본 연구는 가맹본부와 가맹점간의 관계에서 핵심적인 역할을 하는 슈퍼바이저의 핵심역량이 가맹점의 관계의 질 및 지속적 경영에 미치는 영향을 분석하여 슈퍼바이저 핵심역량이 가맹점의 지속적 경영을 높이기 위해 인적자원의 관리 및 개발의 필요성과 방향성을 제언하고 관계의 질에 대한 중요성을 실증적으로 검증하는데 목적이 있다. 본 연구의 대상자는 2018년 04월부터 05월 까지 서울지역을 중심으로 커피 프랜차이즈 사업을 운영하고 있는 만 20세 이상의 가맹점주 515명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. ...
본 연구는 가맹본부와 가맹점간의 관계에서 핵심적인 역할을 하는 슈퍼바이저의 핵심역량이 가맹점의 관계의 질 및 지속적 경영에 미치는 영향을 분석하여 슈퍼바이저 핵심역량이 가맹점의 지속적 경영을 높이기 위해 인적자원의 관리 및 개발의 필요성과 방향성을 제언하고 관계의 질에 대한 중요성을 실증적으로 검증하는데 목적이 있다. 본 연구의 대상자는 2018년 04월부터 05월 까지 서울지역을 중심으로 커피 프랜차이즈 사업을 운영하고 있는 만 20세 이상의 가맹점주 515명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 자료분석은 SPSS 22.0 과 AMOS 22.0 프로그램을 사용하여 빈도분석, 탐색적 요인분석, 확인적 요인분석, 상관분석, 구조방정식 모형을 통한 분석을 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 신뢰에 영향을 미치는 슈퍼바이저 역량 중 관리적 역량이 높은 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 그 다음으로는 인지적 역량, 성취적 역량의 순으로 나타났다. 둘째, 만족에 영향을 미치는 슈파바이저 역량 중 관리적 역량이 높은 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 그 다음으로는 인지적 역량, 성취적 역량의 순으로 나타났다. 셋째, 가맹본부와 가맹점 간의 관계의 질인 신뢰와 만족은 지속적 경영에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 신뢰가 더 높은 것을 알 수 있었다. 넷째, 지속적 경영에 영향을 미치는 슈파바이저 역량은 성취적 역량만 영향을 미치는 것으로 나타났다. 마지막으로 슈퍼바이저 역량과 지속적 경영의 관계에서 가맹본부와 가맹점 간의 관계의 질은 매개효과가 있는 것으로 나타났으며, 인지적 역량과 관리적 역량은 가맹본부와 가맹점 간의 관계의 질을 완전매개 하는 것을 알 수 있었다. 본 연구의 결과를 통해 가맹점 간의 관계의 질 중, 신뢰를 향상시키기 위해서는 신뢰를 바탕으로 한 조직구성이 필요하고, 슈퍼바이저의 관리적 역량 중심의 인적자원 프로그램 개발의 도입을 제언하였다. 또한 가맹점은 가맹본부와의 지속적인 파트너의 관계를 지속하기 위해 적극적인 자세와 활발한 의사소통, 슈퍼바이저를 통한 경영 과정의 지속적인 개입과 긍정적인 대처 방안의 지원이 제공되어야 함을 시사하였다. 따라서 가맹본부는 슈퍼바이저의 역량을 통해 가맹점주 간의 신뢰와 만족을 통한 원활한 관계형성 구축이 무엇보다 우선적으로 이루어져야 하며, 슈퍼바이징을 수행하는 슈퍼바이저의 역량 수행을 위해 관리자급의 업무 영역 검토가 가능한 슈퍼바이징 시스템 구축이 매우 중요하다고 볼 수 있다.
