SNS가 중국관광객 인바운드관광 환경에 미치는 영향
2013년 중국인 해외여행자는 1억 명에 육박하며 전 세계 국가들의 유치 경쟁도 가속화되고 있다. 중국과 지리적으로 인접한 한국은 최대의 수혜자로 중국관광객이 한국경제에 미치는 영향은 날로 증대되고 있다.
중국의 경제성장은 정보통신 분야에도 눈부신 발전을 초래하여 인터넷 이용인구가 6억 명을 넘어섰다. 이로 인한 모바일 인테넷의 보편화는 SNS라는 새로운 미디어의 영향력을 확대시키면서 SNS는 기업들의 비즈니스에 활용되기 시작하였다. 중국의 폐쇄적인 IT 환경은 토종 ...
SNS가 중국관광객 인바운드관광 환경에 미치는 영향
2013년 중국인 해외여행자는 1억 명에 육박하며 전 세계 국가들의 유치 경쟁도 가속화되고 있다. 중국과 지리적으로 인접한 한국은 최대의 수혜자로 중국관광객이 한국경제에 미치는 영향은 날로 증대되고 있다.
중국의 경제성장은 정보통신 분야에도 눈부신 발전을 초래하여 인터넷 이용인구가 6억 명을 넘어섰다. 이로 인한 모바일 인테넷의 보편화는 SNS라는 새로운 미디어의 영향력을 확대시키면서 SNS는 기업들의 비즈니스에 활용되기 시작하였다. 중국의 폐쇄적인 IT 환경은 토종 소셜미디어 중심으로 SNS를 발전시키며 글로벌시장과는 구별되는 중국만의 특수한 SNS 시장구조를 만들어 냈다.
최근 들어 중국인 관광객의 유치를 목적으로 하는 한국 인바운드 관광산업에서 중국어 SNS의 중요도는 날로 증가하고 있다. 공간을 초월하여 컨텐츠 생산이 가능하고 고객과의 실시간 커뮤니케이션이 가능한 미디어인 SNS는 인바운드 관광산업에도 영향을 미치고 있다.
중국의 아웃바운드 여행사와 한국의 전담여행사 통한 단체관광을 중심으로 성장한 인바운드 관광시장에 있어서 중국인을 대상으로 직접 마케팅을 펼칠 수 있는 환경을 제공함으로써 중국인의 개별여행을 촉진하고 있다.
또한, SNS는 중국관광객을 타겟으로 하는 유통업, 제조업, 금융업, 의료기관 등 연관 산업분야에서도 중국인을 대상으로 하는 마케팅을 가능하게 함으로써 인바운드 관광산업의 영역을 확대하였으며, SNS와 웹을 기반으로 하는 관광벤처 기업들을 출현시키며 국내 인바운드 관광시장에 새로운 활력을 불어넣고 있다.
한국 기업들이 중국인관광객을 대상으로 하는 SNS 마케팅은 2011년 시나웨이보를 이용하면서부터 시작되었다. 그 후 시나웨이보는 중국관광객과 관련 있는 한국기업 및 정부기관에게 가장 널리 활용되고 있는 마케팅도구로 자리잡았다.
하지만 2013년 들어서 시나웨이보의 이용자수가 감소하고 Tencent의 웨이신이 강력한 SNS로 대두하면서 기업들의 SNS마케팅 도구 역시 시나웨이보와 웨이신의 2강 구도로 좁혀지고 있다. 시나웨이보는 느슨한 관계속에서 참여보다는 정보획득을 위한 매체로, 웨이신은 친밀한 관계 속에서 커뮤니티의 도구로서의 특징을 나타내고 있다.
SNS는 중국관광객을 대상으로 하는 마케팅 채널로 이미 매우 중요한 존재가 되었다. 중국의 정보통신환경은 빠르게 변화하고 있고 SNS도 꾸준히 발전하고 있다. 중국인의 SNS 이용행태와 SNS의 진화에 따라 기업들의 SNS 마케팅 전략 또한 변화가 불가피하다. 중국인관광객을 유치하려는 한국의 인바운드 기업과 기관들이 보다 효율적인 마케팅을 위해서는 중국의 정보통신환경과 SNS의 변화에 지속적인 관심과 연구가 요구되고 있다.
