본 연구는 한국사회의 다문화주의에 대한 인식을 제시함으로써 한국인들의 인식과 태도의 현주소를 깨닫게 하고, 부정적 인식을 변화시킬 수 있는 정책 및 교육, 대책을 모색하는 방안을 알아보기 위한 기초자료를 제공하기 위한 목적이 있다.
본 연구는 먼저 인터넷 자료, 언론 보도, 학술 논물, 이론서 등의 문헌 연구를 통해 다문화주의의 개념을 정리하고, 국내외 다문화주의의 쟁점, 한국사회의 다문화주의에 대한 부정적 인식을 추출하여 연구자가 유형화하였다...
본 연구는 한국사회의 다문화주의에 대한 인식을 제시함으로써 한국인들의 인식과 태도의 현주소를 깨닫게 하고, 부정적 인식을 변화시킬 수 있는 정책 및 교육, 대책을 모색하는 방안을 알아보기 위한 기초자료를 제공하기 위한 목적이 있다.
본 연구는 먼저 인터넷 자료, 언론 보도, 학술 논물, 이론서 등의 문헌 연구를 통해 다문화주의의 개념을 정리하고, 국내외 다문화주의의 쟁점, 한국사회의 다문화주의에 대한 부정적 인식을 추출하여 연구자가 유형화하였다.
우리나라의 다문화주의에 대한 부정적 인식을 강도에 따라 3가지로 유형화 하였으며, 다음과 같이 요약할 수 있다.
첫째, 이중적 반다문화주의는 다문화사회, 정책, 다문화 인에 대해 이중적인 태도를 보이는 것을 말한다. 겉으로는 다문화 인을 포용하고, 이(異) 문화를 이해하는 것으로 보이지만 실제, 다문화사회와 정책, 그리고 다문화 인에 대한 정부의 지원 및 노력에는 반감을 가지는 것을 말한다. 본 연구자는 한국사회의 체면주의, 고맥락 문화와의 관련성에 주목하였다.
둘째, 반다문화주의는 다문화주의가 사회문제를 일으키거나 자신들의 이익에 반한다고 인식하는 것이다. 이러한 반다문화주의의 인식과 태도를 보인 사람들은 다문화주의에 대한 부정적인 감정을 나름의 논리를 가지고 자신들의 의견을 적극적으로 표명한다. 그러나 이러한 논리들이 자기중심적 해석하거나 전 인과적인 추론으로 해석하는 경향이 있어 실제와는 달리 왜곡된 해석이 많다. 이들은 다문화주의에 대한 반감을 보이지만 그렇다고 해서 직접 다문화 인 혹은 이민자를 해코지하거나 공격하는 수준으로 나아가진 않는다고 규정하였다.
셋째, 다문화 혐오증(다문화혐오주의)은 이중적 반다문화주의, 반다문화주의보다 좀 더 부정적인 측면이 강하다. 유사개념 혹은 비교할 수 있는 개념으로는 전세계적으로 발생하고 있는 ‘제노포비아(Xenophobia)’ ‘이슬람포비아(Islamophobia)’와 한국사회에서 최근 발생하고 있는 ‘차오포비아(Chao-Phobia, 朝-Phobia)’가 있다. 한국사회에서는 외국인의 계급, 계층, 사회경제적인 요인에 따라 편견과 차별 정도가 많이 나타나며, 오히려 상류계급은 동경하는 모습을 보인다. 따라서 이미 용어가 있지만, 한국사회에서는 다문화 혐오증으로 축소하여 해석하여도 무리가 없다고 판단하였다. 다문화 혐오증은 부정적 인식의 원인이 명확하지도 않을 뿐만 아니라, 전 인과적인 관점과 편견에서 비롯된 경우가 많다. 또한, 다문화주의 및 다문화 인을 위협적 공격적인 대상으로 인식하며, 관념적인 것에서 넘어서서 행동적으로 공격성이 나타날 가능성을 내포하는 의미이다.
이미 많은 선행연구를 통해 한국사회에 다문화주의에 대한 부정적 인식이 확산하고 있다는 것을 확인하였다. 부정적 인식의 유형별로 그 특징과 원인에 초점을 맞추어 교육정책이나 개선방안이 제시된다면 그들의 인식을 바로잡는데 도움이 될 것이라 판단한다.
정부 당국이나 관계부처에서 다문화주의에 대한 부정적인 인식을 정책적으로 활용할 때 참고가 되어 다문화사회에서 발생할 수 있는 문제와 갈등 양상이 적절한 교육과 정책으로 예방하고, 해결될 수 있기를 바란다.
