[학위논문]포스트모던적 종교다원주의 상황에 적합한 개혁주의 세계관 변혁선교 연구 A study on the Worldview Transforming Mission as a Proper Reformed Mission Theology in Postmodern Religious Pluralistic Context원문보기
국 문 초 록 본 연구의 핵심적인 질문은 ‘포스트모던적 종교다원주의 상황에서 개혁주의 선교신학은 어떻게 신학적으로도 적절하고 실천적으로도 효과적인 선교를 수행할 것인가?' 하는 것이다. 이러한 질문에 대해 문헌연구방법으로 신학, 철학, 종교학, 선교인류학 분야에서 통섭적인 연구를 진행하였다. 연구 결과 포스트모던적 종교다원의가 가져온 선교적 위기를 극복하기 위한 가장 바람직한 방안은 세계관변혁선교라는 점이 확인되었다. 오늘날 종교다원주의는 포스트모더니즘의 사상적 영향을 받고 있다. 때문에 본 논문에서는 포스트모더니즘의 개념과 사상적 기원 및 특징을 연구하기 위해 ...
국 문 초 록 본 연구의 핵심적인 질문은 ‘포스트모던적 종교다원주의 상황에서 개혁주의 선교신학은 어떻게 신학적으로도 적절하고 실천적으로도 효과적인 선교를 수행할 것인가?' 하는 것이다. 이러한 질문에 대해 문헌연구방법으로 신학, 철학, 종교학, 선교인류학 분야에서 통섭적인 연구를 진행하였다. 연구 결과 포스트모던적 종교다원의가 가져온 선교적 위기를 극복하기 위한 가장 바람직한 방안은 세계관변혁선교라는 점이 확인되었다. 오늘날 종교다원주의는 포스트모더니즘의 사상적 영향을 받고 있다. 때문에 본 논문에서는 포스트모더니즘의 개념과 사상적 기원 및 특징을 연구하기 위해 니체, 푸코, 데리다, 리오타르, 로티 등 주요한 사상가들의 견해를 살펴보았다. 이를 통해 밝혀진 포스트모더니즘의 사상적 특징은 인식론적인 차원에서 회의주의적이고 허무적인 성격을 가지고 있다는 것이다. 뿐만 아니라 문화적 안정감의 기초를 제공하는 세계관의 기능을 고려해 볼 때 포스트모더니즘은 절대적 상대주의를 통해 자아의 위치와 타자의 위치를 정초할 수 없는 불안감에 사로잡혀 있다는 점도 확인되었다. 더 나아가 세계관이 문화적 통합기능과 문화적인 변화를 조정해준다는 관점에서 포스트모더니즘의 세계관은 해체를 통해 기존의 전통과 질서를 무시하고 탈피하려는 반동적 경향을 가진다는 점도 살펴보았다. 결국 포스트모더니즘은 하나의 세계관으로서 작용하고 있으며 이러한 세계관적 특징이 오늘날의 종교다원주의 논의에 상당한 영향력을 미치면서 선교적 위기를 불러오고 있다는 점을 확인하게 되었다. 좀 더 구체적이고 발전적인 연구를 위해 포스트모더니즘의 영향을 받고 있는 종교다원주의가 현대 선교에 어떤 부정적인 영향을 미치는지를 연구했다. 이를 위해 먼저 종교다원주의 논의를 기독론중심적 다원주의와 신론중심적 다원주의로 세분하여 연구했다. 모더니즘의 이성에 대한 절대적 신뢰는 성경의 계시에 대한 의심을 불러왔다. 이러한 의심은 결국 하나님의 계시의 유일한 수단인 그리스도 예수에 대한 회의를 가져왔고 다른 한편으로는 계시자이자 초월자이며 궁극자인 하나님에 대한 의심과 회의를 불러왔다. 모더니즘의 이성중심적 기획을 해체하는 포스트모더니즘은 허무주의적인 인식론적 특징과 절대적 상대주의 등의 경향으로 종래의 종교다원주의 논의를 보다 더 규범적 다원주의의 형태로 변화시키고 있다. 뿐만 아니라 이러한 경향은 선교현장에서 복음선포를 통한 회심을 중시하는 전통적 선교를 배타적 선교 행위로 간주하여 이에 대한 반발감이 증가하고 있다는 점도 확인하였다. 