최근 기상이변의 증대로 인한 해상 파고의 이상현상으로 인해 항만접안능력 및 시설이 대형화되면서 외곽시설이 점차 대형화되는 추세를 보이고 있다. 이같이 항만구조물의 대형화로 인하여 연약지반에 대한 보강방안이 중요하게 검토되어 지고 있다. 기존의 방파제 축조시 사석 및 모래치환공법 및 SCP공법으로 연약지반을 처리하여 왔으나, 대수심 및 대심도 구간의 연약지반처리가 요구되어질 뿐만 아니라 사석 및 모래치환에 따른 준설토 처리문제와 재료비 상승으로 인한 원가적인 문제해결과 잔류침하등의 문제로 ...
최근 기상이변의 증대로 인한 해상 파고의 이상현상으로 인해 항만접안능력 및 시설이 대형화되면서 외곽시설이 점차 대형화되는 추세를 보이고 있다. 이같이 항만구조물의 대형화로 인하여 연약지반에 대한 보강방안이 중요하게 검토되어 지고 있다. 기존의 방파제 축조시 사석 및 모래치환공법 및 SCP공법으로 연약지반을 처리하여 왔으나, 대수심 및 대심도 구간의 연약지반처리가 요구되어질 뿐만 아니라 사석 및 모래치환에 따른 준설토 처리문제와 재료비 상승으로 인한 원가적인 문제해결과 잔류침하등의 문제로 원지반 상태로 개량할 수 있고 잔류침하 등의 문제를 해결하기 위해 고결공법의 일종인 DCM 공법의 적용이 증가하고 있다. 본 연구에서는 DCM공법의 국내외 현황을 분석하고 DCM개량체 치환율에 따른 적정 설계기준에 준하는 최적설계를 찾아 추후에 국내의 DCM설계시 활용을 목적으로 연구를 수행하였다. 국내방파제 현장 설계자료를 바탕으로 현장시험 및 실내시험을 통해 현장 지반조사를 하였다. 또한, DCM개량체 치환율을 22.5%, 30.0%, 45.0%, 60.0%로 설정하여 SLOPE/W와 MIDAS/GTS 프로그램을 통해 각각의 안정성을 검토하였다. DCM개량체 치환율 22.5%일 경우 파봉시, 파곡시 모두 안정성이 확보 되지 못한 결과가 나타났고, DCM개량체 치환율 30.0%일 경우 파봉시 안정성이 확보되지 못하였다. DCM개량체 치환율 45.0%와 60.0%일 경우에는 모두 안정성이 확보되었다. 하지만 경제성을 고려해 볼 때 치환율 60.0%이상일 때는 과하게 설계되는 점을 감안하면 최소 파봉시에는 DCM개량체 치환율을 45.0%이상으로 하고 파곡시 DCM개량체 치환율을 30.0%이상이 필요하다고 판단된다.
최근 기상이변의 증대로 인한 해상 파고의 이상현상으로 인해 항만접안능력 및 시설이 대형화되면서 외곽시설이 점차 대형화되는 추세를 보이고 있다. 이같이 항만구조물의 대형화로 인하여 연약지반에 대한 보강방안이 중요하게 검토되어 지고 있다. 기존의 방파제 축조시 사석 및 모래치환공법 및 SCP공법으로 연약지반을 처리하여 왔으나, 대수심 및 대심도 구간의 연약지반처리가 요구되어질 뿐만 아니라 사석 및 모래치환에 따른 준설토 처리문제와 재료비 상승으로 인한 원가적인 문제해결과 잔류침하등의 문제로 원지반 상태로 개량할 수 있고 잔류침하 등의 문제를 해결하기 위해 고결공법의 일종인 DCM 공법의 적용이 증가하고 있다. 본 연구에서는 DCM공법의 국내외 현황을 분석하고 DCM개량체 치환율에 따른 적정 설계기준에 준하는 최적설계를 찾아 추후에 국내의 DCM설계시 활용을 목적으로 연구를 수행하였다. 국내방파제 현장 설계자료를 바탕으로 현장시험 및 실내시험을 통해 현장 지반조사를 하였다. 또한, DCM개량체 치환율을 22.5%, 30.0%, 45.0%, 60.0%로 설정하여 SLOPE/W와 MIDAS/GTS 프로그램을 통해 각각의 안정성을 검토하였다. DCM개량체 치환율 22.5%일 경우 파봉시, 파곡시 모두 안정성이 확보 되지 못한 결과가 나타났고, DCM개량체 치환율 30.0%일 경우 파봉시 안정성이 확보되지 못하였다. DCM개량체 치환율 45.0%와 60.0%일 경우에는 모두 안정성이 확보되었다. 하지만 경제성을 고려해 볼 때 치환율 60.0%이상일 때는 과하게 설계되는 점을 감안하면 최소 파봉시에는 DCM개량체 치환율을 45.0%이상으로 하고 파곡시 DCM개량체 치환율을 30.0%이상이 필요하다고 판단된다.
