여가문제는 사회․경제․정치․문화 등에서 파급효과가 매우 높을 것으로 예측되고 이에 따라 정부 및 지방자치단체의 관련 부처에서도 본격적으로 여가정책이 관심의 대상이 되고 있다. 분권화 및 지방자치시대를 맞아 지역 여가정책도 고급화, 개성화, 다양화의 요구가 높아지고 있다. 따라서 여가 행정서비스의 질적, 양적 확대를 요구하는 주민들의 욕구를 충족시키기 위한 노력이 필요하다. 또한 여가를 구성하는 시간, 활동, 심리적 상태들은 사회의 영향을 받게 되므로 일터와 지역 사회의 다양한 여가활동을 위한 제도 또는 시설의 구비가 중요한 의미를 가지게 된다. 현재 정부 및 지방자치단체의 여가관련 정책과 행정적 지원책은 매우 부족한 실정이다. 정부부처 중에서는 여가분야와 가장 밀접한 유관기관으로 문화체육관광부를 들 수 있으나, 문화체육관광부의 조직편성과 직제를 보면 주로 문화, 관광, 체육 등의 정책에 치중되고 있으며 국민의 여가를 유도하거나 참여할 수 있는 정책들은 미흡하다. 또한 지방자치단체의 부서들의 경우, 생활체육과, 문화체육과 등의 여가관련 부서가 있지만 국민들의 다양한 여가 욕구를 충족시키지는 못하고 있다. 그리고 여가정책을 수행하는 부분에서 중복적으로 이루어거나 일부 소외되어 추진되는 문제도 발생하고 있으며 여가활동에 참여를 저해하는 부분, 선호하는 부분, 극복하는 부분 등을 명확하게 파악하지 못한 상태에서 추진되고 있다는 점이다. 따라서 본 연구는 여가정책의 효과성 제고를 위해 여가를 제약하는 요인과 이를 극복하기 위한 요인들에 초점을 맞추어 여가활동에 영향을 미치는 요인을 살펴보고자 한다. 그리고 선행연구를 통해 도출한 요인들을 적용하여 설문조사를 실시하고 여가참여를 촉진시킬 수 있는 정책방안을 모색하고자 한다.
본 연구의 종속변수로는 여가활동의 여가활동만족도와 여가활동비중으로 선정하였다. 독립변수로는 여가제약의 대인적 제약, 내재적 제약, 구조적 제약으로 구성하였고 조절변수로는 여가제약협상의 대인적 제약협상, 내재적 제약협상, 구조적 제약협상으로 선정하여 실증적으로 분석하였다.
본 연구에서의 분석결과는 다음과 같다. 첫째, 빈도분석결과, 종속변수인 여가활동만족도의 평균은 3.49, 여가활동비중의 평균은 3.17로 나타났다. 독립변수인 여가제약에서 대인적 제약의 전체평균은 2.42, 내재적 제약의 전체평균은 2.39, 구조적 제약의 전체 평균은 2.56으로 나타났고 조절변수인 여가제약협상에서 대인적 제약협상의 전체평균은 2.98, 내재적 제약협상의 전체평균은 3.26, 구조적 제약협상의 전체평균은 3.26으로 나타났다. 여가활성화정책의 전문가 양성의 평균은 3.83, 콘텐츠 개발의 평균은 3.91, ...
