본 연구의 목적은 DACUM법을 활용하여 진로진학상담교사의 우선순위 직무를 분석하는 것으로, 이를 위해 직무를 구성하는 각 책무와 과업을 탐색하고, 책무와 과업의 현재수준과 필요수준을 기준으로 과업의 우선순위를 조사하였다. 이러한 결과를 바탕으로 진로진학상담교사의 DACUM CHART 직무모형을 작성하였다. 직무분석을 위해 8명의 현직 고등학교 진로진학상담교사를 패널로 구성하였으며 각각 촉진자와 조정자, 현업내용 전문가로서의 역할을 부여하여 워크숍을 실시하였고, 검증을 위해 고등학교에 재직 중인 진로진학상담 관련교사와 현업종사자 78명을 대상으로 설문을 하였다. DACUM을 이용하여 진로진학상담교사의 직무의 과업에 대한 우선순위를 구하기 위한 Borich 요구도와 ...
본 연구의 목적은 DACUM법을 활용하여 진로진학상담교사의 우선순위 직무를 분석하는 것으로, 이를 위해 직무를 구성하는 각 책무와 과업을 탐색하고, 책무와 과업의 현재수준과 필요수준을 기준으로 과업의 우선순위를 조사하였다. 이러한 결과를 바탕으로 진로진학상담교사의 DACUM CHART 직무모형을 작성하였다. 직무분석을 위해 8명의 현직 고등학교 진로진학상담교사를 패널로 구성하였으며 각각 촉진자와 조정자, 현업내용 전문가로서의 역할을 부여하여 워크숍을 실시하였고, 검증을 위해 고등학교에 재직 중인 진로진학상담 관련교사와 현업종사자 78명을 대상으로 설문을 하였다. DACUM을 이용하여 진로진학상담교사의 직무의 과업에 대한 우선순위를 구하기 위한 Borich 요구도와 The Locus For Focus 모델 모두에서 우선순위가 높은 과업으로 나타난 것은 다음과 같다. 먼저 고등학생이라는 청소년시기에 대한 특성에 대한 이해가 선행되어야함을 알 수 있었다. ‘청소년기의 특성 및 발달과업’, ‘우리나라 고등학생의 진로특성 진로인식, 탐색, 계획, 준비’, ‘진로진학특성(적성, 흥미, 성격, 가치관 등)의 개념, 의미, 유형’, ‘진로진학특성에 적합한 진로분야 탐색’, ‘진로진학특성을 파악하기 위한 정량적, 정성적 진단방법’, ‘주요 진로진학검사 결과의 해석, 활용 사례연구 및 실습’, ‘고등학교 진로지도 단계 및 목표’, ‘창의적 체험활동 유형별 프로그램 운영방법 및 사례 연구’, ‘진로집중과정 선택을 위한 진로지도 프로그램 운영방법 및 사례연구’, ‘취업지도 프로그램 운영방법 및 사례연구’, ‘국가단위에서의 진로진학교육 지원체제‘, ‘지역단위에서의 진로진학교육 실행체제’, ‘행복한 삶과 생애설계’, ‘직업의 개념과 의의 및 분류’, ‘사회변화에 따른 직업세계 변화’, ‘미래 트렌드 변화에 따른 직업 세계 변화’, ‘취업 및 창업정보 탐색’, ‘유망직업의 개념, 실태 및 활용’, ‘직업정보 탐색 및 활용방법, 실습’, ‘학교유형별, 전공계열 및 학과별 졸업생의 진로추이 및 경로’, ‘자기주도학습 전형의 이해’, ‘진로의사결정모형 및 유형 진단상담기법’, ‘합리적인 진로의사결정과정 및 지원전략’, ‘희망 직업 및 전공계열(과정) 등 진로선택활동 지도법’, ‘자기주도학습 전형 준비지원 전략 및 사례연구’, ‘취업준비 지원전략 및 사례연구’, ‘자녀 진로발달 및 선택에 있어서의 가족의 특성 이해’, ‘자녀의 합리적인 진로의사결정을 위한 학부모의 역할’, ‘학부모 대상 진로진학 교육프로그램 안내 및 사례분석’, ‘학부모 대상 진로진학 상담 컨설팅 이해 및 사례분석’, ‘진로진학 포트폴리오의 개념, 구성요소 및 특성’, ‘진로진학상담교사의 직무기준’, ‘교과통합형 진로진학교육을 통한 창의적 학습교재 개발(실습)’, ‘체험활동 중심의 진로진학교육 교수학습 방법’으로 확인되었다. 가장 우선순위의 핵심 과업으로 ‘청소년기의 특성 및 발달과업’, ‘우리나라 고등학생의 진로특성 진로인식, 탐색, 계획, 준비’, ‘진로진학특성(적성, 흥미, 성격, 가치관 등)의 개념, 의미, 유형’, ‘진로진학특성에 적합한 진로분야 탐색’, ‘진로진학특성을 파악하기 위한 정량적, 정성적 진단방법’, 등이 도출되었다. 본 연구의 결과는 고등학교 진로진학상담교사가 학생들의 진로진학상담을 수행하는데 필요한 이론적이고 실무적인 내용에 대한 과업을 인식하는데 도움이 될 것으로 기대된다. 또한 국가수준의 진로진학상담 교육과정 및 연수 프로그램을 구성하는데 도움이 될 것으로 기대된다.
본 연구의 목적은 DACUM법을 활용하여 진로진학상담교사의 우선순위 직무를 분석하는 것으로, 이를 위해 직무를 구성하는 각 책무와 과업을 탐색하고, 책무와 과업의 현재수준과 필요수준을 기준으로 과업의 우선순위를 조사하였다. 이러한 결과를 바탕으로 진로진학상담교사의 DACUM CHART 직무모형을 작성하였다. 직무분석을 위해 8명의 현직 고등학교 진로진학상담교사를 패널로 구성하였으며 각각 촉진자와 조정자, 현업내용 전문가로서의 역할을 부여하여 워크숍을 실시하였고, 검증을 위해 고등학교에 재직 중인 진로진학상담 관련교사와 현업종사자 78명을 대상으로 설문을 하였다. DACUM을 이용하여 진로진학상담교사의 직무의 과업에 대한 우선순위를 구하기 위한 Borich 요구도와 The Locus For Focus 모델 모두에서 우선순위가 높은 과업으로 나타난 것은 다음과 같다. 