최근 과도한 신규 업체의 증가와 경기 불황으로 화장품 기업들은 지속적으로 새로운 마케팅을 시도하고 있으며, 2010년 1월 간접 광고의 합법화로 국내뿐 아니라 해외까지 광고의 영향력을 미쳐 비용 대비 효과가 크고 고객에게 자연스러운 상품인지를 시키는 PPL광고가 더욱 주목 받고 있다. 이에 본 연구는 가장 자연스럽고 효과적으로 인지되는 PPL광고방법이 무엇인지 알아 보고 효과적인 PPL마케팅을 방안을 모색하여 보고자 하였다. 그러기 위해 화장품 PPL의 특성을 고려하여 ‘제품 단순 노출’, ‘제품 기능 노출’,‘호기심 자극노출’이라고 명명한 3가지 PPL유형을 바탕으로 PPL형식에 따른 고객의 인식과 구매로 연결되는 아이템의 상관관계를 알아보고 효과적인 PPL광고 방법을 찾아 보았다. 연구방법으로 PPL이 등장하는 프로그램을 시청한 사람들을 ...
최근 과도한 신규 업체의 증가와 경기 불황으로 화장품 기업들은 지속적으로 새로운 마케팅을 시도하고 있으며, 2010년 1월 간접 광고의 합법화로 국내뿐 아니라 해외까지 광고의 영향력을 미쳐 비용 대비 효과가 크고 고객에게 자연스러운 상품인지를 시키는 PPL광고가 더욱 주목 받고 있다. 이에 본 연구는 가장 자연스럽고 효과적으로 인지되는 PPL광고방법이 무엇인지 알아 보고 효과적인 PPL마케팅을 방안을 모색하여 보고자 하였다. 그러기 위해 화장품 PPL의 특성을 고려하여 ‘제품 단순 노출’, ‘제품 기능 노출’,‘호기심 자극노출’이라고 명명한 3가지 PPL유형을 바탕으로 PPL형식에 따른 고객의 인식과 구매로 연결되는 아이템의 상관관계를 알아보고 효과적인 PPL광고 방법을 찾아 보았다. 연구방법으로 PPL이 등장하는 프로그램을 시청한 사람들을 모집단으로 편의 추출 방법의 설문지방식을 택하였다. 본 연구를 위해 2014년 10월 01일부터 2014년 10월 31일까지 오프라인 설문조사와 온라인 서베이를 병행하여 실시하여 오프 라인 설문 348부, 온라인 설문 총302부로 총650부 중 불성실한 응답 및 미 응답 110명의 설문지를 제외한 540부가 분석에 사용되었다. 본 연구의 분석결과를 토대로 정리하면 다음과 같다. 첫째, PPL광고 인식조사의 경우 연령, 성별, 직업, 학력, 시청 시간, 주 시청 컨텐츠에 상관없이 영상 내에서 모델이 직접 사용하거나 사용했다고 소문난 상품을 PPL상품으로 인식 하는 것으로 보아 대부분 PPL광고를 매우 올바르게 인식하고 있는 것으로 밝혀졌다. 둘째, PPL유형중 제품 기능 노출형이 가장 높고 호기심 자극 화장품PPL유형이 두 번째로 세 유형 중 대부분을 차지 했다. 특히 소득수준이 높을수록 호기심 자극형 PPL유형의 선호도가 높아 지고 단순 노출형 일수록 선호도가 낮아 지는 것으로 보아 고가의 화장품 일수록 제품의 단순 노출을 피하는 것이 좋다고 할 수 있다. 셋째, PPL에 노출된 화장품 아이템 중 연봉 3000이하의 20대 이하 직장인과 40대 이상 주부의 경우 색조 화장품을 30대의 고소득 직장인과 자영업자에게는 기초 화장품 선택 비율이 높은 것으로 아이템 별 타겟을 정할 수 있다. 넷째, PPL상품 구매 경험집단의 경우 다른 사람의 입을 통해 듣게 되는 간접적 PPL에 대해서도 PPL로 인식하는 경향이 높은 것으로 보아PPL광고와 더불어 PPL정보를 알리는 마케팅도 함께 동반되어야 효과적인 PPL마케팅을 할 수 있음을 알 수 있다. 마지막으로 PPL색조 화장품에 관심을 갖는 남성 집단 중 집단 연 소득이 높은 직장인들이 있었으며 특이하게 20대 이하보다 40대 이상의 남성들이 2배 더 색조 화장품PPL상품에 많은 관심을 보이는 것으로 조사 됐다. 고 연령의 남성 타겟 상품과 PPL마케팅을 함께 한다면 충분한 효과를 발생시킬 것이라고 판단된다. 본 연구를 통해 효과적인 화장품 PPL광고 유형과 아이템, 그리고 그에 따른 수용자들의 연관성을 확인할 수 있었다. 본 연구를 활용하여 화장품의 아이템과 고객의 타겟에 따라 효과적인 PPL광고를 위한 자료로 사용할 수 있을 것이라고 생각한다.