여가문제는 사회․경제․정치․문화 등에서 파급효과가 매우 높을 것으로 예측되고 이에 따라 정부 및 지방자치단체의 관련 부처에서도 본격적으로 여가정책이 관심의 대상이 되고 있다. 분권화 및 지방자치시대를 맞아 지역 여가정책도 고급화, 개성화, 다양화의 요구가 높아지고 있다. 따라서 여가 행정서비스의 질적, 양적 확대를 요구하는 주민들의 욕구를 충족시키기 위한 노력이 필요하다. 또한 여가를 구성하는 시간, 활동, 심리적 상태들은 사회의 영향을 받게 되므로 일터와 지역 사회의 다양한 여가활동을 위한 제도 또는 시설의 구비가 중요한 의미를 가지게 된다. 현재 정부 및 지방자치단체의 여가관련 정책과 행정적 지원책은 매우 부족한 실정이다. 정부부처 중에서는 여가분야와 가장 밀접한 유관기관으로 문화체육관광부를 들 수 있으나, 문화체육관광부의 조직편성과 직제를 보면 주로 문화, 관광, 체육 등의 정책에 치중되고 있으며 국민의 여가를 유도하거나 참여할 수 있는 정책들은 미흡하다. 또한 지방자치단체의 부서들의 경우, 생활체육과, 문화체육과 등의 여가관련 부서가 있지만 국민들의 다양한 여가 욕구를 충족시키지는 못하고 있다. 그리고 여가정책을 수행하는 부분에서 중복적으로 이루어거나 일부 소외되어 추진되는 문제도 발생하고 있으며 여가활동에 참여를 저해하는 부분, 선호하는 부분, 극복하는 부분 등을 명확하게 파악하지 못한 상태에서 추진되고 있다는 점이다. 따라서 본 연구는 여가정책의 효과성 제고를 위해 여가를 제약하는 요인과 이를 극복하기 위한 요인들에 초점을 맞추어 여가활동에 영향을 미치는 요인을 살펴보고자 한다. 그리고 선행연구를 통해 도출한 요인들을 적용하여 설문조사를 실시하고 여가참여를 촉진시킬 수 있는 정책방안을 모색하고자 한다.
본 연구의 종속변수로는 여가활동의 여가활동만족도와 여가활동비중으로 선정하였다. 독립변수로는 여가제약의 대인적 제약, 내재적 제약, 구조적 제약으로 구성하였고 조절변수로는 여가제약협상의 대인적 제약협상, 내재적 제약협상, 구조적 제약협상으로 선정하여 실증적으로 분석하였다.
본 연구에서의 분석결과는 다음과 같다. 첫째, 빈도분석결과, 종속변수인 여가활동만족도의 평균은 3.49, 여가활동비중의 평균은 3.17로 나타났다. 독립변수인 여가제약에서 대인적 제약의 전체평균은 2.42, 내재적 제약의 전체평균은 2.39, 구조적 제약의 전체 평균은 2.56으로 나타났고 조절변수인 여가제약협상에서 대인적 제약협상의 전체평균은 2.98, 내재적 제약협상의 전체평균은 3.26, 구조적 제약협상의 전체평균은 3.26으로 나타났다. 여가활성화정책의 전문가 양성의 평균은 3.83, 콘텐츠 개발의 평균은 3.91, 인프라 구축의 평균은 3.90, 여가교육 기회제공의 평균은 3.90, 법제도 제정의 평균은 3.75로 나타났다.
둘째, 교차분석결과, 여가활동만족도는 결혼여부․연령․직업․학력에 따라 인식차이가 나타났고 여가활동비중은 성별․결혼여부․연령․직업․학력에 따라 인식차이가 나타났다. 그리고 여가횟수는 성별․연령․직업․학력․월수입에 따라 인식차이가 나타났고 여가시간은 결혼여부․연령․직업․학력․월수입에 따라 인식차이가 나타났으며 여가경력(활동기간)은 결혼여부․연령․직업․학력․월수입에 따라 인식차이가 나타났다.
셋째, 다중회귀분석결과, 여가활동만족도에 영향을 미치는 요인으로는 여가제약의 구조적 제약이 통계적으로 유의미하게 나타났고 여가제약의 대인적 제약, 내재적 제약과 여가제약협상의 대인적 제약협상, 내재적 제약협상, 구조적 제약협상은 통계적으로 유의미하지 않게 나타났다. 여가활동비중에 영향을 미치는 요인으로 여가제약의 구조적 제약, 여가제약협상의 대인적 제약협상과 구조적 제약협상이 통계적으로 유의미하게 나타났고 여가제약의 대인적 제약과 내재적 제약, 여가제약협상의 내재적 제약협상이 통계적으로 유의미하지 않게 나타났다.