결국 선교 행위 자체의 중지 혹은 무용을 주장하는 선교모라토리엄을 주장하는 목소리가 높아지고 있다는 점을 살펴보았다. 본 연구의 결론적 대안으로서 세계관변혁선교를 효과적으로 수행하기 위해 세계관에 대한 선교인류학적 이해를 시도했다. 이러한 연구를 통해 모든 문화의 핵심에 세계관이 자리하고 있다는 점과 세계관은 근본적 신념을 담고 있는 것으로 종교적 특징을 가지고 있다는 점을 확인했다. 특별히 문화의 변동과 관련하여 세계관의 변화가 문화의 변화를 이끌어 내는 주요한 요소라는 점도 살펴보았다. 결과적으로 한 개인의 회심은 그를 둘러 싼 문화와 세계관이라는 차원에서 이해할 필요가 있다는 점을 보다 더 명확하게 이해하게 된 것이다. 이러한 연구는 포스트모던적 종교다원주의가 가진 세계관적 특징을 분별하고 이를 선교적으로 변혁하기 위한 가장 효과적인 선교 방안이 세계관변혁선교라는 점을 재차 확인시켜 주었다. 이상의 연구 결과를 종합하여 본 논문의 핵심적인 논지를 분명하게 드러내기 위해 포스트모던적 종교다원주의 상황에 가장 적합한 선교 방안인 세계관변혁선교를 개혁주의 선교신학의 관점에서 탐구하였다. 포스트모더니즘의 사상적 특징이 가진 세계관적 요소를 고려하면서 세계관변혁선교의 체계와 실천적 적용, 핵심적 원리를 규명하였다. 이러한 연구를 통해 인식론적 기초로서의 성경관 확립의 중요성을 논증하였다. 또한 세계관변혁의 수단으로서 이야기(Narrative)의 중요성을 강조하였다. 오늘날의 선교 현장이 다종교적 상황임을 고려할 때 타종교에 대한 존중과 배려는 기독교 시민교양이라는 차원에서 선교적 기초가 된다는 점을 살펴보았다. 이제 선교의 가장 중요한 동기이자 목적인 회심은 세계관변혁이라는 차원에서 이해할 필요가 있다는 점을 확인하면서 회심지향적 선교 즉 총체적 복음의 관점에서 선교를 접근하는 것이 필요하다는 점과 회심 이후에 성화의 과정이 필요하듯 지속적인 성경적 세계관 형성의 필요성을 논증하였다. 이러한 과정은 하나님 나라의 관점에서 총체적 문화변혁을 지향한다는 점을 살펴보았다. 결과적으로 본 논문의 연구를 통해 세계관변혁선교가 포스트모던적 종교다원주의 상황에서 가장 적실한 선교적 방안이라는 점이 확인되었다.
국 문 초 록 본 연구의 핵심적인 질문은 ‘포스트모던적 종교다원주의 상황에서 개혁주의 선교신학은 어떻게 신학적으로도 적절하고 실천적으로도 효과적인 선교를 수행할 것인가?' 하는 것이다. 이러한 질문에 대해 문헌연구방법으로 신학, 철학, 종교학, 선교인류학 분야에서 통섭적인 연구를 진행하였다. 연구 결과 포스트모던적 종교다원의가 가져온 선교적 위기를 극복하기 위한 가장 바람직한 방안은 세계관변혁선교라는 점이 확인되었다. 오늘날 종교다원주의는 포스트모더니즘의 사상적 영향을 받고 있다. 때문에 본 논문에서는 포스트모더니즘의 개념과 사상적 기원 및 특징을 연구하기 위해 니체, 푸코, 데리다, 리오타르, 로티 등 주요한 사상가들의 견해를 살펴보았다. 이를 통해 밝혀진 포스트모더니즘의 사상적 특징은 인식론적인 차원에서 회의주의적이고 허무적인 성격을 가지고 있다는 것이다. 뿐만 아니라 문화적 안정감의 기초를 제공하는 세계관의 기능을 고려해 볼 때 포스트모더니즘은 절대적 상대주의를 통해 자아의 위치와 타자의 위치를 정초할 수 없는 불안감에 사로잡혀 있다는 점도 확인되었다. 더 나아가 세계관이 문화적 통합기능과 문화적인 변화를 조정해준다는 관점에서 포스트모더니즘의 세계관은 해체를 통해 기존의 전통과 질서를 무시하고 탈피하려는 반동적 경향을 가진다는 점도 살펴보았다. 