본 연구의 목적은 청소년의 언어생활을 개선하는 교육 방안의 일환으로 화법 문화의 전통을 계승한 언어 예절 교육 내용을 마련하는 데 목적이 있다. 본 연구는 이를 위하여 2012 개정 교육과정과 교과서를 비판적으로 검토하여 청소년의 언어생활을 반영하고 화법 문화의 전통을 계승하는 교육 내용을 마련하고자 한다. 특히 청소년들은 자기중심적이고 공격적인 언어 사용 양상을 보이는데 이러한 언어문화는 상대를 존중하고자 하는 태도가 부족하기 때문에 형성된 것이다. 따라서 청소년들의 부정적인 언어문화를 개선하고 바람직한 언어생활을 영위하도록 하...
본 연구의 목적은 청소년의 언어생활을 개선하는 교육 방안의 일환으로 화법 문화의 전통을 계승한 언어 예절 교육 내용을 마련하는 데 목적이 있다. 본 연구는 이를 위하여 2012 개정 교육과정과 교과서를 비판적으로 검토하여 청소년의 언어생활을 반영하고 화법 문화의 전통을 계승하는 교육 내용을 마련하고자 한다. 특히 청소년들은 자기중심적이고 공격적인 언어 사용 양상을 보이는데 이러한 언어문화는 상대를 존중하고자 하는 태도가 부족하기 때문에 형성된 것이다. 따라서 청소년들의 부정적인 언어문화를 개선하고 바람직한 언어생활을 영위하도록 하고자 언어 예절 교육 방안을 마련하고자 하였다.
언어 예절이란 언어를 사용한 의사소통 상황에서 맥락을 고려하여 상대방에게 예의를 갖추기 위해 필요한 절차나 질서를 말한다. 이러한 언어 예절은 사회 ․ 문화적인 관습의 영향을 많이 받는다. 우리 화법 문화의 전통은 도덕적 언어관을 바탕으로 하여 말을 신중하게 하고 자신의 말에 책임을 지고자 하였으며 상대를 배려하고 맥락에 맞게 소통하는 것을 중요시 여겼다. 이러한 화법 문화의 전통이야말로 대인관계가 중요한 현대 사회에서 필요한 국어 능력이라고 할 수 있다. 따라서 상대를 배려하고 존중하는 소통 능력을 기르기 위한 언어 예절 교육을 통해 화법 문화의 전통을 계승하고, 청소년의 바람직한 인성을 기를 수 있다.
이와 같은 언어 예절 교육 내용을 마련하기 위하여 현재 국어 교과에서 이루어지는 언어 예절 교육 실태를 파악하였으며 그 결과 언어 예절 교육이 특정 상황에서의 인사말과 같은 제한적인 상황을 중심으로 이루어지고 있으며 청소년의 실제 언어생활을 반영하지 못하고 있음을 확인하였다. 이를 보완하고자 언어 예절 교육 내용을 폭넓게 제시하여 교과서 단원을 구성하였다. 또한 언어 예절 교육이 실제적인 소통 능력의 향상으로 이어지기 위해서는 청소년의 언어생활에 부합하는 교육 내용의 마련과 효과적인 교수 ․ 학습 과정을 통한 내면화, 학생들의 실제 수행을 중심으로 하는 평가 방법의 마련 등이 뒷받침되어야 함을 제언하였다. 본 연구를 통해 국어 교과의 화법 교육 목적이 더불어 사는 사회를 위해 필요한 관계적 소통 능력을 향상하는 데 있음을 깨닫고, 효과적인 언어 예절 교육이 이루어짐으로써 청소년들이 서로를 배려하고 존중하는 바람직한 화법 문화를 영위할 수 있게 되기를 기대한다.
본 연구의 목적은 청소년의 언어생활을 개선하는 교육 방안의 일환으로 화법 문화의 전통을 계승한 언어 예절 교육 내용을 마련하는 데 목적이 있다. 본 연구는 이를 위하여 2012 개정 교육과정과 교과서를 비판적으로 검토하여 청소년의 언어생활을 반영하고 화법 문화의 전통을 계승하는 교육 내용을 마련하고자 한다. 특히 청소년들은 자기중심적이고 공격적인 언어 사용 양상을 보이는데 이러한 언어문화는 상대를 존중하고자 하는 태도가 부족하기 때문에 형성된 것이다. 따라서 청소년들의 부정적인 언어문화를 개선하고 바람직한 언어생활을 영위하도록 하고자 언어 예절 교육 방안을 마련하고자 하였다.
언어 예절이란 언어를 사용한 의사소통 상황에서 맥락을 고려하여 상대방에게 예의를 갖추기 위해 필요한 절차나 질서를 말한다. 이러한 언어 예절은 사회 ․ 문화적인 관습의 영향을 많이 받는다. 우리 화법 문화의 전통은 도덕적 언어관을 바탕으로 하여 말을 신중하게 하고 자신의 말에 책임을 지고자 하였으며 상대를 배려하고 맥락에 맞게 소통하는 것을 중요시 여겼다. 이러한 화법 문화의 전통이야말로 대인관계가 중요한 현대 사회에서 필요한 국어 능력이라고 할 수 있다. 따라서 상대를 배려하고 존중하는 소통 능력을 기르기 위한 언어 예절 교육을 통해 화법 문화의 전통을 계승하고, 청소년의 바람직한 인성을 기를 수 있다.
