본 연구는 학교도서관에서 진로독서 활동이 진로성숙도에 미치는 영향을 고등학생을 중심으로 평가, 분석하여 그 효과를 파악하는 데에 연구 목적이 있다.
이와 같은 연구 목적을 달성하기 위해 설정한 연구 문제는 다음과 같다.
1. 진로독서활동은 학생의 진로성숙도 향상에 유의미한 영향을 미치는가?
2. 다중지능검사와 직업흥미유형검사를 활용한 진로독서활동이 학생의 진로성숙도 향상에 유의미한 영향을 미치는가?
이상의 연구 과제를 수행하기 위해 진로독서와 진로성숙도의 개념 및 다양한 이론을 살펴보고, 진로독서 활동이 진로성숙도 향상에 미치는 영향에 대해 연구해보고자 하였다. 이에 먼저 ...
국문요지
본 연구는 학교도서관에서 진로독서 활동이 진로성숙도에 미치는 영향을 고등학생을 중심으로 평가, 분석하여 그 효과를 파악하는 데에 연구 목적이 있다.
이와 같은 연구 목적을 달성하기 위해 설정한 연구 문제는 다음과 같다.
1. 진로독서활동은 학생의 진로성숙도 향상에 유의미한 영향을 미치는가?
2. 다중지능검사와 직업흥미유형검사를 활용한 진로독서활동이 학생의 진로성숙도 향상에 유의미한 영향을 미치는가?
이상의 연구 과제를 수행하기 위해 진로독서와 진로성숙도의 개념 및 다양한 이론을 살펴보고, 진로독서 활동이 진로성숙도 향상에 미치는 영향에 대해 연구해보고자 하였다. 이에 먼저 다중지능이론과 직업흥미유형의 개념 및 이론을 함께 살펴보아 이러한 이론들을 적용한 진로독서 활동이 학생들의 진로성숙도에 어떠한 영향을 미치는지 알아보고자 한다.
구체적인 연구 방법으로는 경기도 G시에 위치한 G 고등학교에 재학생 중 방학 중 진로독서 활동 참여에 희망한 1학년 9명, 2학년 5명을 구성하였다. 이미 진로가 확고히 결정된 학생들이 대부분이었지만, 아직 결정하지 못하고 고민하는 학생들이 몇몇 있었다. 진로를 결정한 학생들은 스스로 진로도서를 선택하였지만 그렇지 못한 학생들에게 진로도서 선택 및 진로성숙도 요소 중 태도 영역(계획성, 직업에 대한 태도, 독립성)에서 도움을 주고자 연구자는 홀랜드 직업흥미유형 검사와 가드너의 다중지능검사를 실시하였다. 직업흥미 6가지 유형 중 학생의 유형과 특징, 능력과 선호 직업 및 학과를 탐색해볼 수 있도록 하였다. 자신이 선택했거나 희망하는 직업 또는 학과와 객관적인 검사를 통해 나온 검사결과를 비교하며 이야기 해볼 수 있는 시간을 갖도록 했다. 또한, 연구자는 다중지능 검사 결과를 바탕으로 학생 개인의 강점과 약점을 알려주고 EBS에서 방송을 했던 다중지능과 관련하여 짧은 동영상을 보여주었다. 방송을 통해 국내 유명인들의 다중지능 검사 결과를 통해 높은 지능과 직업 및 진로의 연관성을 알려줄 수 있었고, 직접 관련 검사를 해보면서 학생 자신의 욕구와 현실에 대한 적절한 타협으로 진로에 대한 결정에 도움을 주기 위함이었다. 모든 사전검사가 끝난 후, 스스로 KDC분류표를 참고하거나 연구자의 조언에 따라 전공 또는 직업관련 도서를 일정 기간 동안 읽도록 지도하고 독후감 형식의 감상문을 제출하도록 하였다. 감상문을 제출한 학생들은 커리어넷과 워크넷 등의 웹사이트와 진로 관련 정보가 나와있는 단행본 또는 정기간행물을 참고하여 학과(직업)탐색을 해 보는 것으로 프로그램을 마무리했다.
