교과 통합을 통한 초등진로교육프로그램이 학업적 자기효능감과 자리관리능력에 미치는 영향 The effects of Subject integrated career education program on Academic self-efficacy and Self-management skill in elementary school원문보기
교육의 중요한 목적 중의 하나는 학생들 스스로 자신의 적성과 능력, 흥미를 파악하고 그에 맞는 학습 기회를 제공하여 잠재적인 소질과 개성을 계발하는 것에 있다. 따라서 교육은 자신의 적성에 맞는 직업을 통해 자기실현을 이루며 보람을 느끼고 행복한 삶을 영위하도록 계획하고 운영되어야 한다. 최근 우리나라에도 이러한 진로교육의 필요성을 인식하고 교과 외 활동, 국가 수준에서 진로교육을 실시하고 있다. 그러나 현실적으로 초등학교 진로교육은 사회, 도덕, 실과 교과에 포함된 단원을 통하여 간헐적으로 이루어지거나 창의적 체험활동에 배당된 시간을 통하여 행사성으로 이루어지고 있는 실정이다. 이 때문에 개인의 총체적인 삶 전반에서 필요로 하는 진로교육을 균형 있게 지원하지 못한다는 한계점 또한 지적되고 있다. 특히 초등학교 현장의 경우 진로교육을 다른 교과로 분리하여 지도한다는 것은 어려운 과제이므로 교과 교육과정의 분석을 통하여 교과 통합적으로 접근하여 진로교육을 수행하는 것이 효과적이다. 따라서 이 연구에서는 초등진로교육프로그램을 교과 통합적으로 접근하여, 학생들의 ...
교육의 중요한 목적 중의 하나는 학생들 스스로 자신의 적성과 능력, 흥미를 파악하고 그에 맞는 학습 기회를 제공하여 잠재적인 소질과 개성을 계발하는 것에 있다. 따라서 교육은 자신의 적성에 맞는 직업을 통해 자기실현을 이루며 보람을 느끼고 행복한 삶을 영위하도록 계획하고 운영되어야 한다. 최근 우리나라에도 이러한 진로교육의 필요성을 인식하고 교과 외 활동, 국가 수준에서 진로교육을 실시하고 있다. 그러나 현실적으로 초등학교 진로교육은 사회, 도덕, 실과 교과에 포함된 단원을 통하여 간헐적으로 이루어지거나 창의적 체험활동에 배당된 시간을 통하여 행사성으로 이루어지고 있는 실정이다. 이 때문에 개인의 총체적인 삶 전반에서 필요로 하는 진로교육을 균형 있게 지원하지 못한다는 한계점 또한 지적되고 있다. 특히 초등학교 현장의 경우 진로교육을 다른 교과로 분리하여 지도한다는 것은 어려운 과제이므로 교과 교육과정의 분석을 통하여 교과 통합적으로 접근하여 진로교육을 수행하는 것이 효과적이다. 따라서 이 연구에서는 초등진로교육프로그램을 교과 통합적으로 접근하여, 학생들의 학업적 자기효능감과 자기관리능력에 어떠한 영향을 미치는지에 대한 연구를 하고자 하였다. 연구대상으로 경기도 화성시 소재의 B초등학교 6학년 2개 반을 실험집단과 비교집단으로 나눈 뒤 실험집단에는 교과 통합 진로교육프로그램을 적용하고, 비교집단에는 일반적인 진로교육을 실시하여 두 집단간의 차이를 살펴보았다. 연구방법으로 학업적 자기효능감과 자기관리능력에 대한 사전, 사후검사 점수를 토대로 프로그램의 효과를 검증하기 위해 SPSS 22.0 프로그램을 사용하였다. 수집된 자료 통계방법은 사전검사와 사후검사에서 집단 간의 학업적 자기효능감, 자리관리능력 차이를 살펴보기 위하여 독립표본 t-검정을 사용하고 각 집단에서의 사전검사와 사후검사 점수 간 유의도를 알아보기 위하여 대응표본 t-검정을 사용하여 통계처리 및 분석을 하였다. 본 연구를 통하여 얻은 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 교과 통합을 통한 진로교육프로그램을 적용한 실험집단과 적용하지 않은 비교집단의 학업적 자기효능감 점수를 비교 검증한 결과, 학업적 자기효능감 전체는 유의미한 차이는 없었으나 하위영역인 과제난이도 선호에서는 유의미한 차이가 있었다. 실험집단의 사전-사후 학업적 자기효능감 점수를 검증한 결과, 학업적 자기효능감 전체 및 하위 영역 모두에서 유의미한 차이가 있었다. 따라서 교과통합을 통한 진로교육프로그램은 실험집단의 학업적 자기효능감 향상에 긍정적인 효과가 있음이 검증되었다. 둘째, 교과 통합을 통한 진로교육프로그램을 적용한 실험집단과 적용하지 않은 비교집단의 자기관리능력 점수를 비교 검증한 결과, 자기관리능력 전체는 유의미한 차이는 없었으나 하위영역인 계획과 실천의지에서는 유의미한 차이가 있었다. 실험집단의 사전-사후 자기관리능력 점수를 검증한 결과, 자기관리능력 전체 및 하위 영역인 계획과 실천의지, 자기동기화 전략, 정서관리 전략 영역에서 유의미한 차이가 있었다. 따라서 교과통합을 통한 진로교육프로그램은 실험집단의 자기관리능력 향상에 긍정적인 효과를 미친다고 할 수 있다. 지금까지의 내용을 종합해 보면 교과 통합을 통한 진로교육 프로그램은 초등학생의 학업적 자기효능감 및 자기관리능력에 긍정적인 효과를 미치는 것으로 나타났다.
