본 연구의 목적은 초등영어 리터러시 수업에서 그림과 사진 활용의 교육적 효과를 비교 대조하고 초등학교 5학년 학생들을 위한 효과적인 리터러시 교수 모형을 구안하는 것이다. 이를 위해 본 연구자는 5학년 1개 반 남학생 13명, 여학생 13명 총 26명을 연구대상으로 선정하여 이야기 활용 장르 기반 리터러시 수업을 한 학기에 걸쳐 4개 단원 32차시 실시하였다...
본 연구의 목적은 초등영어 리터러시 수업에서 그림과 사진 활용의 교육적 효과를 비교 대조하고 초등학교 5학년 학생들을 위한 효과적인 리터러시 교수 모형을 구안하는 것이다. 이를 위해 본 연구자는 5학년 1개 반 남학생 13명, 여학생 13명 총 26명을 연구대상으로 선정하여 이야기 활용 장르 기반 리터러시 수업을 한 학기에 걸쳐 4개 단원 32차시 실시하였다. 본 연구에서 사진과 그림은 아동 스스로 제작하였다. 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 시각자료를 활용한 리터러시 수업 모형은 학생들의 읽기 능력 향상에 긍정적인 영향을 미친다. 학습자 상호 피드백 활동을 통하여 아동은 상대방의 글을 읽고 의미를 이해하며 새로운 어휘력을 습득할 수 있었다. 둘째, 그림과 사진을 활용한 리터러시 수업 모형은 학생들의 쓰기 능력 향상에 긍정적인 영향을 미친다. 학생들은 리터러시 수업 모형을 통하여 어휘력과 의사소통 의지를 향상시켰으며 이것이 쓰기 능력 향상과 연결되었다. 셋째, 그림과 사진을 활용한 리터러시 수업 모형은 장르 기반 쓰기를 통하여 학생들의 흥미도 향상에 영향을 미친다. 아동 스스로 제작한 시각자료를 수업에 활용하여 다양한 장르 글쓰기를 하는 것이 학생의 학습동기를 향상시킨 것으로 보인다. 넷째, 그림과 사진을 활용한 리터러시 수업 모형은 학생들의 자신감 향상에 긍정적인 영향을 미치지 못한다. 이는 학생들의 쓰기 과업의 어려움으로 인하여 학생들 스스로 영어 쓰기 능력이 남에게 발표할 만큼 향상을 이루지 못했다고 생각하기 때문인 것으로 보인다. 위의 결과는 아동들에게 자유로운 장르 글쓰기 단계 이전에 과업을 쉽게 도달할 수 있게 하는 통제적 장르 글쓰기 단계가 필요함을 시사한다. 다섯째, 그림과 사진을 활용한 리터러시 수업 모형은 학생들의 의사소통 의지의 향상에 긍정적인 영향을 미친다. 아동 자신과 관련이 있는 주제로 학습을 진행하는 것이 자신의 이야기를 남과 나누고자 하는 아동의 의도가 의사소통 의지의 향상에 긍정적인 영향을 미친 것으로 보인다. 여섯째, 사진은 사실적인 묘사글 쓰기에 활용하기 적절하며 그림은 상대적으로 단순하여 중요한 정보를 나타내기 쉬워 아동들이 창작하는 이야기 쓰기에 활용하기 적절하다.
본 연구의 목적은 초등영어 리터러시 수업에서 그림과 사진 활용의 교육적 효과를 비교 대조하고 초등학교 5학년 학생들을 위한 효과적인 리터러시 교수 모형을 구안하는 것이다. 이를 위해 본 연구자는 5학년 1개 반 남학생 13명, 여학생 13명 총 26명을 연구대상으로 선정하여 이야기 활용 장르 기반 리터러시 수업을 한 학기에 걸쳐 4개 단원 32차시 실시하였다. 본 연구에서 사진과 그림은 아동 스스로 제작하였다. 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 시각자료를 활용한 리터러시 수업 모형은 학생들의 읽기 능력 향상에 긍정적인 영향을 미친다. 학습자 상호 피드백 활동을 통하여 아동은 상대방의 글을 읽고 의미를 이해하며 새로운 어휘력을 습득할 수 있었다. 둘째, 그림과 사진을 활용한 리터러시 수업 모형은 학생들의 쓰기 능력 향상에 긍정적인 영향을 미친다. 학생들은 리터러시 수업 모형을 통하여 어휘력과 의사소통 의지를 향상시켰으며 이것이 쓰기 능력 향상과 연결되었다. 셋째, 그림과 사진을 활용한 리터러시 수업 모형은 장르 기반 쓰기를 통하여 학생들의 흥미도 향상에 영향을 미친다. 아동 스스로 제작한 시각자료를 수업에 활용하여 다양한 장르 글쓰기를 하는 것이 학생의 학습동기를 향상시킨 것으로 보인다. 넷째, 그림과 사진을 활용한 리터러시 수업 모형은 학생들의 자신감 향상에 긍정적인 영향을 미치지 못한다. 이는 학생들의 쓰기 과업의 어려움으로 인하여 학생들 스스로 영어 쓰기 능력이 남에게 발표할 만큼 향상을 이루지 못했다고 생각하기 때문인 것으로 보인다. 위의 결과는 아동들에게 자유로운 장르 글쓰기 단계 이전에 과업을 쉽게 도달할 수 있게 하는 통제적 장르 글쓰기 단계가 필요함을 시사한다. 다섯째, 그림과 사진을 활용한 리터러시 수업 모형은 학생들의 의사소통 의지의 향상에 긍정적인 영향을 미친다. 아동 자신과 관련이 있는 주제로 학습을 진행하는 것이 자신의 이야기를 남과 나누고자 하는 아동의 의도가 의사소통 의지의 향상에 긍정적인 영향을 미친 것으로 보인다. 여섯째, 사진은 사실적인 묘사글 쓰기에 활용하기 적절하며 그림은 상대적으로 단순하여 중요한 정보를 나타내기 쉬워 아동들이 창작하는 이야기 쓰기에 활용하기 적절하다.
