본 연구는 공공 도서관에서 지역 주민의 자기계발과 정서 함양을 위하여 개발 운영하는 독서 관련 프로그램 중에서 학부모를 대상으로 하는 독서 프로그램 운영의 절차와 내용을 바탕으로 하고 있다. 학부모 독서회의 효과를 알아보고 향후 학부모 독서교육의 확대, 심화를 위한 시사점을 추구하는 데 목적이 있다. 사회 전반적으로 독서 교육의 열기를 띠고 있는 오늘날, 학부모 대상의 독서교육을 통해 가족 문식성을 늘리고 자녀 독서 교육에 접목할 수 있는 독서지도를 안내하고 있다. 성인에게 실시하는 독서 교육의 텍스트를 학령기의 자녀들이 필수로 읽는 도서로 선정하여 읽음으로써 부모 자녀 간 공감대 형성과 더불어 학부모 자신의 삶에도 긍정의 영향이 되었음을 참여 관찰을 통해 입증하였다. 설정된 연구 내용은 다음과 같다. 1. 공공 도서관에서 이루어지는 가족 문식성 개념과 내용 요소를 탐색 한다. 2. 공공 도서관 학부모 독서 프로그램의 운영 실제 사례를 분석한다. 2-1. 학부모 독서 프로그램 구성요소와 차시별 활동을 제시한다. 2-2. 학부모 프로그램 운영 실행에 대한 평가를 한다. 본 연구의 ...
본 연구는 공공 도서관에서 지역 주민의 자기계발과 정서 함양을 위하여 개발 운영하는 독서 관련 프로그램 중에서 학부모를 대상으로 하는 독서 프로그램 운영의 절차와 내용을 바탕으로 하고 있다. 학부모 독서회의 효과를 알아보고 향후 학부모 독서교육의 확대, 심화를 위한 시사점을 추구하는 데 목적이 있다. 사회 전반적으로 독서 교육의 열기를 띠고 있는 오늘날, 학부모 대상의 독서교육을 통해 가족 문식성을 늘리고 자녀 독서 교육에 접목할 수 있는 독서지도를 안내하고 있다. 성인에게 실시하는 독서 교육의 텍스트를 학령기의 자녀들이 필수로 읽는 도서로 선정하여 읽음으로써 부모 자녀 간 공감대 형성과 더불어 학부모 자신의 삶에도 긍정의 영향이 되었음을 참여 관찰을 통해 입증하였다. 설정된 연구 내용은 다음과 같다. 1. 공공 도서관에서 이루어지는 가족 문식성 개념과 내용 요소를 탐색 한다. 2. 공공 도서관 학부모 독서 프로그램의 운영 실제 사례를 분석한다. 2-1. 학부모 독서 프로그램 구성요소와 차시별 활동을 제시한다. 2-2. 학부모 프로그램 운영 실행에 대한 평가를 한다. 본 연구의 분석 대상은 인천시 연수구 구립도서관을 이용하여 평생학습 프로그램 중 독서코칭 강좌이다. 프로그램의 구성 요소로는 도서관 홍보를 통해 모집된 지역 주민 중 초 중등 학부모이다. 프로그램은 2013년 상반기와 하반기 두 차례에 걸쳐 각각 15회씩 1회당 2차시, 60차시 독서토의 방식이었고, 매회 필독서를 예고하여 읽고 온 후 토의 및 독후 활동을 하는 것으로 매회 120분 운영되었다. 이상의 강의와 절차로 실시한 독서프로그램 사례 연구를 통해서 다음과 같은 결과를 얻을 수 있었다. 첫째, 공공 도서관의 독서프로그램 중 독서코칭 강좌인 <책.더.미(책과 더불어 미래를!)>는 매주 한 권, 혹은 한 작품을 수강생인 학부모들에게 읽게 함으로써 중년의 독서력을 증진시켰다. 둘째, 학부모 독서회에서 선정된 도서가 대부분 초 중등 권장도서이므로 가족이 모두 읽는 경우가 많아 새로운 주제로 가족 간 대화가 왕성해짐을 알 수 있었다. 또한 독서와 거리가 멀게 살았던 중년의 생활에 책을 접함으로써 자신의 재성숙을 확인할 수 있었다. 셋째, 공공 도서관 평생학습 프로그램이 홈페이지를 통해 공지되고 접수되므로 인터넷을 능숙하게 활용하는 학부모에게 한정된 강좌이고, 이미 도서관과 친숙한 상태인 수강생들이어서 눈에 띄게 놀라울 만한 변화보다는 독서에 관한 자신의 소신을 굳히는 계기가 되었다. 이 연구를 통해 가족 문식성으로 인해 자녀의 독서습관을 높이기 위해 더 많은 학부모들이 독서회에 동참해야 하므로 정책을 통해 한정된 사람들에게만 적용되지 않도록 해야 함을 시사했다. 이 연구 결과를 통해서 다음과 같은 결론을 내릴 수 있었다. 첫째, 자녀 양육과 교육에 부모가 관여하는 부분이 지대하므로 교육 장면에서 부모 교육을 병행했을 때 그 효율이 크다. 둘째, 학부모 독서 프로그램에서 필독서로 정한 초 중등 도서는 성인 도서로 독서력과 개인의 삶의 질을 향상하는 것에 비하여 부모-자녀 간에 공감대 형성에 유리하다. 셋째, 매 차시 읽기 과제가 나가므로 학부모 개개인의 독서능력이 향상되므로 개개인의 성숙에 관여하게 된다.
