국내 프랜차이즈 산업은 양적성장과 지속적인 발전으로 고용창출 그리고 경제발전에 큰 비중을 차지하고 있다. 반면 외식업 위주의 편중 된 양적성장으로 인해 경쟁력 없는 가맹본부의 난립과 영세성이라는 문제점을 가지고 있다. 한편 영세한 가맹본부는 가맹점에 대한 지원체계가 충분하지 않아 비용의 저렴함으로 예비 창업자들을 유치하지만 개설이후 가맹점에 대한 관리부족과 지원의 미흡 등으로 인해 많은 가맹점들이 성과를 올리지 못하고 실패하는 경우가 발생되고 있다. 이러한 이유로 중소형 외식 프랜차이즈 가맹본부에 대한 연구에 필요성이 대두되었다. 본 연구에서는 이러한 문제점을 가지고 있는 중소형 외식 프랜차이즈에 대한 연구로서 선행연구와 외식업계 특성을 바탕으로 가맹금과 가맹본부 지원서비스로 점포개발지원, 교육지원, 물류지원, 슈퍼바이저지원, 홍보지원으로 실무적 특성을 고려하여 분류 하였다. 이러한 분류를 바탕으로 중소형 외식 프랜차이즈 가맹금이 가맹본부 지원서비스와 가맹점 경영성과와 만족도에 미치는 영향과 가맹본부 지원서비스가 가맹점 경영성과와 만족도에 미치는 영향에 대해 시사점을 도출하는 목적에서 연구 되었다. 선행연구의 이론적 배경을 토대로 연구모형과 가설을 설정하고 서울, 경기 지역의 중소형 외식 프랜차이즈 가맹사업자를 대상으로 자료를 수집하여 SPSS18.0(ver) 통계 프로그램을 이용하여 실증분석 하였다. 분석결과 다음과 같은 결론을 확인할 수 있었다. 첫째, 가맹금이 가맹본부 지원서비스 요인 중 교육지원, 슈퍼바이저지원을 제외한 점포개발지원, 물류지원에 통계적으로 유의한 부(-)의 영향을 홍보지원에는 정(+)의 영향을 미치는 것으로 파악되었다. 즉 중소형 가맹사업자들은 가맹본부의 가맹금이 높은 반면에 점포개발 지원과 물류지원 서비스가 부족하다 인식하고 홍보지원의 정도는 가맹금에 비례 한다 인식하는 것으로 사료된다. 따라서 가맹본부는 본부의 역량에 맞는 적절한 가맹금 편성 그리고 가맹점에 대한 점포개발지원 능력향상과 합리적인 물류시스템의 정비를 해야 할 것이다. 둘째, 프랜차이즈 가맹본부 지원서비스 요인 중 교육지원, 홍보지원을 제외한 점포개발지원, 물류지원, 슈퍼바이저지원이 가맹점 경영성과에 통계적으로 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉 이는 중소형 외식 프랜차이즈 가맹점의 경영성과를 높이기 위해서는 가맹본부가 정확한 상권분석을 통한 점포개발지원과 품질 우수한 물류공급 그리고 슈퍼바이저를 통해 가맹점을 지속적으로 지원해야 할 것으로 사료된다. 셋째, 프랜차이즈 가맹본부 지원서비스 요인 중 점포개발지원, 교육지원, 물류지원, 슈퍼바이저지원, 홍보지원이 가맹점 만족도에 통계적으로 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉 가맹본부는 점포개발, 교육, 물류, 슈퍼바이저, 홍보지원 등 가맹점에 대한 본부의 지원시스템을 지속적으로 발전시켜 날 때 가맹점은 가맹본부를 신뢰하게 될 것이며, 이 신뢰가 가맹사업자를 만족시킬 것이다. 넷째, 프랜차이즈 가맹금이 가맹점의 경영성과와 만족도에 통계적으로 유의한 부(-)의 영향을 미치는 것으로 파악되었다. 즉 이는 중소형 외식 프랜차이즈 가맹본부가 가맹비를 인하하고 로열티를 받지 않고 있지만 가맹사업자는 전체적으로 가맹금이 높다 인식하고 있으며, 반면 가맹점 경영성과는 낮고, 만족도도 낮은 것으로 나타났다. 따라서 가맹본부는 본부의 핵심가치의 개발과 차별화된 시스템을 구축하여 가맹점을 지원하고 선진화된 로열티 ...
