[학위논문]청소년의 기질과 자기 조절 능력이 내현화, 외현화 문제행동에 미치는 영향 The Effects of Temperaments and Self-regulation on Internalizing Disorders and Externalizing Disorders among Korean Adolescents원문보기
본 연구는 청소년의 기질과 자기조절능력이 내현화, 외현화 문제행동에 미치는 영향과 청소년의 기질과 내현화, 외현화의 문제행동 간의 관계에서 자기조절능력의 매개효과를 살펴보고자 하였다. 연구대상은 경기도 소재의 3개 중학교와 고등학교 학생 290명을 대상으로 실시되었다. 연구도구로는 기질을 측정하기 위해 청소년기질 및 성격검사 청소년용(Junior Temperament and Character Inventory: JTCI)의 기질척도를 사용하였고, 자기조절능력을 측정하기 위해 Kuhl과 Fuhrmann(1998)이 개발한 의지구성목록(Volitional Components Inventory ; ...
본 연구는 청소년의 기질과 자기조절능력이 내현화, 외현화 문제행동에 미치는 영향과 청소년의 기질과 내현화, 외현화의 문제행동 간의 관계에서 자기조절능력의 매개효과를 살펴보고자 하였다. 연구대상은 경기도 소재의 3개 중학교와 고등학교 학생 290명을 대상으로 실시되었다. 연구도구로는 기질을 측정하기 위해 청소년기질 및 성격검사 청소년용(Junior Temperament and Character Inventory: JTCI)의 기질척도를 사용하였고, 자기조절능력을 측정하기 위해 Kuhl과 Fuhrmann(1998)이 개발한 의지구성목록(Volitional Components Inventory ; VCI)을 윤영신(2007)이 영어판VCI-short version을 번안, 수정한 척도 의지 구성목록 (VCI : Volitional Components Inventory ; VCI)을 사용하였으며, 청소년의 내현화, 외현화 문제행동을 측정하기 위해 한국판 청소년 자기행동평가척도(Korean-Youth SelfReport:K-YSR)를 사용하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 기질이 내현화, 외현화 문제행동에 미치는 영향을 살펴본 결과 외현화 문제행동에는 자극추구 기질과 위험회피 기질이 영향을 미쳤고, 비행행동에는 자극추구, 위험회피, 사회적 민감성이 영향을 미쳤으며, 공격성에는 자극추구와 위험회피가 영향을 미치는 것으로 나타났다. 내현화 문제행동에 미치는 영향에는 자극추구, 위험회피, 사회적민감성 이 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 우울, 불안에는 자극추구, 위험회피가 영향을 미치는 것으로 나타났고, 사회적 위축에 영향을 미치는 요인으로는 위험회피와 사회적 민감성이 나타났으며, 신체증상에는 위험회피만이 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 자기조절능력이 문제행동에 미치는 영향을 살펴본 결과 자기조절능력은 외현화 문제와 하위요인, 내현화 문제행동과 하위요인 모두 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 기질이 자기조절능력에 미치는 영향을 살펴본 결과 자극추구 기질과 위험회피 기질이 자기조절능력에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 청소년의 기질과 내현화, 외현화 문제행동간의 관계에서 자기조절능력의 매개효과를 검증한 결과, 기질과 내현화, 외현화 문제행동 사이에서 자기조절능력이 부분매개 하는 것으로 나타났다. 이러한 결과를 바탕으로 본 연구의 시사점과 제한점에 대하여 논의하였다.
본 연구는 청소년의 기질과 자기조절능력이 내현화, 외현화 문제행동에 미치는 영향과 청소년의 기질과 내현화, 외현화의 문제행동 간의 관계에서 자기조절능력의 매개효과를 살펴보고자 하였다. 연구대상은 경기도 소재의 3개 중학교와 고등학교 학생 290명을 대상으로 실시되었다. 연구도구로는 기질을 측정하기 위해 청소년기질 및 성격검사 청소년용(Junior Temperament and Character Inventory: JTCI)의 기질척도를 사용하였고, 자기조절능력을 측정하기 위해 Kuhl과 Fuhrmann(1998)이 개발한 의지구성목록(Volitional Components Inventory ; VCI)을 윤영신(2007)이 영어판VCI-short version을 번안, 수정한 척도 의지 구성목록 (VCI : Volitional Components Inventory ; VCI)을 사용하였으며, 청소년의 내현화, 외현화 문제행동을 측정하기 위해 한국판 청소년 자기행동평가척도(Korean-Youth SelfReport:K-YSR)를 사용하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 기질이 내현화, 외현화 문제행동에 미치는 영향을 살펴본 결과 외현화 문제행동에는 자극추구 기질과 위험회피 기질이 영향을 미쳤고, 비행행동에는 자극추구, 위험회피, 사회적 민감성이 영향을 미쳤으며, 공격성에는 자극추구와 위험회피가 영향을 미치는 것으로 나타났다. 내현화 문제행동에 미치는 영향에는 자극추구, 위험회피, 사회적민감성 이 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 우울, 불안에는 자극추구, 위험회피가 영향을 미치는 것으로 나타났고, 사회적 위축에 영향을 미치는 요인으로는 위험회피와 사회적 민감성이 나타났으며, 신체증상에는 위험회피만이 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 자기조절능력이 문제행동에 미치는 영향을 살펴본 결과 자기조절능력은 외현화 문제와 하위요인, 내현화 문제행동과 하위요인 모두 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 기질이 자기조절능력에 미치는 영향을 살펴본 결과 자극추구 기질과 위험회피 기질이 자기조절능력에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 청소년의 기질과 내현화, 외현화 문제행동간의 관계에서 자기조절능력의 매개효과를 검증한 결과, 기질과 내현화, 외현화 문제행동 사이에서 자기조절능력이 부분매개 하는 것으로 나타났다. 이러한 결과를 바탕으로 본 연구의 시사점과 제한점에 대하여 논의하였다.
