최근 노인인구가 급증하고, 우리사회가 점차 고령화 사회로 접어듦에 따라 노인계층에 대한 중요성이 날로 높아지고 있지만, 현재 이들은 노화에 따른 신체적인 제약으로 인해 급변하는 시대 속의 스마트한 환경에 적응하지 못해 어려움을 겪고 있다.
정보통신의 발달로 인해 사람들은 과거 콘텐츠를 공급받던 방식에서 이제는 온라인을 통해 사용자들이 직접 콘텐츠를 생산하고 이를 공유함으로써 관계를 맺고 유지하는 방식을 사용하고 있다. 과거 사람들을 직접만나 관계를 맺는 오프라인 방식에서 현재는 이와 같이 온라인의 방식으로 변화되고 있는데, 이것은 시대적 변화의 흐름이기도 하다.
이에 온라인에서의 콘텐츠 공유를 통해 관계형성을 맺는 대표적인 서비스인 ...
최근 노인인구가 급증하고, 우리사회가 점차 고령화 사회로 접어듦에 따라 노인계층에 대한 중요성이 날로 높아지고 있지만, 현재 이들은 노화에 따른 신체적인 제약으로 인해 급변하는 시대 속의 스마트한 환경에 적응하지 못해 어려움을 겪고 있다.
정보통신의 발달로 인해 사람들은 과거 콘텐츠를 공급받던 방식에서 이제는 온라인을 통해 사용자들이 직접 콘텐츠를 생산하고 이를 공유함으로써 관계를 맺고 유지하는 방식을 사용하고 있다. 과거 사람들을 직접만나 관계를 맺는 오프라인 방식에서 현재는 이와 같이 온라인의 방식으로 변화되고 있는데, 이것은 시대적 변화의 흐름이기도 하다.
이에 온라인에서의 콘텐츠 공유를 통해 관계형성을 맺는 대표적인 서비스인 SNS(Social Network Service)를 살펴보고, 그 이용현황을 확인해본 결과, 다른 계층에 비해 노인계층의 이용률이 현저하게 낮음을 알 수 있었다. 이는 노인계층이 아직까지 앞서 말한 시대적 변화의 흐름에 적응하지 못하고 있다는 방증(傍證)이기도 하다.
본고는 이러한 문제를 구체적으로 확인하기 위해 이론적 고찰을 통해 노인계층인 시니어의 특성을 살펴본 결과, 시니어들은 노화에 따른 신체적 제약으로 인해 기기조작의 어려움을 겪고 있으나, 이에 따른 다양한 시니어 전용 모바일 기기들이 출시되었고, 모바일 기기의 사용경험을 바탕으로 현재의 스마트폰에 대한 만족도도 높은 것으로 나타났다. 하지만 이들은 PC를 통한 웹(Web)서비스 형태의 사용경험이 드물고, 모바일기기를 통한 사용경험만으로 스마트폰을 사용하고 있어, 웹(Web)을 기반으로 한 서비스에는 어려움을 느끼고 있었다. 이에 따라 SNS(Social Network Service)의 특성과 정보구조 및 UI(User Interface)를 살펴보고 기존 시니어전용기기를 통해 도출한 시니어의 UI(User Interface)와 비교, 분석해본 결과, 서비스의 정체성을 위해 웹(Web)의 경험을 그대로 가져와 활용하고 있는 SNS(Social Network Service)는 시니어가 사용하기 어려운 UI(User Interface) 방식을 가지고 있음을 알 수 있었다.
따라서 시니어들이 모바일 환경에서 처음 접하는 SNS(Social Network Service)를 보다 쉽게 사용하게 하기 위해 단계별 UI(User Interface)를 적용하여 사용자 수준에 맞는 환경을 제공하고, 서비스의 방법과 기능적인 이해를 돕기 위해 디자인(Design)요소를 활용한 게임 튜토리얼(Game Tutorial) 방식의 도움말 적용을 제언하였다.
