완주 송광사 사천왕상에 대한 연구는 조선시대 소조상의 제작기술을 추정해 볼 수 있는 중요한 연구이다. 최근에는 다양한 자연과학적 방법들이 적용되어 제작기법에 대한 정량적이고 객관적인 해석이 가능하게 되었다. 따라서 이 연구에서는 각 대상의 문양과 채색층 안료의 구조 특성에 대한 과학적 결과들을 종합하여 정량적이고 객관적인 제작기법을 규명하였다. 소조사천왕상 단청의 문양은 우선 화관은 모두 비슷한 형태이다. 적갈색, 주황색, 살구색, 하늘색, 파랑색, 군청색, 녹색, 연한녹색, 금갈색, 흑색, 백색, 금색의 다양한 색상의 안료로 채색되어 있다. 하단에는 주화, 국화문을 홑 또는 겹으로 구성하고, 채색 중 황, 장단, 삼청에 백색을 섞어 이빛까지 사용했다. 화문 위쪽은 청룡과 황룡 그리고 봉황을 구성하고 주변에 오색운문을 시문했다. 그 상부에는 화염에 쌓여있는 보주를 줄지어 구성했다. 갑옷 중에는 금박을 붙이고 요철문은 문양했다. 고분을 올려 금박을 붙인 것으로 갑옷의 금속부분을 표현하고 꽃모양은 화문으로 구성, 전답부분은 연화, ...
완주 송광사 사천왕상에 대한 연구는 조선시대 소조상의 제작기술을 추정해 볼 수 있는 중요한 연구이다. 최근에는 다양한 자연과학적 방법들이 적용되어 제작기법에 대한 정량적이고 객관적인 해석이 가능하게 되었다. 따라서 이 연구에서는 각 대상의 문양과 채색층 안료의 구조 특성에 대한 과학적 결과들을 종합하여 정량적이고 객관적인 제작기법을 규명하였다. 소조사천왕상 단청의 문양은 우선 화관은 모두 비슷한 형태이다. 적갈색, 주황색, 살구색, 하늘색, 파랑색, 군청색, 녹색, 연한녹색, 금갈색, 흑색, 백색, 금색의 다양한 색상의 안료로 채색되어 있다. 하단에는 주화, 국화문을 홑 또는 겹으로 구성하고, 채색 중 황, 장단, 삼청에 백색을 섞어 이빛까지 사용했다. 화문 위쪽은 청룡과 황룡 그리고 봉황을 구성하고 주변에 오색운문을 시문했다. 그 상부에는 화염에 쌓여있는 보주를 줄지어 구성했다. 갑옷 중에는 금박을 붙이고 요철문은 문양했다. 고분을 올려 금박을 붙인 것으로 갑옷의 금속부분을 표현하고 꽃모양은 화문으로 구성, 전답부분은 연화, 모란 등의 꽃을 중심문양으로 파련을 구성한 연화초엽문 형태라고 할 수 있다. 허리의 띠장식이 독특한데 청색, 녹색, 황색의 용을 구성하고 풍혈을 구획해서 사자를 시문했다. 색도는 초벌층 중벌층은 큰 차이를 보이지 않으나 마감층은 상대적으로 명도와 적색도 및 황색도가 높은 것을 알 수 있었다. 이처럼 마감 층에 색도 및 색차 결과의 차이는 인위적인 유기물의 함량과 입도의 차이 때문이다. 보수층의 다른 소조토보다 명도와 적색도 및 황색도가 높은 것을 알 수 있는데 이는 인위적인 유기물의 함량과 물리적 특성 강화를 위해 첨가한 석회 때문으로 판단된다. 바탕층의 흰색 물질은 방해석을 주요 구성광물로 석영, 흑운모 및 점토광물이 혼재하는 석회로 판단된다. 흑색물질로는 탄소를 주성분으로 하는 비정질물질, 석영과 방해석 등의 입상광물, 점토광물 등이 불규칙적으로 결합되어 있고, 공동에는 구형의 탄소입자와 미생물 등이 공존하였다. 또한 직물로 이루어진 바탕층은 삼과의 대마로 구성되어 있다. 송광사 사천왕상 일괄에 채색된 색상은 육안관찰시 적색계통, 청색계통, 녹색계통, 백색계통, 흑색계통 등 다양한 색상으로 분류되었으며, 사천왕상 모두 금(Au)을 이용하여 개금한 것으로 나타났다. P-XRF를 통해 추정된 안료를 살펴보면, 적갈색, 주황색, 살구색, 갈색 등의 적색 계통은 연단에 산화티탄을 혼합하여 사용하여 채색한 것으로 판단된다. 또한 청색계통의 안료 중 사천왕상에 채색된 군청색 안료는 P-XRF 분석결과로는 정확한 판명이 불가능하였으나, 이 군청색을 제외한 다른 청색 계통의 안료들은 코발트 블루에 산화티탄 또는 석고를 혼합하여 채색에 사용한 것으로 사료된다. 녹색계통의 안료에서는 산화크롬이 사용된 것으로 추정되었으며, 백색 계통의 안료는 산화티탄 또는 석고를 사용하여 채색하였을 것으로 판단된다. 또한 흑색 안료는 탄소를 주성분으로 하는 흑연이 사용되었을 것으로 추정된다. 사천왕상에 채색된 안료의 P-XRF 분석 결과를 종합하면, 칼슘과 티타늄은 모든 안료에서 높은 함량으로 검출되었다. 이와 같이 공통적으로 확인되는 칼슘과 티타늄의 성분은 채색층 아래에 일부 석회 물질로 마감된 바탕층의 성분이 함께 분석된 것으로 추정된다. 이 결과는 조선시대 사천왕상의 보존과 복원을 위한 문양 및 안료 연구에 중요한 자료를 제공할 수 있을 것이다.