국내 프랜차이즈 산업은 양적성장과 지속적인 발전으로 고용창출 그리고 경제발전에 큰 비중을 차지하고 있다. 반면 외식업 위주의 편중 된 양적성장으로 인해 경쟁력 없는 가맹본부의 난립과 영세성이라는 문제점을 가지고 있다. 한편 영세한 가맹본부는 가맹점에 대한 지원체계가 충분하지 않아 비용의 저렴함으로 예비 창업자들을 유치하지만 개설이후 가맹점에 대한 관리부족과 지원의 미흡 등으로 인해 많은 가맹점들이 성과를 올리지 못하고 실패하는 경우가 발생되고 있다. 이러한 이유로 중소형 외식 프랜차이즈 가맹본부에 대한 연구에 필요성이 대두되었다. 본 연구에서는 이러한 문제점을 가지고 있는 중소형 외식 프랜차이즈에 대한 연구로서 선행연구와 외식업계 특성을 바탕으로 가맹금과 가맹본부 지원서비스로 점포개발지원, 교육지원, 물류지원, 슈퍼바이저지원, 홍보지원으로 실무적 특성을 고려하여 분류 하였다. 이러한 분류를 바탕으로 중소형 외식 프랜차이즈 가맹금이 가맹본부 지원서비스와 가맹점 경영성과와 만족도에 미치는 영향과 가맹본부 지원서비스가 가맹점 경영성과와 만족도에 미치는 영향에 대해 시사점을 도출하는 목적에서 연구 되었다. 선행연구의 이론적 배경을 토대로 연구모형과 가설을 설정하고 서울, 경기 지역의 중소형 외식 프랜차이즈 가맹사업자를 대상으로 자료를 수집하여 SPSS18.0(ver) 통계 프로그램을 이용하여 실증분석 하였다. 분석결과 다음과 같은 결론을 확인할 수 있었다. 첫째, 가맹금이 가맹본부 지원서비스 요인 중 교육지원, 슈퍼바이저지원을 제외한 점포개발지원, 물류지원에 통계적으로 유의한 부(-)의 영향을 홍보지원에는 정(+)의 영향을 미치는 것으로 파악되었다. 즉 중소형 가맹사업자들은 가맹본부의 가맹금이 높은 반면에 점포개발 지원과 물류지원 서비스가 부족하다 인식하고 홍보지원의 정도는 가맹금에 비례 한다 인식하는 것으로 사료된다. 따라서 가맹본부는 본부의 역량에 맞는 적절한 가맹금 편성 그리고 가맹점에 대한 점포개발지원 능력향상과 합리적인 물류시스템의 정비를 해야 할 것이다. 둘째, 프랜차이즈 가맹본부 지원서비스 요인 중 교육지원, 홍보지원을 제외한 점포개발지원, 물류지원, 슈퍼바이저지원이 가맹점 경영성과에 통계적으로 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉 이는 중소형 외식 프랜차이즈 가맹점의 경영성과를 높이기 위해서는 가맹본부가 정확한 상권분석을 통한 점포개발지원과 품질 우수한 물류공급 그리고 슈퍼바이저를 통해 가맹점을 지속적으로 지원해야 할 것으로 사료된다. 셋째, 프랜차이즈 가맹본부 지원서비스 요인 중 점포개발지원, 교육지원, 물류지원, 슈퍼바이저지원, 홍보지원이 가맹점 만족도에 통계적으로 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉 가맹본부는 점포개발, 교육, 물류, 슈퍼바이저, 홍보지원 등 가맹점에 대한 본부의 지원시스템을 지속적으로 발전시켜 날 때 가맹점은 가맹본부를 신뢰하게 될 것이며, 이 신뢰가 가맹사업자를 만족시킬 것이다. 넷째, 프랜차이즈 가맹금이 가맹점의 경영성과와 만족도에 통계적으로 유의한 부(-)의 영향을 미치는 것으로 파악되었다. 즉 이는 중소형 외식 프랜차이즈 가맹본부가 가맹비를 인하하고 로열티를 받지 않고 있지만 가맹사업자는 전체적으로 가맹금이 높다 인식하고 있으며, 반면 가맹점 경영성과는 낮고, 만족도도 낮은 것으로 나타났다. 따라서 가맹본부는 본부의 핵심가치의 개발과 차별화된 시스템을 구축하여 가맹점을 지원하고 선진화된 로열티 비용구조의 정착을 통해 프랜차이즈 시스템의 발전을 이루어야 할 것이다. 따라서 이러한 연구결과를 토대로 중소형 외식 프랜차이즈 가맹점의 경영 성과와 만족도를 중심으로 유용한 시사점을 제시하였다.