교육의 중요한 목적 중의 하나는 학생들 스스로 자신의 적성과 능력, 흥미를 파악하고 그에 맞는 학습 기회를 제공하여 잠재적인 소질과 개성을 계발하는 것에 있다. 따라서 교육은 자신의 적성에 맞는 직업을 통해 자기실현을 이루며 보람을 느끼고 행복한 삶을 영위하도록 계획하고 운영되어야 한다. 최근 우리나라에도 이러한 진로교육의 필요성을 인식하고 교과 외 활동, 국가 수준에서 진로교육을 실시하고 있다. 그러나 현실적으로 초등학교 진로교육은 사회, 도덕, 실과 교과에 포함된 단원을 통하여 간헐적으로 이루어지거나 창의적 체험활동에 배당된 시간을 통하여 행사성으로 이루어지고 있는 실정이다. 이 때문에 개인의 총체적인 삶 전반에서 필요로 하는 진로교육을 균형 있게 지원하지 못한다는 한계점 또한 지적되고 있다. 특히 초등학교 현장의 경우 진로교육을 다른 교과로 분리하여 지도한다는 것은 어려운 과제이므로 교과 교육과정의 분석을 통하여 교과 통합적으로 접근하여 진로교육을 수행하는 것이 효과적이다. 따라서 이 연구에서는 초등진로교육프로그램을 교과 통합적으로 접근하여, 학생들의 학업적 자기효능감과 자기관리능력에 어떠한 영향을 미치는지에 대한 연구를 하고자 하였다. 연구대상으로 경기도 화성시 소재의 B초등학교 6학년 2개 반을 실험집단과 비교집단으로 나눈 뒤 실험집단에는 교과 통합 진로교육프로그램을 적용하고, 비교집단에는 일반적인 진로교육을 실시하여 두 집단간의 차이를 살펴보았다. 연구방법으로 학업적 자기효능감과 자기관리능력에 대한 사전, 사후검사 점수를 토대로 프로그램의 효과를 검증하기 위해 SPSS 22.0 프로그램을 사용하였다. 수집된 자료 통계방법은 사전검사와 사후검사에서 집단 간의 학업적 자기효능감, 자리관리능력 차이를 살펴보기 위하여 독립표본 t-검정을 사용하고 각 집단에서의 사전검사와 사후검사 점수 간 유의도를 알아보기 위하여 대응표본 t-검정을 사용하여 통계처리 및 분석을 하였다. 본 연구를 통하여 얻은 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 교과 통합을 통한 진로교육프로그램을 적용한 실험집단과 적용하지 않은 비교집단의 학업적 자기효능감 점수를 비교 검증한 결과, 학업적 자기효능감 전체는 유의미한 차이는 없었으나 하위영역인 과제난이도 선호에서는 유의미한 차이가 있었다. 실험집단의 사전-사후 학업적 자기효능감 점수를 검증한 결과, 학업적 자기효능감 전체 및 하위 영역 모두에서 유의미한 차이가 있었다. 따라서 교과통합을 통한 진로교육프로그램은 실험집단의 학업적 자기효능감 향상에 긍정적인 효과가 있음이 검증되었다. 둘째, 교과 통합을 통한 진로교육프로그램을 적용한 실험집단과 적용하지 않은 비교집단의 자기관리능력 점수를 비교 검증한 결과, 자기관리능력 전체는 유의미한 차이는 없었으나 하위영역인 계획과 실천의지에서는 유의미한 차이가 있었다. 실험집단의 사전-사후 자기관리능력 점수를 검증한 결과, 자기관리능력 전체 및 하위 영역인 계획과 실천의지, 자기동기화 전략, 정서관리 전략 영역에서 유의미한 차이가 있었다. 따라서 교과통합을 통한 진로교육프로그램은 실험집단의 자기관리능력 향상에 긍정적인 효과를 미친다고 할 수 있다. 지금까지의 내용을 종합해 보면 교과 통합을 통한 진로교육 프로그램은 초등학생의 학업적 자기효능감 및 자기관리능력에 긍정적인 효과를 미치는 것으로 나타났다.
One of the fundamental objectives of education is to cultivate students’ potential talent and personality through provision of learning opportunities suiting to students’ aptitude, capability and interest as perceived by the student themselves. Accordingly, education should be planned and implemente...
