청소년의 봉사활동은 공감능력을 포함한 인성 형성에 많은 영향을 미칠 수 있다고 강조되고 있다. 봉사활동이 남을 돕는 활동이므로, 돕는 활동은 공감능력을 증진할 것으로 기대할 수 있다. 그런데 많은 경우 봉사활동이 지속적으로 행하여지지 않고 있으며, 일부 소수의 청소년만이 지속적으로 행하고 있다. 이는 봉사활동이 공감능력을 증진하지 못하며, 오히려 공감능력이 높은 청소년이 장기 봉사활동을 하고 있는 것으로 추정할 수도 있다. 이러한 이유에서 본 연구에서는 봉사활동 동기, 경험, 공감능력의 관계를 밝히고자 하였다. 연구의 목적을 달성하기 위한 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 연구문제 1. 청소년 배경변인에 따라 봉사활동 경험, 공감능력은 차이가 있는가? 1-1. 청소년 배경변인에 따라 봉사활동 경험에는 차이가 있는가? 1-2. 청소년 배경변인에 따라 공감능력에는 차이가 있는가? 연구문제 2. 청소년 봉사활동 경험(총 참여시간)의 차이에 따라 참여 동기에 차이가 있는가? 2-1. 봉사활동 총 참여시간이 20시간 미만인 집단의 청소년들과 20시간 이상인 집단의 청소년들의 이기적 동기에는 차이가 있는가? 2-2. 봉사활동 총 참여시간이 20시간 미만인 집단의 청소년들과 20시간 이상인 집단의 청소년들의 이타적 동기에는 차이가 있는가? 연구문제 3. 봉사활동 경험(총 참여시간)은 공감능력에 어느 정도 영향을 미치는가? 연구문제 4. 봉사활동 참여 동기는 공감능력에 어느 정도 영향을 미치는가? 연구문제 5. 청소년 공감능력은 봉사활동경험(총 참여시간)에 어느 정도 영향을 미치는가? 본 연구의 수행을 위해 서울⋅경기지역 중⋅고등학교에 재학 중인 남⋅여 학생 총 339명(중학생 168명, 고등학생 171명, 여학생 138명, 남학생 201명)을 대상으로 자기기입식 설문조사를 실시하였으며, 이중 총 339부의 유효 설문지를 분석에 활용하였다. 본 연구의 측정도구는 봉사활동 관련 선행연구에서 사용한 설문지들을 참고로 지도교수의 조언을 얻어 조사대상자의 일반적 특성(7문항), 봉사활동 경험(3문항), 봉사활동 영역(1문항), 참여 동기(10문항), 공감능력(28문항)의 총 49문항으로 구성하였다. 봉사활동 참여 동기 척도는 G. R. francies의 봉사동기-욕구 프로필(Volunteer Motivation-Needs Profile)을 번안한 척도(조휘일, 1995)를 윤은숙(2007)이 수정한 문항을 사용하였다. 공감능력 척도는 공감의 인지적, 정서적 요소를 다차원적으로 측정하는 Davis(1980)의 대인관계반응지수(Interpersonal Reactivity Index: ...
