평생학습으로서의 노인 독서 프로그램 현황 분석 : 공공도서관 프로그램 중심으로 As lifelong learning Analysis on the state reading program for senior citizens : center with programs in public library원문보기
본 연구는 전국의 공공도서관에서 실시하고 있는 노인독서프로그램의 비율을 살펴보고, 실시되고 있는 노인독서프로그램의 성격을 분류하여, 노인 독서프로그램의 현황을 살펴보고, 개선을 위한 방안을 고찰하는 것을 목적으로 한다. 지식정보화 사회, 평생학습 사회에서 자기 주도적 학습의 중핵이라 할 수 있는 ‘독서’는 점차 중요성을 더해가고 있다. 그러함에도 불구하고 학령기에 독서교육의 혜택을 받지 못한 현재 한국의 노인들은 친숙하지 못하다는 이유로 독서를 멀리하고 있는 실정이다. 한국 사회는 노령화 사회로 진입하여 많은 노인 문제가 발생할 것이 예상된다. ‘노인 독서 프로그램’은, 노인을 둘러싼 급격한 환경의 변화와 역할의 상실, 신체능력 저하로 발생하는 문제를 해결하는 데 큰 도움을 줄 수 있다. 그러함에도 불구하고 노인 독서프로그램에 대한 연구는 활발하게 이루어지지 않고 있다. 따라서 본 연구에서 각 지자체별 공공도서관에서의 노인독서프로그램의 운영 비율을 살펴봄으로써 지자체별 노인독서프로그램에 대한 인식의 정도를 짐작해보고자 한다. 또한, 운영되고 있는 노인 독서프로그램의 성격을 따져 분류해보고, 한국의 공공도서관에서 많이 운영되고 있는 노인 독서프로그램의 형태와 비율을 살펴 더 나은 방향으로 노인 독서프로그램이 운영되기 위한 제언을 하고자 한다. 연구결과는 다음과 같다. 지식정보화 사회, 평생학습 사회, 노인문제와 관련한 문헌연구를 통하여 노인 독서프로그램을 둘러싼 요구들을 추출하였다. 예를 들면, ‘문해력 신장’, ‘자아 ...
본 연구는 전국의 공공도서관에서 실시하고 있는 노인독서프로그램의 비율을 살펴보고, 실시되고 있는 노인독서프로그램의 성격을 분류하여, 노인 독서프로그램의 현황을 살펴보고, 개선을 위한 방안을 고찰하는 것을 목적으로 한다. 지식정보화 사회, 평생학습 사회에서 자기 주도적 학습의 중핵이라 할 수 있는 ‘독서’는 점차 중요성을 더해가고 있다. 그러함에도 불구하고 학령기에 독서교육의 혜택을 받지 못한 현재 한국의 노인들은 친숙하지 못하다는 이유로 독서를 멀리하고 있는 실정이다. 한국 사회는 노령화 사회로 진입하여 많은 노인 문제가 발생할 것이 예상된다. ‘노인 독서 프로그램’은, 노인을 둘러싼 급격한 환경의 변화와 역할의 상실, 신체능력 저하로 발생하는 문제를 해결하는 데 큰 도움을 줄 수 있다. 그러함에도 불구하고 노인 독서프로그램에 대한 연구는 활발하게 이루어지지 않고 있다. 따라서 본 연구에서 각 지자체별 공공도서관에서의 노인독서프로그램의 운영 비율을 살펴봄으로써 지자체별 노인독서프로그램에 대한 인식의 정도를 짐작해보고자 한다. 또한, 운영되고 있는 노인 독서프로그램의 성격을 따져 분류해보고, 한국의 공공도서관에서 많이 운영되고 있는 노인 독서프로그램의 형태와 비율을 살펴 더 나은 방향으로 노인 독서프로그램이 운영되기 위한 제언을 하고자 한다. 연구결과는 다음과 같다. 지식정보화 사회, 평생학습 사회, 노인문제와 관련한 문헌연구를 통하여 노인 독서프로그램을 둘러싼 요구들을 추출하였다. 예를 들면, ‘문해력 신장’, ‘자아 효능감 향상’, ‘건강생활에 대한 정보 제공’, ‘근린 관계 형성’, ‘재취업, 재교육’에 대한 요구 등이다. 지자체별 공공도서관의 노인독서프로그램 현황 분석을 통한 지자체별 인식을 진단하였다. 첫째, 공공도서관의 ‘노인 독서프로그램’ 운영 비율은 전체적으로 증가추세를 보이고 있다. 이를 통해 전국적으로 노인독서프로그램에 대한 인식이 증가하고 있음을 알 수 있다. 그러나 전체적으로 낮은 비율로 운영되고 있어, 우리나라 공공도서관의 노인 독서 프로그램에 대한 전반적 인식이 낮음을 알 수 있다. 둘째, 노인 독서프로그램 운영 비중이 높은 지자체와 노인 독서프로그램을 전혀 운영하지 않는 지자체, 양적 증가를 보이는 지자체와, 감소를 보이는 지자체 등을 알 수 있다. 