먼저 고등학생이라는 청소년시기에 대한 특성에 대한 이해가 선행되어야함을 알 수 있었다. ‘청소년기의 특성 및 발달과업’, ‘우리나라 고등학생의 진로특성 진로인식, 탐색, 계획, 준비’, ‘진로진학특성(적성, 흥미, 성격, 가치관 등)의 개념, 의미, 유형’, ‘진로진학특성에 적합한 진로분야 탐색’, ‘진로진학특성을 파악하기 위한 정량적, 정성적 진단방법’, ‘주요 진로진학검사 결과의 해석, 활용 사례연구 및 실습’, ‘고등학교 진로지도 단계 및 목표’, ‘창의적 체험활동 유형별 프로그램 운영방법 및 사례 연구’, ‘진로집중과정 선택을 위한 진로지도 프로그램 운영방법 및 사례연구’, ‘취업지도 프로그램 운영방법 및 사례연구’, ‘국가단위에서의 진로진학교육 지원체제‘, ‘지역단위에서의 진로진학교육 실행체제’, ‘행복한 삶과 생애설계’, ‘직업의 개념과 의의 및 분류’, ‘사회변화에 따른 직업세계 변화’, ‘미래 트렌드 변화에 따른 직업 세계 변화’, ‘취업 및 창업정보 탐색’, ‘유망직업의 개념, 실태 및 활용’, ‘직업정보 탐색 및 활용방법, 실습’, ‘학교유형별, 전공계열 및 학과별 졸업생의 진로추이 및 경로’, ‘자기주도학습 전형의 이해’, ‘진로의사결정모형 및 유형 진단상담기법’, ‘합리적인 진로의사결정과정 및 지원전략’, ‘희망 직업 및 전공계열(과정) 등 진로선택활동 지도법’, ‘자기주도학습 전형 준비지원 전략 및 사례연구’, ‘취업준비 지원전략 및 사례연구’, ‘자녀 진로발달 및 선택에 있어서의 가족의 특성 이해’, ‘자녀의 합리적인 진로의사결정을 위한 학부모의 역할’, ‘학부모 대상 진로진학 교육프로그램 안내 및 사례분석’, ‘학부모 대상 진로진학 상담 컨설팅 이해 및 사례분석’, ‘진로진학 포트폴리오의 개념, 구성요소 및 특성’, ‘진로진학상담교사의 직무기준’, ‘교과통합형 진로진학교육을 통한 창의적 학습교재 개발(실습)’, ‘체험활동 중심의 진로진학교육 교수학습 방법’으로 확인되었다. 가장 우선순위의 핵심 과업으로 ‘청소년기의 특성 및 발달과업’, ‘우리나라 고등학생의 진로특성 진로인식, 탐색, 계획, 준비’, ‘진로진학특성(적성, 흥미, 성격, 가치관 등)의 개념, 의미, 유형’, ‘진로진학특성에 적합한 진로분야 탐색’, ‘진로진학특성을 파악하기 위한 정량적, 정성적 진단방법’, 등이 도출되었다. 본 연구의 결과는 고등학교 진로진학상담교사가 학생들의 진로진학상담을 수행하는데 필요한 이론적이고 실무적인 내용에 대한 과업을 인식하는데 도움이 될 것으로 기대된다. 또한 국가수준의 진로진학상담 교육과정 및 연수 프로그램을 구성하는데 도움이 될 것으로 기대된다.
The aim of the study is to analyze jobs of career counselors in the order of priority with the DACUM, and for this, the study examined duties and tasks making a job, and researched priority of duties based on current level and required level of duties and tasks. A DACUM CHART Job Model was created f...
The aim of the study is to analyze jobs of career counselors in the order of priority with the DACUM, and for this, the study examined duties and tasks making a job, and researched priority of duties based on current level and required level of duties and tasks. A DACUM CHART Job Model was created for career counselors based on the results. A panel of 8 high school career counselors were asked to participate for the job analysis and a workshop was carried out by assigning roles of facilitators, mediators and experts in field work, and surveys were conducted to 78 counselors and teachers providing career counseling who are working at high schools for verification. Tasks with high priority from both the Borich Needs and the Locus For Focus Model to find out priority of tasks for career counselors are as shown below. It is found that understanding on traits on puberty for high school students teenagers is required first. The followings were found: ’Characteristics and developments of teenagers’, ‘Understanding, examining, planning and preparing for careers by Korean high school students’, ‘Concept, meaning, type of career characteristics (aptitude, interest, traits, values)’, ‘Searching