본 연구는 도시하천 복원사업이 하천공간을 인접 주거지와 분리하여 복원·정비하는 것에 대한 문제의식에서 시작되었다. 이에 본 연구의 목적은 도시 복개하천 복원사업 이후 인접 주거지의 물리적 특성 변화 분석을 통해 하천과 주거지 변화의 관계를 규명하여 향후 인접 주거지를 고려한 하천복원의 의미와 방향을 제안하는 것이다. 분석은 인접 지역이 주거지인 복원된 하천인 성북천, 정릉천, 홍제천, 당현천을 대상으로 하였다. 연구 대상지의 선정은 복원하천과 인접 주거지의 관계 규명을 위해 하천과 간선도로사이에 위치한 주거지를 대상으로 하고 세부적으로는 하천변 블록과 이면 주거지로 구분하여 분석의 영역을 설정하였다. 분석의 주제는 크게 세가지로 토지이용과 공간 활용의 변화, 필지의 변화, 건축물의 변화라는 세 가지 분석의 관점으로 의 인접 주거지를 분석하였다. 분석한 내용을 요약하면 다음과 같다. 첫째, 토지이용과 공간 활용의 변화는 하천복원에 의해 감소된 ...
본 연구는 도시하천 복원사업이 하천공간을 인접 주거지와 분리하여 복원·정비하는 것에 대한 문제의식에서 시작되었다. 이에 본 연구의 목적은 도시 복개하천 복원사업 이후 인접 주거지의 물리적 특성 변화 분석을 통해 하천과 주거지 변화의 관계를 규명하여 향후 인접 주거지를 고려한 하천복원의 의미와 방향을 제안하는 것이다. 분석은 인접 지역이 주거지인 복원된 하천인 성북천, 정릉천, 홍제천, 당현천을 대상으로 하였다. 연구 대상지의 선정은 복원하천과 인접 주거지의 관계 규명을 위해 하천과 간선도로사이에 위치한 주거지를 대상으로 하고 세부적으로는 하천변 블록과 이면 주거지로 구분하여 분석의 영역을 설정하였다. 분석의 주제는 크게 세가지로 토지이용과 공간 활용의 변화, 필지의 변화, 건축물의 변화라는 세 가지 분석의 관점으로 의 인접 주거지를 분석하였다. 분석한 내용을 요약하면 다음과 같다. 첫째, 토지이용과 공간 활용의 변화는 하천복원에 의해 감소된 기반시설은 주거지내에서 주차장 같은 필요한 기반시설로 토지이용이 변화되는 것을 확인할 수 있었다. 이를 통해 소규모 필지로 구성된 주거지에서는 인접한 하천을 활용하는 것보다 주차공간의 확보가 거주환경의 질을 결정하는 우선적인 가치임을 알 수 있었다. 둘째, 도시조직인 도로와 블록체계의 변화는 하천변 도로의 신설, 도로 폭 축소로 인해 하천변 블록과 도로체계가 부분적으로 변화되었으나 이면 주거지 내부의 도시조직에는 큰 변화를 주지 않은 것으로 분석되었다. 셋째, 필지의 변화는 하천변 블록을 중심으로 합필에 의한 규모 변화를 통해서 새로운 개발이 집중될 것으로 예상되었으나 합필이나 분필 같은 필지의 변화는 하천변에서 나타나지 않았다. 넷째, 건축물의 변화는 연구대상지인 인접 주거지의 전반적인 변화는 다른 주거지의 개발양상과 비슷한 특성 변화가 나타났다. 반면, 하천변 블록에서 특정 필지에서 신축이 연속적으로 나타났다. 리모델링이나 증축의 경우는 하천변 상업기능의 비율이 높은 건축물에서 나타났다. 특히, 하천복원으로 나뉘어진 주거지를 연결하는 간선도로와 연결된 생활가로에 인접한 블록의 가각필지에서 리모델링과 증축이 집중적으로 나타나는 것을 알 수 있었다. 도시복개하천 복원사업 이후 인접 주거지의 물리적 특성 변화를 분석한 내용을 바탕으로 인접 주거지를 고려한 하천복원의 의미와 방향을 정리하면 다음과 같다. 첫째, 하천 복원은 거주민의 삶의 질이 향상되도록 우선적으로 고려되어야 한다. 이를 위해 블록 내 주택의 노후도, 유형에 따라 하천변 블록을 세부적인 구간으로 구분하여 계획함으로써 거주민의 삶의 질이 향상 되도록 하여야 한다. 둘째, 토지이용과 개발유도기준을 인접 주거지를 고려해 융통성 있게 계획한다. 셋째, 하천복원사업 시 하천변 블록의 접근체계를 인접 주거지의 가로와 블록체계의 연계를 우선적으로 고려하기 위해 하천변의 도로의 구성과 규모, 접근로의 위치가 결정되어야 한다. 기존의 연구가 도시복개하천과 인접 주거지를 독립적인 요소로 이해하여 연구한 것에 비해 본 연구는 복원하천과 인접 주거지를 총체적인 정비 대상으로서 파악하여 특성 변화의 관계를 규명함으로써 복원의 바람직한 정비를 위한 기초자료를 제공한다는데 의의가 있다고 할 수 있다. 그러나 복원하천 인접 주거지의 물리적 특성 변화의 분석은 경제적적 관점인 지가와 개발압력 그리고 제도를 비롯한 경제적 요인을 배제하고, 물리적 특성 변화를 조사·분석한다는 전제로부터 한계를 가지고 있었다. 향후 연구대상의 범위를 확대하고 분석의 주제를 세부적으로 구분하여 다양한 요인들에 대해 심층적으로 조사·분석하는 후속 연구가 필요할 것이다.
본 연구는 도시하천 복원사업이 하천공간을 인접 주거지와 분리하여 복원·정비하는 것에 대한 문제의식에서 시작되었다. 이에 본 연구의 목적은 도시 복개하천 복원사업 이후 인접 주거지의 물리적 특성 변화 분석을 통해 하천과 주거지 변화의 관계를 규명하여 향후 인접 주거지를 고려한 하천복원의 의미와 방향을 제안하는 것이다. 분석은 인접 지역이 주거지인 복원된 하천인 성북천, 정릉천, 홍제천, 당현천을 대상으로 하였다. 연구 대상지의 선정은 복원하천과 인접 주거지의 관계 규명을 위해 하천과 간선도로사이에 위치한 주거지를 대상으로 하고 세부적으로는 하천변 블록과 이면 주거지로 구분하여 분석의 영역을 설정하였다. 분석의 주제는 크게 세가지로 토지이용과 공간 활용의 변화, 필지의 변화, 건축물의 변화라는 세 가지 분석의 관점으로 의 인접 주거지를 분석하였다. 분석한 내용을 요약하면 다음과 같다. 첫째, 토지이용과 공간 활용의 변화는 하천복원에 의해 감소된 기반시설은 주거지내에서 주차장 같은 필요한 기반시설로 토지이용이 변화되는 것을 확인할 수 있었다. 이를 통해 소규모 필지로 구성된 주거지에서는 인접한 하천을 활용하는 것보다 주차공간의 확보가 거주환경의 질을 결정하는 우선적인 가치임을 알 수 있었다. 둘째, 도시조직인 도로와 블록체계의 변화는 하천변 도로의 신설, 도로 폭 축소로 인해 하천변 블록과 도로체계가 부분적으로 변화되었으나 이면 주거지 내부의 도시조직에는 큰 변화를 주지 않은 것으로 분석되었다. 