청소년의 봉사활동은 공감능력을 포함한 인성 형성에 많은 영향을 미칠 수 있다고 강조되고 있다. 봉사활동이 남을 돕는 활동이므로, 돕는 활동은 공감능력을 증진할 것으로 기대할 수 있다. 그런데 많은 경우 봉사활동이 지속적으로 행하여지지 않고 있으며, 일부 소수의 청소년만이 지속적으로 행하고 있다. 이는 봉사활동이 공감능력을 증진하지 못하며, 오히려 공감능력이 높은 청소년이 장기 봉사활동을 하고 있는 것으로 추정할 수도 있다. 이러한 이유에서 본 연구에서는 봉사활동 동기, 경험, 공감능력의 관계를 밝히고자 하였다. 연구의 목적을 달성하기 위한 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 연구문제 1. 청소년 배경변인에 따라 봉사활동 경험, 공감능력은 차이가 있는가? 1-1. 청소년 배경변인에 따라 봉사활동 경험에는 차이가 있는가? 1-2. 청소년 배경변인에 따라 공감능력에는 차이가 있는가? 연구문제 2. 청소년 봉사활동 경험(총 참여시간)의 차이에 따라 참여 동기에 차이가 있는가? 2-1. 봉사활동 총 참여시간이 20시간 미만인 집단의 청소년들과 20시간 이상인 집단의 청소년들의 이기적 동기에는 차이가 있는가? 2-2. 봉사활동 총 참여시간이 20시간 미만인 집단의 청소년들과 20시간 이상인 집단의 청소년들의 이타적 동기에는 차이가 있는가? 연구문제 3. 봉사활동 경험(총 참여시간)은 공감능력에 어느 정도 영향을 미치는가? 연구문제 4. 봉사활동 참여 동기는 공감능력에 어느 정도 영향을 미치는가? 연구문제 5. 청소년 공감능력은 봉사활동경험(총 참여시간)에 어느 정도 영향을 미치는가? 본 연구의 수행을 위해 서울⋅경기지역 중⋅고등학교에 재학 중인 남⋅여 학생 총 339명(중학생 168명, 고등학생 171명, 여학생 138명, 남학생 201명)을 대상으로 자기기입식 설문조사를 실시하였으며, 이중 총 339부의 유효 설문지를 분석에 활용하였다. 본 연구의 측정도구는 봉사활동 관련 선행연구에서 사용한 설문지들을 참고로 지도교수의 조언을 얻어 조사대상자의 일반적 특성(7문항), 봉사활동 경험(3문항), 봉사활동 영역(1문항), 참여 동기(10문항), 공감능력(28문항)의 총 49문항으로 구성하였다. 봉사활동 참여 동기 척도는 G. R. francies의 봉사동기-욕구 프로필(Volunteer Motivation-Needs Profile)을 번안한 척도(조휘일, 1995)를 윤은숙(2007)이 수정한 문항을 사용하였다. 공감능력 척도는 공감의 인지적, 정서적 요소를 다차원적으로 측정하는 Davis(1980)의 대인관계반응지수(Interpersonal Reactivity Index: IRI)를 박성희(1997)가 번안한 문항을 청소년이 이해하기 쉽게 수정⋅ 보안하여 사용하였으며, 모든 문항은 5점 Likert척도로 이루어졌다. 본 연구의 자료분석은 SPSS 21 for windows 통계프로그램을 사용하였으며, Cronbach's α, 빈도분석, 기술통계, 독립표본 t-검증, 일원변량분석(one-way ANOVA), Person's 적률상관계수, 중다회귀분석을 실시하였다. 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 청소년의 배경변인별 봉사활동 경험, 공감능력의 차이를 분석한 결과, 청소년의 성별, 학교급에 따른 봉사활동 횟수, 총 봉사활동시간의 차이는 없었다. 그러나 청소년봉사활동 횟수, 총 봉사활동 시간은 부모의 관심이 많을수록 봉사활동에 더 많이 참여하는 것으로 나타났다. 또한, 공감능력에 대한 청소년의 배경변인별 차이분석결과, 여학생의 정서적 공감능력이 남학생에 비하여 높게 나타났으며, 학교급에 따른 차이는 없었다. 반면 인지적 공감능력은 청소년의 성별, 학교급에 따른 차이가 없는 것으로 나타났다. 