[학위논문]과학 탐구 경험을 통한 노랫말 바꾸기 활동이 유아의 과학적 탐구능력 및 창의성에 미치는 영향 The Effects of Lyrics-Changing Activity through Scientific Inquiry Experience on Children’s Scientific Inquiry Ability and Creativity원문보기
본 연구의 목적은 과학 탐구 경험을 통한 노랫말 바꾸기 활동이 유아의 과학적 탐구능력 및 창의성에 미치는 영향에 대해 알아보고, 이를 통해 유아가 탐구능력, 창의성을 갖춘 인재로 성장할 수 있도록 교육현장에서 적용 가능한 실제적인 교육 방법에 기초자료를 제공하고자 하는 것이다. 이러한 목적을 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다. 연구문제 1. 과학 탐구 경험을 통한 노랫말 바꾸기 활동이 유아의 과학적 탐구능력에 미치는 영향은 어떠한가? 연구문제 2. 과학 탐구 경험을 통한 노랫말 바꾸기 활동이 유아의 창의성에 미치는 영향은 어떠한가? 본 연구의 대상은 충청남도 천안시 동남구에 위치한 G유치원 만 5세 2학급의 유아 52명(남아 27명, 여아 25명)이다. 실험집단 26명에게는 과학 탐구 경험 후에 확장활동으로 노랫말 바꾸기 활동을 실시하고, 통제집단 유아 26명에게는 실험집단과 동일한 과학 탐구 경험만을 확장활동 없이 진행하였다. 실험처치 기간은 2014년 9월 1일부터 10월 17일까지 7주간이며, 주 2회씩 대집단으로 과학 탐구 활동을 경험한 후 노래를 선정하여 과학 탐구 활동의 확장활동으로 노랫말을 바꾸어 부르는 활동을 실시하였다. 연구도구로는 유아의 창의성을 측정할 수 있도록 이경민이 개발한 ‘과학적 탐구능력 검사’와 전경원이 개발한 학지사 심리검사 연구소의 ‘유아 종합 창의성 검사(K-CCTYC, 1999년 개정판)’를 사용하였다. 연구문제 1을 검증하기 위하여 실험집단과 통제집단 간의 과학적 탐구능력 수준에 차이가 없는지 동질성을 검증한 후, 사전검사와 사후검사 점수 결과에 대한 ...
본 연구의 목적은 과학 탐구 경험을 통한 노랫말 바꾸기 활동이 유아의 과학적 탐구능력 및 창의성에 미치는 영향에 대해 알아보고, 이를 통해 유아가 탐구능력, 창의성을 갖춘 인재로 성장할 수 있도록 교육현장에서 적용 가능한 실제적인 교육 방법에 기초자료를 제공하고자 하는 것이다. 이러한 목적을 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다. 연구문제 1. 과학 탐구 경험을 통한 노랫말 바꾸기 활동이 유아의 과학적 탐구능력에 미치는 영향은 어떠한가? 연구문제 2. 과학 탐구 경험을 통한 노랫말 바꾸기 활동이 유아의 창의성에 미치는 영향은 어떠한가? 본 연구의 대상은 충청남도 천안시 동남구에 위치한 G유치원 만 5세 2학급의 유아 52명(남아 27명, 여아 25명)이다. 실험집단 26명에게는 과학 탐구 경험 후에 확장활동으로 노랫말 바꾸기 활동을 실시하고, 통제집단 유아 26명에게는 실험집단과 동일한 과학 탐구 경험만을 확장활동 없이 진행하였다. 실험처치 기간은 2014년 9월 1일부터 10월 17일까지 7주간이며, 주 2회씩 대집단으로 과학 탐구 활동을 경험한 후 노래를 선정하여 과학 탐구 활동의 확장활동으로 노랫말을 바꾸어 부르는 활동을 실시하였다. 연구도구로는 유아의 창의성을 측정할 수 있도록 이경민이 개발한 ‘과학적 탐구능력 검사’와 전경원이 개발한 학지사 심리검사 연구소의 ‘유아 종합 창의성 검사(K-CCTYC, 1999년 개정판)’를 사용하였다. 연구문제 1을 검증하기 위하여 실험집단과 통제집단 간의 과학적 탐구능력 수준에 차이가 없는지 동질성을 검증한 후, 사전검사와 사후검사 점수 결과에 대한 t검증을 실시하였다. 또한 연구문제 2를 검증하기 위하여 실험집단과 통제집단 간의 창의성 수준에 차이가 없는지 동질성을 검증한 후, 사전검사와 사후검사 점수의 차를 구하여 집단별 평균 증가분에 대한 t검증을 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 과학 탐구 경험을 통한 노랫말 바꾸기 활동을 실시한 실험집단이 통제집단에 비해, 과학적 탐구능력 총점이 유의미하게 증가하였다. 과학적 탐구능력의 하위요소별로 살펴보면 예측하기, 관찰하기, 분류하기, 측정하기, 토의하기 모두에서 실험집단의 점수가 통제집단의 점수에 비해 높게 나타났고, 통계적으로 유의한 차이를 보였다. 둘째, 과학 탐구 경험을 통한 노랫말 바꾸기 활동을 실시한 실험집단이 통제집단에 비해, 창의성 총점이 유의미하게 증가하였다. 창의성의 하위요소별로 살펴보면 유창성, 융통성에서 실험집단의 점수가 통제집단의 점수에 비해 높게 나타났고, 통계적으로 유의한 차이를 보였다. 이러한 결과를 종합해 보면, 과학 탐구 경험을 통한 노랫말 바꾸기 활동은 유아의 과학적 탐구능력과 창의성 증진에 영향을 주는 교수법이라고 할 수 있으며, 따라서 교육현장에서 유아의 과학적 탐구능력과 창의성 증진을 위한 방법으로 과학적 탐구 경험을 통한 노랫말 바꾸기 활동을 적극적으로 진행할 필요가 있다.
