본 논문의 목적은 한국어 교육학 학위 논문 가운데 한국어 어휘 교수·학습 전략에 관한 석·박사 학위 논문을 대상으로 그 연구의 동향을 분석하는 것이다. 이를 통해 향후 한국어 어휘 교수·학습 전략 연구의 방향을 제시하고, 이와 관련된 학위 논문을 준비하는 연구자들에게 기초자료로 활용될 수 있는 정보를 제공하고자 한다.
이를 위해 2007년 8월부터 2014년 8월 졸업 대상자까지의 한국어 어휘·교수 학습 전략에 대한 학위 논문 전체를 본 논문의 연구 대상으로 정하고, 한국교육학술정보원(KERIS)에서 운영하는 데이터베이스 기반 RISS ...
본 논문의 목적은 한국어 교육학 학위 논문 가운데 한국어 어휘 교수·학습 전략에 관한 석·박사 학위 논문을 대상으로 그 연구의 동향을 분석하는 것이다. 이를 통해 향후 한국어 어휘 교수·학습 전략 연구의 방향을 제시하고, 이와 관련된 학위 논문을 준비하는 연구자들에게 기초자료로 활용될 수 있는 정보를 제공하고자 한다.
이를 위해 2007년 8월부터 2014년 8월 졸업 대상자까지의 한국어 어휘·교수 학습 전략에 대한 학위 논문 전체를 본 논문의 연구 대상으로 정하고, 한국교육학술정보원(KERIS)에서 운영하는 데이터베이스 기반 RISS검색 엔진을 활용하여 최종 48편의 논문을 선정하였다. 그리고 본 논문에서 상정한 연구 문제에 따라 연도별, 연구 대상별, 연구 주제별, 어휘 교수·학습 전략별, 연구 방법별 그리고 평가 방법별로 학위 논문들의 경향성을 살펴보았다. 본 논문은 5장으로 구성되며 각 장의 구성은 다음과 같다.
1장 서론에서는 어휘와 어휘 교수·학습 전략의 중요성을 밝히며 본 논문의 목적 및 필요성을 서술하고, 2장에서 이론적 배경과 선행 연구를 통해 어휘 교수·학습 전략에 대한 이론과 기존 한국어 교육에서 이루어진 연구 종합을 살펴보았다. 3장에서는 연도별, 연구 대상별, 연구 주제별, 어휘 교수·학습 전략별, 연구 방법별 그리고 평가 방법별 분석 틀의 선정기준을 밝히고 최종 분석 틀을 소개하였다. 이를 바탕으로 4장에서는 분석 틀에 따른 분석 결과를 해석하고 그에 대한 논의를 하였다. 마지막 5장에서는 본 논문의 결과를 간단히 요약하고, 본 연구의 제한점, 후속 연구에의 제언 및 한국어 교육에의 시사점을 제시하였다.
본 논문의 분석결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 연도별 분석 결과, 2007년 이후에야 본격적인 어휘 교수·학습 전략에 관한 연구가 발표되기 시작하였다. 어휘 교육의 중요성과 한국어 교육학에서 어휘 교육 연구가 차지하고 있는 비중에 비해 어휘 교수·학습 전략에 대한 연구가 너무 부족하다는 것을 알 수 있었다.
둘째, 연구 대상자별 특성을 살펴본 결과, 중급 수준 이상의 중국어권 학습자를 대상으로 한 연구가 가장 많이 진행되었는데, 최근에는 교사나 비인간적 자료를 대상으로 하는 연구도 늘어나고 있다. 향후 다양한 언어권 학습자를 대상으로 어휘 학습 전략의 양상을 밝히고 그 효과를 검증하는 연구가 이루어져야 할 것이다.
셋째, 연구 주제별 분포를 살펴보면 한 가지 연구 주제에 대해 다루기보다는 2개 이상의 주제를 함께 연구한 논문이 많았다. 그중에서도 학습자와 교사의 어휘 교수·학습 전략의 양상을 살펴본 연구가 가장 많았으며, 이러한 어휘 교수·학습 전략의 양상을 살펴본 연구의 대부분이 설문지를 통한 조사 연구로 이루어지고 있는 것을 알 수 있었다. 어휘 학습 전략의 경우, 연구 대상의 단계별 사고 과정이 중요한 만큼 이러한 과정을 알아낼 수 있는 내성적 연구 방법이 적극적으로 도입되어야 할 것이다.
넷째, 어휘 교수·학습 전략별 동향을 통해 지금까지의 연구들이 일부 어휘 교수·학습 전략에만 치중해 있는 것을 확인할 수 있었다. 특히, 의미 발견 전략 내의 추측 전략에 대한 연구에 편중해 있었는데, 다양한 변수를 이용한 다각적인 어휘 교수·학습 전략에 대한 연구가 요구된다.
다섯째, 연구 방법별 분포를 살펴보면 혼합 연구의 수가 많았는데, 이는 연구 대상자의 수가 부족하거나 1주일 정도의 짧은 시간 후에 지연된 사후 시험을 실시하는 등 실험의 한계를 보완하고자 하는 노력으로 볼 수 있다.