공감능력에 대한 부모의 관심정도별 차이 분석결과, 봉사활동에 대한 부모의 관심이 높을수록 인지적 공감능력이 높게 나타났으며, 정서적 공감능력은 차이가 없었다. 둘째, 봉사활동 경험의 차이에 따른 참여 동기의 차이를 분석한 결과, 전 년도 봉사활동 총 참여시간이 20시간 이상인 집단의 청소년들의 이타적 동기가 높은 것으로 나타났다. 반면 이기적 동기는 총 봉사활동 시간에 따른 차이를 보이지 않았다. 셋째, 봉사활동 경험이 공감능력에 미치는 영향을 분석한 결과, 첫째, 청소년 총 봉사활동 시간, 동기, 공감능력의 각 측정변인 간 관계에서 통계적으로 유의미한 정적관계가 있는 것으로 나타났다. 총 20시간 이상 봉사활동에 참여한 청소년의 이타적 동기와 인지적 공감능력이 높았으며, 청소년의 봉사활동 참여에 대한 이타적 동기가 높을수록 인지적, 정서적 공감능력이 높아지는 것을 확인할 수 있었다. 둘째, 공감능력에 대한 총 봉사활동 참여시간의 단순회귀분석결과, 총 봉사활동 참여시간은 공감능력에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 봉사활동 참여 동기가 공감능력에 미치는 영향을 다중회귀분석한 결과, 이타적 동기가 높아질수록 인지적 공감능력이 높아지는 것으로 나타났다. 반면, 이기적 동기는 인지적 공감능력에 영향을 미치지 않았다. 또한 이타적 동기가 높아질수록 공감능력이 높게 나타났으나, 이기적 동기는 정서적 공감능력에 영향을 미치지 못하는 것으로 나타났다. 다섯째, 공감능력이 봉사활동 경험에
청소년의 봉사활동은 공감능력을 포함한 인성 형성에 많은 영향을 미칠 수 있다고 강조되고 있다. 봉사활동이 남을 돕는 활동이므로, 돕는 활동은 공감능력을 증진할 것으로 기대할 수 있다. 그런데 많은 경우 봉사활동이 지속적으로 행하여지지 않고 있으며, 일부 소수의 청소년만이 지속적으로 행하고 있다. 이는 봉사활동이 공감능력을 증진하지 못하며, 오히려 공감능력이 높은 청소년이 장기 봉사활동을 하고 있는 것으로 추정할 수도 있다. 이러한 이유에서 본 연구에서는 봉사활동 동기, 경험, 공감능력의 관계를 밝히고자 하였다. 연구의 목적을 달성하기 위한 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 연구문제 1. 청소년 배경변인에 따라 봉사활동 경험, 공감능력은 차이가 있는가? 1-1. 청소년 배경변인에 따라 봉사활동 경험에는 차이가 있는가? 1-2. 청소년 배경변인에 따라 공감능력에는 차이가 있는가? 연구문제 2. 청소년 봉사활동 경험(총 참여시간)의 차이에 따라 참여 동기에 차이가 있는가? 2-1. 봉사활동 총 참여시간이 20시간 미만인 집단의 청소년들과 20시간 이상인 집단의 청소년들의 이기적 동기에는 차이가 있는가? 2-2. 봉사활동 총 참여시간이 20시간 미만인 집단의 청소년들과 20시간 이상인 집단의 청소년들의 이타적 동기에는 차이가 있는가? 연구문제 3. 봉사활동 경험(총 참여시간)은 공감능력에 어느 정도 영향을 미치는가? 연구문제 4. 봉사활동 참여 동기는 공감능력에 어느 정도 영향을 미치는가? 연구문제 5. 청소년 공감능력은 봉사활동경험(총 참여시간)에 어느 정도 영향을 미치는가? 본 연구의 수행을 위해 서울⋅경기지역 중⋅고등학교에 재학 중인 남⋅여 학생 총 339명(중학생 168명, 고등학생 171명, 여학생 138명, 남학생 201명)을 대상으로 자기기입식 설문조사를 실시하였으며, 이중 총 339부의 유효 설문지를 분석에 활용하였다. 본 연구의 측정도구는 봉사활동 관련 선행연구에서 사용한 설문지들을 참고로 지도교수의 조언을 얻어 조사대상자의 일반적 특성(7문항), 봉사활동 경험(3문항), 봉사활동 영역(1문항), 참여 동기(10문항), 공감능력(28문항)의 총 49문항으로 구성하였다. 