셋째, 필지의 변화는 하천변 블록을 중심으로 합필에 의한 규모 변화를 통해서 새로운 개발이 집중될 것으로 예상되었으나 합필이나 분필 같은 필지의 변화는 하천변에서 나타나지 않았다. 넷째, 건축물의 변화는 연구대상지인 인접 주거지의 전반적인 변화는 다른 주거지의 개발양상과 비슷한 특성 변화가 나타났다. 반면, 하천변 블록에서 특정 필지에서 신축이 연속적으로 나타났다. 리모델링이나 증축의 경우는 하천변 상업기능의 비율이 높은 건축물에서 나타났다. 특히, 하천복원으로 나뉘어진 주거지를 연결하는 간선도로와 연결된 생활가로에 인접한 블록의 가각필지에서 리모델링과 증축이 집중적으로 나타나는 것을 알 수 있었다. 도시복개하천 복원사업 이후 인접 주거지의 물리적 특성 변화를 분석한 내용을 바탕으로 인접 주거지를 고려한 하천복원의 의미와 방향을 정리하면 다음과 같다. 첫째, 하천 복원은 거주민의 삶의 질이 향상되도록 우선적으로 고려되어야 한다. 이를 위해 블록 내 주택의 노후도, 유형에 따라 하천변 블록을 세부적인 구간으로 구분하여 계획함으로써 거주민의 삶의 질이 향상 되도록 하여야 한다. 둘째, 토지이용과 개발유도기준을 인접 주거지를 고려해 융통성 있게 계획한다. 셋째, 하천복원사업 시 하천변 블록의 접근체계를 인접 주거지의 가로와 블록체계의 연계를 우선적으로 고려하기 위해 하천변의 도로의 구성과 규모, 접근로의 위치가 결정되어야 한다. 기존의 연구가 도시복개하천과 인접 주거지를 독립적인 요소로 이해하여 연구한 것에 비해 본 연구는 복원하천과 인접 주거지를 총체적인 정비 대상으로서 파악하여 특성 변화의 관계를 규명함으로써 복원의 바람직한 정비를 위한 기초자료를 제공한다는데 의의가 있다고 할 수 있다. 그러나 복원하천 인접 주거지의 물리적 특성 변화의 분석은 경제적적 관점인 지가와 개발압력 그리고 제도를 비롯한 경제적 요인을 배제하고, 물리적 특성 변화를 조사·분석한다는 전제로부터 한계를 가지고 있었다. 향후 연구대상의 범위를 확대하고 분석의 주제를 세부적으로 구분하여 다양한 요인들에 대해 심층적으로 조사·분석하는 후속 연구가 필요할 것이다.
This research started from a critical mind for recovery and maintenance of urban streams by dividing the space of streams from adjacent dwelling area for urban stream's recovery project. Therefore, the purposes of this research are investigate relations between stream and dwelling area changes throu...
This research started from a critical mind for recovery and maintenance of urban streams by dividing the space of streams from adjacent dwelling area for urban stream's recovery project. Therefore, the purposes of this research are investigate relations between stream and dwelling area changes through the analysis on changes of physical characteristics of adjacent dwelling area after the urban stream's recovery project and suggest meaning and direction of stream recovery in consideration of following adjacent dwelling area. For the subject of this analysis, there are recovered streams with adjacent dwelling area, such as Seongbukchun stream, Jeongreungchun stream, Hongjechun stream and Danghyunchun stream. For the selection of research subject, the subject is dwelling area located between stream and principal road so as to investigate relations between recovered-stream and adjacent residential area. In detail, the area of analysis was set by dividing into block within the stream and residential area of the other side. For the topic of analysis, adjacent residential area was analyzed greatly from three angles such as changes of land using and spatial utilization, changes of lots and changes of buildings. Analysis results are as follows: Firstly, for the changes of land using and spatial utilization, the infrastructures reduced by stream recovery showed changes of land using to the essential infrastructures such as parking lot in residential area. Therefore, securing of parking lot is more preferential value than utilization of adjacent streams for deciding the value of dwelling environment in residential area organized by small lots. Secondly, for the changes of road and block