공공도서관 노인 독서프로그램 분류를 통하여 공공도서관에서 운영되고 있는 노인독서프로그램의 성격을 파악하였다. 첫째, 기존의 프로그램 분류방식으로 분류되지 않는 프로그램이 많다. 둘째, 기존의 분류체계를 보완한 새로운 분류기준으로 분류한 결과, ‘도서를 이용하는 프로그램’이 44.3%, ‘독서에 대한 접근성을 높이는 프로그램’이 40%로 비슷한 비중으로 운영되고 있었고, ‘도서관 유인을 위한 프로그램’은 15.7%로 운영되고 있었다. 우리나라 공공도서관 노인독서프로그램은 아직 인프라 구축 및 지원의 단계에 머물러 있음을 알 수 있다. 본 연구를 통해, 전국 공공도서관에서 운영하고 있는 노인 독서프로그램의 수와 관련 연구가 절대적으로 부족함을 알 수 있다. 노인 문제와 관련하여 발생되는 사회적 비용을 줄이기 위해서라도 노인 독서프로그램에 대한 관심과 연구가 더 많이 필요하다.
본 연구는 전국의 공공도서관에서 실시하고 있는 노인독서프로그램의 비율을 살펴보고, 실시되고 있는 노인독서프로그램의 성격을 분류하여, 노인 독서프로그램의 현황을 살펴보고, 개선을 위한 방안을 고찰하는 것을 목적으로 한다. 지식정보화 사회, 평생학습 사회에서 자기 주도적 학습의 중핵이라 할 수 있는 ‘독서’는 점차 중요성을 더해가고 있다. 그러함에도 불구하고 학령기에 독서교육의 혜택을 받지 못한 현재 한국의 노인들은 친숙하지 못하다는 이유로 독서를 멀리하고 있는 실정이다. 한국 사회는 노령화 사회로 진입하여 많은 노인 문제가 발생할 것이 예상된다. ‘노인 독서 프로그램’은, 노인을 둘러싼 급격한 환경의 변화와 역할의 상실, 신체능력 저하로 발생하는 문제를 해결하는 데 큰 도움을 줄 수 있다. 그러함에도 불구하고 노인 독서프로그램에 대한 연구는 활발하게 이루어지지 않고 있다. 따라서 본 연구에서 각 지자체별 공공도서관에서의 노인독서프로그램의 운영 비율을 살펴봄으로써 지자체별 노인독서프로그램에 대한 인식의 정도를 짐작해보고자 한다. 또한, 운영되고 있는 노인 독서프로그램의 성격을 따져 분류해보고, 한국의 공공도서관에서 많이 운영되고 있는 노인 독서프로그램의 형태와 비율을 살펴 더 나은 방향으로 노인 독서프로그램이 운영되기 위한 제언을 하고자 한다. 연구결과는 다음과 같다. 지식정보화 사회, 평생학습 사회, 노인문제와 관련한 문헌연구를 통하여 노인 독서프로그램을 둘러싼 요구들을 추출하였다. 예를 들면, ‘문해력 신장’, ‘자아 효능감 향상’, ‘건강생활에 대한 정보 제공’, ‘근린 관계 형성’, ‘재취업, 재교육’에 대한 요구 등이다. 지자체별 공공도서관의 노인독서프로그램 현황 분석을 통한 지자체별 인식을 진단하였다. 첫째, 공공도서관의 ‘노인 독서프로그램’ 운영 비율은 전체적으로 증가추세를 보이고 있다. 이를 통해 전국적으로 노인독서프로그램에 대한 인식이 증가하고 있음을 알 수 있다. 그러나 전체적으로 낮은 비율로 운영되고 있어, 우리나라 공공도서관의 노인 독서 프로그램에 대한 전반적 인식이 낮음을 알 수 있다. 둘째, 노인 독서프로그램 운영 비중이 높은 지자체와 노인 독서프로그램을 전혀 운영하지 않는 지자체, 양적 증가를 보이는 지자체와, 감소를 보이는 지자체 등을 알 수 있다. 공공도서관 노인 독서프로그램 분류를 통하여 공공도서관에서 운영되고 있는 노인독서프로그램의 성격을 파악하였다. 첫째, 기존의 프로그램 분류방식으로 분류되지 않는 프로그램이 많다. 둘째, 기존의 분류체계를 보완한 새로운 분류기준으로 분류한 결과, ‘도서를 이용하는 프로그램’이 44.3%, ‘독서에 대한 접근성을 높이는 프로그램’이 40%로 비슷한 비중으로 운영되고 있었고, ‘도서관 유인을 위한 프로그램’은 15.7%로 운영되고 있었다. 우리나라 공공도서관 노인독서프로그램은 아직 인프라 구축 및 지원의 단계에 머물러 있음을 알 수 있다. 본 연구를 통해, 전국 공공도서관에서 운영하고 있는 노인 독서프로그램의 수와 관련 연구가 절대적으로 부족함을 알 수 있다. 노인 문제와 관련하여 발생되는 사회적 비용을 줄이기 위해서라도 노인 독서프로그램에 대한 관심과 연구가 더 많이 필요하다.