연구기간은 1차로 1학년을 대상으로 하여 2016년 7월 25일부터 7월 29일까지 진행하였고, 2차로 2학년을 대상으로 하여 2016년 8월 1일부터 8월 5일까지 학년별 10차시로 진행하였으며 진로독서활동 전과 후의 진로성숙도 검사 결과를 비교하여 그 영향을 평가하였다.
학생들의 진로성숙도 측정 도구는 공신력 있는 기관인 한국직업능력개발원에서 개발하여 높은 신뢰도와 타당도를 가지고 있으며, 커리어넷 사이트에 탑재되어 있어 수월하게 활용할 수 있었다. 학생들에게 진로독서활동 사전에 커리어넷(www.career.go.kr)에 접속하여 회원가입을 하고 진로성숙도검사를 할 수 있도록 독려하였고, 사후에도 한 번 더 검사를 할 수 있도록 지도하였다. 직업흥미유형 검사와 다중지능 검사는 ‘진로독서교육이 이해와 실제’라는 도서에 실려있는 부록의 내용을 참고하여 학생들에게 제공하였다.
연구를 통해 얻은 결과는 다음과 같다.
1. 진로독서 활동은 학생들의 진로성숙도 향상에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 특히 자신의 진로에 대한 이해와 결정이 확고하지 않은 상태에서의 학생일수록 그 효과는 높게 나타났다.
2. 다중지능 검사와 직업흥미유형검사를 활용한 진로독서활동은 진로성숙도의 향상에 유의미한 영향을 나타냈다.
국문요지
본 연구는 학교도서관에서 진로독서 활동이 진로성숙도에 미치는 영향을 고등학생을 중심으로 평가, 분석하여 그 효과를 파악하는 데에 연구 목적이 있다.
이와 같은 연구 목적을 달성하기 위해 설정한 연구 문제는 다음과 같다.
1. 진로독서활동은 학생의 진로성숙도 향상에 유의미한 영향을 미치는가?
2. 다중지능검사와 직업흥미유형검사를 활용한 진로독서활동이 학생의 진로성숙도 향상에 유의미한 영향을 미치는가?
이상의 연구 과제를 수행하기 위해 진로독서와 진로성숙도의 개념 및 다양한 이론을 살펴보고, 진로독서 활동이 진로성숙도 향상에 미치는 영향에 대해 연구해보고자 하였다. 이에 먼저 다중지능이론과 직업흥미유형의 개념 및 이론을 함께 살펴보아 이러한 이론들을 적용한 진로독서 활동이 학생들의 진로성숙도에 어떠한 영향을 미치는지 알아보고자 한다.
구체적인 연구 방법으로는 경기도 G시에 위치한 G 고등학교에 재학생 중 방학 중 진로독서 활동 참여에 희망한 1학년 9명, 2학년 5명을 구성하였다. 이미 진로가 확고히 결정된 학생들이 대부분이었지만, 아직 결정하지 못하고 고민하는 학생들이 몇몇 있었다. 진로를 결정한 학생들은 스스로 진로도서를 선택하였지만 그렇지 못한 학생들에게 진로도서 선택 및 진로성숙도 요소 중 태도 영역(계획성, 직업에 대한 태도, 독립성)에서 도움을 주고자 연구자는 홀랜드 직업흥미유형 검사와 가드너의 다중지능검사를 실시하였다. 직업흥미 6가지 유형 중 학생의 유형과 특징, 능력과 선호 직업 및 학과를 탐색해볼 수 있도록 하였다. 자신이 선택했거나 희망하는 직업 또는 학과와 객관적인 검사를 통해 나온 검사결과를 비교하며 이야기 해볼 수 있는 시간을 갖도록 했다. 또한, 연구자는 다중지능 검사 결과를 바탕으로 학생 개인의 강점과 약점을 알려주고 EBS에서 방송을 했던 다중지능과 관련하여 짧은 동영상을 보여주었다. 방송을 통해 국내 유명인들의 다중지능 검사 결과를 통해 높은 지능과 직업 및 진로의 연관성을 알려줄 수 있었고, 직접 관련 검사를 해보면서 학생 자신의 욕구와 현실에 대한 적절한 타협으로 진로에 대한 결정에 도움을 주기 위함이었다. 모든 사전검사가 끝난 후, 스스로 KDC분류표를 참고하거나 연구자의 조언에 따라 전공 또는 직업관련 도서를 일정 기간 동안 읽도록 지도하고 독후감 형식의 감상문을 제출하도록 하였다. 감상문을 제출한 학생들은 커리어넷과 워크넷 등의 웹사이트와 진로 관련 정보가 나와있는 단행본 또는 정기간행물을 참고하여 학과(직업)탐색을 해 보는 것으로 프로그램을 마무리했다.
