본 논문은 박완서 소설의 자전적 글쓰기 방법을 실증적으로 고찰하는 데 목적이 있다. 박완서는 1970년 등단 이후 40년 동안 작품 활동을 하였으며, 15편의 장편소설과 100여편의 단편소설을 발표하였다. 또한 그의 작품에 대한 다수의 연구 논문도 발표되었다. 하지만 대부분 소설의 방법론을 논의하여 왔기 때문에 작품이 창작되기까지의 과정을 고찰하는 것은 특별한 가치를 지닐 수 있다. 따라서 본 논문은 박완서의 산문집·강연집·구술집을 기본 자료로 삼아, 대담, 좌담 및 신문 기사 등을 보조 자료로 활용해 자전적 글쓰기 방법을 고찰하고 있다. 2장에서는 박완서의 언어감각과 문장의 형성 과정을 알아본다. 박완서는 유려하고 정확한 언어를 구사하였는데, 이는 ...
본 논문은 박완서 소설의 자전적 글쓰기 방법을 실증적으로 고찰하는 데 목적이 있다. 박완서는 1970년 등단 이후 40년 동안 작품 활동을 하였으며, 15편의 장편소설과 100여편의 단편소설을 발표하였다. 또한 그의 작품에 대한 다수의 연구 논문도 발표되었다. 하지만 대부분 소설의 방법론을 논의하여 왔기 때문에 작품이 창작되기까지의 과정을 고찰하는 것은 특별한 가치를 지닐 수 있다. 따라서 본 논문은 박완서의 산문집·강연집·구술집을 기본 자료로 삼아, 대담, 좌담 및 신문 기사 등을 보조 자료로 활용해 자전적 글쓰기 방법을 고찰하고 있다. 2장에서는 박완서의 언어감각과 문장의 형성 과정을 알아본다. 박완서는 유려하고 정확한 언어를 구사하였는데, 이는 어린 시절 경험으로부터 체화된 것이다. 성장과정에서 조부모에게 큰 영향을 받은 박완서는 할아버지의 엄격한 언어 교육을 받았으며, 할머니가 들려주는 이야기를 통해 자연과 유리되지 않은 세계를 경험하게 되었다. 이후 서울에서 학교를 다니며 일본말과 조선말의 차이점 등 언어기능을 인식하게 되었으며, 뛰어난 문학성을 지니고 있던 어머니가 들려주는 이야기를 통해 이야기의 효능을 배울 수 있었다. 박완서에게 소설은 곧 이야기였으며, 이는 그의 소설이 독자들에게 풍부한 공감을 얻을 수 있게 하는 힘이 되었다. 3장에서는 체험 중심의 창작 방법에 대해 살펴본다. 박완서는 자신의 경험을 소설의 소재로 활용한 작품이 많으며 등단작 『나목』 역시 화가 박수근에 관한 일화를 허구적으로 쓴 것이다. 특히 한국전쟁 당시 비극적 체험의 기억은 끈질기게 박완서를 따라다녔으며 문학적 기록을 복수의 수단으로 생각하기도 하였다. 결혼 이후 중산층 일상의 허위를 경험하고 소설의 소재로 활용하였으며, 삶의 굴곡을 경험하며 악몽으로부터 벗어나기 위해 문학으로 갈무리하며 해원(解冤)의 글쓰기를 계속하였다. 4장에서는 박완서의 공간과 환경의 변화에 따른 창작 태도와 더불어 그의 문학관을 정리한다. 박완서는 자신의 체험을 개인의 문제로 국한시키지 않고 사회적 보편성으로 풀어내고자 하였다. 또한 다섯 아이를 둔 주부의 입장에서 집필을 하기 위해서는 창작공간이 필요했으며, 더불어 늦은 나이에 창작을 하는 모습이 부끄러워 숨어들었던 것이 습관이 되어 집필태도로 나타기도 하였다. 박완서는 어릴 적 개성에서 보냈던 시간을 잊지 못하고 현실에서 기억을 구현하고자 하였으며, 이는 문학의 모태공간처럼 삶의 중심에 자리하였다. 박완서는 마지막 순간까지 집필을 멈추지 않기를 희망하였으며, 문학을 향한 순정을 잃지 않았다.