This study aims to diagnose public library reading programs for the elderly. Through this study, it will be possible to know the implementation rate of the reading program for the elderly. Also, it will be possible to know the characteristics of the elderly reading program that has been operating. A...
This study aims to diagnose public library reading programs for the elderly. Through this study, it will be possible to know the implementation rate of the reading program for the elderly. Also, it will be possible to know the characteristics of the elderly reading program that has been operating. After that, it could be recommend to the elderly of the reading program. In the knowledge information society and social lifelong learning, "reading" is gradually increasing importance. Despite importance of reading, the South Korean elderly who have not received the benefits of reading education of school age, are away from reading on the grounds that it is not familiar. Korean society is to rush to the aging society, many of the elderly of the problem is expected to occur. "Elderly reading program" can be given a great help to solve the problems surrounding the elderly. In spite of the usefulness, the study of reading programs for the elderly have not been actively carried out. Therefore, in this study, it is intended to examine the operation rate of reading program of the elderly in the public library of each municipality. Through this activity, it will be able to know the municipality dependent recognition of reading program elderly. Secondly, to see by classifying the characteristics of elderly reading program that has been operating. Study results are as follows. Needs over the reading program for the elderly is as follows. Some of the examples, "literacy", "positive self-image", "provides information for healthy living", "formation of neighborhood relations", "re-employment, re-education" etc. Current status of the reading program of municipal another public library of the elderly is as follows. First, the proportion of "elderly reading program" management of public libraries, is showing an overall increasing trend. However, it has been operated by the overall low percentage, it can be seen that the low overall recognition of the reading program of the elderly in korean's public library. There are many program that have not been classified by the classification method of the public library elderly reading program of the Undercover. The results were classified on the basis of the new classification, "book programs that use" is 44.3%, "the program to improve the access to the reading" was operated at a rate similar to 40%, "Library attract programs for "is operated by 15.7% Been had. Through this research, related research and the number of elderly people reading program, which operates in the public libraries across the country, it is possible to know the absolutely insufficient. Interest and study of the elderly of the reading program is more necessary.
This study aims to diagnose public library reading programs for the elderly. Through this study, it will be possible to know the implementation rate of the reading program for the elderly. Also, it will be possible to know the characteristics of the elderly reading program that has been operating. After that, it could be recommend to the elderly of the reading program. In the knowledge information society and social lifelong learning, "reading" is gradually increasing importance. Despite importance of reading, the South Korean elderly who have not received the benefits of reading education of school age, are away from reading on the grounds that it is not familiar. Korean society is to rush to the aging society, many of the elderly of the problem is expected to occur. "Elderly reading program" can be given a great help to solve the problems surrounding the elderly. In spite of the usefulness, the study of reading programs for the elderly have not been actively carried out. Therefore, in this study, it is intended to examine the operation rate of reading program of the elderly in the public library of each municipality. Through this activity, it will be able to know the municipality dependent recognition of reading program elderly. Secondly, to see by classifying the characteristics of elderly reading program that has been operating. Study results are as follows. Needs over the reading program for the elderly is as follows. Some of the examples, "literacy", "positive self-image", "provides information for healthy living", "formation of neighborhood relations", "re-employment, re-education" etc. Current status of the reading program of municipal another public library of the elderly is as follows. First, the proportion of "elderly reading program" management of public libraries, is showing an overall increasing trend. However, it has been operated by the overall low percentage, it can be seen that the low overall recognition of the reading program of the elderly in korean's public library. There are many program that have not been classified by the classification method of the public library elderly reading program of the Undercover. The results were classified on the basis of the new classification, "book programs that use" is 44.3%, "the program to improve the access to the reading" was operated at a rate similar to 40%, "Library attract programs for "is operated by 15.7% Been had. Through this research, related research and the number of elderly people reading program, which operates in the public libraries across the country, it is possible to know the absolutely insufficient. Interest and study of the elderly of the reading program is more necessary.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.