최근 과도한 신규 업체의 증가와 경기 불황으로 화장품 기업들은 지속적으로 새로운 마케팅을 시도하고 있으며, 2010년 1월 간접 광고의 합법화로 국내뿐 아니라 해외까지 광고의 영향력을 미쳐 비용 대비 효과가 크고 고객에게 자연스러운 상품인지를 시키는 PPL광고가 더욱 주목 받고 있다. 이에 본 연구는 가장 자연스럽고 효과적으로 인지되는 PPL광고방법이 무엇인지 알아 보고 효과적인 PPL마케팅을 방안을 모색하여 보고자 하였다. 그러기 위해 화장품 PPL의 특성을 고려하여 ‘제품 단순 노출’, ‘제품 기능 노출’,‘호기심 자극노출’이라고 명명한 3가지 PPL유형을 바탕으로 PPL형식에 따른 고객의 인식과 구매로 연결되는 아이템의 상관관계를 알아보고 효과적인 PPL광고 방법을 찾아 보았다. 연구방법으로 PPL이 등장하는 프로그램을 시청한 사람들을 모집단으로 편의 추출 방법의 설문지방식을 택하였다. 본 연구를 위해 2014년 10월 01일부터 2014년 10월 31일까지 오프라인 설문조사와 온라인 서베이를 병행하여 실시하여 오프 라인 설문 348부, 온라인 설문 총302부로 총650부 중 불성실한 응답 및 미 응답 110명의 설문지를 제외한 540부가 분석에 사용되었다. 본 연구의 분석결과를 토대로 정리하면 다음과 같다. 첫째, PPL광고 인식조사의 경우 연령, 성별, 직업, 학력, 시청 시간, 주 시청 컨텐츠에 상관없이 영상 내에서 모델이 직접 사용하거나 사용했다고 소문난 상품을 PPL상품으로 인식 하는 것으로 보아 대부분 PPL광고를 매우 올바르게 인식하고 있는 것으로 밝혀졌다. 둘째, PPL유형중 제품 기능 노출형이 가장 높고 호기심 자극 화장품PPL유형이 두 번째로 세 유형 중 대부분을 차지 했다. 특히 소득수준이 높을수록 호기심 자극형 PPL유형의 선호도가 높아 지고 단순 노출형 일수록 선호도가 낮아 지는 것으로 보아 고가의 화장품 일수록 제품의 단순 노출을 피하는 것이 좋다고 할 수 있다. 셋째, PPL에 노출된 화장품 아이템 중 연봉 3000이하의 20대 이하 직장인과 40대 이상 주부의 경우 색조 화장품을 30대의 고소득 직장인과 자영업자에게는 기초 화장품 선택 비율이 높은 것으로 아이템 별 타겟을 정할 수 있다. 넷째, PPL상품 구매 경험집단의 경우 다른 사람의 입을 통해 듣게 되는 간접적 PPL에 대해서도 PPL로 인식하는 경향이 높은 것으로 보아PPL광고와 더불어 PPL정보를 알리는 마케팅도 함께 동반되어야 효과적인 PPL마케팅을 할 수 있음을 알 수 있다. 마지막으로 PPL색조 화장품에 관심을 갖는 남성 집단 중 집단 연 소득이 높은 직장인들이 있었으며 특이하게 20대 이하보다 40대 이상의 남성들이 2배 더 색조 화장품PPL상품에 많은 관심을 보이는 것으로 조사 됐다. 고 연령의 남성 타겟 상품과 PPL마케팅을 함께 한다면 충분한 효과를 발생시킬 것이라고 판단된다. 본 연구를 통해 효과적인 화장품 PPL광고 유형과 아이템, 그리고 그에 따른 수용자들의 연관성을 확인할 수 있었다. 본 연구를 활용하여 화장품의 아이템과 고객의 타겟에 따라 효과적인 PPL광고를 위한 자료로 사용할 수 있을 것이라고 생각한다.
Recently cosmetics firms are constantly attempting new marketing initiatives in order to overcome the increase of new companies and the prolonged recession. Especially, PPL advertisement has attracted much attention due to its huge cost-effective benefit to both of domestic and international campaig...
