게 나타났다. 유아의 자아존중감과 행복감은 유아의 연령에 따라 유의한 차이가 나타나지 않았고, 유아의 성별에 따라서는 유의한 차이가 나타났으며, 여아가 남아보다 높게 나타났다. 둘째, 유아의 정서지능과 자아존중감 및 행복감 간의 상관관계를 분석한 결과, 유아의 정서지능과 자아존중감 전체와 유아의 행복감 전체 간에 높은 정적 상관이 있는 것으로 나타났으며, 유아의 정서지능과 자아존중감의 하위영역에서도 정적 상관이 있는 것으로 나타났다. 즉, 유아의 정서지능과 자아존중감이 높을수록 유아가 행복감을 높게 인식한다고 볼 수 있다. 셋째, 유아의 정서지능과 자아존중감이 행복감에 미치는 영향을 분석한 결과, 유아의 정서지능과 자아존중감 모두 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 구체적으로 유아의 정서지능 및 자아존중감의 하위요인이 행복감에 미치는 영향을 살펴본 결과, 정서지능의 하위요인 중 타인조절이 가장 큰 영향력을 미치는 것으로 나타났고, 그 다음으로 자기조절, 자기인식의 순으로 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉, 유아의 정서지능 중 타인의 감정에 적절하게 대처할 수 있는 능력이 높을수록 유아의 행복감이 높아진다고 볼 수 있다. 이러한 결과는 유아의 행복감을 높이기 위해서는 유아의 정서지능과 자아존중감에 높은 비중을 두어야 함을 시사한다. 또한 유아의 정서지능과 자아존중감은 교육과 환경을 통해 향상될 수 있으므로 유아교육기관에서 유아의 정서지능과 자아존중감 향상을 위한 교육활동과 환경 및 프로그램이 제공되어야 함을 시사한다.
본 연구에서는 유아의 정서지능과 자아존중감 및 행복감이 유아의 개인변인에 따라 어떠한 차이가 있는지 알아보고, 유아의 정서지능과 자아존중감 및 행복감 간에 어떠한 관계가 있는지 밝히며, 유아의 정서지능과 자아존중감이 유아의 행복감에 미치는 영향을 알아보고자 한다. 이를 통해 유아의 행복감을 증진시키는 일에 의미 있는 기초자료를 제공하는데 그 목적이 있다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위한 연구 문제는 다음과 같다. 1. 유아의 연령과 성별에 따라 정서지능과 자아존중감 및 행복감은 어떠한가? 2. 유아의 정서지능과 자아존중감 및 행복감 간의 관계는 어떠한가? 3. 유아의 정서지능과 자아존중감이 유아의 행복감에 미치는 영향은 어떠한가? 본 연구의 대상은 부산지역에 소재한 국공립‧사립 유치원 7곳에 재원 중인 만 4, 5세 유아 215명이다. 본 연구의 도구는 유아의 정서지능을 측정하기 위하여 이병래(1997)의 ‘만 4∼5세용 정서지능 체크리스트’를 사용하였고, 유아의 자아존중감을 측정하기 위하여 지성애, 김영옥, 박희숙(2003)의 척도를 김래영(2013)이 수정․보완한 ‘유아의 자아존중감 척도’를 사용하였으며, 유아의 행복감을 측정하기 위해서는 이은주(2009)의 ‘유아행복 척도’를 사용하였다. 자료분석을 위하여 SPSS 21.0 프로그램을 사용하였으며, 빈도와 백분율, Cronbach’s α 계수와 Pearson의 적률상관계수를 산출하였고, t-검증과 중다회귀분석을 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 유아의 개인변인에 따른 유아의 정서지능과 자아존중감 및 행복감의 차이를 분석한 결과, 유아의 정서지능은 유아의 연령과 성별에 따라 유의한 차이가 나타났으며, 만 4세 유아가 만 5세 유아보다 높게 나타났고, 여아가 남아보다 높게 나타났다. 유아의 자아존중감과 행복감은 유아의 연령에 따라 유의한 차이가 나타나지 않았고, 유아의 성별에 따라서는 유의한 차이가 나타났으며, 여아가 남아보다 높게 나타났다. 둘째, 유아의 정서지능과 자아존중감 및 행복감 간의 상관관계를 분석한 결과, 유아의 정서지능과 자아존중감 전체와 유아의 행복감 전체 간에 높은 정적 상관이 있는 것으로 나타났으며, 유아의 정서지능과 자아존중감의 하위영역에서도 정적 상관이 있는 것으로 나타났다. 즉, 유아의 정서지능과 자아존중감이 높을수록 유아가 행복감을 높게 인식한다고 볼 수 있다. 셋째, 유아의 정서지능과 자아존중감이 행복감에 미치는 영향을 분석한 결과, 유아의 정서지능과 자아존중감 모두 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 구체적으로 유아의 정서지능 및 자아존중감의 하위요인이 행복감에 미치는 영향을 살펴본 결과, 정서지능의 하위요인 중 타인조절이 가장 큰 영향력을 미치는 것으로 나타났고, 그 다음으로 자기조절, 자기인식의 순으로 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉, 유아의 정서지능 중 타인의 감정에 적절하게 대처할 수 있는 능력이 높을수록 유아의 행복감이 높아진다고 볼 수 있다. 이러한 결과는 유아의 행복감을 높이기 위해서는 유아의 정서지능과 자아존중감에 높은 비중을 두어야 함을 시사한다. 또한 유아의 정서지능과 자아존중감은 교육과 환경을 통해 향상될 수 있으므로 유아교육기관에서 유아의 정서지능과 자아존중감 향상을 위한 교육활동과 환경 및 프로그램이 제공되어야 함을 시사한다.
The purpose of this study were to investigate the differences young children’s emotional intelligence, self-esteem and happiness according to ages and gender, to analyze the relations among young children’s emotional intelligence, self-esteem and happiness, and to investigate the effects of young ch...