본고를 통해 앞으로 시니어의 중요성과 앞선 문제들에 대한 인식을 제고(提高)하고, 뒤를 이어 보다 실증적인 연구를 통해 SNS(Social Network Service)뿐만 아니라 다른 서비스까지 범위를 확대하여 시니어들이 시대적인 변화의 흐름에 잘 대처하고 다양한 정보와 서비스의 혜택을 누리며, 나아가 모든 서비스들이 시니어를 새로운 고객층으로 바라보고 더욱 확장된 형태의 발전된 서비스가 되어지길 기대한다.
최근 노인인구가 급증하고, 우리사회가 점차 고령화 사회로 접어듦에 따라 노인계층에 대한 중요성이 날로 높아지고 있지만, 현재 이들은 노화에 따른 신체적인 제약으로 인해 급변하는 시대 속의 스마트한 환경에 적응하지 못해 어려움을 겪고 있다.
정보통신의 발달로 인해 사람들은 과거 콘텐츠를 공급받던 방식에서 이제는 온라인을 통해 사용자들이 직접 콘텐츠를 생산하고 이를 공유함으로써 관계를 맺고 유지하는 방식을 사용하고 있다. 과거 사람들을 직접만나 관계를 맺는 오프라인 방식에서 현재는 이와 같이 온라인의 방식으로 변화되고 있는데, 이것은 시대적 변화의 흐름이기도 하다.
이에 온라인에서의 콘텐츠 공유를 통해 관계형성을 맺는 대표적인 서비스인 SNS(Social Network Service)를 살펴보고, 그 이용현황을 확인해본 결과, 다른 계층에 비해 노인계층의 이용률이 현저하게 낮음을 알 수 있었다. 이는 노인계층이 아직까지 앞서 말한 시대적 변화의 흐름에 적응하지 못하고 있다는 방증(傍證)이기도 하다.
본고는 이러한 문제를 구체적으로 확인하기 위해 이론적 고찰을 통해 노인계층인 시니어의 특성을 살펴본 결과, 시니어들은 노화에 따른 신체적 제약으로 인해 기기조작의 어려움을 겪고 있으나, 이에 따른 다양한 시니어 전용 모바일 기기들이 출시되었고, 모바일 기기의 사용경험을 바탕으로 현재의 스마트폰에 대한 만족도도 높은 것으로 나타났다. 하지만 이들은 PC를 통한 웹(Web)서비스 형태의 사용경험이 드물고, 모바일기기를 통한 사용경험만으로 스마트폰을 사용하고 있어, 웹(Web)을 기반으로 한 서비스에는 어려움을 느끼고 있었다. 이에 따라 SNS(Social Network Service)의 특성과 정보구조 및 UI(User Interface)를 살펴보고 기존 시니어전용기기를 통해 도출한 시니어의 UI(User Interface)와 비교, 분석해본 결과, 서비스의 정체성을 위해 웹(Web)의 경험을 그대로 가져와 활용하고 있는 SNS(Social Network Service)는 시니어가 사용하기 어려운 UI(User Interface) 방식을 가지고 있음을 알 수 있었다.
따라서 시니어들이 모바일 환경에서 처음 접하는 SNS(Social Network Service)를 보다 쉽게 사용하게 하기 위해 단계별 UI(User Interface)를 적용하여 사용자 수준에 맞는 환경을 제공하고, 서비스의 방법과 기능적인 이해를 돕기 위해 디자인(Design)요소를 활용한 게임 튜토리얼(Game Tutorial) 방식의 도움말 적용을 제언하였다.
본고를 통해 앞으로 시니어의 중요성과 앞선 문제들에 대한 인식을 제고(提高)하고, 뒤를 이어 보다 실증적인 연구를 통해 SNS(Social Network Service)뿐만 아니라 다른 서비스까지 범위를 확대하여 시니어들이 시대적인 변화의 흐름에 잘 대처하고 다양한 정보와 서비스의 혜택을 누리며, 나아가 모든 서비스들이 시니어를 새로운 고객층으로 바라보고 더욱 확장된 형태의 발전된 서비스가 되어지길 기대한다.