결국 포스트모더니즘은 하나의 세계관으로서 작용하고 있으며 이러한 세계관적 특징이 오늘날의 종교다원주의 논의에 상당한 영향력을 미치면서 선교적 위기를 불러오고 있다는 점을 확인하게 되었다. 좀 더 구체적이고 발전적인 연구를 위해 포스트모더니즘의 영향을 받고 있는 종교다원주의가 현대 선교에 어떤 부정적인 영향을 미치는지를 연구했다. 이를 위해 먼저 종교다원주의 논의를 기독론중심적 다원주의와 신론중심적 다원주의로 세분하여 연구했다. 모더니즘의 이성에 대한 절대적 신뢰는 성경의 계시에 대한 의심을 불러왔다. 이러한 의심은 결국 하나님의 계시의 유일한 수단인 그리스도 예수에 대한 회의를 가져왔고 다른 한편으로는 계시자이자 초월자이며 궁극자인 하나님에 대한 의심과 회의를 불러왔다. 모더니즘의 이성중심적 기획을 해체하는 포스트모더니즘은 허무주의적인 인식론적 특징과 절대적 상대주의 등의 경향으로 종래의 종교다원주의 논의를 보다 더 규범적 다원주의의 형태로 변화시키고 있다. 뿐만 아니라 이러한 경향은 선교현장에서 복음선포를 통한 회심을 중시하는 전통적 선교를 배타적 선교 행위로 간주하여 이에 대한 반발감이 증가하고 있다는 점도 확인하였다. 결국 선교 행위 자체의 중지 혹은 무용을 주장하는 선교모라토리엄을 주장하는 목소리가 높아지고 있다는 점을 살펴보았다. 본 연구의 결론적 대안으로서 세계관변혁선교를 효과적으로 수행하기 위해 세계관에 대한 선교인류학적 이해를 시도했다. 이러한 연구를 통해 모든 문화의 핵심에 세계관이 자리하고 있다는 점과 세계관은 근본적 신념을 담고 있는 것으로 종교적 특징을 가지고 있다는 점을 확인했다. 특별히 문화의 변동과 관련하여 세계관의 변화가 문화의 변화를 이끌어 내는 주요한 요소라는 점도 살펴보았다. 결과적으로 한 개인의 회심은 그를 둘러 싼 문화와 세계관이라는 차원에서 이해할 필요가 있다는 점을 보다 더 명확하게 이해하게 된 것이다. 이러한 연구는 포스트모던적 종교다원주의가 가진 세계관적 특징을 분별하고 이를 선교적으로 변혁하기 위한 가장 효과적인 선교 방안이 세계관변혁선교라는 점을 재차 확인시켜 주었다. 이상의 연구 결과를 종합하여 본 논문의 핵심적인 논지를 분명하게 드러내기 위해 포스트모던적 종교다원주의 상황에 가장 적합한 선교 방안인 세계관변혁선교를 개혁주의 선교신학의 관점에서 탐구하였다. 포스트모더니즘의 사상적 특징이 가진 세계관적 요소를 고려하면서 세계관변혁선교의 체계와 실천적 적용, 핵심적 원리를 규명하였다. 이러한 연구를 통해 인식론적 기초로서의 성경관 확립의 중요성을 논증하였다. 또한 세계관변혁의 수단으로서 이야기(Narrative)의 중요성을 강조하였다. 오늘날의 선교 현장이 다종교적 상황임을 고려할 때 타종교에 대한 존중과 배려는 기독교 시민교양이라는 차원에서 선교적 기초가 된다는 점을 살펴보았다. 이제 선교의 가장 중요한 동기이자 목적인 회심은 세계관변혁이라는 차원에서 이해할 필요가 있다는 점을 확인하면서 회심지향적 선교 즉 총체적 복음의 관점에서 선교를 접근하는 것이 필요하다는 점과 회심 이후에 성화의 과정이 필요하듯 지속적인 성경적 세계관 형성의 필요성을 논증하였다. 이러한 과정은 하나님 나라의 관점에서 총체적 문화변혁을 지향한다는 점을 살펴보았다. 결과적으로 본 논문의 연구를 통해 세계관변혁선교가 포스트모던적 종교다원주의 상황에서 가장 적실한 선교적 방안이라는 점이 확인되었다.
