본 연구의 목적은 생명존중교육 프로그램이 고등학생들의 생명존중의식, 자아존중감 및 공격성에 미치는 효과를 검증하는 것이다. 본 연구에는 인문계 남녀공학 고등학교 2개 학교의 1학년 재학생 362명이 참여하였다. 실험집단은 생명존중교육 프로그램을 운영하는 남녀공학 인문계 M고등학교 1학년 187명이고, 통제집단은 생명존중교육 프로그램을 운영하지 않는 인근의 남녀공학 인문계 E고등학교 1학년 175명이다.
본 연구에서 사용된 생명존중교육 프로그램의 교재는 실험학교인 M고등학교 교사 35명이 개발한 인간 생명존중이라는 목적을 가진 교육 실험용 교재이다. 실험집단을 대상으로 프로그램을 운영하기 직전에 사전 검사를 실시하고, 모든 회기가 끝나고 사후 검사를 실시하여 ...
본 연구의 목적은 생명존중교육 프로그램이 고등학생들의 생명존중의식, 자아존중감 및 공격성에 미치는 효과를 검증하는 것이다. 본 연구에는 인문계 남녀공학 고등학교 2개 학교의 1학년 재학생 362명이 참여하였다. 실험집단은 생명존중교육 프로그램을 운영하는 남녀공학 인문계 M고등학교 1학년 187명이고, 통제집단은 생명존중교육 프로그램을 운영하지 않는 인근의 남녀공학 인문계 E고등학교 1학년 175명이다.
본 연구에서 사용된 생명존중교육 프로그램의 교재는 실험학교인 M고등학교 교사 35명이 개발한 인간 생명존중이라는 목적을 가진 교육 실험용 교재이다. 실험집단을 대상으로 프로그램을 운영하기 직전에 사전 검사를 실시하고, 모든 회기가 끝나고 사후 검사를 실시하여 SPSS 21로 분석하였다. 분석 결과는 다음과 같다.
첫째, 실험집단의 학생들은 생명존중교육 프로그램 실시 후 생명존중의식이 향상되었다.
둘째, 실험집단의 학생들은 생명존중교육 프로그램 실시 후 자아존중감이 향상되었다.
셋째, 실험집단의 학생들은 생명존중교육 프로그램 실시 후 공격성이 감소되었다.
이러한 연구 결과는 고등학교 학생 전체를 대상으로 일 년 단위의 장기적인 생명존중교육의 구성과 ‘생명’이라는 교과서 개발이 필요하며, 국가적으로 장기적인 생명존중 수업이 공교육에서 필수적으로 실시 될 필요가 있음을 시사한다.
본 연구의 목적은 생명존중교육 프로그램이 고등학생들의 생명존중의식, 자아존중감 및 공격성에 미치는 효과를 검증하는 것이다. 본 연구에는 인문계 남녀공학 고등학교 2개 학교의 1학년 재학생 362명이 참여하였다. 실험집단은 생명존중교육 프로그램을 운영하는 남녀공학 인문계 M고등학교 1학년 187명이고, 통제집단은 생명존중교육 프로그램을 운영하지 않는 인근의 남녀공학 인문계 E고등학교 1학년 175명이다.
본 연구에서 사용된 생명존중교육 프로그램의 교재는 실험학교인 M고등학교 교사 35명이 개발한 인간 생명존중이라는 목적을 가진 교육 실험용 교재이다. 실험집단을 대상으로 프로그램을 운영하기 직전에 사전 검사를 실시하고, 모든 회기가 끝나고 사후 검사를 실시하여 SPSS 21로 분석하였다. 분석 결과는 다음과 같다.
첫째, 실험집단의 학생들은 생명존중교육 프로그램 실시 후 생명존중의식이 향상되었다.
둘째, 실험집단의 학생들은 생명존중교육 프로그램 실시 후 자아존중감이 향상되었다.
셋째, 실험집단의 학생들은 생명존중교육 프로그램 실시 후 공격성이 감소되었다.
이러한 연구 결과는 고등학교 학생 전체를 대상으로 일 년 단위의 장기적인 생명존중교육의 구성과 ‘생명’이라는 교과서 개발이 필요하며, 국가적으로 장기적인 생명존중 수업이 공교육에서 필수적으로 실시 될 필요가 있음을 시사한다.
The purpose of this study was to confirm the effects of the life respect education program on high school students’ sense of life respect, self-esteem, and aggression. The participants in this study were 362 students in the first grade of two co-educated general high schools.
The experimental grou...
The purpose of this study was to confirm the effects of the life respect education program on high school students’ sense of life respect, self-esteem, and aggression. The participants in this study were 362 students in the first grade of two co-educated general high schools.
The experimental group was the group of 187 students in M high school, who participated in the life respect education program for two semesters, and the control group was the group of 175 students in E high school, who didn’t participate in the life respect education program. The text book of life respect education used in this study was developed by the teachers in M high school. The pre-test was conducted right before the program started at the beginning of the 1st semester, and the post-test was conducted right after the 30 lessons were over at the end of the 2nd semester. The data were analyzed by using SPSS 21.0 statistical program. The results are as follows:
First, the sense of life respect of the students of the experimental group improved as the result of the participation in the life respect education program.
Second, the self-esteem of the students of the experimental group improved as the result of the participation in the life respect education program.
Third, the aggression of the students of the experimental group decreased as the result of the participation in the life respect education program.
This study suggests that the life respect education program for a year long is effective for improving the sense of life respect of high school students and self esteem and for decreasing their aggression.
The purpose of this study was to confirm the effects of the life respect education program on high school students’ sense of life respect, self-esteem, and aggression. The participants in this study were 362 students in the first grade of two co-educated general high schools.
The experimental group was the group of 187 students in M high school, who participated in the life respect education program for two semesters, and the control group was the group of 175 students in E high school, who didn’t participate in the life respect education program. The text book of life respect education used in this study was developed by the teachers in M high school. The pre-test was conducted right before the program started at the beginning of the 1st semester, and the post-test was conducted right after the 30 lessons were over at the end of the 2nd semester. The data were analyzed by using SPSS 21.0 statistical program. The results are as follows:
First, the sense of life respect of the students of the experimental group improved as the result of the participation in the life respect education program.
Second, the self-esteem of the students of the experimental group improved as the result of the participation in the life respect education program.
Third, the aggression of the students of the experimental group decreased as the result of the participation in the life respect education program.
This study suggests that the life respect education program for a year long is effective for improving the sense of life respect of high school students and self esteem and for decreasing their aggression.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.