This study aims to compare and contrast the educational efficacy of using pictures and photos in primary English literacy classroom, as well as to develop useful teaching models for fifth grade elementary school students in Korea. To attain the two goals in this experiment, the researcher chose one ...
This study aims to compare and contrast the educational efficacy of using pictures and photos in primary English literacy classroom, as well as to develop useful teaching models for fifth grade elementary school students in Korea. To attain the two goals in this experiment, the researcher chose one fifth grade class with twenty six students (13 males and 13 females) and applied the literacy-based class model using pictures and photos in genre-based post-storytelling activities; this class model consists of four units with eight period per unit―i.e. thirty two periods in total―throughout the semester. And students have made photos and pictures for themselves. The results in this experiment are as follows: First, the literacy class model had a positive effect on improving students’ overall reading ability. The feedback interactions among the students in seventh to eight period might have facilitated not only understanding textual meanings but also learning new vocabulary. Second, the model revealed a substantial enhancement of students’ overall writing ability. Writing activities using pictures and photos might have influenced the vocabulary build-up and the enhanced will to communicate. Third, the model increased student interest in genre-based writings. Different genres of texts, coupled with the student-made pictures, might have made synergy effect on raising up their motivation level. Fourth, the model did not yield a statistically significant increase in student confidence. The difficulty in writing tasks forced them to perceive themselves as unsuccessful learners. They did not think that their writings were good enough to publish before class. It implies that a series of controlled writing tasks should be supplied to the students for the purpose of stepping them up to the advanced free writing tasks. Fifth, the model had a positive effect on improving the will to communicate. It appears that the relevant themes to their everyday living circumstances encourage them to interact more with each other. Sixth, while photos are appropriate to practice factual descriptions, pictures stand well with student-led writing tasks, for the pictorial descriptions are relatively simple so that students can easily grasp at the crucial information.
This study aims to compare and contrast the educational efficacy of using pictures and photos in primary English literacy classroom, as well as to develop useful teaching models for fifth grade elementary school students in Korea. To attain the two goals in this experiment, the researcher chose one fifth grade class with twenty six students (13 males and 13 females) and applied the literacy-based class model using pictures and photos in genre-based post-storytelling activities; this class model consists of four units with eight period per unit―i.e. thirty two periods in total―throughout the semester. And students have made photos and pictures for themselves. The results in this experiment are as follows: First, the literacy class model had a positive effect on improving students’ overall reading ability. The feedback interactions among the students in seventh to eight period might have facilitated not only understanding textual meanings but also learning new vocabulary. Second, the model revealed a substantial enhancement of students’ overall writing ability. Writing activities using pictures and photos might have influenced the vocabulary build-up and the enhanced will to communicate. Third, the model increased student interest in genre-based writings. Different genres of texts, coupled with the student-made pictures, might have made synergy effect on raising up their motivation level. Fourth, the model did not yield a statistically significant increase in student confidence. The difficulty in writing tasks forced them to perceive themselves as unsuccessful learners. They did not think that their writings were good enough to publish before class. It implies that a series of controlled writing tasks should be supplied to the students for the purpose of stepping them up to the advanced free writing tasks. Fifth, the model had a positive effect on improving the will to communicate. It appears that the relevant themes to their everyday living circumstances encourage them to interact more with each other. Sixth, while photos are appropriate to practice factual descriptions, pictures stand well with student-led writing tasks, for the pictorial descriptions are relatively simple so that students can easily grasp at the crucial information.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.