system which are urban organizations, block and road system within the streams were partially changed by new establishment of road within the streams and minimization of road width. But, it was analyzed not to cause big changes for urban organization in residential area. Thirdly, for the changes of lots, new development expected to be concentrated through the changes of the scale due to the combination of blocks within the streams, but changes of lots, such as combination or division, were not shown within the streams. Fourthly, for the changes of buildings, overall changes of adjacent residential area, the subject of research, were similar to characteristics of other dwelling area's developmental aspects. On the other hand, new establishments were continuously shown in particular lots within the streams. Remodelling or extensive establishment was shown in buildings with high rate of commercial function within the streams. Especially, remodelling and extensive establishment were intensively shown in road lots of blocks adjacent to living road related with principal road beside of dwelling area divided by stream recovery. Based on the contents analyzing changes of physical characteristics of adjacent residential area after urban steam's restoration, meaning and direction of stream's restoration in consideration of adjacent residential area can be arranged as follows. Firstly, restoration of covered urban stream should be firstly considered so as to improve the quality of residents' life. To achieve it, blocks within the streams should be divided into detailed areas by deterioration and form of houses in blocks and planned so that the life of residents' life can be improved. Secondly, land using and development inducing standard should be flexibly planned in consideration of adjacent residential area. Thirdly, organization and scale of roads within the streams and location of approaching road should be decided so as to consider relations between roads of adjacent residential area and block system firstly for the approaching system of blocks within the streams during the stream recovery business. Existing researches studied covered urban stream restored and adjacent residential area by understanding them as independent factors, but this research can be significant to grasp recovered streams and adjacent residential area as the object of overall maintenance and investigating relations with characteristic changes, so provide basic data for upright maintenance of recovery. However, the analysis on the changes of physical characteristics of adjacent residential area of recovered streams had limitations from the proposition that economic factors such as land price, developmental pressure and system were excluded and changes of physical characteristics were investigated and analyzed. In the future, it's necessary to expand the range of research subject, divide topics of the analysis in detail, investigate and analyze various factors in depth for the following researches.