넷째, 조절효과분석결과, 내재적 제약, 구조적 제약과 여가활동만족도의 영향관계에 있어서 대인적 제약협상이 조절효과가 있는 것으로 나타났고 대인적 제약과 여가활동만족도의 영향관계에 있어서 내재적 제약협상이 조절효과가 있는 것으로 나타났다. 그리고 대인적 제약과 여가활동비중의 영향관계에 있어서 내재적 제약협상이 조절효과가 있는 것으로 나타났다.
이 연구의 내용분석 및 연구수행에 있어서 한계점은 다음과 같다. 먼저, 여가 및 여가정책의 범주가 넓고 정책의 주체 또한 많은 부처에 산재해 있어서 정책을 체계적으로 분석하는데 있어서 한계가 있었다. 둘째, 여가 및 여가정책의 범주와 개념이 명확히 정의되거나 일관되지 못하여 여가의 본질적 의미를 충족시키는 데 미흡할 수 있다. 셋째, 연구의 표본이 특정 집단을 대상으로 하였기 때문에 국민 전체를 대표 하는 데 어려움이 있으며 편의표집의 객관성이 취약한 편이라는 한계가 있다. 따라서 여가활동에 영향을 미치는 제약 및 극복 요인들을 다양하게 포함할 필요가 있으며 여가정책의 개념과 범주를 명확히 제시하여 여가정책을 체계적으로 접근한다면 향후 연구에서는 여가정책의 효과성을 제고하는데 도움이 될 것이다.
본 연구결과를 토대로 다음과 같은 여가정책 발전방안을 제시하고자 한다. 첫째, 여가활동의 참여를 활성화시키기 위해서는 가장 큰 장애요인으로 나타났던 여가시간, 여가재원, 여가 편익시설 등의 구조적제약요소들이 해소되어야 한다. 특히 일상생활에서의 여가활동참여를 높이고 만족감을 높이기 위해서는 정부 및 지방자치단체의 적극적인 노력이 중요하고 여가를 자유롭게 즐길 수 있는 기본적인 환경을 조성하기 위한 정책이 요구된다. 둘째, 내성적 성향, 주변의식과 같은 내재적 제약요소들을 극복할 수 있도록 개인 역량을 향상시키거나 동기부여를 가질 수 있는 정책적 방안을 강구해야 한다. 특히 많은 사람들이 여가활동에 참여하여 삶의 질을 높이고 다양한 여가활동을 통해 만족감을 향상시키기 위해서 전문성을 요구하는 여가기술들을 배울 수 있는 정책이 필요하다. 셋째, 동료의 취향, 경제력과 같은 대인적 제약을 해소하기 위한 적극적인 의지와 태도가 중요하다. 이를 위해서는 바쁜 일상생활에서 여가를 즐길 수 있는 시간적 여유를 갖는 것이 가장 중요하고 업무에서의 스트레스 해소, 동료와의 친밀감 등 여가를 통해 얻을 수 있는 긍정적인 부분들을 느껴봄으로서 여가에 대한 인식의 변화가 우선적으로 필요하다. 이를 바탕으로 여가활동에 적극적으로 참여하고 동료들과 공유함으로서 삶의 질을 높일 수 있도록 하는 다양한 여가 콘텐츠를 개발하기 위한 정책들이 추진되어야 한다.