완주 송광사 사천왕상에 대한 연구는 조선시대 소조상의 제작기술을 추정해 볼 수 있는 중요한 연구이다. 최근에는 다양한 자연과학적 방법들이 적용되어 제작기법에 대한 정량적이고 객관적인 해석이 가능하게 되었다. 따라서 이 연구에서는 각 대상의 문양과 채색층 안료의 구조 특성에 대한 과학적 결과들을 종합하여 정량적이고 객관적인 제작기법을 규명하였다. 소조사천왕상 단청의 문양은 우선 화관은 모두 비슷한 형태이다. 적갈색, 주황색, 살구색, 하늘색, 파랑색, 군청색, 녹색, 연한녹색, 금갈색, 흑색, 백색, 금색의 다양한 색상의 안료로 채색되어 있다. 하단에는 주화, 국화문을 홑 또는 겹으로 구성하고, 채색 중 황, 장단, 삼청에 백색을 섞어 이빛까지 사용했다. 화문 위쪽은 청룡과 황룡 그리고 봉황을 구성하고 주변에 오색운문을 시문했다. 그 상부에는 화염에 쌓여있는 보주를 줄지어 구성했다. 갑옷 중에는 금박을 붙이고 요철문은 문양했다. 고분을 올려 금박을 붙인 것으로 갑옷의 금속부분을 표현하고 꽃모양은 화문으로 구성, 전답부분은 연화, 모란 등의 꽃을 중심문양으로 파련을 구성한 연화초엽문 형태라고 할 수 있다. 허리의 띠장식이 독특한데 청색, 녹색, 황색의 용을 구성하고 풍혈을 구획해서 사자를 시문했다. 색도는 초벌층 중벌층은 큰 차이를 보이지 않으나 마감층은 상대적으로 명도와 적색도 및 황색도가 높은 것을 알 수 있었다. 이처럼 마감 층에 색도 및 색차 결과의 차이는 인위적인 유기물의 함량과 입도의 차이 때문이다. 보수층의 다른 소조토보다 명도와 적색도 및 황색도가 높은 것을 알 수 있는데 이는 인위적인 유기물의 함량과 물리적 특성 강화를 위해 첨가한 석회 때문으로 판단된다. 바탕층의 흰색 물질은 방해석을 주요 구성광물로 석영, 흑운모 및 점토광물이 혼재하는 석회로 판단된다. 흑색물질로는 탄소를 주성분으로 하는 비정질물질, 석영과 방해석 등의 입상광물, 점토광물 등이 불규칙적으로 결합되어 있고, 공동에는 구형의 탄소입자와 미생물 등이 공존하였다. 또한 직물로 이루어진 바탕층은 삼과의 대마로 구성되어 있다. 송광사 사천왕상 일괄에 채색된 색상은 육안관찰시 적색계통, 청색계통, 녹색계통, 백색계통, 흑색계통 등 다양한 색상으로 분류되었으며, 사천왕상 모두 금(Au)을 이용하여 개금한 것으로 나타났다. P-XRF를 통해 추정된 안료를 살펴보면, 적갈색, 주황색, 살구색, 갈색 등의 적색 계통은 연단에 산화티탄을 혼합하여 사용하여 채색한 것으로 판단된다. 또한 청색계통의 안료 중 사천왕상에 채색된 군청색 안료는 P-XRF 분석결과로는 정확한 판명이 불가능하였으나, 이 군청색을 제외한 다른 청색 계통의 안료들은 코발트 블루에 산화티탄 또는 석고를 혼합하여 채색에 사용한 것으로 사료된다. 녹색계통의 안료에서는 산화크롬이 사용된 것으로 추정되었으며, 백색 계통의 안료는 산화티탄 또는 석고를 사용하여 채색하였을 것으로 판단된다. 또한 흑색 안료는 탄소를 주성분으로 하는 흑연이 사용되었을 것으로 추정된다. 사천왕상에 채색된 안료의 P-XRF 분석 결과를 종합하면, 칼슘과 티타늄은 모든 안료에서 높은 함량으로 검출되었다. 이와 같이 공통적으로 확인되는 칼슘과 티타늄의 성분은 채색층 아래에 일부 석회 물질로 마감된 바탕층의 성분이 함께 분석된 것으로 추정된다. 이 결과는 조선시대 사천왕상의 보존과 복원을 위한 문양 및 안료 연구에 중요한 자료를 제공할 수 있을 것이다.