As port berthing capacities and facilities have been enlarged recently due to the abnormal phenomenon of sea wave height resulting from the increase of unusual weather change, the counter facilities are showing a tendency of gradually growing in size. Due to such enlargement of port structures, the ...
As port berthing capacities and facilities have been enlarged recently due to the abnormal phenomenon of sea wave height resulting from the increase of unusual weather change, the counter facilities are showing a tendency of gradually growing in size. Due to such enlargement of port structures, the ways to strengthen the soft ground have been reviewed significantly. Though the soft ground has been treated by Stopper Stone and Sand Replacement Method and SCP Method when constructing the existing breakwaters, as not only the soft ground in deep water and thick soft ground sections are required to be treated but also there are the problems of disposing the dredged soil generated by stopper stone and sand replacement and of the increase in the material cost as well as of the residual settlement, the application of DCM method, a type of consolidation process, is increasing to improve the situation in the original ground condition and to solve the problem of residual settlement, and etc. This study has been conducted with the objective of analyzing the domestic and overseas status of DCM method and finding the optimum design based on the optimum design standard according to different DCM column replacement rates to utilize them later when designing domestic DCM. A site ground investigation was conducted through field tests and indoor tests on the basis of the site design data of domestic breakwaters. Also, the DCM column replacement rates were set to be 22.5%, 30.0%, 45.0%, and 60.0% respectively, and the stability of each was reviewed through SLOPE/W and MIDAS/GTS programs. When the DCM column replacement rate was 22.5%, the result showed that the stability was not secured during both wave crest and trough of the sea, and when the DCM column replacement rate was 30.0%, the stability was not secured during the wave crest. When the DCM column replacement rates were 45.0% and 60.0%, the stability was secured for both. However, when considering the economic efficiency and taking into account that replacement rate of 60.0% or higher is an excessive design, it is presumed that the DCM column replacement rates are required to be set as 45.0% or higher at the minimum wave crest and 30.0% or higher at the trough of the sea respectively.
As port berthing capacities and facilities have been enlarged recently due to the abnormal phenomenon of sea wave height resulting from the increase of unusual weather change, the counter facilities are showing a tendency of gradually growing in size. Due to such enlargement of port structures, the ways to strengthen the soft ground have been reviewed significantly. Though the soft ground has been treated by Stopper Stone and Sand Replacement Method and SCP Method when constructing the existing breakwaters, as not only the soft ground in deep water and thick soft ground sections are required to be treated but also there are the problems of disposing the dredged soil generated by stopper stone and sand replacement and of the increase in the material cost as well as of the residual settlement, the application of DCM method, a type of consolidation process, is increasing to improve the situation in the original ground condition and to solve the problem of residual settlement, and etc. This study has been conducted with the objective of analyzing the domestic and overseas status of DCM method and finding the optimum design based on the optimum design standard according to different DCM column replacement rates to utilize them later when designing domestic DCM. A site ground investigation was conducted through field tests and indoor tests on the basis of the site design data of domestic breakwaters. Also, the DCM column replacement rates were set to be 22.5%, 30.0%, 45.0%, and 60.0% respectively, and the stability of each was reviewed through SLOPE/W and MIDAS/GTS programs. When the DCM column replacement rate was 22.5%, the result showed that the stability was not secured during both wave crest and trough of the sea, and when the DCM column replacement rate was 30.0%, the stability was not secured during the wave crest. When the DCM column replacement rates were 45.0% and 60.0%, the stability was secured for both. However, when considering the economic efficiency and taking into account that replacement rate of 60.0% or higher is an excessive design, it is presumed that the DCM column replacement rates are required to be set as 45.0% or higher at the minimum wave crest and 30.0% or higher at the trough of the sea respectively.
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