This research started from a critical mind for recovery and maintenance of urban streams by dividing the space of streams from adjacent dwelling area for urban stream's recovery project. Therefore, the purposes of this research are investigate relations between stream and dwelling area changes through the analysis on changes of physical characteristics of adjacent dwelling area after the urban stream's recovery project and suggest meaning and direction of stream recovery in consideration of following adjacent dwelling area. For the subject of this analysis, there are recovered streams with adjacent dwelling area, such as Seongbukchun stream, Jeongreungchun stream, Hongjechun stream and Danghyunchun stream. For the selection of research subject, the subject is dwelling area located between stream and principal road so as to investigate relations between recovered-stream and adjacent residential area. In detail, the area of analysis was set by dividing into block within the stream and residential area of the other side. For the topic of analysis, adjacent residential area was analyzed greatly from three angles such as changes of land using and spatial utilization, changes of lots and changes of buildings. Analysis results are as follows: Firstly, for the changes of land using and spatial utilization, the infrastructures reduced by stream recovery showed changes of land using to the essential infrastructures such as parking lot in residential area. Therefore, securing of parking lot is more preferential value than utilization of adjacent streams for deciding the value of dwelling environment in residential area organized by small lots. Secondly, for the changes of road and block system which are urban organizations, block and road system within the streams were partially changed by new establishment of road within the streams and minimization of road width. But, it was analyzed not to cause big changes for urban organization in residential area. Thirdly, for the changes of lots, new development expected to be concentrated through the changes of the scale due to the combination of blocks within the streams, but changes of lots, such as combination or division, were not shown within the streams. Fourthly, for the changes of buildings, overall changes of adjacent residential area, the subject of research, were similar to characteristics of other dwelling area's developmental aspects. On the other hand, new establishments were continuously shown in particular lots within the streams. Remodelling or extensive establishment was shown in buildings with high rate of commercial function within the streams. Especially, remodelling and extensive establishment were intensively shown in road lots of blocks adjacent to living road related with principal road beside of dwelling area divided by stream recovery. Based on the contents analyzing changes of physical characteristics of adjacent residential area after urban steam's restoration, meaning and direction of stream's restoration in consideration of adjacent residential area can be arranged as follows. Firstly, restoration of covered urban stream should be firstly considered so as to improve the quality of residents' life. To achieve it, blocks within the streams should be divided into detailed areas by deterioration and form of houses in blocks and planned so that the life of residents' life can be improved. Secondly, land using and development inducing standard should be flexibly planned in consideration of adjacent residential area. Thirdly, organization and scale of roads within the streams and location of approaching road should be decided so as to consider relations between roads of adjacent residential area and block system firstly for the approaching system of blocks within the streams during the stream recovery business. Existing researches studied covered urban stream restored and adjacent residential area by understanding them as independent factors, but this research can be significant to grasp recovered streams and adjacent residential area as the object of overall maintenance and investigating relations with characteristic changes, so provide basic data for upright maintenance of recovery. However, the analysis on the changes of physical characteristics of adjacent residential area of recovered streams had limitations from the proposition that economic factors such as land price, developmental pressure and system were excluded and changes of physical characteristics were investigated and analyzed. In the future, it's necessary to expand the range of research subject, divide topics of the analysis in detail, investigate and analyze various factors in depth for the following researches.
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