Recently, the senior citizen population has increased, which has resulted in Korean Society becoming an aging society. Due to this interesting statistic, an interesting issue has arisen regarding the senior citizen population. These days, the technological environment is changing dramatically and ol...
Recently, the senior citizen population has increased, which has resulted in Korean Society becoming an aging society. Due to this interesting statistic, an interesting issue has arisen regarding the senior citizen population. These days, the technological environment is changing dramatically and older age groups find it difficult to adapt because of physical and mental limitations.
As information technology improves, Internet users are using online facilities instead of old methods, such as building rapports and relationships through face-to-face contact. Even elderly people seem to be slowly converting to on-line services and moving away from off-line equivalents.
Results of online usage taken from SNS (Social Network Service), which is the representative service of online content sharing, shows the usage of senior citizens to be significantly lower than other age groups. It implies that elderly people are still struggling to adapt to this progressive change.
In order to confirm the problems in detail, the report outlines the characteristics of the elderly who were examined through theoretical considerations. As a result, it is found that even though the elderly have some difficulties handling devices due to age-related constraints, there are various kinds of mobile devices based on elderly research, which show satisfaction levels to be quite high. However, the research also found that the elderly have little exposure to PC’s and generally experience the Internet via Smartphones and other mobile devices. Therefore it is clear that the elderly have some difficulty using PC based Internet services.
According to the above information, the results from comparing and contrasting the analysis structure and UI illustrates that web based SNS’ are difficult for the elderly user.
For senior citizens who are first time users of SNS, I would recommend the creation of a game based tutorial to encourage and increase potential use. This will help them understand the service and functions of SNS, while also teaching them via a step-by-step guide so they can learn effectively.
In the future it will be necessary to understand and improve the importance of senior citizens and potential risk. Also, through an empirical study, it will be possible to apply the findings to other Internet services. Therefore, senior citizens will be able to adapt to chronicle changes where they can enjoy the various information and services made available to them. Furthermore, a wide range of services should be created based on this information, as it is clear that senior citizens are the new target customer demographic.
Recently, the senior citizen population has increased, which has resulted in Korean Society becoming an aging society. Due to this interesting statistic, an interesting issue has arisen regarding the senior citizen population. These days, the technological environment is changing dramatically and older age groups find it difficult to adapt because of physical and mental limitations.
As information technology improves, Internet users are using online facilities instead of old methods, such as building rapports and relationships through face-to-face contact. Even elderly people seem to be slowly converting to on-line services and moving away from off-line equivalents.
Results of online usage taken from SNS (Social Network Service), which is the representative service of online content sharing, shows the usage of senior citizens to be significantly lower than other age groups. It implies that elderly people are still struggling to adapt to this progressive change.
In order to confirm the problems in detail, the report outlines the characteristics of the elderly who were examined through theoretical considerations. As a result, it is found that even though the elderly have some difficulties handling devices due to age-related constraints, there are various kinds of mobile devices based on elderly research, which show satisfaction levels to be quite high. However, the research also found that the elderly have little exposure to PC’s and generally experience the Internet via Smartphones and other mobile devices. Therefore it is clear that the elderly have some difficulty using PC based Internet services.
According to the above information, the results from comparing and contrasting the analysis structure and UI illustrates that web based SNS’ are difficult for the elderly user.
For senior citizens who are first time users of SNS, I would recommend the creation of a game based tutorial to encourage and increase potential use. This will help them understand the service and functions of SNS, while also teaching them via a step-by-step guide so they can learn effectively.
In the future it will be necessary to understand and improve the importance of senior citizens and potential risk. Also, through an empirical study, it will be possible to apply the findings to other Internet services. Therefore, senior citizens will be able to adapt to chronicle changes where they can enjoy the various information and services made available to them. Furthermore, a wide range of services should be created based on this information, as it is clear that senior citizens are the new target customer demographic.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.