본 논문은 박완서 소설의 자전적 글쓰기 방법을 실증적으로 고찰하는 데 목적이 있다. 박완서는 1970년 등단 이후 40년 동안 작품 활동을 하였으며, 15편의 장편소설과 100여편의 단편소설을 발표하였다. 또한 그의 작품에 대한 다수의 연구 논문도 발표되었다. 하지만 대부분 소설의 방법론을 논의하여 왔기 때문에 작품이 창작되기까지의 과정을 고찰하는 것은 특별한 가치를 지닐 수 있다. 따라서 본 논문은 박완서의 산문집·강연집·구술집을 기본 자료로 삼아, 대담, 좌담 및 신문 기사 등을 보조 자료로 활용해 자전적 글쓰기 방법을 고찰하고 있다. 2장에서는 박완서의 언어감각과 문장의 형성 과정을 알아본다. 박완서는 유려하고 정확한 언어를 구사하였는데, 이는 어린 시절 경험으로부터 체화된 것이다. 성장과정에서 조부모에게 큰 영향을 받은 박완서는 할아버지의 엄격한 언어 교육을 받았으며, 할머니가 들려주는 이야기를 통해 자연과 유리되지 않은 세계를 경험하게 되었다. 이후 서울에서 학교를 다니며 일본말과 조선말의 차이점 등 언어기능을 인식하게 되었으며, 뛰어난 문학성을 지니고 있던 어머니가 들려주는 이야기를 통해 이야기의 효능을 배울 수 있었다. 박완서에게 소설은 곧 이야기였으며, 이는 그의 소설이 독자들에게 풍부한 공감을 얻을 수 있게 하는 힘이 되었다. 3장에서는 체험 중심의 창작 방법에 대해 살펴본다. 박완서는 자신의 경험을 소설의 소재로 활용한 작품이 많으며 등단작 『나목』 역시 화가 박수근에 관한 일화를 허구적으로 쓴 것이다. 특히 한국전쟁 당시 비극적 체험의 기억은 끈질기게 박완서를 따라다녔으며 문학적 기록을 복수의 수단으로 생각하기도 하였다. 결혼 이후 중산층 일상의 허위를 경험하고 소설의 소재로 활용하였으며, 삶의 굴곡을 경험하며 악몽으로부터 벗어나기 위해 문학으로 갈무리하며 해원(解冤)의 글쓰기를 계속하였다. 4장에서는 박완서의 공간과 환경의 변화에 따른 창작 태도와 더불어 그의 문학관을 정리한다. 박완서는 자신의 체험을 개인의 문제로 국한시키지 않고 사회적 보편성으로 풀어내고자 하였다. 또한 다섯 아이를 둔 주부의 입장에서 집필을 하기 위해서는 창작공간이 필요했으며, 더불어 늦은 나이에 창작을 하는 모습이 부끄러워 숨어들었던 것이 습관이 되어 집필태도로 나타기도 하였다. 박완서는 어릴 적 개성에서 보냈던 시간을 잊지 못하고 현실에서 기억을 구현하고자 하였으며, 이는 문학의 모태공간처럼 삶의 중심에 자리하였다. 박완서는 마지막 순간까지 집필을 멈추지 않기를 희망하였으며, 문학을 향한 순정을 잃지 않았다.
This research aimed at empirically studying the methodology of autobiographic writing in Park, wanseo's novels. Park, wanseo continued work activity during 40 years since she started her literary career in 1970, publishing 15 full-length novels and around 100 short stories. Also, many research these...
