본 연구에서는 유아 안전사고를 예방하기 위하여 안전 동요를 활용한 통합적 안전 교육프로그램 활동이 유아의 안전문제해결능력에 미치는 영향을 알아보고 이를 통해서 유아 스스로가 자신의 위험상황을 알고 보호하며 대처하는 능력을 향상시키는데 목적이 있다.
위와 같은 연구 목적에 따라 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 연구문제 1. 안전 동요를 활용한 통합적 안전교육활동이 유아의 안전문제 사고 능력에 미치는 영향이 있는가? 1-1. 안전 동요를 활용한 통합적 안전교육활동이 유아의 교통 안전규칙 지키기에 미치는 영향은 어떠한가? 1-2. 안전 동요를 활용한 통합적 안전교육활동이 유아의 안전하게 놀이하기에 미치는 영향은 어떠한가? 1-3. 안전 동요를 활용한 통합적 안전교육활동이 유아의 나와 다른 사람의 몸을 소중히 하기에 미치는 영향은 어떠한가? 1-4. 안전 동요를 활용한 통합적 안전교육활동이 유아의 위험한 상황알고 대처하기에 미치는 영향은 어떠한가? 1-5. 안전 동요를 활용한 통합적 안전교육활동이 유아의 환경오염과 재난대비하기에 미치는 영향은 어떠한가? 1-6. 안전 동요를 활용한 통합적 안전교육활동이 유아의 동. 식물 안전에 대처하기에 미치는 영향은 어떠한가? 본 연구의 대상은 전라북도 K시에 위치한 I유치원 만5세 2학급의 유아 52명을 대상으로 하였으며, I유치원의 교육과정은 교육인적 자원부 고시 국가수준 유치원 누리 교육과정에 제시된 생활주제에 따라 하루 일과가 진행되는 곳이다. 실험집단은 안전 동요를 활용한 통합적 안전 교육활동이 이루어지고, 비교집단은 생활주제에 맞는 안전교육 내용으로 진행하고 이야기 나누기 시간에 멀티자료나, 동요, 체험활동 중심으로 안전교육활동을 실시하였다.
유아의 안전문제 해결사고 검사도구는 Scott(1992) 가 「사고방 : 유아용 안전 교육과정(Prevention injury : A safety curriculum for preschool - kindergarten) 」에서 사용한 검사 도구를 우리나라의 실정에 맞게 수정 ․ 보완한 곽은복(2000)의 검사 도구를 토대로 본 연구의 목적에 맞게 수정 ․ 보완하여 사용하다.
본 연구는 2016년 4월 12일부터 5월 23일까지 안전 동요를 활용한 통합적 안전교육 프로그램을 개발, 교사교육, 사전검사, 실험처치, 사후검사 , 그리고 ...
본 연구에서는 유아 안전사고를 예방하기 위하여 안전 동요를 활용한 통합적 안전 교육프로그램 활동이 유아의 안전문제해결능력에 미치는 영향을 알아보고 이를 통해서 유아 스스로가 자신의 위험상황을 알고 보호하며 대처하는 능력을 향상시키는데 목적이 있다.
위와 같은 연구 목적에 따라 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 연구문제 1. 안전 동요를 활용한 통합적 안전교육활동이 유아의 안전문제 사고 능력에 미치는 영향이 있는가? 1-1. 안전 동요를 활용한 통합적 안전교육활동이 유아의 교통 안전규칙 지키기에 미치는 영향은 어떠한가? 1-2. 안전 동요를 활용한 통합적 안전교육활동이 유아의 안전하게 놀이하기에 미치는 영향은 어떠한가? 1-3. 안전 동요를 활용한 통합적 안전교육활동이 유아의 나와 다른 사람의 몸을 소중히 하기에 미치는 영향은 어떠한가? 1-4. 안전 동요를 활용한 통합적 안전교육활동이 유아의 위험한 상황알고 대처하기에 미치는 영향은 어떠한가? 1-5. 안전 동요를 활용한 통합적 안전교육활동이 유아의 환경오염과 재난대비하기에 미치는 영향은 어떠한가? 1-6. 안전 동요를 활용한 통합적 안전교육활동이 유아의 동. 식물 안전에 대처하기에 미치는 영향은 어떠한가? 본 연구의 대상은 전라북도 K시에 위치한 I유치원 만5세 2학급의 유아 52명을 대상으로 하였으며, I유치원의 교육과정은 교육인적 자원부 고시 국가수준 유치원 누리 교육과정에 제시된 생활주제에 따라 하루 일과가 진행되는 곳이다. 실험집단은 안전 동요를 활용한 통합적 안전 교육활동이 이루어지고, 비교집단은 생활주제에 맞는 안전교육 내용으로 진행하고 이야기 나누기 시간에 멀티자료나, 동요, 체험활동 중심으로 안전교육활동을 실시하였다.
