이 연구는 협력교수를 저해하고 촉진하는 요인에 대한 인식들에 대해 살펴봄으로써 궁극적으로 협력교수를 통해 완전한 통합학급 운영을 위한 자료를 얻고자 하였다. 연구를 위해 C지역 특수학급이 설치된 188개 초등학교에서 근무하는 특수학급 교사, 통합학급 교사, 일반학급 교사 230명을 대상으로 협력교수를 저해하고 촉진하는 요인을 알아보기 위해 설문 조사를 실시하였다. 189명 응답자의 성별, 교육경력, 재직학급형태, 통합교육경험정도, 협력교수 경험여부를 배경변인으로 설정하여 다음과 같은 연구문제를 연구하였다. 분석 결과는 첫째, 협력...
이 연구는 협력교수를 저해하고 촉진하는 요인에 대한 인식들에 대해 살펴봄으로써 궁극적으로 협력교수를 통해 완전한 통합학급 운영을 위한 자료를 얻고자 하였다. 연구를 위해 C지역 특수학급이 설치된 188개 초등학교에서 근무하는 특수학급 교사, 통합학급 교사, 일반학급 교사 230명을 대상으로 협력교수를 저해하고 촉진하는 요인을 알아보기 위해 설문 조사를 실시하였다. 189명 응답자의 성별, 교육경력, 재직학급형태, 통합교육경험정도, 협력교수 경험여부를 배경변인으로 설정하여 다음과 같은 연구문제를 연구하였다. 분석 결과는 첫째, 협력교수를 저해하는 요인들 중 환경적 제한이 가장 높게 나타났으며, 그중 업무과중과 담당학생 수 과다가 그 원인으로 나타났다. 둘째, 협력교수를 저해하는 교사의 준비부족 요인에서 교사들의 변화에 대한 거부가 높은 저해요인으로 나왔다. 셋째, 협력교수 시 다른 교사가 지켜보는 것에 대해 특별한 저해요인으로 나오지 않았다. 넷째, 통합교육 경력이 많을수록 교사의 준비부족, 교수적 적용의 어려움이 협력교수를 실천하는데 저해요인이라고 응답하였다. 이러한 연구결과를 바탕으로 협력교수 활성화 방안에 대한 시사점을 논의하였다.
이 연구는 협력교수를 저해하고 촉진하는 요인에 대한 인식들에 대해 살펴봄으로써 궁극적으로 협력교수를 통해 완전한 통합학급 운영을 위한 자료를 얻고자 하였다. 연구를 위해 C지역 특수학급이 설치된 188개 초등학교에서 근무하는 특수학급 교사, 통합학급 교사, 일반학급 교사 230명을 대상으로 협력교수를 저해하고 촉진하는 요인을 알아보기 위해 설문 조사를 실시하였다. 189명 응답자의 성별, 교육경력, 재직학급형태, 통합교육경험정도, 협력교수 경험여부를 배경변인으로 설정하여 다음과 같은 연구문제를 연구하였다. 분석 결과는 첫째, 협력교수를 저해하는 요인들 중 환경적 제한이 가장 높게 나타났으며, 그중 업무과중과 담당학생 수 과다가 그 원인으로 나타났다. 둘째, 협력교수를 저해하는 교사의 준비부족 요인에서 교사들의 변화에 대한 거부가 높은 저해요인으로 나왔다. 셋째, 협력교수 시 다른 교사가 지켜보는 것에 대해 특별한 저해요인으로 나오지 않았다. 넷째, 통합교육 경력이 많을수록 교사의 준비부족, 교수적 적용의 어려움이 협력교수를 실천하는데 저해요인이라고 응답하였다. 이러한 연구결과를 바탕으로 협력교수 활성화 방안에 대한 시사점을 논의하였다.
The purpose of this study was to gain more resources for the full integration by looking for perceptions of elementary school teachers about facilitating factors and barriers of co-teaching in inclusive classroom. A survey was distributed to 230 elementary school teachers and elementary school speci...
The purpose of this study was to gain more resources for the full integration by looking for perceptions of elementary school teachers about facilitating factors and barriers of co-teaching in inclusive classroom. A survey was distributed to 230 elementary school teachers and elementary school special education teachers, and 189 surveys(83.04%) were returned. 189 people respondent's gender, education career, class type of employment, Integrated Education, you can set whether the co-teaching experience as background variables we studied the following research questions. The findings of this study were as follows: First, environmental restrictions appeared as a factor that most inhibits co-teaching in inclusive classroom. Excessive work and the teacher in charge of excessive number of students turned out to be the cause. Second, the lack of preparation of the teacher was the high barriers is denied for change of teachers. Third, did not come out with a special barriers to looking for other teachers to observe when co-teaching. Fourth, more highly integrated educational career teachers responded that the barriers lack of teacher preparation, teaching difficulties of applying instructional inhibit co-teaching. Based on these findings discussed the implications for co-teaching methods to promote.
The purpose of this study was to gain more resources for the full integration by looking for perceptions of elementary school teachers about facilitating factors and barriers of co-teaching in inclusive classroom. A survey was distributed to 230 elementary school teachers and elementary school special education teachers, and 189 surveys(83.04%) were returned. 189 people respondent's gender, education career, class type of employment, Integrated Education, you can set whether the co-teaching experience as background variables we studied the following research questions. The findings of this study were as follows: First, environmental restrictions appeared as a factor that most inhibits co-teaching in inclusive classroom. Excessive work and the teacher in charge of excessive number of students turned out to be the cause. Second, the lack of preparation of the teacher was the high barriers is denied for change of teachers. Third, did not come out with a special barriers to looking for other teachers to observe when co-teaching. Fourth, more highly integrated educational career teachers responded that the barriers lack of teacher preparation, teaching difficulties of applying instructional inhibit co-teaching. Based on these findings discussed the implications for co-teaching methods to promote.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.