본 연구의 목적은 과학 탐구 경험을 통한 노랫말 바꾸기 활동이 유아의 과학적 탐구능력 및 창의성에 미치는 영향에 대해 알아보고, 이를 통해 유아가 탐구능력, 창의성을 갖춘 인재로 성장할 수 있도록 교육현장에서 적용 가능한 실제적인 교육 방법에 기초자료를 제공하고자 하는 것이다. 이러한 목적을 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다. 연구문제 1. 과학 탐구 경험을 통한 노랫말 바꾸기 활동이 유아의 과학적 탐구능력에 미치는 영향은 어떠한가? 연구문제 2. 과학 탐구 경험을 통한 노랫말 바꾸기 활동이 유아의 창의성에 미치는 영향은 어떠한가? 본 연구의 대상은 충청남도 천안시 동남구에 위치한 G유치원 만 5세 2학급의 유아 52명(남아 27명, 여아 25명)이다. 실험집단 26명에게는 과학 탐구 경험 후에 확장활동으로 노랫말 바꾸기 활동을 실시하고, 통제집단 유아 26명에게는 실험집단과 동일한 과학 탐구 경험만을 확장활동 없이 진행하였다. 실험처치 기간은 2014년 9월 1일부터 10월 17일까지 7주간이며, 주 2회씩 대집단으로 과학 탐구 활동을 경험한 후 노래를 선정하여 과학 탐구 활동의 확장활동으로 노랫말을 바꾸어 부르는 활동을 실시하였다. 연구도구로는 유아의 창의성을 측정할 수 있도록 이경민이 개발한 ‘과학적 탐구능력 검사’와 전경원이 개발한 학지사 심리검사 연구소의 ‘유아 종합 창의성 검사(K-CCTYC, 1999년 개정판)’를 사용하였다. 연구문제 1을 검증하기 위하여 실험집단과 통제집단 간의 과학적 탐구능력 수준에 차이가 없는지 동질성을 검증한 후, 사전검사와 사후검사 점수 결과에 대한 t검증을 실시하였다. 또한 연구문제 2를 검증하기 위하여 실험집단과 통제집단 간의 창의성 수준에 차이가 없는지 동질성을 검증한 후, 사전검사와 사후검사 점수의 차를 구하여 집단별 평균 증가분에 대한 t검증을 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 과학 탐구 경험을 통한 노랫말 바꾸기 활동을 실시한 실험집단이 통제집단에 비해, 과학적 탐구능력 총점이 유의미하게 증가하였다. 과학적 탐구능력의 하위요소별로 살펴보면 예측하기, 관찰하기, 분류하기, 측정하기, 토의하기 모두에서 실험집단의 점수가 통제집단의 점수에 비해 높게 나타났고, 통계적으로 유의한 차이를 보였다. 둘째, 과학 탐구 경험을 통한 노랫말 바꾸기 활동을 실시한 실험집단이 통제집단에 비해, 창의성 총점이 유의미하게 증가하였다. 창의성의 하위요소별로 살펴보면 유창성, 융통성에서 실험집단의 점수가 통제집단의 점수에 비해 높게 나타났고, 통계적으로 유의한 차이를 보였다. 이러한 결과를 종합해 보면, 과학 탐구 경험을 통한 노랫말 바꾸기 활동은 유아의 과학적 탐구능력과 창의성 증진에 영향을 주는 교수법이라고 할 수 있으며, 따라서 교육현장에서 유아의 과학적 탐구능력과 창의성 증진을 위한 방법으로 과학적 탐구 경험을 통한 노랫말 바꾸기 활동을 적극적으로 진행할 필요가 있다.
The purpose of this study is to analyze the effects of lyrics-changing activity through scientific inquiry experience on children’s scientific inquiry ability and creativity. The research questions for this research were as follows. 1. How does lyrics-changing activity through scientific in...