주제어: 여가정책, 여가활동, 여가제약, 여가제약협상, 여가활동 영향요인
여가문제는 사회․경제․정치․문화 등에서 파급효과가 매우 높을 것으로 예측되고 이에 따라 정부 및 지방자치단체의 관련 부처에서도 본격적으로 여가정책이 관심의 대상이 되고 있다. 분권화 및 지방자치시대를 맞아 지역 여가정책도 고급화, 개성화, 다양화의 요구가 높아지고 있다. 따라서 여가 행정서비스의 질적, 양적 확대를 요구하는 주민들의 욕구를 충족시키기 위한 노력이 필요하다. 또한 여가를 구성하는 시간, 활동, 심리적 상태들은 사회의 영향을 받게 되므로 일터와 지역 사회의 다양한 여가활동을 위한 제도 또는 시설의 구비가 중요한 의미를 가지게 된다. 현재 정부 및 지방자치단체의 여가관련 정책과 행정적 지원책은 매우 부족한 실정이다. 정부부처 중에서는 여가분야와 가장 밀접한 유관기관으로 문화체육관광부를 들 수 있으나, 문화체육관광부의 조직편성과 직제를 보면 주로 문화, 관광, 체육 등의 정책에 치중되고 있으며 국민의 여가를 유도하거나 참여할 수 있는 정책들은 미흡하다. 또한 지방자치단체의 부서들의 경우, 생활체육과, 문화체육과 등의 여가관련 부서가 있지만 국민들의 다양한 여가 욕구를 충족시키지는 못하고 있다. 그리고 여가정책을 수행하는 부분에서 중복적으로 이루어거나 일부 소외되어 추진되는 문제도 발생하고 있으며 여가활동에 참여를 저해하는 부분, 선호하는 부분, 극복하는 부분 등을 명확하게 파악하지 못한 상태에서 추진되고 있다는 점이다. 따라서 본 연구는 여가정책의 효과성 제고를 위해 여가를 제약하는 요인과 이를 극복하기 위한 요인들에 초점을 맞추어 여가활동에 영향을 미치는 요인을 살펴보고자 한다. 그리고 선행연구를 통해 도출한 요인들을 적용하여 설문조사를 실시하고 여가참여를 촉진시킬 수 있는 정책방안을 모색하고자 한다.
본 연구의 종속변수로는 여가활동의 여가활동만족도와 여가활동비중으로 선정하였다. 독립변수로는 여가제약의 대인적 제약, 내재적 제약, 구조적 제약으로 구성하였고 조절변수로는 여가제약협상의 대인적 제약협상, 내재적 제약협상, 구조적 제약협상으로 선정하여 실증적으로 분석하였다.
본 연구에서의 분석결과는 다음과 같다. 첫째, 빈도분석결과, 종속변수인 여가활동만족도의 평균은 3.49, 여가활동비중의 평균은 3.17로 나타났다. 독립변수인 여가제약에서 대인적 제약의 전체평균은 2.42, 내재적 제약의 전체평균은 2.39, 구조적 제약의 전체 평균은 2.56으로 나타났고 조절변수인 여가제약협상에서 대인적 제약협상의 전체평균은 2.98, 내재적 제약협상의 전체평균은 3.26, 구조적 제약협상의 전체평균은 3.26으로 나타났다. 여가활성화정책의 전문가 양성의 평균은 3.83, 콘텐츠 개발의 평균은 3.91, 인프라 구축의 평균은 3.90, 여가교육 기회제공의 평균은 3.90, 법제도 제정의 평균은 3.75로 나타났다.
둘째, 교차분석결과, 여가활동만족도는 결혼여부․연령․직업․학력에 따라 인식차이가 나타났고 여가활동비중은 성별․결혼여부․연령․직업․학력에 따라 인식차이가 나타났다. 그리고 여가횟수는 성별․연령․직업․학력․월수입에 따라 인식차이가 나타났고 여가시간은 결혼여부․연령․직업․학력․월수입에 따라 인식차이가 나타났으며 여가경력(활동기간)은 결혼여부․연령․직업․학력․월수입에 따라 인식차이가 나타났다.