유아의 안전문제 해결사고 검사도구는 Scott(1992) 가 「사고방 : 유아용 안전 교육과정(Prevention injury : A safety curriculum for preschool - kindergarten) 」에서 사용한 검사 도구를 우리나라의 실정에 맞게 수정 ․ 보완한 곽은복(2000)의 검사 도구를 토대로 본 연구의 목적에 맞게 수정 ․ 보완하여 사용하다.
본 연구는 2016년 4월 12일부터 5월 23일까지 안전 동요를 활용한 통합적 안전교육 프로그램을 개발, 교사교육, 사전검사, 실험처치, 사후검사 , 그리고 자료 분석의 순으로 진행되었다. 본 연구의 실험처치는 2016년 4월 18부터 5월 18일까지 총 6주 동안 이루어졌다. 하위요인에 맞는 안전 동요를 12곡 선정 및 개사하여 매주 2곡씩 듣고, 노래 부르기 활동을 실시한 후 동요내용과 하위요인이 맞게 개발된 통합적 안전교육 활동을 매주 2회씩 실시하였다. 통제집단은 누리교육과정 생활주제에 맞춘 안전교육을 실시 후 사후검사를 하였다. 본 연구에서 수집된 자료는 두 집단 간의 대한 사후 검사를 실시하고 SPSS 21.0 공변량 분석을 실시하였다. 안전 동요를 활용한 통합적 안전교육활동이 유아의 안전문제해결사고 능력에 미치는 영향에 대한 결과는 다음과 같다. 첫째, 안전 동요를 활용한 통합적 안전교육활동에 참여한 실험집단의 유아들은 생활주제에 따른 이야기나누기와 그림 자료를 통해 안전교육을 한 통제집단의 유아들보다 안전 문제 해결사고 능력 있어서 유의하게 높은 수를 얻었다. 구체적으로 안전 문제 해결사고능력의 하위요인들을 살펴보면, ‘나와 다른 사람의 몸을 소중히 하기’ ‘위험한 상황 알고 대처하기’는 실험집단 유아들이 통제집단의 유아들 보다 긍정적인 영향을 미쳤지만, ‘교통안전 지키기’‘안전하게 놀이하기’‘ 환경오염이나 재난에 대비하기’ ‘동. 식물 안전에 대처하기’는 유의미한 차이를 보이지 못했다. 이러한 결과를 통해 안전 동요를 활용한 통합적 안전교육이 유아의 안전 문제 해결사고 능력을 높이는 긍정적 효과를 미치며 안전 동요를 활용한 통합적 안전교육은 유아교육 현장에서 적용하면 효과적인 교수-학습방법중 하나가 될 수 있음을 시사한다.
본 연구에서는 유아 안전사고를 예방하기 위하여 안전 동요를 활용한 통합적 안전 교육프로그램 활동이 유아의 안전문제해결능력에 미치는 영향을 알아보고 이를 통해서 유아 스스로가 자신의 위험상황을 알고 보호하며 대처하는 능력을 향상시키는데 목적이 있다.
위와 같은 연구 목적에 따라 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 연구문제 1. 안전 동요를 활용한 통합적 안전교육활동이 유아의 안전문제 사고 능력에 미치는 영향이 있는가? 1-1. 안전 동요를 활용한 통합적 안전교육활동이 유아의 교통 안전규칙 지키기에 미치는 영향은 어떠한가? 1-2. 안전 동요를 활용한 통합적 안전교육활동이 유아의 안전하게 놀이하기에 미치는 영향은 어떠한가? 1-3. 안전 동요를 활용한 통합적 안전교육활동이 유아의 나와 다른 사람의 몸을 소중히 하기에 미치는 영향은 어떠한가? 1-4. 안전 동요를 활용한 통합적 안전교육활동이 유아의 위험한 상황알고 대처하기에 미치는 영향은 어떠한가? 1-5. 안전 동요를 활용한 통합적 안전교육활동이 유아의 환경오염과 재난대비하기에 미치는 영향은 어떠한가? 1-6. 안전 동요를 활용한 통합적 안전교육활동이 유아의 동. 식물 안전에 대처하기에 미치는 영향은 어떠한가? 본 연구의 대상은 전라북도 K시에 위치한 I유치원 만5세 2학급의 유아 52명을 대상으로 하였으며, I유치원의 교육과정은 교육인적 자원부 고시 국가수준 유치원 누리 교육과정에 제시된 생활주제에 따라 하루 일과가 진행되는 곳이다. 실험집단은 안전 동요를 활용한 통합적 안전 교육활동이 이루어지고, 비교집단은 생활주제에 맞는 안전교육 내용으로 진행하고 이야기 나누기 시간에 멀티자료나, 동요, 체험활동 중심으로 안전교육활동을 실시하였다.