봉사활동 참여 동기 척도는 G. R. francies의 봉사동기-욕구 프로필(Volunteer Motivation-Needs Profile)을 번안한 척도(조휘일, 1995)를 윤은숙(2007)이 수정한 문항을 사용하였다. 공감능력 척도는 공감의 인지적, 정서적 요소를 다차원적으로 측정하는 Davis(1980)의 대인관계반응지수(Interpersonal Reactivity Index: IRI)를 박성희(1997)가 번안한 문항을 청소년이 이해하기 쉽게 수정⋅ 보안하여 사용하였으며, 모든 문항은 5점 Likert척도로 이루어졌다. 본 연구의 자료분석은 SPSS 21 for windows 통계프로그램을 사용하였으며, Cronbach's α, 빈도분석, 기술통계, 독립표본 t-검증, 일원변량분석(one-way ANOVA), Person's 적률상관계수, 중다회귀분석을 실시하였다. 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 청소년의 배경변인별 봉사활동 경험, 공감능력의 차이를 분석한 결과, 청소년의 성별, 학교급에 따른 봉사활동 횟수, 총 봉사활동시간의 차이는 없었다. 그러나 청소년봉사활동 횟수, 총 봉사활동 시간은 부모의 관심이 많을수록 봉사활동에 더 많이 참여하는 것으로 나타났다. 또한, 공감능력에 대한 청소년의 배경변인별 차이분석결과, 여학생의 정서적 공감능력이 남학생에 비하여 높게 나타났으며, 학교급에 따른 차이는 없었다. 반면 인지적 공감능력은 청소년의 성별, 학교급에 따른 차이가 없는 것으로 나타났다. 공감능력에 대한 부모의 관심정도별 차이 분석결과, 봉사활동에 대한 부모의 관심이 높을수록 인지적 공감능력이 높게 나타났으며, 정서적 공감능력은 차이가 없었다. 둘째, 봉사활동 경험의 차이에 따른 참여 동기의 차이를 분석한 결과, 전 년도 봉사활동 총 참여시간이 20시간 이상인 집단의 청소년들의 이타적 동기가 높은 것으로 나타났다. 반면 이기적 동기는 총 봉사활동 시간에 따른 차이를 보이지 않았다. 셋째, 봉사활동 경험이 공감능력에 미치는 영향을 분석한 결과, 첫째, 청소년 총 봉사활동 시간, 동기, 공감능력의 각 측정변인 간 관계에서 통계적으로 유의미한 정적관계가 있는 것으로 나타났다. 총 20시간 이상 봉사활동에 참여한 청소년의 이타적 동기와 인지적 공감능력이 높았으며, 청소년의 봉사활동 참여에 대한 이타적 동기가 높을수록 인지적, 정서적 공감능력이 높아지는 것을 확인할 수 있었다. 둘째, 공감능력에 대한 총 봉사활동 참여시간의 단순회귀분석결과, 총 봉사활동 참여시간은 공감능력에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 봉사활동 참여 동기가 공감능력에 미치는 영향을 다중회귀분석한 결과, 이타적 동기가 높아질수록 인지적 공감능력이 높아지는 것으로 나타났다. 반면, 이기적 동기는 인지적 공감능력에 영향을 미치지 않았다. 또한 이타적 동기가 높아질수록 공감능력이 높게 나타났으나, 이기적 동기는 정서적 공감능력에 영향을 미치지 못하는 것으로 나타났다. 다섯째, 공감능력이 봉사활동 경험에
The adolescents' volunteering is emphasized in much influencing to the formation of personality including the empathy. The volunteering is an activity to help others, so the voluntary service can expect to improve the empathy. However, in many cases, the volunteering is not constantly performed, but...