셋째, 다중회귀분석결과, 여가활동만족도에 영향을 미치는 요인으로는 여가제약의 구조적 제약이 통계적으로 유의미하게 나타났고 여가제약의 대인적 제약, 내재적 제약과 여가제약협상의 대인적 제약협상, 내재적 제약협상, 구조적 제약협상은 통계적으로 유의미하지 않게 나타났다. 여가활동비중에 영향을 미치는 요인으로 여가제약의 구조적 제약, 여가제약협상의 대인적 제약협상과 구조적 제약협상이 통계적으로 유의미하게 나타났고 여가제약의 대인적 제약과 내재적 제약, 여가제약협상의 내재적 제약협상이 통계적으로 유의미하지 않게 나타났다.
넷째, 조절효과분석결과, 내재적 제약, 구조적 제약과 여가활동만족도의 영향관계에 있어서 대인적 제약협상이 조절효과가 있는 것으로 나타났고 대인적 제약과 여가활동만족도의 영향관계에 있어서 내재적 제약협상이 조절효과가 있는 것으로 나타났다. 그리고 대인적 제약과 여가활동비중의 영향관계에 있어서 내재적 제약협상이 조절효과가 있는 것으로 나타났다.
이 연구의 내용분석 및 연구수행에 있어서 한계점은 다음과 같다. 먼저, 여가 및 여가정책의 범주가 넓고 정책의 주체 또한 많은 부처에 산재해 있어서 정책을 체계적으로 분석하는데 있어서 한계가 있었다. 둘째, 여가 및 여가정책의 범주와 개념이 명확히 정의되거나 일관되지 못하여 여가의 본질적 의미를 충족시키는 데 미흡할 수 있다. 셋째, 연구의 표본이 특정 집단을 대상으로 하였기 때문에 국민 전체를 대표 하는 데 어려움이 있으며 편의표집의 객관성이 취약한 편이라는 한계가 있다. 따라서 여가활동에 영향을 미치는 제약 및 극복 요인들을 다양하게 포함할 필요가 있으며 여가정책의 개념과 범주를 명확히 제시하여 여가정책을 체계적으로 접근한다면 향후 연구에서는 여가정책의 효과성을 제고하는데 도움이 될 것이다.
본 연구결과를 토대로 다음과 같은 여가정책 발전방안을 제시하고자 한다. 첫째, 여가활동의 참여를 활성화시키기 위해서는 가장 큰 장애요인으로 나타났던 여가시간, 여가재원, 여가 편익시설 등의 구조적제약요소들이 해소되어야 한다. 특히 일상생활에서의 여가활동참여를 높이고 만족감을 높이기 위해서는 정부 및 지방자치단체의 적극적인 노력이 중요하고 여가를 자유롭게 즐길 수 있는 기본적인 환경을 조성하기 위한 정책이 요구된다. 둘째, 내성적 성향, 주변의식과 같은 내재적 제약요소들을 극복할 수 있도록 개인 역량을 향상시키거나 동기부여를 가질 수 있는 정책적 방안을 강구해야 한다. 특히 많은 사람들이 여가활동에 참여하여 삶의 질을 높이고 다양한 여가활동을 통해 만족감을 향상시키기 위해서 전문성을 요구하는 여가기술들을 배울 수 있는 정책이 필요하다. 셋째, 동료의 취향, 경제력과 같은 대인적 제약을 해소하기 위한 적극적인 의지와 태도가 중요하다. 이를 위해서는 바쁜 일상생활에서 여가를 즐길 수 있는 시간적 여유를 갖는 것이 가장 중요하고 업무에서의 스트레스 해소, 동료와의 친밀감 등 여가를 통해 얻을 수 있는 긍정적인 부분들을 느껴봄으로서 여가에 대한 인식의 변화가 우선적으로 필요하다. 이를 바탕으로 여가활동에 적극적으로 참여하고 동료들과 공유함으로서 삶의 질을 높일 수 있도록 하는 다양한 여가 콘텐츠를 개발하기 위한 정책들이 추진되어야 한다.