연구기간은 1차로 1학년을 대상으로 하여 2016년 7월 25일부터 7월 29일까지 진행하였고, 2차로 2학년을 대상으로 하여 2016년 8월 1일부터 8월 5일까지 학년별 10차시로 진행하였으며 진로독서활동 전과 후의 진로성숙도 검사 결과를 비교하여 그 영향을 평가하였다.
학생들의 진로성숙도 측정 도구는 공신력 있는 기관인 한국직업능력개발원에서 개발하여 높은 신뢰도와 타당도를 가지고 있으며, 커리어넷 사이트에 탑재되어 있어 수월하게 활용할 수 있었다. 학생들에게 진로독서활동 사전에 커리어넷(www.career.go.kr)에 접속하여 회원가입을 하고 진로성숙도검사를 할 수 있도록 독려하였고, 사후에도 한 번 더 검사를 할 수 있도록 지도하였다. 직업흥미유형 검사와 다중지능 검사는 ‘진로독서교육이 이해와 실제’라는 도서에 실려있는 부록의 내용을 참고하여 학생들에게 제공하였다.
연구를 통해 얻은 결과는 다음과 같다.
1. 진로독서 활동은 학생들의 진로성숙도 향상에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 특히 자신의 진로에 대한 이해와 결정이 확고하지 않은 상태에서의 학생일수록 그 효과는 높게 나타났다.
2. 다중지능 검사와 직업흥미유형검사를 활용한 진로독서활동은 진로성숙도의 향상에 유의미한 영향을 나타냈다.
The purpose of this study is to evaluate and analyze the impact of high school students’ reading activity for careers in school library on career maturity and assess its effect.
Research questions set up to achieve the purpose are as follows:
1. Does reading activ...
Abstract
The purpose of this study is to evaluate and analyze the impact of high school students’ reading activity for careers in school library on career maturity and assess its effect.
Research questions set up to achieve the purpose are as follows:
1. Does reading activity for career have a significant impact on the improvement of student´s career maturity?
2. Does reading activity for career utilizing tests of multiple intelligence and vocational interest type have a significant impact on the improvement of student´s career maturity?
To perform the above research task, this study investigated the concepts of reading for careers and career maturity and various theories and would investigate the impact of reading activity for careers on the improvement of career maturity. Thus, this study would first investigate multiple intelligence theory and the concept and theory of vocational interest type and examine the impact of the reading activity for career applying these theories on students’ career maturity.
As specific research methods, of the students of G. High School located in G. City, Gyeonggi-do, 9 first-year students and 5 second-year students who hoped to participate in the reading activity for career were selected. Despite most of them firmly decided careers already, there were a few students who did not decide one yet. The students who decided careers chose books on the career themselves, but in order to help those who did not choose books on career and help them in the domain of attitude (Planning, attitude toward a job and independence) of the career maturity elements, the researcher conducted Holland’s vocational interest type test and Gardner’s multiple intelligence test. Of the six types of job interest, the subjects were asked to explore students’ types, characteristics, capabilities, preferred jobs and departments. They were asked to have a time to talk about their chosen or desired job or academic department compared to the result of an objective test. In addition, the researcher let the individual students’ strengths and weaknesses based on the result of the multiple intelligence test and showed a short video clip on multiple intelligence in a TV program on EBS. Through the result of the multiple intelligence test on the domestic celebrities on the TV program, they could be informed of the correlation between high intelligence with job and career, and it was intended to help them decide careers by an appropriate compromise between their desire and reality, having related tests themselves. After all preliminary tests, they were instructed to refer to the Classified Table of KDC or read books related to major or job according to the researcher’s advice and submit a report in the form of a book report. The program was finished as students who submitted a report explored major (job), referring to websites such as Career Net and Worknet and books or periodic publications having career-related information.