for careers suitable for career characteristics’, ‘Qualitative, qualitative analysis to examining career characteristics’, ‘Interpreting, case studies and practices of major results from career examinations’, ‘Steps and goals of high school career counseling’, ‘Operating programs by types of creative experience and case studies’, ‘Operating career counseling programs to select a career and case studies’, ‘Operating job placement programs and case studies’, ‘Career counseling education support system at the national level‘, ‘Career counseling system at local communities’, ‘Designing happy lives and career’, ‘Concept, meaning and classification of professions’, ‘Changes in job world according to changes in the society’, ‘Changes in job world by changes in the future trend’, ‘Searching for information on job and starting own business’, ‘Concept, reality and utilization of promising professions’, ‘Searching for and using job information’, ‘Trends in career path and pathways according to the type of school, fields and major’, ‘Understanding self-directed learning’, ‘Career decision making model and type counseling techniques’, ‘Rational decision making process and support strategy’, ‘Guides to assist selecting career such as desired profession and major (course)’, ‘Strategy to support preparing self-directed learning and case studies’, ‘Employment preparation strategy and case studies’, ‘Understanding family traits in developing and selecting careers for children’, ‘Roles of parents for rational career decision making for children’, ‘Information on career training program for parents and case studies’, ‘Understanding career counseling consulting for parents and case studies’, ‘Concept, components and characteristics of career portfolio’, ‘Job standards for career counselors’, ‘Development (practice) of creative learning textbooks through an integrated curriculum career education’, ‘Career counseling teaching methods focusing on experience’. Important key tasks were ‘Characteristics and developments of teenagers’, ‘Understanding, examining, planning and preparing for careers by Korean high school students’, ‘Concept, meaning, type of career characteristics (aptitude, interest, traits, values)’, ‘Searching for careers suitable for career characteristics’, ‘Qualitative, qualitative analysis to examining career characteristics. It is hoped that results of the study can be helpful in understanding theoretical and practical tasks required to provide career counseling for high school career counselors and to help create career counseling education programs and training programs at the national level.