주제어: 여가정책, 여가활동, 여가제약, 여가제약협상, 여가활동 영향요인
Leisure is expected to have very high ripple effects in society, economy, politics and culture, and for this reason, leisure policy becomes an object of attention in earnest from the related departments of government and local autonomous entities, and in the decentralization and local government era...
Leisure is expected to have very high ripple effects in society, economy, politics and culture, and for this reason, leisure policy becomes an object of attention in earnest from the related departments of government and local autonomous entities, and in the decentralization and local government era, demand for gentrification, individuation and diversification is also growing in local leisure policy. Thus, there should be an effort to satisfy desire of residents demanding qualitative and quantitative expansion of leisure administration service. Also, as time, activity and psychological conditions composing leisure will be under the social influence, having systems or facilities for various leisure activities of workplace and community will have an important meaning. Government and local autonomous entities’ leisure-related policies and administrative support measures are currently very scare. The Ministry of Culture, Sports and Tourism may be regarded as the most related organ of the government ministries, but its formation of organization and the organization of its offices are mainly focused on policies of culture, tourism and sports, and policies that induces nation’s leisure or can make them participate in those activities are insufficient. Moreover, as for departments of local government, although there are leisure-related divisions such as Sports for All Division and Division of Culture and Physical Education, those are not satisfying people’s varied desires for leisure. Besides, in conducting leisure policies, problems come up of carrying out overlapping leisure policies and pushing forward them with some parts marginalized; and the policies are pushed ahead with, in the condition that parts hindering participation in leisure activity, preferable parts and overcoming parts are not clearly grasped. Therefore, this research is going to be focused on the factors constraining leisure and the factors overcoming these for enhancement of leisure policy effectiveness and to investigate the factors influencing leisure activity. And through the advanced research, surveys will be conducted by applying elicited factors, and policy measures to promote leisure participation will be sought.
In leisure activity, leisure activity satisfaction and leisure activity proportion were selected as subordination variable of this research. Independent variables were composed of personal, intrinsic and structural constraints in leisure constraint; and personal, intrinsic and structural constraint negotiations in leisure constraint negotiation were selected as moderating variable and were analyzed empirically.
Analysis results of this research are as follows: First, results of frequency analysis showed the mean of leisure activity satisfaction was 3.49, and the mean of leisure activity proportion was 3.17. In the leisure constraint, an independent variable, overall mean of personal constraint was found 2.42, overall mean of intrinsic constraint 2.39, and that of structural constraint 2.56; and in leisure constraint negotiation, a moderating variable, overall mean of personal constraint negotiation indicated 2.98, overall mean of both intrinsic and structural constraint negotiations 3.26. And it showed the mean of training experts in leisure vitalization policy was 3.83, the mean of developing contents 3.91, the mean of constructing infrastructure 3.90, the mean of providing opportunity for leisure education 3.90 as well, and the mean of establishing legal system 3.75.
Second, the results of cross analysis showed leisure activity satisfaction was different in perception according to marital status, age, job and academic ability; and leisure activity proportion has perception gap according to gender, marital status, age, job, and academic ability. And the number of leisure varied in perception according to gender, age, job, academic ability and monthly income; leisure time indicated different perception according to marital status, age, job, academic ability and monthly income; and leisure career(period of activity) had perception gap according to marital status, age, job, academic ability and monthly income as well.
Third, multiple regression analysis showed structural constraint in leisure constraint was statistically significant as the influencing factor on leisure activity satisfaction, and personal and intrinsic constraints in leisure constraint and personal, intrinsic and structural constraint negotiations in leisure constraint negotiation was not statistically significant. As for factors affecting leisure activity proportion, structural constraint in leisure constraint and personal and structural constraint negotiations in leisure constraint negotiation indicated statistical significance, and personal and intrinsic constraints in leisure constraint and intrinsic constraint negotiation in leisure constraint negotiation were found statistically insignificant.