본 연구는 가맹본부와 가맹점간의 관계에서 핵심적인 역할을 하는 슈퍼바이저의 핵심역량이 가맹점의 관계의 질 및 지속적 경영에 미치는 영향을 분석하여 슈퍼바이저 핵심역량이 가맹점의 지속적 경영을 높이기 위해 인적자원의 관리 및 개발의 필요성과 방향성을 제언하고 관계의 질에 대한 중요성을 실증적으로 검증하는데 목적이 있다. 본 연구의 대상자는 2018년 04월부터 05월 까지 서울지역을 중심으로 커피 프랜차이즈 사업을 운영하고 있는 만 20세 이상의 가맹점주 515명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 자료분석은 SPSS 22.0 과 AMOS 22.0 프로그램을 사용하여 빈도분석, 탐색적 요인분석, 확인적 요인분석, 상관분석, 구조방정식 모형을 통한 분석을 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 신뢰에 영향을 미치는 슈퍼바이저 역량 중 관리적 역량이 높은 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 그 다음으로는 인지적 역량, 성취적 역량의 순으로 나타났다. 둘째, 만족에 영향을 미치는 슈파바이저 역량 중 관리적 역량이 높은 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 그 다음으로는 인지적 역량, 성취적 역량의 순으로 나타났다. 셋째, 가맹본부와 가맹점 간의 관계의 질인 신뢰와 만족은 지속적 경영에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 신뢰가 더 높은 것을 알 수 있었다. 넷째, 지속적 경영에 영향을 미치는 슈파바이저 역량은 성취적 역량만 영향을 미치는 것으로 나타났다. 마지막으로 슈퍼바이저 역량과 지속적 경영의 관계에서 가맹본부와 가맹점 간의 관계의 질은 매개효과가 있는 것으로 나타났으며, 인지적 역량과 관리적 역량은 가맹본부와 가맹점 간의 관계의 질을 완전매개 하는 것을 알 수 있었다. 본 연구의 결과를 통해 가맹점 간의 관계의 질 중, 신뢰를 향상시키기 위해서는 신뢰를 바탕으로 한 조직구성이 필요하고, 슈퍼바이저의 관리적 역량 중심의 인적자원 프로그램 개발의 도입을 제언하였다. 또한 가맹점은 가맹본부와의 지속적인 파트너의 관계를 지속하기 위해 적극적인 자세와 활발한 의사소통, 슈퍼바이저를 통한 경영 과정의 지속적인 개입과 긍정적인 대처 방안의 지원이 제공되어야 함을 시사하였다. 따라서 가맹본부는 슈퍼바이저의 역량을 통해 가맹점주 간의 신뢰와 만족을 통한 원활한 관계형성 구축이 무엇보다 우선적으로 이루어져야 하며, 슈퍼바이징을 수행하는 슈퍼바이저의 역량 수행을 위해 관리자급의 업무 영역 검토가 가능한 슈퍼바이징 시스템 구축이 매우 중요하다고 볼 수 있다.
This study aims to analyze the influence of core competence of supervisor who plays essential role in relationship between franchise headquarter and its affiliate, suggest necessity and direction of management and development of human resources to improve sustainable management of affiliate through ...
This study aims to analyze the influence of core competence of supervisor who plays essential role in relationship between franchise headquarter and its affiliate, suggest necessity and direction of management and development of human resources to improve sustainable management of affiliate through core competence of supervisor and empirically verify the importance of relation quality. The study conducted survey targeting 515 franchise affiliates over age 20 who run coffee franchise business around Seoul from April to May 2018. The study used SPSS 22.0 and AMOS 22.0 to analysis data and conducted analysis through exploratory factor analysis, confirmatory factor analysis, correlation analysis and structural equation model. The study results are as follows. First, management competence was the most influential competence to trust followed by cognitive and achievement competence. Second, management competence was the most influential competence to satisfaction followed by cognitive and achievement competence. Third, trust and satisfaction, the quality of relationship between headquarter and affiliate had significant influence on sustainable management, and trust had higher influence. Fourth, supervisor competence that affected sustainable management was achievement competence. Finally, quality of relationship between headquarter and affiliate had mediation effect in relationship between supervisor competence and sustainable management, and it was confirmed that cognitive and management competence perfectly mediated the quality of relationship between headquarter and affiliate. Based on study results, the study suggested the necessity of organizational composition based on trust to improve trust among the relation quality, and proposed to introduce development of human resources program focusing on management competence of supervisor. Also, to maintain the sustainable relationship between headquarter and affiliate, the study implemented the need for active attitude, active communication and to actively intervene on management process through supervisor, and a positive countermeasure support. Thus, there is a need for headquarter to prioritize building smooth relationship with affiliate through trust and satisfaction through supervisor competence, and it is very important to build supervising system that enables review of manager's task for supervisor to perform one's competence.
This study aims to analyze the influence of core competence of supervisor who plays essential role in relationship between franchise headquarter and its affiliate, suggest necessity and direction of management and development of human resources to improve sustainable management of affiliate through core competence of supervisor and empirically verify the importance of relation quality. The study conducted survey targeting 515 franchise affiliates over age 20 who run coffee franchise business around Seoul from April to May 2018. The study used SPSS 22.0 and AMOS 22.0 to analysis data and conducted analysis through exploratory factor analysis, confirmatory factor analysis, correlation analysis and structural equation model. The study results are as follows. First, management competence was the most influential competence to trust followed by cognitive and achievement competence. Second, management competence was the most influential competence to satisfaction followed by cognitive and achievement competence. Third, trust and satisfaction, the quality of relationship between headquarter and affiliate had significant influence on sustainable management, and trust had higher influence. Fourth, supervisor competence that affected sustainable management was achievement competence. Finally, quality of relationship between headquarter and affiliate had mediation effect in relationship between supervisor competence and sustainable management, and it was confirmed that cognitive and management competence perfectly mediated the quality of relationship between headquarter and affiliate. Based on study results, the study suggested the necessity of organizational composition based on trust to improve trust among the relation quality, and proposed to introduce development of human resources program focusing on management competence of supervisor. Also, to maintain the sustainable relationship between headquarter and affiliate, the study implemented the need for active attitude, active communication and to actively intervene on management process through supervisor, and a positive countermeasure support. Thus, there is a need for headquarter to prioritize building smooth relationship with affiliate through trust and satisfaction through supervisor competence, and it is very important to build supervising system that enables review of manager's task for supervisor to perform one's competence.
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