동일본대진재와 일본인의 재해의식 : 언론보도와 피난민을 중심으로 The Great East Japan Earthquake and the Japanese consciousness of the disaster:Focuses on media reports and refugees원문보기
2011년 3월 11일. 전례 없는 동일본대진재는 일본 지진관측사상 최대의 피해를 입었다. 그 직후의 보도 중에서 ‘stoicism(冷静)’, ‘discipline(自制心)’, ‘selflessness(無私無欲)’, ‘dignity(尊厳)’, ‘grace(礼節)’ 등 피난민들의 행동을 칭찬 보도하는 담론을 통해서 일본인의 표상이 재형성되는 계기가 되었다. 이런 가운데서 국가와 국민의 관계성을 언론보도와 피난민을 중심으로 재해에 대한 의식을 다각...
2011년 3월 11일. 전례 없는 동일본대진재는 일본 지진관측사상 최대의 피해를 입었다. 그 직후의 보도 중에서 ‘stoicism(冷静)’, ‘discipline(自制心)’, ‘selflessness(無私無欲)’, ‘dignity(尊厳)’, ‘grace(礼節)’ 등 피난민들의 행동을 칭찬 보도하는 담론을 통해서 일본인의 표상이 재형성되는 계기가 되었다. 이런 가운데서 국가와 국민의 관계성을 언론보도와 피난민을 중심으로 재해에 대한 의식을 다각도로 살펴보고자 한다. 우선 1장에서는 일본 국내에서 발생한 지진과 비교하여, 지진의 규모와 피난 상황을 파악하고자 한다. 그 상황 속에서 언급되는 외신의 보도, 그리고 일본의 보도를 살펴보며 실제 상황과 대조해보고자 한다. 나아가 자연재해에 대해 ‘시카타가나이(シカタガナイ)’로 항의하지 않는 피난민들의 모습을 사례로 두고 분석해보고자 한다. 2장에서는 대개의 보도에서 질서를 지키고 피난생활을 강요된 상황 속에서 발생하는 갈등이나, 갈등에서 생긴 사건, 그리고 피난민의 언행을 살펴보고자 한다. 마지막 3장에서는 구미의 시각으로 저술한 『국화와 칼』에서 나타난 일본인의 재해의식, NHK에서 5년마다 실시하는 의식조사, 홍수라는 폐쇠적인 환경을 무대로 그려진 소설인『사육』의 3가지 방법으로 국가의 개입과 피난민에 대해 살펴보고자 한다. 재해에 있어서의 국가와 국민(피난민)의 관계, 국민과 피난민의 관계에서 발생하는 갈등을 분석하여, 그 문제의 근본적인 원인과 해결책을 제언해보고자 한다.
2011년 3월 11일. 전례 없는 동일본대진재는 일본 지진관측사상 최대의 피해를 입었다. 그 직후의 보도 중에서 ‘stoicism(冷静)’, ‘discipline(自制心)’, ‘selflessness(無私無欲)’, ‘dignity(尊厳)’, ‘grace(礼節)’ 등 피난민들의 행동을 칭찬 보도하는 담론을 통해서 일본인의 표상이 재형성되는 계기가 되었다. 이런 가운데서 국가와 국민의 관계성을 언론보도와 피난민을 중심으로 재해에 대한 의식을 다각도로 살펴보고자 한다. 우선 1장에서는 일본 국내에서 발생한 지진과 비교하여, 지진의 규모와 피난 상황을 파악하고자 한다. 그 상황 속에서 언급되는 외신의 보도, 그리고 일본의 보도를 살펴보며 실제 상황과 대조해보고자 한다. 나아가 자연재해에 대해 ‘시카타가나이(シカタガナイ)’로 항의하지 않는 피난민들의 모습을 사례로 두고 분석해보고자 한다. 2장에서는 대개의 보도에서 질서를 지키고 피난생활을 강요된 상황 속에서 발생하는 갈등이나, 갈등에서 생긴 사건, 그리고 피난민의 언행을 살펴보고자 한다. 마지막 3장에서는 구미의 시각으로 저술한 『국화와 칼』에서 나타난 일본인의 재해의식, NHK에서 5년마다 실시하는 의식조사, 홍수라는 폐쇠적인 환경을 무대로 그려진 소설인『사육』의 3가지 방법으로 국가의 개입과 피난민에 대해 살펴보고자 한다. 재해에 있어서의 국가와 국민(피난민)의 관계, 국민과 피난민의 관계에서 발생하는 갈등을 분석하여, 그 문제의 근본적인 원인과 해결책을 제언해보고자 한다.
The Great East Japan Earthquake that occurred on March 11th, 2011 inflicted unprecedented damage in seismometry history. In media reports right after the earthquake, through discourses that complimented the behaviors of the refugees such as ‘stoicism’, ‘discipline’, ‘selflessness’, ‘dignity’, and ‘g...