본 연구는 한국사회의 다문화주의에 대한 인식을 제시함으로써 한국인들의 인식과 태도의 현주소를 깨닫게 하고, 부정적 인식을 변화시킬 수 있는 정책 및 교육, 대책을 모색하는 방안을 알아보기 위한 기초자료를 제공하기 위한 목적이 있다.
본 연구는 먼저 인터넷 자료, 언론 보도, 학술 논물, 이론서 등의 문헌 연구를 통해 다문화주의의 개념을 정리하고, 국내외 다문화주의의 쟁점, 한국사회의 다문화주의에 대한 부정적 인식을 추출하여 연구자가 유형화하였다.
우리나라의 다문화주의에 대한 부정적 인식을 강도에 따라 3가지로 유형화 하였으며, 다음과 같이 요약할 수 있다.
첫째, 이중적 반다문화주의는 다문화사회, 정책, 다문화 인에 대해 이중적인 태도를 보이는 것을 말한다. 겉으로는 다문화 인을 포용하고, 이(異) 문화를 이해하는 것으로 보이지만 실제, 다문화사회와 정책, 그리고 다문화 인에 대한 정부의 지원 및 노력에는 반감을 가지는 것을 말한다. 본 연구자는 한국사회의 체면주의, 고맥락 문화와의 관련성에 주목하였다.
둘째, 반다문화주의는 다문화주의가 사회문제를 일으키거나 자신들의 이익에 반한다고 인식하는 것이다. 이러한 반다문화주의의 인식과 태도를 보인 사람들은 다문화주의에 대한 부정적인 감정을 나름의 논리를 가지고 자신들의 의견을 적극적으로 표명한다. 그러나 이러한 논리들이 자기중심적 해석하거나 전 인과적인 추론으로 해석하는 경향이 있어 실제와는 달리 왜곡된 해석이 많다. 이들은 다문화주의에 대한 반감을 보이지만 그렇다고 해서 직접 다문화 인 혹은 이민자를 해코지하거나 공격하는 수준으로 나아가진 않는다고 규정하였다.
셋째, 다문화 혐오증(다문화혐오주의)은 이중적 반다문화주의, 반다문화주의보다 좀 더 부정적인 측면이 강하다. 유사개념 혹은 비교할 수 있는 개념으로는 전세계적으로 발생하고 있는 ‘제노포비아(Xenophobia)’ ‘이슬람포비아(Islamophobia)’와 한국사회에서 최근 발생하고 있는 ‘차오포비아(Chao-Phobia, 朝-Phobia)’가 있다. 한국사회에서는 외국인의 계급, 계층, 사회경제적인 요인에 따라 편견과 차별 정도가 많이 나타나며, 오히려 상류계급은 동경하는 모습을 보인다. 따라서 이미 용어가 있지만, 한국사회에서는 다문화 혐오증으로 축소하여 해석하여도 무리가 없다고 판단하였다. 다문화 혐오증은 부정적 인식의 원인이 명확하지도 않을 뿐만 아니라, 전 인과적인 관점과 편견에서 비롯된 경우가 많다. 또한, 다문화주의 및 다문화 인을 위협적 공격적인 대상으로 인식하며, 관념적인 것에서 넘어서서 행동적으로 공격성이 나타날 가능성을 내포하는 의미이다.
이미 많은 선행연구를 통해 한국사회에 다문화주의에 대한 부정적 인식이 확산하고 있다는 것을 확인하였다. 부정적 인식의 유형별로 그 특징과 원인에 초점을 맞추어 교육정책이나 개선방안이 제시된다면 그들의 인식을 바로잡는데 도움이 될 것이라 판단한다.
정부 당국이나 관계부처에서 다문화주의에 대한 부정적인 인식을 정책적으로 활용할 때 참고가 되어 다문화사회에서 발생할 수 있는 문제와 갈등 양상이 적절한 교육과 정책으로 예방하고, 해결될 수 있기를 바란다.
The purpose of this study is to provide basic data for examining ways to explore policy and education, measures that can realize the current situation of Koreans’ perception and attitude and change the negative perception by presenting the perception of multiculturalism in Korea.
First of all, the ...
The purpose of this study is to provide basic data for examining ways to explore policy and education, measures that can realize the current situation of Koreans’ perception and attitude and change the negative perception by presenting the perception of multiculturalism in Korea.