The adolescents' volunteering is emphasized in much influencing to the formation of personality including the empathy. The volunteering is an activity to help others, so the voluntary service can expect to improve the empathy. However, in many cases, the volunteering is not constantly performed, but a minority of adolescents performs lastingly. It may be presumed that the volunteering does not improve the empathy. Instead, the adolescents with high empathy perform the long-term volunteering. For this reason, this study was to clarify the relationship among the motivations for volunteering, experiences, and empathy. The specific research question to achieve the purpose of study is as follows. 1. Are there differences in the experiences for volunteering and empathy by the adolescents' background variables? 1-1. Is there difference in the experiences for volunteering by the adolescents' background variables? 1-2. Is there difference in the empathy by the adolescents' background variables? 2. Is there difference in the participation motivation by the difference in the adolescents' experiences for volunteering(total participation time)? 2-1. Is there difference in the adolescents' egoistic motivation in the groups below/over 20 hours of total participation time for volunteering? 2-2. Is there difference in the adolescents' altruistic motivation in the groups below/over 20 hours of total participation time for volunteering? 3. To what extent does the experiences for volunteering(total participation time) affect the empathy? 4. To what extent does the participation motivation for volunteering affect the empathy? 5. To what extent does the adolescents' empathy affect the experiences for volunteering(total participation time)? To perform this research, the self-administered questionnaire was executed as an object of total 399 male·female students(168 middle school students, 171 high school students, 138 female students, and 201 male students) in the middle·high schools located in Seoul· Gyunggi-do. Among them, a total of 339 questionnaires were utilized in the analysis. The measurement tool in this study was composed total 49 items like the general characteristics those surveyed(7 items), experiences for volunteering(3 items), volunteering field(1 item), participation motivation(10 items), and empathy(28 items) by obtaining the academic adviser's advice referring to the questionnaires used in the preceding study related to the volunteering. As to the scale of participation motivation for volunteering, this study was to use the items that Eun Suk Yun(2007) had modified from the scale(Cho Whee Il, 1995) adapting Volunteer Motivation-Needs Profile by G. R. Francies. In addition, as to the empathy scale, this study was to use the items after the adolescents modified·complemented to understand easily from ones by Park Sung Hee(1997) adapting Interpersonal Reactivity Index(IRI) by Davis(1980) which measured the cognitive and emotional factors of sympathy multidimensionally. This study was to use the SPSS 21 for Windows statistical program as data analysis, and to execute the Cronbach's α, frequency analysis, descriptive statistics, independent sample t-test, one-way analysis of variance (one-way ANOVA), Pearson's product-moment correlation coefficient, and multiple regression analysis. From the result of this research above, it may be summed up as follows. First, as a result of analyzing the differences in the experiences for volunteering and empathy by the adolescents' background variables, there were no differences in the number of volunteering and total volunteering hours by the adolescents' gender and school class. However, as to the number of adolescents' volunteering and total volunteering hours, this study has found out that the more the parents' interest, the more they participated in the volunteering. Furthermore, a result of difference analysis by the adolescents' background variables on the empathy, the female students' emotional empathy were higher than that of male students. However, there was no difference by the school class. On the other hand, there was no difference in the cognitive empathy by the adolescents' gender and school class. As a result of difference analysis by the parents' interest level on the empathy, the higher the parents' interest in the volunteering, the higher the cognitive empathy was. However, there was no difference in the emotional empathy. Second, as a result of analyzing the differences in the participation motivation by the difference in the experiences for volunteering, this study has shown that there was adolescents' high altruistic motivation in the group with the total participation time for volunteering for over 20 hours in total years. On the other hand, there was no difference in the egoistic motivation by the total volunteering hours. Third, as a result of analyzing the effect of experiences for volunteering on the empathy, first, this study has found out that there was statistically significant positive relationship among the adolescents' total volunteering hours, motivation, and each measuring variable of empathy. There were adolescents' high altruistic motivation and cognitive empathy who participated in the volunteering for over total 20 hours. This study has found out that the higher the adolescents' altruistic motivation of participating in the volunteering, the higher the cognitive and emotional empathy became. Second, as a result of simple regression analysis on total volunteering hours of the empathy, this study has shown that total volunteering hours affected the empathy. Fourth, as a result of multiple regression analysis by the effect of participation motivation for volunteering on the empathy, this study has found out that the higher the altruistic motivation, the higher the cognitive empathy. On the contrary, the egoistic motivation did not affect the cognitive empathy. Furth
