요양보호사의 직무교육 만족도가 조직몰입, 자기효능감과 직무만족에 미치는 영향 Effects of Educational Satisfaction in Job Training Program for Caregivers on Organizational Commitment, Self-Efficacy and Job Satisfaction원문보기
최근 고령화 사회의 노인복지 증진과 장기요양의 문제가 갈수록 더 큰 사회적 문제가 되고 있으며, 요양보호사의 노인 돌봄이 문제 해결을 위한 대안이 될 수 있다. 따라서 요양보호사의 직무능력 향상 방안으로 다양한 형태의 직무교육이 이루어지고 있다. 이에 본 논문은 요양보호사의 직무교육에 대한 만족도가 조직몰입, 자기효능감과 직무만족에 미치는 영향에 대하여 연구하고자 한다. 연구 목적을 달성하기 위해 노인의료복지시설과 재가노인복지시설에서 근무하고 있는 서울·경기 지역의 요양보호사 400명을 대상으로 설문조사를 실시하여 이중 응답이 불성실한 응답지 14부를 제외한 386부를 분석에 사용하였다. 수집된 자료에 대해서는 ...
최근 고령화 사회의 노인복지 증진과 장기요양의 문제가 갈수록 더 큰 사회적 문제가 되고 있으며, 요양보호사의 노인 돌봄이 문제 해결을 위한 대안이 될 수 있다. 따라서 요양보호사의 직무능력 향상 방안으로 다양한 형태의 직무교육이 이루어지고 있다. 이에 본 논문은 요양보호사의 직무교육에 대한 만족도가 조직몰입, 자기효능감과 직무만족에 미치는 영향에 대하여 연구하고자 한다. 연구 목적을 달성하기 위해 노인의료복지시설과 재가노인복지시설에서 근무하고 있는 서울·경기 지역의 요양보호사 400명을 대상으로 설문조사를 실시하여 이중 응답이 불성실한 응답지 14부를 제외한 386부를 분석에 사용하였다. 수집된 자료에 대해서는 SPSS V.21.0을 활용하여 신뢰도와 타당도 검증, 기술적 통계분석, t-test, 일원배치분산분석(one-way ANOVA), 상관관계 분석, 다중회귀분석을 실시하였다. 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 일반적 특성으로 성별은 여성(96.4%)이 대부분이었다. 연령은 50대와 60대 이상이 90.9%를 차지하였으며, 고등학교와 중학교 졸업자가 많았다. 자격취득 방법에서는 시험합격보다 교육이수가 더 많았다. 근무기관유형으로는 요양시설보다 재가시설(63.7%)이 더 많았으며, 직무교육은 국민건강보험공단에서 실시하는 교육이 20.7%로 나타났다. 직무교육이 직무능력 향상에 도움을 주는지의 여부에 대해 분석한 결과 도움이 되는 것으로 나타났기 때문이다. 그 이유는 서비스의 질 확보와 전문지식습득과 자질향상으로 나타났다. 교육 동기에서 자질향상과 업무능력 향상이 많았지만, 시설평가를 위해서가 17.9%를 차지해 비자발적인 참여 동기를 나타내 보여주고 있었다. 요양보호사의 인구사회학적 특성 가운데 연령, 학력, 급여, 근무경력, 기관유형 등에 따라 직무교육 만족도가 다르게 나타났다. 직무교육 만족도는 평균 3.77점으로 교육내용은 평균 3.95점이며 전반적으로 강사자질, 교육환경은 중앙값을 상회하는 결과가 나타났다. 특히 기관유형에서 요양시설보다 재가시설이 직무교육에 대한 만족도 수준이 더 높다는 것을 알 수 있었다. 둘째, 요양보호사의 직무교육에 대한 만족도 중 교육내용이 요양보호사의 조직몰입에 가장 큰 영향을 미치는 것으로 나타났다. 반면, 교육환경과 강사자질은 요양보호사의 조직몰입에 영향을 미치지 못하는 것으로 나타났다. 셋째, 요양보호사의 직무교육 만족도 중 교육내용과 강사자질, 교육환경 순으로 요양보호사의 자기효능감에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 요양보호사의 직무교육에 대한 만족도 중 교육내용과 강사자질이 직무만족에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 교육환경은 요양보호사의 직무만족에 영향을 미치지 못하는 것으로 나타났다. 본 논문은 지금까지 많이 연구되지 않은 요양보호사의 직무교육에 대한 만족도가 조직몰입과 자기효능감, 직무만족을 동시에 고려했다는 점에서 그 의의를 찾을 수 있다. 또한 요양보호사의 직무교육에 대한 만족도가 조직몰입과 자기효능감을 향상시키고, 직무만족에 중요한 영향 요인임을 확인하였다는 것은 매우 의미 있는 연구 결과라 할 수 있다.