The study on the pattern and pigment analysis for the Four Buddhist Guardians at Songgwangsa Temple in Wanju is important because it enables us to understand the Joseon Dynasty’s molding clay statues making techniques. As a result, through putting together all scientific analysis of molding clay suc...
The study on the pattern and pigment analysis for the Four Buddhist Guardians at Songgwangsa Temple in Wanju is important because it enables us to understand the Joseon Dynasty’s molding clay statues making techniques. As a result, through putting together all scientific analysis of molding clay such as button layer, organic matter, painting layer and internal attribute, we now can clarify and clearly understand the clay statues production technology in quantitatively and objectively. The Four Buddhist Guardian Statues’ fault pattern, especially crown patterns are very similar each other because they were colored with various color pigment such as reddish brown, orange, apricot, sky-blue, blue, navy blue, green, light green, titian, black, white and gold. The bottom parts of the crown consist of single and double layer flower of chrysanthemum design, and upper part of the crown consist of a blue dragon, a yellow dragon and phoenix. The armor was covered with gold leaf with bumpy pattern, and metal part of the armor was decorated with gold leaf covered with Gobun and flower shape. Waist belt decoration is very peculiar in a sense that it consists of blue, green and yellow dragon. There is no big difference in chromaticity between initial and middle layer but final layer has relatively high red and yellow chromaticity. In this sense, we can see that final layer’s chromaticity and chrominance difference come from the amount of pigment being used and grading difference. White material at the bottom layer is considered to be a lime that exists in the form of quartz, biotite and clay mineral. Black material is amorphous material, quartz, calcite and other granular mineral. Clay mineral is irregularly combined and globular carbon granule co-existed. Also bottom layer that consists of textile is composed of hemp. When we see the Guardians of Wanju Songgwangsa with naked eye, overall painted color can be classified by red, blue, green, white and black line and surfaces of them are covered gold leaf. Assessed pigment through P-XRF, red line such as reddish brown, orange, apricot, brown are considered to be colored with mixture of titanium dioxide. Also, among blue line pigment, navy blue pigment cannot be confirmed with P-XRF test and other blue line pigment other than navy blue is considered to be mixture of cobalt blue with titanium dioxide or plaster. In conclusion, looking through the result of P-XRF analysis of Four Buddhist Guardians in Wanju Songgwangsa Temple, high dose of calcium and titanium are detected among all of the pigment. The result will provide important information in studying pattern and pigment of the Four Buddhist Guardians during the Joseon Dynasty in an effort to preserve and restore them.
The study on the pattern and pigment analysis for the Four Buddhist Guardians at Songgwangsa Temple in Wanju is important because it enables us to understand the Joseon Dynasty’s molding clay statues making techniques. As a result, through putting together all scientific analysis of molding clay such as button layer, organic matter, painting layer and internal attribute, we now can clarify and clearly understand the clay statues production technology in quantitatively and objectively. The Four Buddhist Guardian Statues’ fault pattern, especially crown patterns are very similar each other because they were colored with various color pigment such as reddish brown, orange, apricot, sky-blue, blue, navy blue, green, light green, titian, black, white and gold. The bottom parts of the crown consist of single and double layer flower of chrysanthemum design, and upper part of the crown consist of a blue dragon, a yellow dragon and phoenix. The armor was covered with gold leaf with bumpy pattern, and metal part of the armor was decorated with gold leaf covered with Gobun and flower shape. Waist belt decoration is very peculiar in a sense that it consists of blue, green and yellow dragon. There is no big difference in chromaticity between initial and middle layer but final layer has relatively high red and yellow chromaticity. In this sense, we can see that final layer’s chromaticity and chrominance difference come from the amount of pigment being used and grading difference. White material at the bottom layer is considered to be a lime that exists in the form of quartz, biotite and clay mineral. Black material is amorphous material, quartz, calcite and other granular mineral. Clay mineral is irregularly combined and globular carbon granule co-existed. Also bottom layer that consists of textile is composed of hemp. When we see the Guardians of Wanju Songgwangsa with naked eye, overall painted color can be classified by red, blue, green, white and black line and surfaces of them are covered gold leaf. Assessed pigment through P-XRF, red line such as reddish brown, orange, apricot, brown are considered to be colored with mixture of titanium dioxide. Also, among blue line pigment, navy blue pigment cannot be confirmed with P-XRF test and other blue line pigment other than navy blue is considered to be mixture of cobalt blue with titanium dioxide or plaster. In conclusion, looking through the result of P-XRF analysis of Four Buddhist Guardians in Wanju Songgwangsa Temple, high dose of calcium and titanium are detected among all of the pigment. The result will provide important information in studying pattern and pigment of the Four Buddhist Guardians during the Joseon Dynasty in an effort to preserve and restore them.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.