Fourth, moderating effect analysis indicated intrinsic and structural constraints and personal constraint negotiation in effect relationship of leisure activity satisfaction had moderating effect, and personal constraint and intrinsic constraint negotiation in effect relationship of leisure activity satisfaction showed moderating effect. Also, intrinsic constraint negotiation in effect relationship of personal constraint and leisure activity proportion were found to have moderating effect.
Thresholds of this research in analyzing its contents and conducting study are as follows:
First, there are limits in analyzing policy systematically, as the range of leisure and leisure policy is wide and agents of policies are also scattered in many government organs. Second, as category and concept of leisure and leisure policy are not clearly defined or consistent, it may be insufficient to satisfy essential meaning of leisure. Third, it is difficult for the research’s sample to represent the country as a whole, as it was targeted at specific population, and there are bounds that objectivity of convenient sampling is quite weak. Therefore, it needs to include constraints affecting leisure activity and the factors overcoming them diversely, and if leisure policy is approached systematically by clearly suggesting conception and category of leisure policy, it will be of help to increasing leisure policy effectiveness in the future research.
The following are development plans for leisure policy, based on the results of this research. First, government and local autonomous entities are demanded to make an effort to reduce leisure constraint factors, obstacles to leisure activity participation, for the effective leisure vitalization policy. Specifically, basic environment that relieves structural constraints such as convenient facilities for leisure should be equipped. And, positive attitude needs to get rid of introverted tendency, intrinsic constraint such as being aware of surrounding, and personal constraint such as colleague’s taste and economic capacity. Second, policy measures to motivate people to overcome leisure constraints and conduct leisure constraint negotiation should be devised. Specifically, it is needed to consider various policies and approach them, such as training specialists for leisure vitalization policy, constructing infrastructure, offering opportunities for leisure education and enacting legal system. Third. it is required to raise energy of life or leisure activity satisfaction, by participating in leisure activity. For this, a variety of policies should be push ahead with for the public to participate in leisure activity and to improve their quality of life by developing varied leisure contents.
Key Words: Leisure Policy, Leisure Activity, Leisure Constraining, Leisure Constraint Negotiation, Factors of Leisure Activity
Leisure is expected to have very high ripple effects in society, economy, politics and culture, and for this reason, leisure policy becomes an object of attention in earnest from the related departments of government and local autonomous entities, and in the decentralization and local government era, demand for gentrification, individuation and diversification is also growing in local leisure policy. Thus, there should be an effort to satisfy desire of residents demanding qualitative and quantitative expansion of leisure administration service. Also, as time, activity and psychological conditions composing leisure will be under the social influence, having systems or facilities for various leisure activities of workplace and community will have an important meaning. Government and local autonomous entities’ leisure-related policies and administrative support measures are currently very scare. The Ministry of Culture, Sports and Tourism may be regarded as the most related organ of the government ministries, but its formation of organization and the organization of its offices are mainly focused on policies of culture, tourism and sports, and policies that induces nation’s leisure or can make them participate in those activities are insufficient. Moreover, as for departments of local government, although there are leisure-related divisions such as Sports for All Division and Division of Culture and Physical Education, those are not satisfying people’s varied desires for leisure. Besides, in conducting leisure policies, problems come up of carrying out overlapping leisure policies and pushing forward them with some parts marginalized; and the policies are pushed ahead with, in the condition that parts hindering participation in leisure activity, preferable parts and overcoming parts are not clearly grasped. Therefore, this research is going to be focused on the factors constraining leisure and the factors overcoming these for enhancement of leisure policy effectiveness and to investigate the factors influencing leisure activity. And through the advanced research, surveys will be conducted by applying elicited factors, and policy measures to promote leisure participation will be sought.
In leisure activity, leisure activity satisfaction and leisure activity proportion were selected as subordination variable of this research. Independent variables were composed of personal, intrinsic and structural constraints in leisure constraint; and personal, intrinsic and structural constraint negotiations in leisure constraint negotiation were selected as moderating variable and were analyzed empirically.