유아의 안전문제 해결사고 검사도구는 Scott(1992) 가 「사고방 : 유아용 안전 교육과정(Prevention injury : A safety curriculum for preschool - kindergarten) 」에서 사용한 검사 도구를 우리나라의 실정에 맞게 수정 ․ 보완한 곽은복(2000)의 검사 도구를 토대로 본 연구의 목적에 맞게 수정 ․ 보완하여 사용하다.
본 연구는 2016년 4월 12일부터 5월 23일까지 안전 동요를 활용한 통합적 안전교육 프로그램을 개발, 교사교육, 사전검사, 실험처치, 사후검사 , 그리고 자료 분석의 순으로 진행되었다. 본 연구의 실험처치는 2016년 4월 18부터 5월 18일까지 총 6주 동안 이루어졌다. 하위요인에 맞는 안전 동요를 12곡 선정 및 개사하여 매주 2곡씩 듣고, 노래 부르기 활동을 실시한 후 동요내용과 하위요인이 맞게 개발된 통합적 안전교육 활동을 매주 2회씩 실시하였다. 통제집단은 누리교육과정 생활주제에 맞춘 안전교육을 실시 후 사후검사를 하였다. 본 연구에서 수집된 자료는 두 집단 간의 대한 사후 검사를 실시하고 SPSS 21.0 공변량 분석을 실시하였다. 안전 동요를 활용한 통합적 안전교육활동이 유아의 안전문제해결사고 능력에 미치는 영향에 대한 결과는 다음과 같다. 첫째, 안전 동요를 활용한 통합적 안전교육활동에 참여한 실험집단의 유아들은 생활주제에 따른 이야기나누기와 그림 자료를 통해 안전교육을 한 통제집단의 유아들보다 안전 문제 해결사고 능력 있어서 유의하게 높은 수를 얻었다. 구체적으로 안전 문제 해결사고능력의 하위요인들을 살펴보면, ‘나와 다른 사람의 몸을 소중히 하기’ ‘위험한 상황 알고 대처하기’는 실험집단 유아들이 통제집단의 유아들 보다 긍정적인 영향을 미쳤지만, ‘교통안전 지키기’‘안전하게 놀이하기’‘ 환경오염이나 재난에 대비하기’ ‘동. 식물 안전에 대처하기’는 유의미한 차이를 보이지 못했다. 이러한 결과를 통해 안전 동요를 활용한 통합적 안전교육이 유아의 안전 문제 해결사고 능력을 높이는 긍정적 효과를 미치며 안전 동요를 활용한 통합적 안전교육은 유아교육 현장에서 적용하면 효과적인 교수-학습방법중 하나가 될 수 있음을 시사한다.
The objective of this study is to find out the effects of integrated safety education activities using safety songs on young children’s safety problem solving abilities and improve their abilities to recognize and deal with their own dangerous situations and protect themselves in order to prevent yo...
The objective of this study is to find out the effects of integrated safety education activities using safety songs on young children’s safety problem solving abilities and improve their abilities to recognize and deal with their own dangerous situations and protect themselves in order to prevent young children’s safety accidents. The following subjects for inquiry according to the objective were set up. 1. Do integrated safety education activities using safety songs have effects on young children’s safety problem solving abilities? 1-1. What are the effects of integrated safety education activities using safety songs on young children’s following traffic safety rules? 1-2. What are the effects of integrated safety education activities using safety songs on young children’s playing safely? 1-3. What are the effects of integrated safety education activities using safety songs on young children’s respecting their own and others’ bodies? 1-4. What are the effects of integrated safety education activities using safety songs on young children’s recognizing and handling their dangerous situations? 1-5. What are the effects of integrated safety education activities using safety songs on young children’s preparing for environmental pollution and disasters? 1-6. What are the effects of integrated safety education activities using safety songs on young children’s handling the safety of animals and plants? The study was conducted for 52 young children in two classes for 5-year-olds of I Kindergarten located in K City, Jeollabukdo. I Kindergarten is where daily work progresses according to the life subjects suggested in kindergarten Nuri curriculum of national level notified by Ministry of Education & Human Resources Development. The experimental group performed integrated safety education activities using safety songs, while the comparative group used safety education contents to the life subjects and performed safety education activities based on multimedia learning materials, children’s songs, and experiential activities during talking time. To measure young children’s safety problem solving abilities, the study used the test tool which was revised and complemented by Kwak Eun Bok(2000) that Scott(1992) used in 「Prevention injury : A safety curriculum for preschool – kindergarten」. The study was conducted from April 12 to May 23, 2016, in order of the development of integrated safety education program using safety songs, the education of teachers, pre-test, experiment, post-test, and data analysis. The experiment of this study was conducted for 6 weeks from April 18 to May 18, 2016. 12 songs that suit the sub-factors were selected, and all the verses of them were rewritten, and 2 songs were played every week. And after singing activities, integrated safety education activities that suited the contents of children’s songs and the sub-factors were done twice a week. The control group took post-test after safety education to the life subjects of Nuri curriculum. The data collected in the study was processed through post-test about the two groups, and SPSS 21.0 Analysis of Covariance was carried out. The results of the effects of integrated safety education activities using safety songs on young children’s safety problem solving abilities are as follows. First, the young children of the experimental group who participated in integrated safety education activities got significantly higher scores in safety problem solving abilities that those of the control group who were educated about safety through talking and picture data depending on the life subjects. A close look at the sub-factors of safety problem solving abilities showed that ‘cherishing one’s own and others’ bodies’ and ‘recognizing and handling a dangerous situation’ had more positive effects on young children of the experimental group than on those of the control group, but ‘following traffic safety rules,’ ‘playing safely,’ ‘preparing for environmental pollution and disasters,’ and ‘handling the safety of animals and plants’ didn't show significant differences. These results suggest that integrated safety education using safety songs are effective in improving young children’s safety problem solving abilities, and can be one of the effective teaching-learning methods if properly applied to early childhood education.