The purpose of this study were to investigate the differences young children’s emotional intelligence, self-esteem and happiness according to ages and gender, to analyze the relations among young children’s emotional intelligence, self-esteem and happiness, and to investigate the effects of young children’s emotional intelligence, self-esteem on their happiness. Through there were the purpose to provide a preliminary data for way to enhance the young children’s happiness. The research questions to achieve the purpose of study were as follows. 1. What is the differences young children’s emotional intelligence, self-esteem and happiness according to ages and gender? 2. What is the relations amomg young children’s emotional intelligence, self-esteem and happiness? 3. What is the effects of young children’s emotional intelligence and self-esteem on their happiness? The participants of this study were 215 young children of 4 and 5 years of age who seven different national, public and private kindergarten located in Busan. The instruments of the study were The Emotional Intelligence Checklist(Lee Byung-rae, 1997), The Self-Esteem Scale(Chi Sung-ae, Kim Young-ok and Park Hee-sook, 2003): adjusted The Self-Esteem Scale(Kim Rae-young, 2013) and The Happiness Scale(Lee Eun-ju, 2009) for young children. The SPSS Win 21.0 program was used to analysis the data, to calculated frequency, percentage, Cronbach’s α coefficient and Pearson correlation, and to executed t-test and multiple regression analysis. The results of this study were as follows. First, the result of analyzing, the differences young children’s emotional intelligence, self-esteem and happiness according to ages and gender, young children’s emotional intelligence showed significant differences by ages and gender, that 4 years old had higher emotional intelligence scores than 5 years old and girls had higher emotional intelligence scores than boys. Young children’s self-esteem and happiness showed no significant differences by ages, showed significant differences by gender, that girls had higher self-esteem scores than boys. Second, the result of analyzing, the relations among young children’s emotional intelligence, self-esteem and happiness, the total score of young children’s emotional intelligence and self-esteem showed a significant correlation with happiness, Also the sub-factors of young children’s emotional intelligence and self-esteem showed a significant correlation with happiness. That is, the higher young children’s emotional intelligence and self-esteem, the higher their happiness. Third, the result of analyzing, the effects of young children’s emotional intelligence and self-esteem on their happiness, the young children’s emotional intelligence and self-esteem showed a significant effects with happiness. Concretely, As a result, the effects of the sub-factors of young children’s emotional intelligence and self-esteem on their happiness, among the sub-factors of emotional intelligence, others-control capability showed most effective on their happiness followed by self-control capability, self-awareness capability. That is, the higher capability that deal with properly others emotion of young children’s emotional intelligence, the higher their happiness. This result shows that is important to raise young children’s emotional intelligence and self-esteem because they enhance their happiness. Also, young children’s emotional intelligence and self-esteem could be improved through their educations and the surroundings. Therefore it shows that children education institutes have to offer education activities, surroundings and program for improvement of young children’s emotional intelligence and self-esteem.