For the research period, the first research was conducted with first-year students from July 25 through July 26, 2016 and the second research was conducted with second-year students from August 1 through August 5, 2016, 10 class hours for each grade, and the results of career maturity test before and after the reading activity for careers were compared to evaluate its impact.
The measure tool for students’ career maturity, developed by the Korea Research Institute for Vocational Education & Training, an organization with public confidence, has high reliability and validity and has been loaded on the Career Net Site, which could be easily utilized. The students were encouraged to sign up and log in to Career Net (www.career.go.kr) and have careers maturity test prior to the reading activity for careers, and they were instructed to have the test one more time after the program. The test of vocational interest types and the multiple intelligence test were provided for the students, referring to the contents of the appendix of the book, Understanding and Reality of Reading for Career.
The results obtained through study are summarized as follows:
1. The reading activity for career had a significant impact on the improvement of students’ career maturity. Especially, the effect was higher in the students who did not have a firm understanding and decision of career.
2. The reading activity for career utilizing tests of multiple intelligence and vocational interest type had a significant impact on the improvement of career maturity.
Abstract
The purpose of this study is to evaluate and analyze the impact of high school students’ reading activity for careers in school library on career maturity and assess its effect.
Research questions set up to achieve the purpose are as follows:
1. Does reading activity for career have a significant impact on the improvement of student´s career maturity?
2. Does reading activity for career utilizing tests of multiple intelligence and vocational interest type have a significant impact on the improvement of student´s career maturity?
To perform the above research task, this study investigated the concepts of reading for careers and career maturity and various theories and would investigate the impact of reading activity for careers on the improvement of career maturity. Thus, this study would first investigate multiple intelligence theory and the concept and theory of vocational interest type and examine the impact of the reading activity for career applying these theories on students’ career maturity.
As specific research methods, of the students of G. High School located in G. City, Gyeonggi-do, 9 first-year students and 5 second-year students who hoped to participate in the reading activity for career were selected. Despite most of them firmly decided careers already, there were a few students who did not decide one yet. The students who decided careers chose books on the career themselves, but in order to help those who did not choose books on career and help them in the domain of attitude (Planning, attitude toward a job and independence) of the career maturity elements, the researcher conducted Holland’s vocational interest type test and Gardner’s multiple intelligence test. Of the six types of job interest, the subjects were asked to explore students’ types, characteristics, capabilities, preferred jobs and departments. They were asked to have a time to talk about their chosen or desired job or academic department compared to the result of an objective test. In addition, the researcher let the individual students’ strengths and weaknesses based on the result of the multiple intelligence test and showed a short video clip on multiple intelligence in a TV program on EBS. Through the result of the multiple intelligence test on the domestic celebrities on the TV program, they could be informed of the correlation between high intelligence with job and career, and it was intended to help them decide careers by an appropriate compromise between their desire and reality, having related tests themselves. After all preliminary tests, they were instructed to refer to the Classified Table of KDC or read books related to major or job according to the researcher’s advice and submit a report in the form of a book report. The program was finished as students who submitted a report explored major (job), referring to websites such as Career Net and Worknet and books or periodic publications having career-related information.
For the research period, the first research was conducted with first-year students from July 25 through July 26, 2016 and the second research was conducted with second-year students from August 1 through August 5, 2016, 10 class hours for each grade, and the results of career maturity test before and after the reading activity for careers were compared to evaluate its impact.
The measure tool for students’ career maturity, developed by the Korea Research Institute for Vocational Education & Training, an organization with public confidence, has high reliability and validity and has been loaded on the Career Net Site, which could be easily utilized. The students were encouraged to sign up and log in to Career Net (www.career.go.kr) and have careers maturity test prior to the reading activity for careers, and they were instructed to have the test one more time after the program. The test of vocational interest types and the multiple intelligence test were provided for the students, referring to the contents of the appendix of the book, Understanding and Reality of Reading for Career.
The results obtained through study are summarized as follows:
1. The reading activity for career had a significant impact on the improvement of students’ career maturity. Especially, the effect was higher in the students who did not have a firm understanding and decision of career.
2. The reading activity for career utilizing tests of multiple intelligence and vocational interest type had a significant impact on the improvement of career maturity.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.