여섯째, 평가 방법의 경우에는 한국어 어휘 측정에 대한 체계가 잡혀 있지 않은 상태이기 때문에 외국의 어휘 측정 검사 도구를 그대로 가져다 쓰는 경우가 많았다. 어휘 학습이 장기 습득으로 연결될 수 있도록 한 가지 이상의 어휘 측정 검사가 이루어져야 할 것이다.
본 논문의 목적은 한국어 교육학 학위 논문 가운데 한국어 어휘 교수·학습 전략에 관한 석·박사 학위 논문을 대상으로 그 연구의 동향을 분석하는 것이다. 이를 통해 향후 한국어 어휘 교수·학습 전략 연구의 방향을 제시하고, 이와 관련된 학위 논문을 준비하는 연구자들에게 기초자료로 활용될 수 있는 정보를 제공하고자 한다.
이를 위해 2007년 8월부터 2014년 8월 졸업 대상자까지의 한국어 어휘·교수 학습 전략에 대한 학위 논문 전체를 본 논문의 연구 대상으로 정하고, 한국교육학술정보원(KERIS)에서 운영하는 데이터베이스 기반 RISS 검색 엔진을 활용하여 최종 48편의 논문을 선정하였다. 그리고 본 논문에서 상정한 연구 문제에 따라 연도별, 연구 대상별, 연구 주제별, 어휘 교수·학습 전략별, 연구 방법별 그리고 평가 방법별로 학위 논문들의 경향성을 살펴보았다. 본 논문은 5장으로 구성되며 각 장의 구성은 다음과 같다.
1장 서론에서는 어휘와 어휘 교수·학습 전략의 중요성을 밝히며 본 논문의 목적 및 필요성을 서술하고, 2장에서 이론적 배경과 선행 연구를 통해 어휘 교수·학습 전략에 대한 이론과 기존 한국어 교육에서 이루어진 연구 종합을 살펴보았다. 3장에서는 연도별, 연구 대상별, 연구 주제별, 어휘 교수·학습 전략별, 연구 방법별 그리고 평가 방법별 분석 틀의 선정기준을 밝히고 최종 분석 틀을 소개하였다. 이를 바탕으로 4장에서는 분석 틀에 따른 분석 결과를 해석하고 그에 대한 논의를 하였다. 마지막 5장에서는 본 논문의 결과를 간단히 요약하고, 본 연구의 제한점, 후속 연구에의 제언 및 한국어 교육에의 시사점을 제시하였다.
본 논문의 분석결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 연도별 분석 결과, 2007년 이후에야 본격적인 어휘 교수·학습 전략에 관한 연구가 발표되기 시작하였다. 어휘 교육의 중요성과 한국어 교육학에서 어휘 교육 연구가 차지하고 있는 비중에 비해 어휘 교수·학습 전략에 대한 연구가 너무 부족하다는 것을 알 수 있었다.
둘째, 연구 대상자별 특성을 살펴본 결과, 중급 수준 이상의 중국어권 학습자를 대상으로 한 연구가 가장 많이 진행되었는데, 최근에는 교사나 비인간적 자료를 대상으로 하는 연구도 늘어나고 있다. 향후 다양한 언어권 학습자를 대상으로 어휘 학습 전략의 양상을 밝히고 그 효과를 검증하는 연구가 이루어져야 할 것이다.
셋째, 연구 주제별 분포를 살펴보면 한 가지 연구 주제에 대해 다루기보다는 2개 이상의 주제를 함께 연구한 논문이 많았다. 그중에서도 학습자와 교사의 어휘 교수·학습 전략의 양상을 살펴본 연구가 가장 많았으며, 이러한 어휘 교수·학습 전략의 양상을 살펴본 연구의 대부분이 설문지를 통한 조사 연구로 이루어지고 있는 것을 알 수 있었다. 어휘 학습 전략의 경우, 연구 대상의 단계별 사고 과정이 중요한 만큼 이러한 과정을 알아낼 수 있는 내성적 연구 방법이 적극적으로 도입되어야 할 것이다.
넷째, 어휘 교수·학습 전략별 동향을 통해 지금까지의 연구들이 일부 어휘 교수·학습 전략에만 치중해 있는 것을 확인할 수 있었다. 특히, 의미 발견 전략 내의 추측 전략에 대한 연구에 편중해 있었는데, 다양한 변수를 이용한 다각적인 어휘 교수·학습 전략에 대한 연구가 요구된다.
다섯째, 연구 방법별 분포를 살펴보면 혼합 연구의 수가 많았는데, 이는 연구 대상자의 수가 부족하거나 1주일 정도의 짧은 시간 후에 지연된 사후 시험을 실시하는 등 실험의 한계를 보완하고자 하는 노력으로 볼 수 있다.