최근 고령화 사회의 노인복지 증진과 장기요양의 문제가 갈수록 더 큰 사회적 문제가 되고 있으며, 요양보호사의 노인 돌봄이 문제 해결을 위한 대안이 될 수 있다. 따라서 요양보호사의 직무능력 향상 방안으로 다양한 형태의 직무교육이 이루어지고 있다. 이에 본 논문은 요양보호사의 직무교육에 대한 만족도가 조직몰입, 자기효능감과 직무만족에 미치는 영향에 대하여 연구하고자 한다. 연구 목적을 달성하기 위해 노인의료복지시설과 재가노인복지시설에서 근무하고 있는 서울·경기 지역의 요양보호사 400명을 대상으로 설문조사를 실시하여 이중 응답이 불성실한 응답지 14부를 제외한 386부를 분석에 사용하였다. 수집된 자료에 대해서는 SPSS V.21.0을 활용하여 신뢰도와 타당도 검증, 기술적 통계분석, t-test, 일원배치분산분석(one-way ANOVA), 상관관계 분석, 다중회귀분석을 실시하였다. 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 일반적 특성으로 성별은 여성(96.4%)이 대부분이었다. 연령은 50대와 60대 이상이 90.9%를 차지하였으며, 고등학교와 중학교 졸업자가 많았다. 자격취득 방법에서는 시험합격보다 교육이수가 더 많았다. 근무기관유형으로는 요양시설보다 재가시설(63.7%)이 더 많았으며, 직무교육은 국민건강보험공단에서 실시하는 교육이 20.7%로 나타났다. 직무교육이 직무능력 향상에 도움을 주는지의 여부에 대해 분석한 결과 도움이 되는 것으로 나타났기 때문이다. 그 이유는 서비스의 질 확보와 전문지식습득과 자질향상으로 나타났다. 교육 동기에서 자질향상과 업무능력 향상이 많았지만, 시설평가를 위해서가 17.9%를 차지해 비자발적인 참여 동기를 나타내 보여주고 있었다. 요양보호사의 인구사회학적 특성 가운데 연령, 학력, 급여, 근무경력, 기관유형 등에 따라 직무교육 만족도가 다르게 나타났다. 직무교육 만족도는 평균 3.77점으로 교육내용은 평균 3.95점이며 전반적으로 강사자질, 교육환경은 중앙값을 상회하는 결과가 나타났다. 특히 기관유형에서 요양시설보다 재가시설이 직무교육에 대한 만족도 수준이 더 높다는 것을 알 수 있었다. 둘째, 요양보호사의 직무교육에 대한 만족도 중 교육내용이 요양보호사의 조직몰입에 가장 큰 영향을 미치는 것으로 나타났다. 반면, 교육환경과 강사자질은 요양보호사의 조직몰입에 영향을 미치지 못하는 것으로 나타났다. 셋째, 요양보호사의 직무교육 만족도 중 교육내용과 강사자질, 교육환경 순으로 요양보호사의 자기효능감에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 요양보호사의 직무교육에 대한 만족도 중 교육내용과 강사자질이 직무만족에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 교육환경은 요양보호사의 직무만족에 영향을 미치지 못하는 것으로 나타났다. 본 논문은 지금까지 많이 연구되지 않은 요양보호사의 직무교육에 대한 만족도가 조직몰입과 자기효능감, 직무만족을 동시에 고려했다는 점에서 그 의의를 찾을 수 있다. 또한 요양보호사의 직무교육에 대한 만족도가 조직몰입과 자기효능감을 향상시키고, 직무만족에 중요한 영향 요인임을 확인하였다는 것은 매우 의미 있는 연구 결과라 할 수 있다.
Effects of Educational Satisfaction in Job Training Program for Caregivers on Organizational Commitment, Self-Efficacy and Job Satisfaction Chee-Sook Lee Department of Social Welfare Counselling, Seoul Venture University Seoul, Korea (Supervised by Professor Sang-Hae Byun, Ph. D) Recently, the promo...