The adolescents' volunteering is emphasized in much influencing to the formation of personality including the empathy. The volunteering is an activity to help others, so the voluntary service can expect to improve the empathy. However, in many cases, the volunteering is not constantly performed, but a minority of adolescents performs lastingly. It may be presumed that the volunteering does not improve the empathy. Instead, the adolescents with high empathy perform the long-term volunteering. For this reason, this study was to clarify the relationship among the motivations for volunteering, experiences, and empathy. The specific research question to achieve the purpose of study is as follows. 1. Are there differences in the experiences for volunteering and empathy by the adolescents' background variables? 1-1. Is there difference in the experiences for volunteering by the adolescents' background variables? 1-2. Is there difference in the empathy by the adolescents' background variables? 2. Is there difference in the participation motivation by the difference in the adolescents' experiences for volunteering(total participation time)? 2-1. Is there difference in the adolescents' egoistic motivation in the groups below/over 20 hours of total participation time for volunteering? 2-2. Is there difference in the adolescents' altruistic motivation in the groups below/over 20 hours of total participation time for volunteering? 3. To what extent does the experiences for volunteering(total participation time) affect the empathy? 4. To what extent does the participation motivation for volunteering affect the empathy? 5. To what extent does the adolescents' empathy affect the experiences for volunteering(total participation time)? To perform this research, the self-administered questionnaire was executed as an object of total 399 male·female students(168 middle school students, 171 high school students, 138 female students, and 201 male students) in the middle·high schools located in Seoul· Gyunggi-do. Among them, a total of 339 questionnaires were utilized in the analysis. The measurement tool in this study was composed total 49 items like the general characteristics those surveyed(7 items), experiences for volunteering(3 items), volunteering field(1 item), participation motivation(10 items), and empathy(28 items) by obtaining the academic adviser's advice referring to the questionnaires used in the preceding study related to the volunteering. As to the scale of participation motivation for volunteering, this study was to use the items that Eun Suk Yun(2007) had modified from the scale(Cho Whee Il, 1995) adapting Volunteer Motivation-Needs Profile by G. R. Francies. In addition, as to the empathy scale, this study was to use the items after the adolescents modified·complemented to understand easily from ones by Park Sung Hee(1997) adapting Interpersonal Reactivity Index(IRI) by Davis(1980) which measured the cognitive and emotional factors of sympathy multidimensionally. This study was to use the SPSS 21 for Windows statistical program as data analysis, and to execute the Cronbach's α, frequency analysis, descriptive statistics, independent sample t-test, one-way analysis of variance (one-way ANOVA), Pearson's product-moment correlation coefficient, and multiple regression analysis. From the result of this research above, it may be summed up as follows. First, as a result of analyzing the differences in the experiences for volunteering and empathy by the adolescents' background variables, there were no differences in the number of volunteering and total volunteering hours by the adolescents' gender and school class. However, as to the number of adolescents' volunteering and total volunteering hours, this study has found out that the more the parents' interest, the more they participated in the volunteering. Furthermore, a result of difference analysis by the adolescents' background variables on the empathy, the female students' emotional empathy were higher than that of male students. However, there was no difference by the school class. On the other hand, there was no difference in the cognitive empathy by the adolescents' gender and school class. As a result of difference analysis by the parents' interest level on the empathy, the higher the parents' interest in the volunteering, the higher the cognitive empathy was. However, there was no difference in the emotional empathy. Second, as a result of analyzing the differences in the participation motivation by the difference in the experiences for volunteering, this study has shown that there was adolescents' high altruistic motivation in the group with the total participation time for volunteering for over 20 hours in total years. On the other hand, there was no difference in the egoistic motivation by the total volunteering hours. Third, as a result of analyzing the effect of experiences for volunteering on the empathy, first, this study has found out that there was statistically significant positive relationship among the adolescents' total volunteering hours, motivation, and each measuring variable of empathy. There were adolescents' high altruistic motivation and cognitive empathy who participated in the volunteering for over total 20 hours. This study has found out that the higher the adolescents' altruistic motivation of participating in the volunteering, the higher the cognitive and emotional empathy became. Second, as a result of simple regression analysis on total volunteering hours of the empathy, this study has shown that total volunteering hours affected the empathy. Fourth, as a result of multiple regression analysis by the effect of participation motivation for volunteering on the empathy, this study has found out that the higher the altruistic motivation, the higher the cognitive empathy. On the contrary, the egoistic motivation did not affect the cognitive empathy. Furth
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