The purpose of this study is to analyze the effects of lyrics-changing activity through scientific inquiry experience on children’s scientific inquiry ability and creativity. The research questions for this research were as follows. 1. How does lyrics-changing activity through scientific inquiry experiences influence children’s scientific inquiry ability? 2. How does lyrics-changing activity through scientific inquiry experiences influence children’s creativity? The subjects of this research are 52 young children (27 boys and 25 girls) aged 5, from G kindergarten located in C city of the Chung Cheong nam province, with the experimental group of 26 young children (14 boys and 12 girls), and the control group of 26 young children (13 boys and 13 girls). The experimental group is mean age is 70.17 months, and that of the control group is 70.21 months. Therefore, these two groups are homogeneous. To measure the children’s scientific inquiry ability, the “scientific inquiry ability” evaluation scale created by Martin (1997) and revised by Lee Kyung Min (2000) was used. To measure the children’s creativity, the “general creativity test for children (K-CCTYC, revised edition of 1999)” of the Korea Psychological Service, as developed by Cheon Gyeong Won (2005) was used. The experimental treatment was conducted from September 1st to October 17th, 2014. The experimental group participated in lyrics-changing activities through scientific inquiry experience, and these treatments were carried out twice a week for seven weeks. To verify the effects of lyrics-changing activities through scientific inquiry experience on young children’s scientific inquiry ability and creativity, the data gained from the pre- and post- tests were analyzed by SPSS Statistics 22.0 for 32-bit Windows and t-tests were used to measure significance. The results of this research are summarized as follows. First, the lyrics-changing activity through scientific inquiry experience had a positive effect on children’s scientific inquiry ability. The scores of the experimental group were significantly higher than those of the control group in these sub-elements of scientific inquiry ability: Predicting, observing, categorizing, measuring and debating. Second, the lyrics-changing activity through scientific inquiry experience had a positive effect on children’s creativity. In particular, the score of experimental group was significantly higher than that of the control group in the observed sub-elements of creativity: Fluency and flexibility. In conclusion, the lyrics-changing activity through scientific inquiry experience had positive effects on children’s scientific inquiry ability and creativity. The results of this study suggest that lyrics-changing activity through scientific inquiry experiences may be used as a proper and meaningful teaching-learning method to enhance children’s scientific inquiry ability and creativity. Therefore, it is necessary to progress lyrics-changing activities actively through scientific inquiry experiences in early childhood education.
The purpose of this study is to analyze the effects of lyrics-changing activity through scientific inquiry experience on children’s scientific inquiry ability and creativity. The research questions for this research were as follows. 1. How does lyrics-changing activity through scientific inquiry experiences influence children’s scientific inquiry ability? 2. How does lyrics-changing activity through scientific inquiry experiences influence children’s creativity? The subjects of this research are 52 young children (27 boys and 25 girls) aged 5, from G kindergarten located in C city of the Chung Cheong nam province, with the experimental group of 26 young children (14 boys and 12 girls), and the control group of 26 young children (13 boys and 13 girls). The experimental group is mean age is 70.17 months, and that of the control group is 70.21 months. Therefore, these two groups are homogeneous. To measure the children’s scientific inquiry ability, the “scientific inquiry ability” evaluation scale created by Martin (1997) and revised by Lee Kyung Min (2000) was used. To measure the children’s creativity, the “general creativity test for children (K-CCTYC, revised edition of 1999)” of the Korea Psychological Service, as developed by Cheon Gyeong Won (2005) was used. The experimental treatment was conducted from September 1st to October 17th, 2014. The experimental group participated in lyrics-changing activities through scientific inquiry experience, and these treatments were carried out twice a week for seven weeks. To verify the effects of lyrics-changing activities through scientific inquiry experience on young children’s scientific inquiry ability and creativity, the data gained from the pre- and post- tests were analyzed by SPSS Statistics 22.0 for 32-bit Windows and t-tests were used to measure significance. The results of this research are summarized as follows. First, the lyrics-changing activity through scientific inquiry experience had a positive effect on children’s scientific inquiry ability. The scores of the experimental group were significantly higher than those of the control group in these sub-elements of scientific inquiry ability: Predicting, observing, categorizing, measuring and debating. Second, the lyrics-changing activity through scientific inquiry experience had a positive effect on children’s creativity. In particular, the score of experimental group was significantly higher than that of the control group in the observed sub-elements of creativity: Fluency and flexibility. In conclusion, the lyrics-changing activity through scientific inquiry experience had positive effects on children’s scientific inquiry ability and creativity. The results of this study suggest that lyrics-changing activity through scientific inquiry experiences may be used as a proper and meaningful teaching-learning method to enhance children’s scientific inquiry ability and creativity. Therefore, it is necessary to progress lyrics-changing activities actively through scientific inquiry experiences in early childhood education.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.