One of the fundamental objectives of education is to cultivate students’ potential talent and personality through provision of learning opportunities suiting to students’ aptitude, capability and interest as perceived by the student themselves. Accordingly, education should be planned and implemented in such ways to ensure students to live happy and fruitful life attaining self-fulfillment through occupations well utilizing their aptitude. Recently Korea has joined into this trend and been conducting extra-curricular activities and career education programs under the central government sponsorship. In reality, however, the career education at elementary schools consists of sporadic lessons included in the curricula of social, moral and practical subjects and/or events utilizing class hours for creative experience activities. For this reason, it has been observed and indicated that the current career education programs are insufficient and unbalanced in light of the necessity to provide career education covering overall aspects of individual student’s life. Specifically, in the field of elementary school education, teaching career education as a separate subject is not realistic and sustainable; accordingly, it is desirable to conduct career education at elementary schools based on an approach integrating related subjects and analysis of education contents. Mindful of this necessity, this study adopts the integrative approach toward elementary career education programs with a view to illuminating their effect on students’ sense of self-efficiency and self-management capability. The research subjects were two 6th grade classes at B elementary school in Hwasung City, Gyunggi Province. The students were classified into one experimental group and another reference group. The integrative career education programs were taught to the students in the experimental group, whereas the regular career education programs to the students in the reference group. The results of the two groups were comparatively analyzed. To enhance the objectivity of the experiment, the pre-testing and post-testing were conducted with the two groups to investigate their sense of self-efficiency and self-management capability. The results were processed through SPSS 22.0 program to test those career education programs’ effectiveness. For statistical processing and analysis, an independent two samples t-test was conducted to identify the differences in the two groups with regard to the pretest and posttest results on sense of self-efficiency and self-management capability; in addition, a matching sample t-test was conducted to confirm the significance between the pre- and post test results in each group. Major findings of this study may be summarized as follows: First, between the subject group (integrative education programs) and the reference group (regular education programs), the comparison of the test results regarding sense of self-efficiency did not show significant differences. Meanwhile, on the lower level of preference in difficult tasks, there were significant differences. The pre- and post-test of the subject group for sense of self-efficiency in learning has shown significant differences in the overall evaluation and lover-level areas. Second, this study has focused on the students’ capacity for self-management between the subject group and the reference group, and found that the overall capacity did not show significant differences but the lower-level planning and practicing willingness did show significant differences. More specifically, the pre- and post-test of self-management capability of the subject group has shown significant differences in the lower-level planning and practicing willingness, self-motivation strategy and emotional control strategy areas. In sum, the integrative career education programs seem to exert positive influences on students’ sense of self-efficiency and self-management capability.
One of the fundamental objectives of education is to cultivate students’ potential talent and personality through provision of learning opportunities suiting to students’ aptitude, capability and interest as perceived by the student themselves. Accordingly, education should be planned and implemented in such ways to ensure students to live happy and fruitful life attaining self-fulfillment through occupations well utilizing their aptitude. Recently Korea has joined into this trend and been conducting extra-curricular activities and career education programs under the central government sponsorship. In reality, however, the career education at elementary schools consists of sporadic lessons included in the curricula of social, moral and practical subjects and/or events utilizing class hours for creative experience activities. For this reason, it has been observed and indicated that the current career education programs are insufficient and unbalanced in light of the necessity to provide career education covering overall aspects of individual student’s life. Specifically, in the field of elementary school education, teaching career education as a separate subject is not realistic and sustainable; accordingly, it is desirable to conduct career education at elementary schools based on an approach integrating related subjects and analysis of education contents. Mindful of this necessity, this study adopts the integrative approach toward elementary career education programs with a view to illuminating their effect on students’ sense of self-efficiency and self-management capability. The research subjects were two 6th grade classes at B elementary school in Hwasung City, Gyunggi Province. The students were classified into one experimental group and another reference group. The integrative career education programs were taught to the students in the experimental group, whereas the regular career education programs to the students in the reference group. The results of the two groups were comparatively analyzed. To enhance the objectivity of the experiment, the pre-testing and post-testing were conducted with the two groups to investigate their sense of self-efficiency and self-management capability. The results were processed through SPSS 22.0 program to test those career education programs’ effectiveness. For statistical processing and analysis, an independent two samples t-test was conducted to identify the differences in the two groups with regard to the pretest and posttest results on sense of self-efficiency and self-management capability; in addition, a matching sample t-test was conducted to confirm the significance between the pre- and post test results in each group. Major findings of this study may be summarized as follows: First, between the subject group (integrative education programs) and the reference group (regular education programs), the comparison of the test results regarding sense of self-efficiency did not show significant differences. Meanwhile, on the lower level of preference in difficult tasks, there were significant differences. The pre- and post-test of the subject group for sense of self-efficiency in learning has shown significant differences in the overall evaluation and lover-level areas. Second, this study has focused on the students’ capacity for self-management between the subject group and the reference group, and found that the overall capacity did not show significant differences but the lower-level planning and practicing willingness did show significant differences. More specifically, the pre- and post-test of self-management capability of the subject group has shown significant differences in the lower-level planning and practicing willingness, self-motivation strategy and emotional control strategy areas. In sum, the integrative career education programs seem to exert positive influences on students’ sense of self-efficiency and self-management capability.
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