The Great East Japan Earthquake that occurred on March 11th, 2011 inflicted unprecedented damage in seismometry history. In media reports right after the earthquake, through discourses that complimented the behaviors of the refugees such as ‘stoicism’, ‘discipline’, ‘selflessness’, ‘dignity’, and ‘grace,’ the representation of the Japanese people was reconstituted. In the midst of this, the relationship between the nation and its people will be examined from various angles focusing on the media reports and disaster consciousness. In chapter 1, scale of the earthquake and the evacuation situation are to be examined by comparing them with those of the previous earthquakes in Japan. The reports of foreign media and Japanese media on the incident in the midst of the disaster will be examined, and contrast will be made with those reports and the real situation. Furthermore, the attitudes of the refugees who accept the disaster as ‘Shikataganai(it’s beyond our control) will be analyzed. Unlike in the most of the media reports in which depict that refugees follow the order, in chapter 2, the conflicts that occur in the midst of the disaster in which people are forced to live as refugees, the incidents that result from those conflicts, and the behaviors of the refugees are to be examined. In the final chapter 3, the government intervention and refugees are to be examined by three methods including the disaster consciousness shown in『The Chrysanthemum And the Sword』which is narrated from foreign perspective of the Japanese people, consciousness survey conducted every 5 year by NHK, and a literary text『Breed』which is depiction of a closed environment. The solutions are to be sought through looking at the root causes by having both the conflicts that occur from the relationship between the nation and its citizens (refugees), and the relationship between the citizens and the refugees as examples.2011年3月11日に起こった未曾有の東日本大震災は、日本地震観測史上最大の被害を被った。その直後の報道の中で、‘stoicism(冷静さ)’, ‘discipline(自制心)’, ‘selflessness(無私無欲)’, ‘dignity(尊厳)’, ‘grace(礼節)’ 等、避難民の言動を賞賛する言説によって、日本人の表象が再形成される契機となった。このような状況下での国家と国民の関係性を言論報道と避難民の災害意識を中心として多角度から探ってることにする。 先ず一章では、日本国内で発生した地震と比較し、地震の規模と非難状況を把握してみる。その状況の中で言及される外国メディアの報道、そして日本での報道を探り、実際の状況と照し合わせて見ることにする。更には自然災害に対して‘シカタガナイ’として抗議しない避難民の姿を例にあげ、分析して見ることにする。 二章では、殆どの報道において秩序を守りながら避難生活を強いられた避難民の姿があった。その状況で生じる葛藤や、葛藤から生じる事件、そして避難民の言動について探って見ることにする。 最後の三章では、欧米の視点で日本人について著した『菊と刀』での災害意識、NHKで5年毎に実施している意識調査、洪水で閉鎖的な環境になった村を舞台に描かれた小説である『飼育』の3つから、国家の介入と避難民について探って見ることにする。 災害においての国家と国民(避難民)の関係、国民と避難民の関係に生じる葛藤を例にあげ、その根本原因を探り、解決策を提言して見ようとする。
The Great East Japan Earthquake that occurred on March 11th, 2011 inflicted unprecedented damage in seismometry history. In media reports right after the earthquake, through discourses that complimented the behaviors of the refugees such as ‘stoicism’, ‘discipline’, ‘selflessness’, ‘dignity’, and ‘grace,’ the representation of the Japanese people was reconstituted. In the midst of this, the relationship between the nation and its people will be examined from various angles focusing on the media reports and disaster consciousness. In chapter 1, scale of the earthquake and the evacuation situation are to be examined by comparing them with those of the previous earthquakes in Japan. The reports of foreign media and Japanese media on the incident in the midst of the disaster will be examined, and contrast will be made with those reports and the real situation. Furthermore, the attitudes of the refugees who accept the disaster as ‘Shikataganai(it’s beyond our control) will be analyzed. Unlike in the most of the media reports in which depict that refugees follow the order, in chapter 2, the conflicts that occur in the midst of the disaster in which people are forced to live as refugees, the incidents that result from those conflicts, and the behaviors of the refugees are to be examined. In the final chapter 3, the government intervention and refugees are to be examined by three methods including the disaster consciousness shown in『The Chrysanthemum And the Sword』which is narrated from foreign perspective of the Japanese people, consciousness survey conducted every 5 year by NHK, and a literary text『Breed』which is depiction of a closed environment. The solutions are to be sought through looking at the root causes by having both the conflicts that occur from the relationship between the nation and its citizens (refugees), and the relationship between the citizens and the refugees as examples.2011年3月11日に起こった未曾有の東日本大震災は、日本地震観測史上最大の被害を被った。その直後の報道の中で、‘stoicism(冷静さ)’, ‘discipline(自制心)’, ‘selflessness(無私無欲)’, ‘dignity(尊厳)’, ‘grace(礼節)’ 等、避難民の言動を賞賛する言説によって、日本人の表象が再形成される契機となった。このような状況下での国家と国民の関係性を言論報道と避難民の災害意識を中心として多角度から探ってることにする。 先ず一章では、日本国内で発生した地震と比較し、地震の規模と非難状況を把握してみる。その状況の中で言及される外国メディアの報道、そして日本での報道を探り、実際の状況と照し合わせて見ることにする。更には自然災害に対して‘シカタガナイ’として抗議しない避難民の姿を例にあげ、分析して見ることにする。 二章では、殆どの報道において秩序を守りながら避難生活を強いられた避難民の姿があった。その状況で生じる葛藤や、葛藤から生じる事件、そして避難民の言動について探って見ることにする。 最後の三章では、欧米の視点で日本人について著した『菊と刀』での災害意識、NHKで5年毎に実施している意識調査、洪水で閉鎖的な環境になった村を舞台に描かれた小説である『飼育』の3つから、国家の介入と避難民について探って見ることにする。 災害においての国家と国民(避難民)の関係、国民と避難民の関係に生じる葛藤を例にあげ、その根本原因を探り、解決策を提言して見ようとする。
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