본 연구는 공공 도서관에서 지역 주민의 자기계발과 정서 함양을 위하여 개발 운영하는 독서 관련 프로그램 중에서 학부모를 대상으로 하는 독서 프로그램 운영의 절차와 내용을 바탕으로 하고 있다. 학부모 독서회의 효과를 알아보고 향후 학부모 독서교육의 확대, 심화를 위한 시사점을 추구하는 데 목적이 있다. 사회 전반적으로 독서 교육의 열기를 띠고 있는 오늘날, 학부모 대상의 독서교육을 통해 가족 문식성을 늘리고 자녀 독서 교육에 접목할 수 있는 독서지도를 안내하고 있다. 성인에게 실시하는 독서 교육의 텍스트를 학령기의 자녀들이 필수로 읽는 도서로 선정하여 읽음으로써 부모 자녀 간 공감대 형성과 더불어 학부모 자신의 삶에도 긍정의 영향이 되었음을 참여 관찰을 통해 입증하였다. 설정된 연구 내용은 다음과 같다. 1. 공공 도서관에서 이루어지는 가족 문식성 개념과 내용 요소를 탐색 한다. 2. 공공 도서관 학부모 독서 프로그램의 운영 실제 사례를 분석한다. 2-1. 학부모 독서 프로그램 구성요소와 차시별 활동을 제시한다. 2-2. 학부모 프로그램 운영 실행에 대한 평가를 한다. 본 연구의 분석 대상은 인천시 연수구 구립도서관을 이용하여 평생학습 프로그램 중 독서코칭 강좌이다. 프로그램의 구성 요소로는 도서관 홍보를 통해 모집된 지역 주민 중 초 중등 학부모이다. 프로그램은 2013년 상반기와 하반기 두 차례에 걸쳐 각각 15회씩 1회당 2차시, 60차시 독서토의 방식이었고, 매회 필독서를 예고하여 읽고 온 후 토의 및 독후 활동을 하는 것으로 매회 120분 운영되었다. 이상의 강의와 절차로 실시한 독서프로그램 사례 연구를 통해서 다음과 같은 결과를 얻을 수 있었다. 첫째, 공공 도서관의 독서프로그램 중 독서코칭 강좌인 <책.더.미(책과 더불어 미래를!)>는 매주 한 권, 혹은 한 작품을 수강생인 학부모들에게 읽게 함으로써 중년의 독서력을 증진시켰다. 둘째, 학부모 독서회에서 선정된 도서가 대부분 초 중등 권장도서이므로 가족이 모두 읽는 경우가 많아 새로운 주제로 가족 간 대화가 왕성해짐을 알 수 있었다. 또한 독서와 거리가 멀게 살았던 중년의 생활에 책을 접함으로써 자신의 재성숙을 확인할 수 있었다. 셋째, 공공 도서관 평생학습 프로그램이 홈페이지를 통해 공지되고 접수되므로 인터넷을 능숙하게 활용하는 학부모에게 한정된 강좌이고, 이미 도서관과 친숙한 상태인 수강생들이어서 눈에 띄게 놀라울 만한 변화보다는 독서에 관한 자신의 소신을 굳히는 계기가 되었다. 이 연구를 통해 가족 문식성으로 인해 자녀의 독서습관을 높이기 위해 더 많은 학부모들이 독서회에 동참해야 하므로 정책을 통해 한정된 사람들에게만 적용되지 않도록 해야 함을 시사했다. 이 연구 결과를 통해서 다음과 같은 결론을 내릴 수 있었다. 첫째, 자녀 양육과 교육에 부모가 관여하는 부분이 지대하므로 교육 장면에서 부모 교육을 병행했을 때 그 효율이 크다. 둘째, 학부모 독서 프로그램에서 필독서로 정한 초 중등 도서는 성인 도서로 독서력과 개인의 삶의 질을 향상하는 것에 비하여 부모-자녀 간에 공감대 형성에 유리하다. 셋째, 매 차시 읽기 과제가 나가므로 학부모 개개인의 독서능력이 향상되므로 개개인의 성숙에 관여하게 된다.