ABSTRACT SeungCheol Yeon The Department of Theology Chongshin University Graduate School The key question of this dissertation is how the reformed missiological theology, under the context of "postmodern religious pluralism," performs the mission which is theologically proper and practically effecti...
ABSTRACT SeungCheol Yeon The Department of Theology Chongshin University Graduate School The key question of this dissertation is how the reformed missiological theology, under the context of "postmodern religious pluralism," performs the mission which is theologically proper and practically effective. Concerning this question, this dissertation develops the convergent research in the area of theology, philosophy, religion, and missiological anthropology as a method of literature research. As a result of such research, this dissertation ascertains that the most desirable plan to overcome the mission crisis about which the postmodern religious pluralism had brought is the Worldview Transforming Mission. Today, the religious pluralism is influenced by the thought of postmodernism. Therefore, in order to examine the concept, ideological origin and characteristic of postmodernism, this dissertation studies the ideas of major thinkers such as Nietzsche, Foucault, Derrida, Lyotard, and Rorty. The ideological feature of postmodernism, which has become clear through this research, is that it has the feature of skepticism and nihilism in the dimension of epistemology. Moreover, when considering the function of worldview which provides the cultural basis of stability, this research ascertains that the postmodernism, through the absolute relativism, is seized with the sense of unease which cannot lay the foundation of status of self and others. Furthermore, from a perspective that the worldview controls the cultural integrating function and cultural change, this research examines that the worldview of postmodernism has a reactionary trend which is willing to disregard and to grow out of the existing tradition and order through the dissolution. Eventually, this research reaches to this conclusion that the postmodernism is operating as one worldview, and that this characteristic of the postmodern worldview, as it produces considerable effect on the argument of the religious pluralism, brings about the crisis of mission. For a more specific and developmental research, this dissertation studies what kind of negative influences the religious pluralism, which is influenced by the postmodernism, have an effect on the modern mission. For this study this dissertation examines the argument of the religious pluralism by subdividing into two categories such as the pluralism which is centered on christology and the pluralism which is centered on the doctrine of God. The absolute dependence on the reason of modernism created a doubt about the revelation of the Bible. Then such doubt, finally, triggered skepticism about Jesus Christ who is the only way of God's revelation; on the other hand, such doubt brought about mistrust and skepticism about God who is a revelatory, transcendental, and ultimate being. The postmodernism which breaks up the project which is centered on the reason of modernism, by the trends of epistemological characteristic and absolute relativism, is changing the former argument of the religious pluralism into the type of a more normative pluralism. Furthermore, this research ascertains that such trends increases the opposing force because those trends regard the traditional mission, which put emphasis on the personal conversion through the proclamation of the gospel in the mission field, as an exclusive act of mission. Finally, this research examines that there is an increasingly loud call for the moratorium on the mission, which insists suspension or usefulness of mission work itself. In order to perform the Worldview Transforming Mission, as a concluding alternative idea of this research, this dissertation makes attempt to approach the understanding of mission anthropology in relation to worldview. Through this research, this dissertation ascertains that there is a worldview in the heart of all cultures, and that this worldview, as a view which has a fundamental belief, has a religious characteristic. Especially, in connection with the cultural change, this research examines that the change of worldview is an important factor that can lead to the cultural change. Eventually, this research comes to understand this idea more clearly that it needs to understand the conversion of one person at the level of culture and worldview surrounding the person. Such research reaffirms that the most effective mission method to discern the characteristic of worldview which the postmodern religious pluralism has, and to transform it into the mission is the Worldview Transforming Mission. In order to bring out the key point of this research clearly by summing up the result of above investigation, this dissertation studies the Worldview Transforming Mission which is the best mission project under the context of the postmodern religious pluralism. As this research considers a factor of worldview which the ideological characteristic of postmodernism has, this research finds out the system and practical application, and the essential principle of Worldview Transforming Mission. Through this investigation, this research demonstrates the importance of establishing the biblical perspective as the epistemological basis. Moreover, this research emphasizes the importance of Narrative as a way of Worldview Transformation. When considering that the mission field of today is under the pluralistic situation, this research examines that respect and concern toward other religion will become the basis of mission at the level of Christian civil culture. Now, as this research ascertains that conversion which is the most important motive and goal of mission should be understood at the level of Worldview Transformation, this research demonstrates that it is necessary to approach the mission in the perspective of conversion-oriented mission, that is, in the perspective of the whole evangelical view, and that it is necessary to form the biblical worldview continually as the sanctification proces