SNS가 중국관광객 인바운드관광 환경에 미치는 영향
2013년 중국인 해외여행자는 1억 명에 육박하며 전 세계 국가들의 유치 경쟁도 가속화되고 있다. 중국과 지리적으로 인접한 한국은 최대의 수혜자로 중국관광객이 한국경제에 미치는 영향은 날로 증대되고 있다.
중국의 경제성장은 정보통신 분야에도 눈부신 발전을 초래하여 인터넷 이용인구가 6억 명을 넘어섰다. 이로 인한 모바일 인테넷의 보편화는 SNS라는 새로운 미디어의 영향력을 확대시키면서 SNS는 기업들의 비즈니스에 활용되기 시작하였다. 중국의 폐쇄적인 IT 환경은 토종 소셜미디어 중심으로 SNS를 발전시키며 글로벌시장과는 구별되는 중국만의 특수한 SNS 시장구조를 만들어 냈다.
최근 들어 중국인 관광객의 유치를 목적으로 하는 한국 인바운드 관광산업에서 중국어 SNS의 중요도는 날로 증가하고 있다. 공간을 초월하여 컨텐츠 생산이 가능하고 고객과의 실시간 커뮤니케이션이 가능한 미디어인 SNS는 인바운드 관광산업에도 영향을 미치고 있다.
중국의 아웃바운드 여행사와 한국의 전담여행사 통한 단체관광을 중심으로 성장한 인바운드 관광시장에 있어서 중국인을 대상으로 직접 마케팅을 펼칠 수 있는 환경을 제공함으로써 중국인의 개별여행을 촉진하고 있다.
또한, SNS는 중국관광객을 타겟으로 하는 유통업, 제조업, 금융업, 의료기관 등 연관 산업분야에서도 중국인을 대상으로 하는 마케팅을 가능하게 함으로써 인바운드 관광산업의 영역을 확대하였으며, SNS와 웹을 기반으로 하는 관광벤처 기업들을 출현시키며 국내 인바운드 관광시장에 새로운 활력을 불어넣고 있다.
한국 기업들이 중국인관광객을 대상으로 하는 SNS 마케팅은 2011년 시나웨이보를 이용하면서부터 시작되었다. 그 후 시나웨이보는 중국관광객과 관련 있는 한국기업 및 정부기관에게 가장 널리 활용되고 있는 마케팅도구로 자리잡았다.
하지만 2013년 들어서 시나웨이보의 이용자수가 감소하고 Tencent의 웨이신이 강력한 SNS로 대두하면서 기업들의 SNS마케팅 도구 역시 시나웨이보와 웨이신의 2강 구도로 좁혀지고 있다. 시나웨이보는 느슨한 관계속에서 참여보다는 정보획득을 위한 매체로, 웨이신은 친밀한 관계 속에서 커뮤니티의 도구로서의 특징을 나타내고 있다.
SNS는 중국관광객을 대상으로 하는 마케팅 채널로 이미 매우 중요한 존재가 되었다. 중국의 정보통신환경은 빠르게 변화하고 있고 SNS도 꾸준히 발전하고 있다. 중국인의 SNS 이용행태와 SNS의 진화에 따라 기업들의 SNS 마케팅 전략 또한 변화가 불가피하다. 중국인관광객을 유치하려는 한국의 인바운드 기업과 기관들이 보다 효율적인 마케팅을 위해서는 중국의 정보통신환경과 SNS의 변화에 지속적인 관심과 연구가 요구되고 있다.
The Influence of Chinese SNS on Korea's Inbound Tourism Industry
In 2013, the number of Chinese international travelers was close to one hundred million, and thus the competition to attract tourists has further been accelerated among countries around the world. Due to its geological location adja...
The Influence of Chinese SNS on Korea's Inbound Tourism Industry
In 2013, the number of Chinese international travelers was close to one hundred million, and thus the competition to attract tourists has further been accelerated among countries around the world. Due to its geological location adjacent to China, Korea has become the biggest beneficiary, and the influence of Chinese tourists on the Korean economy has steadily been increasing.
China's economic growth has led to a remarkable development in the field of information and telecommunication technologies, and the country's more than six hundred million population has now access to the Internet. This widespread mobile internet access has resulted in the expansion of new media phenomenon of a social networking service (also known as a social networking site or SNS), and many companies have begun to use SNS in their business. China's closed IT environment has developed SNS with focus on a regional social media and thereby created a specific SNS market structure differentiated from that of the global market.