이와 같은 언어 예절 교육 내용을 마련하기 위하여 현재 국어 교과에서 이루어지는 언어 예절 교육 실태를 파악하였으며 그 결과 언어 예절 교육이 특정 상황에서의 인사말과 같은 제한적인 상황을 중심으로 이루어지고 있으며 청소년의 실제 언어생활을 반영하지 못하고 있음을 확인하였다. 이를 보완하고자 언어 예절 교육 내용을 폭넓게 제시하여 교과서 단원을 구성하였다. 또한 언어 예절 교육이 실제적인 소통 능력의 향상으로 이어지기 위해서는 청소년의 언어생활에 부합하는 교육 내용의 마련과 효과적인 교수 ․ 학습 과정을 통한 내면화, 학생들의 실제 수행을 중심으로 하는 평가 방법의 마련 등이 뒷받침되어야 함을 제언하였다. 본 연구를 통해 국어 교과의 화법 교육 목적이 더불어 사는 사회를 위해 필요한 관계적 소통 능력을 향상하는 데 있음을 깨닫고, 효과적인 언어 예절 교육이 이루어짐으로써 청소년들이 서로를 배려하고 존중하는 바람직한 화법 문화를 영위할 수 있게 되기를 기대한다.
This study suggests language manner education contents which inherit traditional speech culture, as a part of educational plan that improves language life of adolescents. For this purpose, this study closely examines 2012 revised curriculum and textbook, and suggests educational contents that can re...
This study suggests language manner education contents which inherit traditional speech culture, as a part of educational plan that improves language life of adolescents. For this purpose, this study closely examines 2012 revised curriculum and textbook, and suggests educational contents that can reflect adolescents’ language life and inherit the speech culture tradition. The language features used by teenagers are especially egocentric and aggressive, and such culture can be attributed to the lack of respectful attitude toward others. Hence, I suggest a linguistic manner education plan aiming at enhancing adolescents’ negative linguistic culture and guiding them to healthy language life.
Linguistic manner refers to a procedure or rule that is necessary for a person in a verbal communication where each one pays regard to the other considering the context. Such linguistic manner is largely influenced by sociocultural traditions. Based on ethical linguistic view, the tradition of our speech culture puts stress on careful speech, responsibility for what is said, consideration for the opposite, and contextual matches. Such characteristics of the speech culture tradition are indeed what is required in contemporary society where interpersonal relationship is critical. Hence, through linguistic manner education that helps cultivating communication skill of being considerate and respectful, adolescents can not only inherit the tradition of speech culture, but also cultivate desirable personality.
In order to prepare contents for the linguistic manner education, I first examined the current situation of linguistic manner education conducted under the present national language curriculum. The results showed that the current linguistic manner education deals with limited situations such as greetings in special occasions and hence does not reflect the actual language life of adolescents. To overcome such flaws, I composed the textbook chapters that incorporate broad educational contents for linguistic manner. Moreover, in order for the linguistic manner education to be directly connected to improvement of actual communication skill, it is necessary to prepare educational contents that correspond to adolescents’ language life as well as internalize it through effective teaching and learning process. A development of evaluation method that focuses on the actual performance of students is also required. I expect that this study will make people realize that the purpose of the speech education under Korean language curriculum is to enhance relational communication skills that are necessary for a harmonious society. I further expect that effective linguistic manner education will eventually contribute to the formation of healthy speech culture of adolescents where each one is considerate and respectful to the others.
This study suggests language manner education contents which inherit traditional speech culture, as a part of educational plan that improves language life of adolescents. For this purpose, this study closely examines 2012 revised curriculum and textbook, and suggests educational contents that can reflect adolescents’ language life and inherit the speech culture tradition. The language features used by teenagers are especially egocentric and aggressive, and such culture can be attributed to the lack of respectful attitude toward others. Hence, I suggest a linguistic manner education plan aiming at enhancing adolescents’ negative linguistic culture and guiding them to healthy language life.
Linguistic manner refers to a procedure or rule that is necessary for a person in a verbal communication where each one pays regard to the other considering the context. Such linguistic manner is largely influenced by sociocultural traditions. Based on ethical linguistic view, the tradition of our speech culture puts stress on careful speech, responsibility for what is said, consideration for the opposite, and contextual matches. Such characteristics of the speech culture tradition are indeed what is required in contemporary society where interpersonal relationship is critical. Hence, through linguistic manner education that helps cultivating communication skill of being considerate and respectful, adolescents can not only inherit the tradition of speech culture, but also cultivate desirable personality.
In order to prepare contents for the linguistic manner education, I first examined the current situation of linguistic manner education conducted under the present national language curriculum. The results showed that the current linguistic manner education deals with limited situations such as greetings in special occasions and hence does not reflect the actual language life of adolescents. To overcome such flaws, I composed the textbook chapters that incorporate broad educational contents for linguistic manner. Moreover, in order for the linguistic manner education to be directly connected to improvement of actual communication skill, it is necessary to prepare educational contents that correspond to adolescents’ language life as well as internalize it through effective teaching and learning process. A development of evaluation method that focuses on the actual performance of students is also required. I expect that this study will make people realize that the purpose of the speech education under Korean language curriculum is to enhance relational communication skills that are necessary for a harmonious society. I further expect that effective linguistic manner education will eventually contribute to the formation of healthy speech culture of adolescents where each one is considerate and respectful to the others.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.