국내 프랜차이즈 산업은 양적성장과 지속적인 발전으로 고용창출 그리고 경제발전에 큰 비중을 차지하고 있다. 반면 외식업 위주의 편중 된 양적성장으로 인해 경쟁력 없는 가맹본부의 난립과 영세성이라는 문제점을 가지고 있다. 한편 영세한 가맹본부는 가맹점에 대한 지원체계가 충분하지 않아 비용의 저렴함으로 예비 창업자들을 유치하지만 개설이후 가맹점에 대한 관리부족과 지원의 미흡 등으로 인해 많은 가맹점들이 성과를 올리지 못하고 실패하는 경우가 발생되고 있다. 이러한 이유로 중소형 외식 프랜차이즈 가맹본부에 대한 연구에 필요성이 대두되었다. 본 연구에서는 이러한 문제점을 가지고 있는 중소형 외식 프랜차이즈에 대한 연구로서 선행연구와 외식업계 특성을 바탕으로 가맹금과 가맹본부 지원서비스로 점포개발지원, 교육지원, 물류지원, 슈퍼바이저지원, 홍보지원으로 실무적 특성을 고려하여 분류 하였다. 이러한 분류를 바탕으로 중소형 외식 프랜차이즈 가맹금이 가맹본부 지원서비스와 가맹점 경영성과와 만족도에 미치는 영향과 가맹본부 지원서비스가 가맹점 경영성과와 만족도에 미치는 영향에 대해 시사점을 도출하는 목적에서 연구 되었다. 선행연구의 이론적 배경을 토대로 연구모형과 가설을 설정하고 서울, 경기 지역의 중소형 외식 프랜차이즈 가맹사업자를 대상으로 자료를 수집하여 SPSS18.0(ver) 통계 프로그램을 이용하여 실증분석 하였다. 분석결과 다음과 같은 결론을 확인할 수 있었다. 첫째, 가맹금이 가맹본부 지원서비스 요인 중 교육지원, 슈퍼바이저지원을 제외한 점포개발지원, 물류지원에 통계적으로 유의한 부(-)의 영향을 홍보지원에는 정(+)의 영향을 미치는 것으로 파악되었다. 즉 중소형 가맹사업자들은 가맹본부의 가맹금이 높은 반면에 점포개발 지원과 물류지원 서비스가 부족하다 인식하고 홍보지원의 정도는 가맹금에 비례 한다 인식하는 것으로 사료된다. 따라서 가맹본부는 본부의 역량에 맞는 적절한 가맹금 편성 그리고 가맹점에 대한 점포개발지원 능력향상과 합리적인 물류시스템의 정비를 해야 할 것이다. 둘째, 프랜차이즈 가맹본부 지원서비스 요인 중 교육지원, 홍보지원을 제외한 점포개발지원, 물류지원, 슈퍼바이저지원이 가맹점 경영성과에 통계적으로 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉 이는 중소형 외식 프랜차이즈 가맹점의 경영성과를 높이기 위해서는 가맹본부가 정확한 상권분석을 통한 점포개발지원과 품질 우수한 물류공급 그리고 슈퍼바이저를 통해 가맹점을 지속적으로 지원해야 할 것으로 사료된다. 셋째, 프랜차이즈 가맹본부 지원서비스 요인 중 점포개발지원, 교육지원, 물류지원, 슈퍼바이저지원, 홍보지원이 가맹점 만족도에 통계적으로 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉 가맹본부는 점포개발, 교육, 물류, 슈퍼바이저, 홍보지원 등 가맹점에 대한 본부의 지원시스템을 지속적으로 발전시켜 날 때 가맹점은 가맹본부를 신뢰하게 될 것이며, 이 신뢰가 가맹사업자를 만족시킬 것이다. 넷째, 프랜차이즈 가맹금이 가맹점의 경영성과와 만족도에 통계적으로 유의한 부(-)의 영향을 미치는 것으로 파악되었다. 즉 이는 중소형 외식 프랜차이즈 가맹본부가 가맹비를 인하하고 로열티를 받지 않고 있지만 가맹사업자는 전체적으로 가맹금이 높다 인식하고 있으며, 반면 가맹점 경영성과는 낮고, 만족도도 낮은 것으로 나타났다. 따라서 가맹본부는 본부의 핵심가치의 개발과 차별화된 시스템을 구축하여 가맹점을 지원하고 선진화된 로열티 비용구조의 정착을 통해 프랜차이즈 시스템의 발전을 이루어야 할 것이다. 따라서 이러한 연구결과를 토대로 중소형 외식 프랜차이즈 가맹점의 경영 성과와 만족도를 중심으로 유용한 시사점을 제시하였다.
Domestic franchise industry occupies an ever-greater portion in the creation of jobs and development of economy with its quantitative growth and continuous development. On the other hand, its biased growth of quantity to food service industry has caused the problems of mushrooming of small uncompeti...
Domestic franchise industry occupies an ever-greater portion in the creation of jobs and development of economy with its quantitative growth and continuous development. On the other hand, its biased growth of quantity to food service industry has caused the problems of mushrooming of small uncompetitive franchisor. Although small franchisor can attract would-be business founders with their relatively cheap franchise fee, their franchisee cannot obtain good results and often end in failure due to franchisor’s poor management and insufficient support. On this account, the need to carry out studies on the small and medium franchisor has come to the fore. This study examined small and medium food service franchise, which had problems mentioned above, based on preceding studies and the characteristics of food service business, focused on franchisor’s franchise fee and support service, by classifying the practical characteristics of support into store development support, educational support, logistics support, supervisor support and public relation