직업흥미 기반 진로독서 프로그램이 진로성숙도와 독서태도에 미친 영향 Effect of a Reading Program based on professional career interest on the Reading attitude and Career maturity원문보기
본 연구는 고등학생을 대상으로 직업흥미 기반 진로독서 프로그램을 구안하고 그 효과를 분석하는 데 목적이 있다. 이와 같은 목적을 달성하기 위하여 설정한 연구 문제는 다음과 같다. 1. 직업흥미 기반 진로독서프로그램이 고등학생의 진로성숙도에 영향을 미치는가? 2. 직업흥미 기반 진로독서프로그램이 고등학생의 독서 태도에 영향을 미치는가? 이상의 연구 과제를 수행하기 위해 경기도 S시에 소재하는 L고등학교 1,2학년 학생 16명을 실험집단으로 하였다...
본 연구는 고등학생을 대상으로 직업흥미 기반 진로독서 프로그램을 구안하고 그 효과를 분석하는 데 목적이 있다. 이와 같은 목적을 달성하기 위하여 설정한 연구 문제는 다음과 같다. 1. 직업흥미 기반 진로독서프로그램이 고등학생의 진로성숙도에 영향을 미치는가? 2. 직업흥미 기반 진로독서프로그램이 고등학생의 독서 태도에 영향을 미치는가? 이상의 연구 과제를 수행하기 위해 경기도 S시에 소재하는 L고등학교 1,2학년 학생 16명을 실험집단으로 하였다. 실험 기간은 2014년 10월 6일 - 10월 17일, 총 2주간, 10차시 수업을 진행하였다. 본 연구의 효과를 검증하기 위해 실험 사전·사후에 각각 진로성숙도 검사와 독서태도 검사를 실시하였다. 또한, 학생의 진로독서 감상문을 PPT로 발표하는 장면을 관찰하여 분석하는 질적인 연구도 병행하였다. 이상의 연구 결과를 통해 다음과 같은 결론을 내릴 수 있었다. 첫째, 직업흥미 기반 진로독서프로그램은 진로성숙도를 향상시키는 데 효과적이었다. 양적인 연구에서는 진로성숙도의 하위영역인 ‘확신성’, ‘독립성’이, 질적인 연구에서는 고 2 학생들을 중심으로 ‘확신성’,‘독립성’과 함께 ‘현실조화성’, ‘진로정보처리능력’이 향상된 사례가 존재하였으므로 이 프로그램을 통해 진로 미결정자 학생들이 자기에 대한 이해를 높이고, 진로정보를 얻어 주체적이고 합리적으로 진로를 결정할 수 있는 자질을 기를 수 있었다. 둘째, 직업흥미 기반 진로독서프로그램은 독서태도를 향상시키는데 효과적이었다. 양적인 연구에서는 독서태도의 총점과 하위 영역 중 ‘독서가치’, ‘독서흥미’가 유의미하게 향상되었으므로 참여 학생들이 이 프로그램을 통해 독서의 중요성을 인식하고 독서에 대한 긍정적인 정서를 함양할 수 있게 되었다.
본 연구는 고등학생을 대상으로 직업흥미 기반 진로독서 프로그램을 구안하고 그 효과를 분석하는 데 목적이 있다. 이와 같은 목적을 달성하기 위하여 설정한 연구 문제는 다음과 같다. 1. 직업흥미 기반 진로독서프로그램이 고등학생의 진로성숙도에 영향을 미치는가? 2. 직업흥미 기반 진로독서프로그램이 고등학생의 독서 태도에 영향을 미치는가? 이상의 연구 과제를 수행하기 위해 경기도 S시에 소재하는 L고등학교 1,2학년 학생 16명을 실험집단으로 하였다. 실험 기간은 2014년 10월 6일 - 10월 17일, 총 2주간, 10차시 수업을 진행하였다. 본 연구의 효과를 검증하기 위해 실험 사전·사후에 각각 진로성숙도 검사와 독서태도 검사를 실시하였다. 또한, 학생의 진로독서 감상문을 PPT로 발표하는 장면을 관찰하여 분석하는 질적인 연구도 병행하였다. 이상의 연구 결과를 통해 다음과 같은 결론을 내릴 수 있었다. 첫째, 직업흥미 기반 진로독서프로그램은 진로성숙도를 향상시키는 데 효과적이었다. 양적인 연구에서는 진로성숙도의 하위영역인 ‘확신성’, ‘독립성’이, 질적인 연구에서는 고 2 학생들을 중심으로 ‘확신성’,‘독립성’과 함께 ‘현실조화성’, ‘진로정보처리능력’이 향상된 사례가 존재하였으므로 이 프로그램을 통해 진로 미결정자 학생들이 자기에 대한 이해를 높이고, 진로정보를 얻어 주체적이고 합리적으로 진로를 결정할 수 있는 자질을 기를 수 있었다. 둘째, 직업흥미 기반 진로독서프로그램은 독서태도를 향상시키는데 효과적이었다. 양적인 연구에서는 독서태도의 총점과 하위 영역 중 ‘독서가치’, ‘독서흥미’가 유의미하게 향상되었으므로 참여 학생들이 이 프로그램을 통해 독서의 중요성을 인식하고 독서에 대한 긍정적인 정서를 함양할 수 있게 되었다.
The purpose of this study is to analyze the effect of interest-based vocational course reading program for high school students. Research problem set to achieve the above object are as follows. 1. Vocational interest-based reading program course affect the career maturity of high school? 2. Vocation...
The purpose of this study is to analyze the effect of interest-based vocational course reading program for high school students. Research problem set to achieve the above object are as follows. 1. Vocational interest-based reading program course affect the career maturity of high school? 2. Vocational interest-based reading program course affect the reading attitudes of high school? L high school students in grades 1 and 2, located in Gyeonggi-do when S to perform more than 16 research projects were the people in the experimental group. Experimental period, October 6, 2014 - October 17, a total of two weeks, was carried out for 10 class periods. In order to verify the effect of the present study, the experiment was performed prior to each career maturity test in post-testing and reading attitude. First, interest-based vocational course reading program has had a significant impact on improving career maturity. Second, interest-based vocational course reading program has had a significant impact on improving reading attitude. Therefore, interest-based vocational course reading program was found that career maturity and reading the positive attitude affects reading maps and useful way of career guidance.
The purpose of this study is to analyze the effect of interest-based vocational course reading program for high school students. Research problem set to achieve the above object are as follows. 1. Vocational interest-based reading program course affect the career maturity of high school? 2. Vocational interest-based reading program course affect the reading attitudes of high school? L high school students in grades 1 and 2, located in Gyeonggi-do when S to perform more than 16 research projects were the people in the experimental group. Experimental period, October 6, 2014 - October 17, a total of two weeks, was carried out for 10 class periods. In order to verify the effect of the present study, the experiment was performed prior to each career maturity test in post-testing and reading attitude. First, interest-based vocational course reading program has had a significant impact on improving career maturity. Second, interest-based vocational course reading program has had a significant impact on improving reading attitude. Therefore, interest-based vocational course reading program was found that career maturity and reading the positive attitude affects reading maps and useful way of career guidance.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.