The aim of the study is to analyze jobs of career counselors in the order of priority with the DACUM, and for this, the study examined duties and tasks making a job, and researched priority of duties based on current level and required level of duties and tasks. A DACUM CHART Job Model was created for career counselors based on the results. A panel of 8 high school career counselors were asked to participate for the job analysis and a workshop was carried out by assigning roles of facilitators, mediators and experts in field work, and surveys were conducted to 78 counselors and teachers providing career counseling who are working at high schools for verification. Tasks with high priority from both the Borich Needs and the Locus For Focus Model to find out priority of tasks for career counselors are as shown below. It is found that understanding on traits on puberty for high school students teenagers is required first. The followings were found: ’Characteristics and developments of teenagers’, ‘Understanding, examining, planning and preparing for careers by Korean high school students’, ‘Concept, meaning, type of career characteristics (aptitude, interest, traits, values)’, ‘Searching for careers suitable for career characteristics’, ‘Qualitative, qualitative analysis to examining career characteristics’, ‘Interpreting, case studies and practices of major results from career examinations’, ‘Steps and goals of high school career counseling’, ‘Operating programs by types of creative experience and case studies’, ‘Operating career counseling programs to select a career and case studies’, ‘Operating job placement programs and case studies’, ‘Career counseling education support system at the national level‘, ‘Career counseling system at local communities’, ‘Designing happy lives and career’, ‘Concept, meaning and classification of professions’, ‘Changes in job world according to changes in the society’, ‘Changes in job world by changes in the future trend’, ‘Searching for information on job and starting own business’, ‘Concept, reality and utilization of promising professions’, ‘Searching for and using job information’, ‘Trends in career path and pathways according to the type of school, fields and major’, ‘Understanding self-directed learning’, ‘Career decision making model and type counseling techniques’, ‘Rational decision making process and support strategy’, ‘Guides to assist selecting career such as desired profession and major (course)’, ‘Strategy to support preparing self-directed learning and case studies’, ‘Employment preparation strategy and case studies’, ‘Understanding family traits in developing and selecting careers for children’, ‘Roles of parents for rational career decision making for children’, ‘Information on career training program for parents and case studies’, ‘Understanding career counseling consulting for parents and case studies’, ‘Concept, components and characteristics of career portfolio’, ‘Job standards for career counselors’, ‘Development (practice) of creative learning textbooks through an integrated curriculum career education’, ‘Career counseling teaching methods focusing on experience’. Important key tasks were ‘Characteristics and developments of teenagers’, ‘Understanding, examining, planning and preparing for careers by Korean high school students’, ‘Concept, meaning, type of career characteristics (aptitude, interest, traits, values)’, ‘Searching for careers suitable for career characteristics’, ‘Qualitative, qualitative analysis to examining career characteristics. It is hoped that results of the study can be helpful in understanding theoretical and practical tasks required to provide career counseling for high school career counselors and to help create career counseling education programs and training programs at the national level.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.