Abstract A Case Study on the Reading Program for Parents in a Public Library Name : Park, Jung Hee Major : Reading Education Advisor : Prof. Jung, Ok Ryun The purpose of this study is to investigate of the effects of reading programs for parents that are ongoing programs for self-improvement and fos...
Abstract A Case Study on the Reading Program for Parents in a Public Library Name : Park, Jung Hee Major : Reading Education Advisor : Prof. Jung, Ok Ryun The purpose of this study is to investigate of the effects of reading programs for parents that are ongoing programs for self-improvement and fostering of emotion for local residents in public libraries, based on procedures and contents of library operation, and extend parents reading programs and reflect policy. While interests in reading education are increasing in our society, it is expected that parents reading education enables family literacy and reading education of their children to be improved and extended. In this study, research contents are as follows. First, the concept and contents of family literacy are investigated in the public library. Second, the practical operation cases of public library parents reading program are analyzed. For this purpose, components and activities per class of parents reading program are presented first and operation and implementation of the parents reading program are evaluated. For the study, 30 parents, who attended a reading coaching class that is one of the lifelong programs in Yeonsu Library at Incheon City, are selected and their responses are analyzed. They attended the program during the first half and the second half of 2013. Especially they finished 15 times(2 classes per time) in each half so that they finished total 60 classes through the year. They are supposed to read required reading with advance notice and participate in discussion and other activities. Each class lasts 120 minutes. The following research results are obtained through the survey. First, their reading ability is increased by the reading class called “Future with Books”, one of reading coaching classes in public library, that requires the parents to read a book every week. Second, conversation among family members is increased with focus on the subject of books. This is because most books are encouragement books for elementary and middle school students so that all of family members are supposed to read those books. Third, the numbers of readers are not increased evidently through the reading program. This is due to the fact that the reading programs are only for parents who are already skillful internet use since the program is announced and application is received only on internet. It means that the only participants are skillful internet users cannot help registering the program. Thus, various ways to extend participants need to be developed. The following conclusions are obtained through this study. First, family reading environment is positively changed through parents reading programs. Second, the required reading in this program is for elementary and middle school students so that it is good for formation of sympathy among family members especially through parents-children relationship. Finally, reading ability of parents is improved by reading assignment per class. Keywords : family literacy, parents education, parents reading club
Abstract A Case Study on the Reading Program for Parents in a Public Library Name : Park, Jung Hee Major : Reading Education Advisor : Prof. Jung, Ok Ryun The purpose of this study is to investigate of the effects of reading programs for parents that are ongoing programs for self-improvement and fostering of emotion for local residents in public libraries, based on procedures and contents of library operation, and extend parents reading programs and reflect policy. While interests in reading education are increasing in our society, it is expected that parents reading education enables family literacy and reading education of their children to be improved and extended. In this study, research contents are as follows. First, the concept and contents of family literacy are investigated in the public library. Second, the practical operation cases of public library parents reading program are analyzed. For this purpose, components and activities per class of parents reading program are presented first and operation and implementation of the parents reading program are evaluated. For the study, 30 parents, who attended a reading coaching class that is one of the lifelong programs in Yeonsu Library at Incheon City, are selected and their responses are analyzed. They attended the program during the first half and the second half of 2013. Especially they finished 15 times(2 classes per time) in each half so that they finished total 60 classes through the year. They are supposed to read required reading with advance notice and participate in discussion and other activities. Each class lasts 120 minutes. The following research results are obtained through the survey. First, their reading ability is increased by the reading class called “Future with Books”, one of reading coaching classes in public library, that requires the parents to read a book every week. Second, conversation among family members is increased with focus on the subject of books. This is because most books are encouragement books for elementary and middle school students so that all of family members are supposed to read those books. Third, the numbers of readers are not increased evidently through the reading program. This is due to the fact that the reading programs are only for parents who are already skillful internet use since the program is announced and application is received only on internet. It means that the only participants are skillful internet users cannot help registering the program. Thus, various ways to extend participants need to be developed. The following conclusions are obtained through this study. First, family reading environment is positively changed through parents reading programs. Second, the required reading in this program is for elementary and middle school students so that it is good for formation of sympathy among family members especially through parents-children relationship. Finally, reading ability of parents is improved by reading assignment per class. Keywords : family literacy, parents education, parents reading club
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