Analysis results of this research are as follows: First, results of frequency analysis showed the mean of leisure activity satisfaction was 3.49, and the mean of leisure activity proportion was 3.17. In the leisure constraint, an independent variable, overall mean of personal constraint was found 2.42, overall mean of intrinsic constraint 2.39, and that of structural constraint 2.56; and in leisure constraint negotiation, a moderating variable, overall mean of personal constraint negotiation indicated 2.98, overall mean of both intrinsic and structural constraint negotiations 3.26. And it showed the mean of training experts in leisure vitalization policy was 3.83, the mean of developing contents 3.91, the mean of constructing infrastructure 3.90, the mean of providing opportunity for leisure education 3.90 as well, and the mean of establishing legal system 3.75.
Second, the results of cross analysis showed leisure activity satisfaction was different in perception according to marital status, age, job and academic ability; and leisure activity proportion has perception gap according to gender, marital status, age, job, and academic ability. And the number of leisure varied in perception according to gender, age, job, academic ability and monthly income; leisure time indicated different perception according to marital status, age, job, academic ability and monthly income; and leisure career(period of activity) had perception gap according to marital status, age, job, academic ability and monthly income as well.
Third, multiple regression analysis showed structural constraint in leisure constraint was statistically significant as the influencing factor on leisure activity satisfaction, and personal and intrinsic constraints in leisure constraint and personal, intrinsic and structural constraint negotiations in leisure constraint negotiation was not statistically significant. As for factors affecting leisure activity proportion, structural constraint in leisure constraint and personal and structural constraint negotiations in leisure constraint negotiation indicated statistical significance, and personal and intrinsic constraints in leisure constraint and intrinsic constraint negotiation in leisure constraint negotiation were found statistically insignificant.
Fourth, moderating effect analysis indicated intrinsic and structural constraints and personal constraint negotiation in effect relationship of leisure activity satisfaction had moderating effect, and personal constraint and intrinsic constraint negotiation in effect relationship of leisure activity satisfaction showed moderating effect. Also, intrinsic constraint negotiation in effect relationship of personal constraint and leisure activity proportion were found to have moderating effect.
Thresholds of this research in analyzing its contents and conducting study are as follows:
First, there are limits in analyzing policy systematically, as the range of leisure and leisure policy is wide and agents of policies are also scattered in many government organs. Second, as category and concept of leisure and leisure policy are not clearly defined or consistent, it may be insufficient to satisfy essential meaning of leisure. Third, it is difficult for the research’s sample to represent the country as a whole, as it was targeted at specific population, and there are bounds that objectivity of convenient sampling is quite weak. Therefore, it needs to include constraints affecting leisure activity and the factors overcoming them diversely, and if leisure policy is approached systematically by clearly suggesting conception and category of leisure policy, it will be of help to increasing leisure policy effectiveness in the future research.
The following are development plans for leisure policy, based on the results of this research. First, government and local autonomous entities are demanded to make an effort to reduce leisure constraint factors, obstacles to leisure activity participation, for the effective leisure vitalization policy. Specifically, basic environment that relieves structural constraints such as convenient facilities for leisure should be equipped. And, positive attitude needs to get rid of introverted tendency, intrinsic constraint such as being aware of surrounding, and personal constraint such as colleague’s taste and economic capacity. Second, policy measures to motivate people to overcome leisure constraints and conduct leisure constraint negotiation should be devised. Specifically, it is needed to consider various policies and approach them, such as training specialists for leisure vitalization policy, constructing infrastructure, offering opportunities for leisure education and enacting legal system. Third. it is required to raise energy of life or leisure activity satisfaction, by participating in leisure activity. For this, a variety of policies should be push ahead with for the public to participate in leisure activity and to improve their quality of life by developing varied leisure contents.
Key Words: Leisure Policy, Leisure Activity, Leisure Constraining, Leisure Constraint Negotiation, Factors of Leisure Activity
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.