Effects of Educational Satisfaction in Job Training Program for Caregivers on Organizational Commitment, Self-Efficacy and Job Satisfaction Chee-Sook Lee Department of Social Welfare Counselling, Seoul Venture University Seoul, Korea (Supervised by Professor Sang-Hae Byun, Ph. D) Recently, the promotion of welfare for old people and solutions to problems involving them are becoming more and more of a major social issue in the context of aging society. Accordingly, diverse education programs are being implemented to help improve the job performance of caregivers. This study focuses on how educational satisfaction in job training programs for caregivers affects organizational commitment, self-efficacy and job satisfaction. To achieve the study purpose a survey was carried out on 400 caregivers who work in elderly medical and welfare facilities and home care facilities for the elderly located in Seoul and Kyunggi areas. Out of the total questionnaires collected, 14 were disregarded due to insincere response and only 386 were used for the study. On the final raw data, reliability and validity test were performed using SPSS V.21.0 for its validity, followed by technical statistical analysis, t-test, one-way ANOVA and multiple regression analysis. Major findings of this study are as follows; First, regarding demographic characteristics of caregivers, those who participated in the survey were mostly females, representing 96.4% of the total respondents, and those in their 50’s and 60’s accounted for 90.9%. In the meantime, high school and middle school graduates constituted the majority. To obtain caregiver’s license, they chose to participate in educational programs rather than to take examination. The respondents were working more at home-care facilities(63.7%) than medical and welfare facilities, and 20.7% of the education was provided by national health insurance service. In the analysis of the necessity of job training, it was fond that most respondents wanted job training and that major areas of interest were the securement of service quality, acquisition of specialized knowledge and enhancement of the quality of caregivers themselves. In terms of the motive for education, enhancement of caregiver’s quality and securement of service quality were found to be among the strongest factors, but the 17.9% participated in eduction for an involuntary reason- preparing for the assessment of facilities. It was also found that educational satisfaction in job training program differed depending on caregiver’s age, educational background, compensation, career record, type of facilities. The average evaluation of educational satisfaction was 3.77 and that of education contents was 3.95, while the quality of instructors and educational environment were evaluated at an average that exceeds the mean value. In the type of facilities, educational satisfaction was higher in home care facilities than in medical and welfare facilities. Second, the greatest factor that affects organizational commitment in the education satisfaction in job training for caregivers was found to be the contents of education. In the meantime, educational environment and the quality of instructors did not affect the organizational commitment of caregivers. Third, the greatest factor that affects self-efficacy in the education satisfaction in job training for caregivers was found to be the contents of education, followed by the quality of instructors and educational environment. Fourth, factors that affect education satisfaction in job training for caregivers were found to be the contents of education and the quality of instructors. However, educational environment did not affect job satisfaction of caregivers. This study has a meaning in that organizational commitment, self-efficacy, job satisfaction were considered in relation to educational satisfaction in job training all at the same time. It is also a meaningful finding that educational satisfaction in job training enhances organizational commitment and self-efficacy, serving as a factor that affects job satisfaction. key word: caregiver, educational satisfaction in job training, organizational commitment, self-efficacy, job satisfaction
Effects of Educational Satisfaction in Job Training Program for Caregivers on Organizational Commitment, Self-Efficacy and Job Satisfaction Chee-Sook Lee Department of Social Welfare Counselling, Seoul Venture University Seoul, Korea (Supervised by Professor Sang-Hae Byun, Ph. D) Recently, the promotion of welfare for old people and solutions to problems involving them are becoming more and more of a major social issue in the context of aging society. Accordingly, diverse education programs are being implemented to help improve the job performance of caregivers. This study focuses on how educational satisfaction in job training programs for caregivers affects organizational commitment, self-efficacy and job satisfaction. To achieve the study purpose a survey was carried out on 400 caregivers who work in elderly medical and welfare facilities and home care facilities for the elderly located in Seoul and Kyunggi areas. Out of the total questionnaires collected, 14 were disregarded due to insincere response and only 386 were used for the study. On the final raw data, reliability and validity test were performed using SPSS V.21.0 for its validity, followed by technical statistical analysis, t-test, one-way ANOVA and multiple regression analysis. Major findings of this study are as follows; First, regarding demographic characteristics of caregivers, those who participated in the survey were mostly females, representing 96.4% of the total respondents, and those in their 50’s and 60’s accounted for 90.9%. In the meantime, high school and middle school graduates constituted the majority. To obtain caregiver’s license, they chose to participate in educational programs rather than to take examination. The respondents were working more at home-care facilities(63.7%) than medical and welfare facilities, and 20.7% of the education was provided by national health insurance service. In the analysis of the necessity of job training, it was fond that most respondents wanted job training and that major areas of interest were the securement of service quality, acquisition of specialized knowledge and enhancement of the quality of caregivers themselves. In terms of the motive for education, enhancement of caregiver’s quality and securement of service quality were found to be among the strongest factors, but the 17.9% participated in eduction for an involuntary reason- preparing for the assessment of facilities. It was also found that educational satisfaction in job training program differed depending on caregiver’s age, educational background, compensation, career record, type of facilities. The average evaluation of educational satisfaction was 3.77 and that of education contents was 3.95, while the quality of instructors and educational environment were evaluated at an average that exceeds the mean value. In the type of facilities, educational satisfaction was higher in home care facilities than in medical and welfare facilities. Second, the greatest factor that affects organizational commitment in the education satisfaction in job training for caregivers was found to be the contents of education. In the meantime, educational environment and the quality of instructors did not affect the organizational commitment of caregivers. Third, the greatest factor that affects self-efficacy in the education satisfaction in job training for caregivers was found to be the contents of education, followed by the quality of instructors and educational environment. Fourth, factors that affect education satisfaction in job training for caregivers were found to be the contents of education and the quality of instructors. However, educational environment did not affect job satisfaction of caregivers. This study has a meaning in that organizational commitment, self-efficacy, job satisfaction were considered in relation to educational satisfaction in job training all at the same time. It is also a meaningful finding that educational satisfaction in job training enhances organizational commitment and self-efficacy, serving as a factor that affects job satisfaction. key word: caregiver, educational satisfaction in job training, organizational commitment, self-efficacy, job satisfaction
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.