Recently cosmetics firms are constantly attempting new marketing initiatives in order to overcome the increase of new companies and the prolonged recession. Especially, PPL advertisement has attracted much attention due to its huge cost-effective benefit to both of domestic and international campaigns since the legalisation of indirect advertisement in January 2010, and its natural approach to the customers while exposing the products. Hence, this study is aimed to seek the most natural and effectively perceived PPL marketing method. Based on the three types of cosmetic PPL that are named considering their characteristics - ‘product mere exposure’, ‘product function exposure’ and ‘curiosity stimulation exposure’, it is attempted to show the relationship between PPL and the items that are perceived and purchased by customers. The convenience sampling from the population that watched program containing PPL advertisement has been selected as the research method. For this study, both of online and offline surveys were conducted from October 1, 2014 to October 31, 2014. Among the total of 650 results consisting of 348 offline and 302 online surveys, 540 results were used for analysis after excluding 110 of poor responses. Based on the analysis of this study results, the conclusion follows as: Firstly, PPL advertising perception survey shows that regardless of age, gender, occupation, education, viewing time and contents, most of participants correctly recognised PPL advertisement as they successfully identified the products that were directly used by model or well-known as used by them. Secondly, among the three types of cosmetic PPL methods, ’product function exposure’shows the highest preference followed by’ curiosity stimulation exposure’ as second. In particular the higher the income level, the more they prefer ’curiosity stimulation exposure’ to ‘product mere exposure’. Hence, it’s recommended that luxury cosmetic products should avoid ‘product mere exposure’ PPL marketing. hirdly, the study shows that it is possible to choose the selective target audience since young office workers in twenties with lower income level of 30,000,000 won per annum and housewives in their forties favour color cosmetics, while office workers in thirties with higher salary and self-employed participants selected base cosmetics. Fourthly, since the group who PPL product buying experience shows the high tendency of recognizing indirect PPL through the mouth of another person, it is important that PPL advertisement should be accompanied by information marketing in order to achieve high degree of success. Lastly, the study found that male group with much interest in color cosmetics includes high income office workers, and interestingly men over forties expressed twice as much interest in color cosmetic PPL products than men under twenties. Hence, it is sufficient to conclude that PPL marketing that targets older age group of male would have enough effects. Throughout this study, effective type and items of cosmetics PPL advertisement and the relevance of the audience have been identified. Utilizing the present study, we thought it would be possible to use as a resource for effective PPL advertisement in accordance with the target customers and cosmetic items.
Recently cosmetics firms are constantly attempting new marketing initiatives in order to overcome the increase of new companies and the prolonged recession. Especially, PPL advertisement has attracted much attention due to its huge cost-effective benefit to both of domestic and international campaigns since the legalisation of indirect advertisement in January 2010, and its natural approach to the customers while exposing the products. Hence, this study is aimed to seek the most natural and effectively perceived PPL marketing method. Based on the three types of cosmetic PPL that are named considering their characteristics - ‘product mere exposure’, ‘product function exposure’ and ‘curiosity stimulation exposure’, it is attempted to show the relationship between PPL and the items that are perceived and purchased by customers. The convenience sampling from the population that watched program containing PPL advertisement has been selected as the research method. For this study, both of online and offline surveys were conducted from October 1, 2014 to October 31, 2014. Among the total of 650 results consisting of 348 offline and 302 online surveys, 540 results were used for analysis after excluding 110 of poor responses. Based on the analysis of this study results, the conclusion follows as: Firstly, PPL advertising perception survey shows that regardless of age, gender, occupation, education, viewing time and contents, most of participants correctly recognised PPL advertisement as they successfully identified the products that were directly used by model or well-known as used by them. Secondly, among the three types of cosmetic PPL methods, ’product function exposure’shows the highest preference followed by’ curiosity stimulation exposure’ as second. In particular the higher the income level, the more they prefer ’curiosity stimulation exposure’ to ‘product mere exposure’. Hence, it’s recommended that luxury cosmetic products should avoid ‘product mere exposure’ PPL marketing. hirdly, the study shows that it is possible to choose the selective target audience since young office workers in twenties with lower income level of 30,000,000 won per annum and housewives in their forties favour color cosmetics, while office workers in thirties with higher salary and self-employed participants selected base cosmetics. Fourthly, since the group who PPL product buying experience shows the high tendency of recognizing indirect PPL through the mouth of another person, it is important that PPL advertisement should be accompanied by information marketing in order to achieve high degree of success. Lastly, the study found that male group with much interest in color cosmetics includes high income office workers, and interestingly men over forties expressed twice as much interest in color cosmetic PPL products than men under twenties. Hence, it is sufficient to conclude that PPL marketing that targets older age group of male would have enough effects. Throughout this study, effective type and items of cosmetics PPL advertisement and the relevance of the audience have been identified. Utilizing the present study, we thought it would be possible to use as a resource for effective PPL advertisement in accordance with the target customers and cosmetic items.
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