ABSTRACT SeungCheol Yeon The Department of Theology Chongshin University Graduate School The key question of this dissertation is how the reformed missiological theology, under the context of "postmodern religious pluralism," performs the mission which is theologically proper and practically effective. Concerning this question, this dissertation develops the convergent research in the area of theology, philosophy, religion, and missiological anthropology as a method of literature research. As a result of such research, this dissertation ascertains that the most desirable plan to overcome the mission crisis about which the postmodern religious pluralism had brought is the Worldview Transforming Mission. Today, the religious pluralism is influenced by the thought of postmodernism. Therefore, in order to examine the concept, ideological origin and characteristic of postmodernism, this dissertation studies the ideas of major thinkers such as Nietzsche, Foucault, Derrida, Lyotard, and Rorty. The ideological feature of postmodernism, which has become clear through this research, is that it has the feature of skepticism and nihilism in the dimension of epistemology. Moreover, when considering the function of worldview which provides the cultural basis of stability, this research ascertains that the postmodernism, through the absolute relativism, is seized with the sense of unease which cannot lay the foundation of status of self and others. Furthermore, from a perspective that the worldview controls the cultural integrating function and cultural change, this research examines that the worldview of postmodernism has a reactionary trend which is willing to disregard and to grow out of the existing tradition and order through the dissolution. Eventually, this research reaches to this conclusion that the postmodernism is operating as one worldview, and that this characteristic of the postmodern worldview, as it produces considerable effect on the argument of the religious pluralism, brings about the crisis of mission. For a more specific and developmental research, this dissertation studies what kind of negative influences the religious pluralism, which is influenced by the postmodernism, have an effect on the modern mission. For this study this dissertation examines the argument of the religious pluralism by subdividing into two categories such as the pluralism which is centered on christology and the pluralism which is centered on the doctrine of God. The absolute dependence on the reason of modernism created a doubt about the revelation of the Bible. Then such doubt, finally, triggered skepticism about Jesus Christ who is the only way of God's revelation; on the other hand, such doubt brought about mistrust and skepticism about God who is a revelatory, transcendental, and ultimate being. The postmodernism which breaks up the project which is centered on the reason of modernism, by the trends of epistemological characteristic and absolute relativism, is changing the former argument of the religious pluralism into the type of a more normative pluralism. Furthermore, this research ascertains that such trends increases the opposing force because those trends regard the traditional mission, which put emphasis on the personal conversion through the proclamation of the gospel in the mission field, as an exclusive act of mission. Finally, this research examines that there is an increasingly loud call for the moratorium on the mission, which insists suspension or usefulness of mission work itself. In order to perform the Worldview Transforming Mission, as a concluding alternative idea of this research, this dissertation makes attempt to approach the understanding of mission anthropology in relation to worldview. Through this research, this dissertation ascertains that there is a worldview in the heart of all cultures, and that this worldview, as a view which has a fundamental belief, has a religious characteristic. Especially, in connection with the cultural change, this research examines that the change of worldview is an important factor that can lead to the cultural change. Eventually, this research comes to understand this idea more clearly that it needs to understand the conversion of one person at the level of culture and worldview surrounding the person. Such research reaffirms that the most effective mission method to discern the characteristic of worldview which the postmodern religious pluralism has, and to transform it into the mission is the Worldview Transforming Mission. In order to bring out the key point of this research clearly by summing up the result of above investigation, this dissertation studies the Worldview Transforming Mission which is the best mission project under the context of the postmodern religious pluralism. As this research considers a factor of worldview which the ideological characteristic of postmodernism has, this research finds out the system and practical application, and the essential principle of Worldview Transforming Mission. Through this investigation, this research demonstrates the importance of establishing the biblical perspective as the epistemological basis. Moreover, this research emphasizes the importance of Narrative as a way of Worldview Transformation. When considering that the mission field of today is under the pluralistic situation, this research examines that respect and concern toward other religion will become the basis of mission at the level of Christian civil culture. Now, as this research ascertains that conversion which is the most important motive and goal of mission should be understood at the level of Worldview Transformation, this research demonstrates that it is necessary to approach the mission in the perspective of conversion-oriented mission, that is, in the perspective of the whole evangelical view, and that it is necessary to form the biblical worldview continually as the sanctification proces
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