The purpose of this study was to examine the effects of teenagers' temperaments and self-regulation on their internal and external problem behaviors and to identify the mediator effects of their self-regulation on the relationship between their temperaments and their internal and external problem be...
The purpose of this study was to examine the effects of teenagers' temperaments and self-regulation on their internal and external problem behaviors and to identify the mediator effects of their self-regulation on the relationship between their temperaments and their internal and external problem behaviors. The subjects of this study were 290 students at three middle and high schools located in Gyeonggi-do. As a research tool, the temperament index Junior Temperament and Character Inventory (JTCI) was used to measure their temperaments. The Korean version of Volitional Components Inventory (VCI) developed originally by Kuhl and Fuhrmann (1998), which was produced by Young-Shin Yun (2007) by translating and modifying the English VCI-short version, was used to measure the subjects' self-regulation. The Korean-Youth Self-Report (K-YSR) was used to measure the teenagers' internal and external problem behaviors. The results of this study are as follows. First, the examination of the effects of the teenagers' temperaments on their internal and external behaviors showed that their temperaments of pursuing simulations and avoiding risks affected their external problem behaviors, and their temperaments of pursuing stimulations, avoiding risks, and social sensitivity influenced their delinquent behaviors. In addition, pursuing stimulations and avoiding risks affected aggressiveness. Moreover, pursuing stimulations, avoiding risks, and social sensitivity were found to influence internal problem behaviors. Pursuing stimulations and avoiding risks influenced depression and anxiety, and avoiding risks and social sensitivity affected social withdrawal. On the other hand, only the temperament of avoiding risks was revealed to influence physical symptoms. Second, the effects of the teenagers' self-regulation on their problem behaviors were examined. This exhibited that the teenagers' self-regulation affected both their external problem behaviors and its lower-level factors and their internal problem problems and its lower-level factors. Third, the effects of the teenagers' temperaments on their self-regulation were examined. As a result, their temperaments of pursuing stimulations and avoiding risks were observed to affect their self-regulation. Fourth, the mediator effects of self-regulation on the relationship between the teenagers' temperaments and their internal and external problem behaviors were verified. The teenagers' self-regulation was shown to partly mediate between their temperaments and their external and internal problem behaviors. Based on the above findings, the present study's implications and limitations were discussed.
The purpose of this study was to examine the effects of teenagers' temperaments and self-regulation on their internal and external problem behaviors and to identify the mediator effects of their self-regulation on the relationship between their temperaments and their internal and external problem behaviors. The subjects of this study were 290 students at three middle and high schools located in Gyeonggi-do. As a research tool, the temperament index Junior Temperament and Character Inventory (JTCI) was used to measure their temperaments. The Korean version of Volitional Components Inventory (VCI) developed originally by Kuhl and Fuhrmann (1998), which was produced by Young-Shin Yun (2007) by translating and modifying the English VCI-short version, was used to measure the subjects' self-regulation. The Korean-Youth Self-Report (K-YSR) was used to measure the teenagers' internal and external problem behaviors. The results of this study are as follows. First, the examination of the effects of the teenagers' temperaments on their internal and external behaviors showed that their temperaments of pursuing simulations and avoiding risks affected their external problem behaviors, and their temperaments of pursuing stimulations, avoiding risks, and social sensitivity influenced their delinquent behaviors. In addition, pursuing stimulations and avoiding risks affected aggressiveness. Moreover, pursuing stimulations, avoiding risks, and social sensitivity were found to influence internal problem behaviors. Pursuing stimulations and avoiding risks influenced depression and anxiety, and avoiding risks and social sensitivity affected social withdrawal. On the other hand, only the temperament of avoiding risks was revealed to influence physical symptoms. Second, the effects of the teenagers' self-regulation on their problem behaviors were examined. This exhibited that the teenagers' self-regulation affected both their external problem behaviors and its lower-level factors and their internal problem problems and its lower-level factors. Third, the effects of the teenagers' temperaments on their self-regulation were examined. As a result, their temperaments of pursuing stimulations and avoiding risks were observed to affect their self-regulation. Fourth, the mediator effects of self-regulation on the relationship between the teenagers' temperaments and their internal and external problem behaviors were verified. The teenagers' self-regulation was shown to partly mediate between their temperaments and their external and internal problem behaviors. Based on the above findings, the present study's implications and limitations were discussed.
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