여섯째, 평가 방법의 경우에는 한국어 어휘 측정에 대한 체계가 잡혀 있지 않은 상태이기 때문에 외국의 어휘 측정 검사 도구를 그대로 가져다 쓰는 경우가 많았다. 어휘 학습이 장기 습득으로 연결될 수 있도록 한 가지 이상의 어휘 측정 검사가 이루어져야 할 것이다.
The purpose of the study is to analyze the trends of the master's and doctoral thesis on Korean vocabulary teaching and learning strategies among Korean language education. This will provide direction for future Korean vocabulary teaching and learning strategies and information that researchers can ...
The purpose of the study is to analyze the trends of the master's and doctoral thesis on Korean vocabulary teaching and learning strategies among Korean language education. This will provide direction for future Korean vocabulary teaching and learning strategies and information that researchers can use as basic data to prepare a dissertation.
In order to establish this, the entire thesis on Korean vocabulary teaching and learning strategies, which took place from August 2007 to August 2014, was defined as the subjects of this paper. RISS, a database-driven search engine operated by the Korea Education and Research Information Service (KERIS), was selected for the final 48 papers. In this paper, research chronology, subject of study, research topics, vocabulary teaching and learning strategies, research methodologies, and assessment methods reflected the trends of the thesis by the evaluation.
The results of the research analysis are as follows:
First, according to the results of the research chronology, the study on vocabulary teaching and learning strategies began to be published only after 2007. Considering the importance of the vocabulary and its research in Korea, the study of vocabulary teaching and learning strategies is insufficient.
Second, the study examined the characteristics of subjects, and it was revealed that intermediate level or higher Chinese-speaking learners were the most common. In recent years, more studies have been targeted at teachers and inhuman data, revealing an aspect of vocabulary learning strategies to target a wide range of learners from various backgrounds and verifying the effectiveness of the Korean Language education in the future.
Third, many theses examined more than one subject in the distribution of research topics. Specifically, the study mostly examined the patterns of vocabulary teaching and learning strategies of learners and teachers. Most of the studies were conducted through survey. Because vocabulary learning strategies and introspective research methods in cognitive processes are important, those in the study will have to be actively introduced.
Fourth, through specific trends of studies, it is confirmed that research focuses on vocabulary teaching and learning strategies. In particular, there were vocabulary inference strategies that have concentrated on the study of meaning discovery strategies; however, there is a need for research on diverse vocabulary teaching and learning strategies with a number of variables.
Fifth, examination of research methodologies distribution shows many mixed research methods by various studies. Having a short supply of subjects or experimenting after short delay can be considered as efforts to test the experiment limit.
Finally, in terms of evaluation, there is no official way to measure Korean language skills, so the evaluation methods of foreign languages are often used. Therefore, more than one evaluation method will have to take place in order to commit vocabulary to long-term memory.
The purpose of the study is to analyze the trends of the master's and doctoral thesis on Korean vocabulary teaching and learning strategies among Korean language education. This will provide direction for future Korean vocabulary teaching and learning strategies and information that researchers can use as basic data to prepare a dissertation.
In order to establish this, the entire thesis on Korean vocabulary teaching and learning strategies, which took place from August 2007 to August 2014, was defined as the subjects of this paper. RISS, a database-driven search engine operated by the Korea Education and Research Information Service (KERIS), was selected for the final 48 papers. In this paper, research chronology, subject of study, research topics, vocabulary teaching and learning strategies, research methodologies, and assessment methods reflected the trends of the thesis by the evaluation.
The results of the research analysis are as follows:
First, according to the results of the research chronology, the study on vocabulary teaching and learning strategies began to be published only after 2007. Considering the importance of the vocabulary and its research in Korea, the study of vocabulary teaching and learning strategies is insufficient.
Second, the study examined the characteristics of subjects, and it was revealed that intermediate level or higher Chinese-speaking learners were the most common. In recent years, more studies have been targeted at teachers and inhuman data, revealing an aspect of vocabulary learning strategies to target a wide range of learners from various backgrounds and verifying the effectiveness of the Korean Language education in the future.
Third, many theses examined more than one subject in the distribution of research topics. Specifically, the study mostly examined the patterns of vocabulary teaching and learning strategies of learners and teachers. Most of the studies were conducted through survey. Because vocabulary learning strategies and introspective research methods in cognitive processes are important, those in the study will have to be actively introduced.
Fourth, through specific trends of studies, it is confirmed that research focuses on vocabulary teaching and learning strategies. In particular, there were vocabulary inference strategies that have concentrated on the study of meaning discovery strategies; however, there is a need for research on diverse vocabulary teaching and learning strategies with a number of variables.
Fifth, examination of research methodologies distribution shows many mixed research methods by various studies. Having a short supply of subjects or experimenting after short delay can be considered as efforts to test the experiment limit.
Finally, in terms of evaluation, there is no official way to measure Korean language skills, so the evaluation methods of foreign languages are often used. Therefore, more than one evaluation method will have to take place in order to commit vocabulary to long-term memory.
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