The objective of this study is to find out the effects of integrated safety education activities using safety songs on young children’s safety problem solving abilities and improve their abilities to recognize and deal with their own dangerous situations and protect themselves in order to prevent young children’s safety accidents. The following subjects for inquiry according to the objective were set up. 1. Do integrated safety education activities using safety songs have effects on young children’s safety problem solving abilities? 1-1. What are the effects of integrated safety education activities using safety songs on young children’s following traffic safety rules? 1-2. What are the effects of integrated safety education activities using safety songs on young children’s playing safely? 1-3. What are the effects of integrated safety education activities using safety songs on young children’s respecting their own and others’ bodies? 1-4. What are the effects of integrated safety education activities using safety songs on young children’s recognizing and handling their dangerous situations? 1-5. What are the effects of integrated safety education activities using safety songs on young children’s preparing for environmental pollution and disasters? 1-6. What are the effects of integrated safety education activities using safety songs on young children’s handling the safety of animals and plants? The study was conducted for 52 young children in two classes for 5-year-olds of I Kindergarten located in K City, Jeollabukdo. I Kindergarten is where daily work progresses according to the life subjects suggested in kindergarten Nuri curriculum of national level notified by Ministry of Education & Human Resources Development. The experimental group performed integrated safety education activities using safety songs, while the comparative group used safety education contents to the life subjects and performed safety education activities based on multimedia learning materials, children’s songs, and experiential activities during talking time. To measure young children’s safety problem solving abilities, the study used the test tool which was revised and complemented by Kwak Eun Bok(2000) that Scott(1992) used in 「Prevention injury : A safety curriculum for preschool – kindergarten」. The study was conducted from April 12 to May 23, 2016, in order of the development of integrated safety education program using safety songs, the education of teachers, pre-test, experiment, post-test, and data analysis. The experiment of this study was conducted for 6 weeks from April 18 to May 18, 2016. 12 songs that suit the sub-factors were selected, and all the verses of them were rewritten, and 2 songs were played every week. And after singing activities, integrated safety education activities that suited the contents of children’s songs and the sub-factors were done twice a week. The control group took post-test after safety education to the life subjects of Nuri curriculum. The data collected in the study was processed through post-test about the two groups, and SPSS 21.0 Analysis of Covariance was carried out. The results of the effects of integrated safety education activities using safety songs on young children’s safety problem solving abilities are as follows. First, the young children of the experimental group who participated in integrated safety education activities got significantly higher scores in safety problem solving abilities that those of the control group who were educated about safety through talking and picture data depending on the life subjects. A close look at the sub-factors of safety problem solving abilities showed that ‘cherishing one’s own and others’ bodies’ and ‘recognizing and handling a dangerous situation’ had more positive effects on young children of the experimental group than on those of the control group, but ‘following traffic safety rules,’ ‘playing safely,’ ‘preparing for environmental pollution and disasters,’ and ‘handling the safety of animals and plants’ didn't show significant differences. These results suggest that integrated safety education using safety songs are effective in improving young children’s safety problem solving abilities, and can be one of the effective teaching-learning methods if properly applied to early childhood education.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.