This research aimed at empirically studying the methodology of autobiographic writing in Park, wanseo's novels. Park, wanseo continued work activity during 40 years since she started her literary career in 1970, publishing 15 full-length novels and around 100 short stories. Also, many research theses have been reported on her works. However, most of them have discussed the methodology of her novels, therefore, it will have a special value to consider the process of creating the work. Therefore, this research investigated the methodology of autobiographic writing by utilizing conversation, discussion, and news article, etc. as the supplementary material, based on the basic material, e.g. Park, wanseo's essay·lecture book·oral statement collection. In Chapter 2, this research investigated Park, wanseo's linguistic sense and sentence forming process. Park, wanseo made use of fluent and exact language, which she learned from her childhood experience. During her growth process, Park, wanseo was greatly influenced by her grandparents and received strict language education from her grandfather, and experienced the world which was not separated from the nature, through the stories that her grandmother told her. Since then, she cognized language function, e.g. difference between Japanese language and Joseon language, while she went to the school in Seoul, and could learn the effectiveness of story through her mother's stories, who had excellent literary value. For Park, wanseo, novel was story itself, which became a power for the readers of her novel to get abundant sympathy. In Chapter 3, this research investigated the method of creation centered with experience. Park, wanseo had lots of works which utilized her experience as the subject material of her novel, her debut novel, 『Namok』, also was a work which wrote the anecdote of the artist Park, soogeun, fictionally. Particularly, the memory of tragic experience of the Korean War insistently followed Park, wanseo, and she considered literary record as the means of revenge. Since her marriage, she experienced falsehood of middle class daily life and utilized it as the subject material of her novel, also, continued her writing of entangling bitterness(解冤) by controlling it through literature in order to escape from the nightmare, through undergoing her curvy life. In Chapter 4, this research arranged Park, wanseo's literary viewpoint along with her creation attitude according to the change of space and environment. Park, wanseo tried to entangle her experience with social universality, not just limiting to personal matter. Also, in order to write works as a housewife of 5 children, she needed a creation space, besides, she had a tendency to hide due to shyness of working at the late age, which appeared in her writing attitude. Park, wanseo tried to realize her memory in the reality, without forgetting those days which she spent her childhood at Gaeseong, which settled down in the center of her life just like the matrix space of literature. Until the last moment, Park, wanseo wished not to stop writing, and she never lost pure love for literature.
This research aimed at empirically studying the methodology of autobiographic writing in Park, wanseo's novels. Park, wanseo continued work activity during 40 years since she started her literary career in 1970, publishing 15 full-length novels and around 100 short stories. Also, many research theses have been reported on her works. However, most of them have discussed the methodology of her novels, therefore, it will have a special value to consider the process of creating the work. Therefore, this research investigated the methodology of autobiographic writing by utilizing conversation, discussion, and news article, etc. as the supplementary material, based on the basic material, e.g. Park, wanseo's essay·lecture book·oral statement collection. In Chapter 2, this research investigated Park, wanseo's linguistic sense and sentence forming process. Park, wanseo made use of fluent and exact language, which she learned from her childhood experience. During her growth process, Park, wanseo was greatly influenced by her grandparents and received strict language education from her grandfather, and experienced the world which was not separated from the nature, through the stories that her grandmother told her. Since then, she cognized language function, e.g. difference between Japanese language and Joseon language, while she went to the school in Seoul, and could learn the effectiveness of story through her mother's stories, who had excellent literary value. For Park, wanseo, novel was story itself, which became a power for the readers of her novel to get abundant sympathy. In Chapter 3, this research investigated the method of creation centered with experience. Park, wanseo had lots of works which utilized her experience as the subject material of her novel, her debut novel, 『Namok』, also was a work which wrote the anecdote of the artist Park, soogeun, fictionally. Particularly, the memory of tragic experience of the Korean War insistently followed Park, wanseo, and she considered literary record as the means of revenge. Since her marriage, she experienced falsehood of middle class daily life and utilized it as the subject material of her novel, also, continued her writing of entangling bitterness(解冤) by controlling it through literature in order to escape from the nightmare, through undergoing her curvy life. In Chapter 4, this research arranged Park, wanseo's literary viewpoint along with her creation attitude according to the change of space and environment. Park, wanseo tried to entangle her experience with social universality, not just limiting to personal matter. Also, in order to write works as a housewife of 5 children, she needed a creation space, besides, she had a tendency to hide due to shyness of working at the late age, which appeared in her writing attitude. Park, wanseo tried to realize her memory in the reality, without forgetting those days which she spent her childhood at Gaeseong, which settled down in the center of her life just like the matrix space of literature. Until the last moment, Park, wanseo wished not to stop writing, and she never lost pure love for literature.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.