support. The purpose of this study was to examine the effect of franchise fee for small and medium food service franchise on franchisor’s support service and franchisee's business performance and satisfaction, together with the effect of franchisor’s support service on franchisee's business performance and satisfaction, and then present suggestions. Study model and hypothesis were established based on the theoretical background of preceding studies, and data were collected from small and medium food service franchise in Seoul and Gyeonggi, and collected data were empirically analyzed with SPSS 18.0 (ver.) statistical program. Study findings are as follows: First, franchise fee had statistically significant negative (-) effects on store development support and logistics support, among franchisor’s supports, except educational support and supervisor support, whereas it had positive (+) effects on public relation support. In other words, franchisee perceived franchisor’s franchise fee was expensive but its store development support and logistics support were insufficient. However, they perceived the extent of public relation support was in proportional to franchise fee. In this vein, it is necessary for franchisor to charge such franchise fee which is appropriate for franchisor’s capability, and improve its ability of store development support and organize its logistics system appropriately. Second, franchisor’s store development support, logistics support and supervisor support had statistically significant positive (+) effects on franchisee's business performance, except educational support and public relation support. In this vein, in order to increase franchisee's business performance in small and medium food service franchise, it is necessary for franchisor to accurately investigate commercial sphere, thus carrying out its support for franchisee continuously, through the provision of excellent logistics and supervisor. Third, franchisor’s store development support, educational support, logistics support, supervisor support and public relation support had statistically significant positive (+) effects on franchisee's satisfaction. In this vein, it is necessary for franchisor to improve its support system for franchisee continuously, focused on store development, education, logistics, supervisor and public relations, thus enhancing franchisee's trust in franchisor and satisfaction with supports. Fourth, franchise fee had statistically significant negative (-) effects on franchisee's business performance and satisfaction. This finding implies the fact that although small and medium food service franchisor lowered franchise fee and did not receive royalty, franchisee perceived franchise fee was expensive in general and their business performance and satisfaction were lower. In this vein, it is necessary for franchisor to develop their core values and work out discriminated systems, thus supporting franchisee, and establish advanced royalty charging structure, thus improving franchise systems. Based on study findings, this study presented useful suggestions for small and medium food service franchisee, focused on business performance and satisfaction.