In recent years, the importance of Chinese SNS has been increasing day by day in Korean inbound tourism industry whose purpose is to attract Chinese tourists. SNS that enables users to create content without taking no notice of space and have real-time communication with customers has also been affecting inbound tourism industry.
In the inbound tourism market that has grown mainly by group tours through China's outbound travel agencies and Korea's designated inbound travel agencies, SNS has facilitated individual travels among Chinese people by providing Korea's inbound companies with an environment that can do marketing directly to the Chinese.
In addition, SNS has expanded the area of inbound tourism industry by allowing such related industries as distribution sector, manufacturing industry, financial business and medical institutions to enable marketing, targeting Chinese tourists and brought new vitality to domestic inbound tourism market with the advent of tourism venture companies based on the SNS and Web.
Korean companies' SNS marketing, targeting Chinese tourists began with the use of Sina Weibo in 2011. Since then, Sina Weibo has most widely utilized by Korean government agencies and companies related to Chinese tourists as an effective marketing tool.
However, as the number of Sina Weibo users declined steeply, and Tencent's WeChat emerged as a powerful SNS in 2013, the companies' marketing tool was narrowed down to these two social media platforms. Sina Weibo is characterized as a media for obtaining information rather than promoting participation in a loosely coupled relationship, and WeChat exhibits characteristics as a tool of the community in an intimate relationship.
SNS has already become a very important marketing channel, targeting Chinese tourists. With rapid change in China's information and communication environment, SNS has also been continuously developed. In addition, as SNS and its usage behaviors have evolved, the change in companies' SNS marketing strategies is also inevitable. Therefore, continued interest and researches are required for Korea's inbound companies and institutions intending to attract Chinese tourists to make their marking more efficient.
The Influence of Chinese SNS on Korea's Inbound Tourism Industry
In 2013, the number of Chinese international travelers was close to one hundred million, and thus the competition to attract tourists has further been accelerated among countries around the world. Due to its geological location adjacent to China, Korea has become the biggest beneficiary, and the influence of Chinese tourists on the Korean economy has steadily been increasing.
China's economic growth has led to a remarkable development in the field of information and telecommunication technologies, and the country's more than six hundred million population has now access to the Internet. This widespread mobile internet access has resulted in the expansion of new media phenomenon of a social networking service (also known as a social networking site or SNS), and many companies have begun to use SNS in their business. China's closed IT environment has developed SNS with focus on a regional social media and thereby created a specific SNS market structure differentiated from that of the global market.
In recent years, the importance of Chinese SNS has been increasing day by day in Korean inbound tourism industry whose purpose is to attract Chinese tourists. SNS that enables users to create content without taking no notice of space and have real-time communication with customers has also been affecting inbound tourism industry.
In the inbound tourism market that has grown mainly by group tours through China's outbound travel agencies and Korea's designated inbound travel agencies, SNS has facilitated individual travels among Chinese people by providing Korea's inbound companies with an environment that can do marketing directly to the Chinese.
In addition, SNS has expanded the area of inbound tourism industry by allowing such related industries as distribution sector, manufacturing industry, financial business and medical institutions to enable marketing, targeting Chinese tourists and brought new vitality to domestic inbound tourism market with the advent of tourism venture companies based on the SNS and Web.
Korean companies' SNS marketing, targeting Chinese tourists began with the use of Sina Weibo in 2011. Since then, Sina Weibo has most widely utilized by Korean government agencies and companies related to Chinese tourists as an effective marketing tool.
However, as the number of Sina Weibo users declined steeply, and Tencent's WeChat emerged as a powerful SNS in 2013, the companies' marketing tool was narrowed down to these two social media platforms. Sina Weibo is characterized as a media for obtaining information rather than promoting participation in a loosely coupled relationship, and WeChat exhibits characteristics as a tool of the community in an intimate relationship.
SNS has already become a very important marketing channel, targeting Chinese tourists. With rapid change in China's information and communication environment, SNS has also been continuously developed. In addition, as SNS and its usage behaviors have evolved, the change in companies' SNS marketing strategies is also inevitable. Therefore, continued interest and researches are required for Korea's inbound companies and institutions intending to attract Chinese tourists to make their marking more efficient.
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