The purpose of this study were to investigate the differences young children’s emotional intelligence, self-esteem and happiness according to ages and gender, to analyze the relations among young children’s emotional intelligence, self-esteem and happiness, and to investigate the effects of young children’s emotional intelligence, self-esteem on their happiness. Through there were the purpose to provide a preliminary data for way to enhance the young children’s happiness. The research questions to achieve the purpose of study were as follows. 1. What is the differences young children’s emotional intelligence, self-esteem and happiness according to ages and gender? 2. What is the relations amomg young children’s emotional intelligence, self-esteem and happiness? 3. What is the effects of young children’s emotional intelligence and self-esteem on their happiness? The participants of this study were 215 young children of 4 and 5 years of age who seven different national, public and private kindergarten located in Busan. The instruments of the study were The Emotional Intelligence Checklist(Lee Byung-rae, 1997), The Self-Esteem Scale(Chi Sung-ae, Kim Young-ok and Park Hee-sook, 2003): adjusted The Self-Esteem Scale(Kim Rae-young, 2013) and The Happiness Scale(Lee Eun-ju, 2009) for young children. The SPSS Win 21.0 program was used to analysis the data, to calculated frequency, percentage, Cronbach’s α coefficient and Pearson correlation, and to executed t-test and multiple regression analysis. The results of this study were as follows. First, the result of analyzing, the differences young children’s emotional intelligence, self-esteem and happiness according to ages and gender, young children’s emotional intelligence showed significant differences by ages and gender, that 4 years old had higher emotional intelligence scores than 5 years old and girls had higher emotional intelligence scores than boys. Young children’s self-esteem and happiness showed no significant differences by ages, showed significant differences by gender, that girls had higher self-esteem scores than boys. Second, the result of analyzing, the relations among young children’s emotional intelligence, self-esteem and happiness, the total score of young children’s emotional intelligence and self-esteem showed a significant correlation with happiness, Also the sub-factors of young children’s emotional intelligence and self-esteem showed a significant correlation with happiness. That is, the higher young children’s emotional intelligence and self-esteem, the higher their happiness. Third, the result of analyzing, the effects of young children’s emotional intelligence and self-esteem on their happiness, the young children’s emotional intelligence and self-esteem showed a significant effects with happiness. Concretely, As a result, the effects of the sub-factors of young children’s emotional intelligence and self-esteem on their happiness, among the sub-factors of emotional intelligence, others-control capability showed most effective on their happiness followed by self-control capability, self-awareness capability. That is, the higher capability that deal with properly others emotion of young children’s emotional intelligence, the higher their happiness. This result shows that is important to raise young children’s emotional intelligence and self-esteem because they enhance their happiness. Also, young children’s emotional intelligence and self-esteem could be improved through their educations and the surroundings. Therefore it shows that children education institutes have to offer education activities, surroundings and program for improvement of young children’s emotional intelligence and self-esteem.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.