First of all, the researcher organized the concept of multiculturalism through literature research such as Internet resources, news reports, academic papers, theoretical books etc. and derived and typed domestic and foreign issues of multiculturalism and the negative perception of multiculturalism in Korea. The negative perception of multiculturalism in Korea was typed into three depending on the intensity of the negative perception and can be summarized as follows:
First, hypocritical anti-multiculturalism refers to the hypocritical attitude toward multicultural society, policy, multicultural people. It means that people appear to embrace multicultural people and understand other cultures outwardly but actually have an antipathy to multicultural society, policy and support and efforts of the government for multicultural people. This researcher paid attention to the relevance with decency-orientation of the Korean society and high context culture.
Second, anti-multiculturalism is to think that multiculturalism causes social problems or is contrary to their interests. Those showing these perception and attitude toward anti-multiculturalism actively express their opinions with negative feelings about multiculturalism based their own logic. Unlike the reality, however, these logics are mostly distorted due to ego-centered interpretation or pre-causal inference. It was determined that these people show an antipathy toward multiculturalism but do not directly harrass or attack multicultural people.
Third, multiculturalphobia (multiculturalskepticism) is more negative than hypocritical anti-multiculturalism and anti-multiculturalism. Similar concepts or comparable concepts include ‘Xenophobia’ ‘Islamophobia’ occurring worldwide and ‘Chao-Phobia’ recently occurring in Korea. In Korea, people show a lot of prejudice and discrimination depending on rank, class, socio-economic factors of foreigners and rather admire the upper classes. Therefore, although there is a term already, it was determined that there would be no problem if interpreting by reducing it to multiculturalphobia in Korea. In most cases, the cause of the negative perception of multiculturalphobia is not only clear but results from pre-casual viewpoint and prejudice. In addition, it means to perceive multiculturalism and multicultural people as the threatening and aggressive target and imply the possibility of showing behavioral aggression beyond notion.
Many previous studies already showed that the negative perception on multiculturalism is spreading in Korea. If education policy or improvement plans are presented with a focus on the characteristics and causes by type of the negative perception, it would be helpful to correct their perception.
It is hoped that problems and conflict aspects which may arise in a multicultural society can be prevented and solved by appropriate education and policy by government authorities or relevant ministries referring to this study when using the negative perception of multiculturalism in their policy.
The purpose of this study is to provide basic data for examining ways to explore policy and education, measures that can realize the current situation of Koreans’ perception and attitude and change the negative perception by presenting the perception of multiculturalism in Korea.
First of all, the researcher organized the concept of multiculturalism through literature research such as Internet resources, news reports, academic papers, theoretical books etc. and derived and typed domestic and foreign issues of multiculturalism and the negative perception of multiculturalism in Korea. The negative perception of multiculturalism in Korea was typed into three depending on the intensity of the negative perception and can be summarized as follows:
First, hypocritical anti-multiculturalism refers to the hypocritical attitude toward multicultural society, policy, multicultural people. It means that people appear to embrace multicultural people and understand other cultures outwardly but actually have an antipathy to multicultural society, policy and support and efforts of the government for multicultural people. This researcher paid attention to the relevance with decency-orientation of the Korean society and high context culture.
Second, anti-multiculturalism is to think that multiculturalism causes social problems or is contrary to their interests. Those showing these perception and attitude toward anti-multiculturalism actively express their opinions with negative feelings about multiculturalism based their own logic. Unlike the reality, however, these logics are mostly distorted due to ego-centered interpretation or pre-causal inference. It was determined that these people show an antipathy toward multiculturalism but do not directly harrass or attack multicultural people.
Third, multiculturalphobia (multiculturalskepticism) is more negative than hypocritical anti-multiculturalism and anti-multiculturalism. Similar concepts or comparable concepts include ‘Xenophobia’ ‘Islamophobia’ occurring worldwide and ‘Chao-Phobia’ recently occurring in Korea. In Korea, people show a lot of prejudice and discrimination depending on rank, class, socio-economic factors of foreigners and rather admire the upper classes. Therefore, although there is a term already, it was determined that there would be no problem if interpreting by reducing it to multiculturalphobia in Korea. In most cases, the cause of the negative perception of multiculturalphobia is not only clear but results from pre-casual viewpoint and prejudice. In addition, it means to perceive multiculturalism and multicultural people as the threatening and aggressive target and imply the possibility of showing behavioral aggression beyond notion.
Many previous studies already showed that the negative perception on multiculturalism is spreading in Korea. If education policy or improvement plans are presented with a focus on the characteristics and causes by type of the negative perception, it would be helpful to correct their perception.
It is hoped that problems and conflict aspects which may arise in a multicultural society can be prevented and solved by appropriate education and policy by government authorities or relevant ministries referring to this study when using the negative perception of multiculturalism in their policy.
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