Domestic franchise industry occupies an ever-greater portion in the creation of jobs and development of economy with its quantitative growth and continuous development. On the other hand, its biased growth of quantity to food service industry has caused the problems of mushrooming of small uncompetitive franchisor. Although small franchisor can attract would-be business founders with their relatively cheap franchise fee, their franchisee cannot obtain good results and often end in failure due to franchisor’s poor management and insufficient support. On this account, the need to carry out studies on the small and medium franchisor has come to the fore. This study examined small and medium food service franchise, which had problems mentioned above, based on preceding studies and the characteristics of food service business, focused on franchisor’s franchise fee and support service, by classifying the practical characteristics of support into store development support, educational support, logistics support, supervisor support and public relation support. The purpose of this study was to examine the effect of franchise fee for small and medium food service franchise on franchisor’s support service and franchisee's business performance and satisfaction, together with the effect of franchisor’s support service on franchisee's business performance and satisfaction, and then present suggestions. Study model and hypothesis were established based on the theoretical background of preceding studies, and data were collected from small and medium food service franchise in Seoul and Gyeonggi, and collected data were empirically analyzed with SPSS 18.0 (ver.) statistical program. Study findings are as follows: First, franchise fee had statistically significant negative (-) effects on store development support and logistics support, among franchisor’s supports, except educational support and supervisor support, whereas it had positive (+) effects on public relation support. In other words, franchisee perceived franchisor’s franchise fee was expensive but its store development support and logistics support were insufficient. However, they perceived the extent of public relation support was in proportional to franchise fee. In this vein, it is necessary for franchisor to charge such franchise fee which is appropriate for franchisor’s capability, and improve its ability of store development support and organize its logistics system appropriately. Second, franchisor’s store development support, logistics support and supervisor support had statistically significant positive (+) effects on franchisee's business performance, except educational support and public relation support. In this vein, in order to increase franchisee's business performance in small and medium food service franchise, it is necessary for franchisor to accurately investigate commercial sphere, thus carrying out its support for franchisee continuously, through the provision of excellent logistics and supervisor. Third, franchisor’s store development support, educational support, logistics support, supervisor support and public relation support had statistically significant positive (+) effects on franchisee's satisfaction. In this vein, it is necessary for franchisor to improve its support system for franchisee continuously, focused on store development, education, logistics, supervisor and public relations, thus enhancing franchisee's trust in franchisor and satisfaction with supports. Fourth, franchise fee had statistically significant negative (-) effects on franchisee's business performance and satisfaction. This finding implies the fact that although small and medium food service franchisor lowered franchise fee and did not receive royalty, franchisee perceived franchise fee was expensive in general and their business performance and satisfaction were lower. In this vein, it is necessary for franchisor to develop their core values and work out discriminated systems, thus supporting franchisee, and establish advanced royalty charging structure, thus improving franchise systems. Based on study findings, this study presented useful suggestions for small and medium food service franchisee, focused on business performance and satisfaction.
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