[학위논문]한국 엔터테인먼트 기업 브랜드의 중국시장 PR전략 방안연구 : SM, YG, JYP브랜드 자산 평가를 중심으로 A Study of PR Strategy in China for Korean Entertainment Companies’ Brand:focusing on the Brand equity evaluation for SM, YG &JYP원문보기
한국 엔터테인먼트 기업이 최근 그 시장을 전세계로 확대하고 있다. 실제로, 아시아 국가들의 급속한 경제발전과 개방된 교류 시스템은 한국 엔터테인먼트 기업에게 호기를 제공했다. 특히, 광대한 규모와 인구 덕분에 중국은 가장 주목받은 시장으로 간주되고 있다. 이러한 맥락에서, 한국의 엔터테인먼트 기업들은 전략적으로 중국 진출을 서두르고 있으며, 적극적인 활동을 진행하고 있는 것이다. 21세기 초에 SM엔터테인먼트를 시작으로, 2008년에는 JYP엔터테인먼트가, 그리고 2012년에는 YG엔터테인먼트가 중국시장에 공식적으로 진출했다. 한국 엔테인먼트 기업은 중국 시장 활성화를 위해 각종 현지 PR활동을 진행하면서 기업 브랜드의 인지도와 이미지를 유지하고, 소속 연예인들의 활동을 지원하고 있다. 이와 같은 맥락에서 한국의 대표적인 3대 엔터테인먼트 기업을 대상으로 중국 시장에서의 PR현황과 그 전략 방안을 논하는 것은 흥미로운 작업이 될 수 있다. 따라서 우리는 중국시장을 배경으로 한국 엔터테인먼트 기업의 PR전략을 파악하고, 브랜드 자산에 대한 소비자들의 인식을 비교 검토하는 방식으로 연구를 진행해 보고자 하였다. 즉, 본 연구는 한국의 3대 엔테인먼트 기업에 대한 중국인 소비자의 인식을 분석함과 동시에 3대 엔터테인먼트 기업 브랜드에 대한 중국인 소비자들의 브랜드 자산 평가는 어떻게 다르게 나타나는지를 이를 비교 분석해 보고자 하였다. 또한, 우리는 이와 같은 한국의 3대 엔터테인먼트 기업 브랜드에 대한 중국인 소비자들의 인식을 비교 분석하면서 한국 엔터테인먼트 산업의 전략적 대안 역시 마련해보고자 하였다. 분석 결과, 우리는 기업 브랜드 인지, 기업 브랜드 선호, 기업과 소속가수 관계 인지의 항목 모두에서 SM엔터테인먼트에 대한 평가가 모두 가장 높음을 알 수 있었다. 이는 SM이 가장 일찍 중국시장에 진출함으로써 중국인들에게 인지도는 물론 친근감을 통한 선호도 역시 높은 현황임을 이해시켜 주는 결과였다. 또한, ...
한국 엔터테인먼트 기업이 최근 그 시장을 전세계로 확대하고 있다. 실제로, 아시아 국가들의 급속한 경제발전과 개방된 교류 시스템은 한국 엔터테인먼트 기업에게 호기를 제공했다. 특히, 광대한 규모와 인구 덕분에 중국은 가장 주목받은 시장으로 간주되고 있다. 이러한 맥락에서, 한국의 엔터테인먼트 기업들은 전략적으로 중국 진출을 서두르고 있으며, 적극적인 활동을 진행하고 있는 것이다. 21세기 초에 SM엔터테인먼트를 시작으로, 2008년에는 JYP엔터테인먼트가, 그리고 2012년에는 YG엔터테인먼트가 중국시장에 공식적으로 진출했다. 한국 엔테인먼트 기업은 중국 시장 활성화를 위해 각종 현지 PR활동을 진행하면서 기업 브랜드의 인지도와 이미지를 유지하고, 소속 연예인들의 활동을 지원하고 있다. 이와 같은 맥락에서 한국의 대표적인 3대 엔터테인먼트 기업을 대상으로 중국 시장에서의 PR현황과 그 전략 방안을 논하는 것은 흥미로운 작업이 될 수 있다. 따라서 우리는 중국시장을 배경으로 한국 엔터테인먼트 기업의 PR전략을 파악하고, 브랜드 자산에 대한 소비자들의 인식을 비교 검토하는 방식으로 연구를 진행해 보고자 하였다. 즉, 본 연구는 한국의 3대 엔테인먼트 기업에 대한 중국인 소비자의 인식을 분석함과 동시에 3대 엔터테인먼트 기업 브랜드에 대한 중국인 소비자들의 브랜드 자산 평가는 어떻게 다르게 나타나는지를 이를 비교 분석해 보고자 하였다. 또한, 우리는 이와 같은 한국의 3대 엔터테인먼트 기업 브랜드에 대한 중국인 소비자들의 인식을 비교 분석하면서 한국 엔터테인먼트 산업의 전략적 대안 역시 마련해보고자 하였다. 분석 결과, 우리는 기업 브랜드 인지, 기업 브랜드 선호, 기업과 소속가수 관계 인지의 항목 모두에서 SM엔터테인먼트에 대한 평가가 모두 가장 높음을 알 수 있었다. 이는 SM이 가장 일찍 중국시장에 진출함으로써 중국인들에게 인지도는 물론 친근감을 통한 선호도 역시 높은 현황임을 이해시켜 주는 결과였다. 또한, 브랜드 인지도, 경험, 이미지, 선호도, 지각된 품질, 애착도, 충성도 등에 대한 중국인 소비자들의 평가 분석 과정에서는 SM에 대한 브랜드 인지도, 경험, 애착도, 선호도, 충성도에 대한 평가가 전반적으로 높은 반면, YG에 대해서는 브랜드 이미지와 지각된 품질 평가 차원에서 가장 높은 인식을 나타냄을 알 수 있었다. 또한, JYP는 브랜드 자산 구성요소 항목 전반에서 가장 낮은 평가를 받고 있음을 파악할 수 있었다. 한 편, 본 연구의 분석 과정 전반에서 우리는 중국팬들의 한국 엔터테인먼트 브랜드에 대한 인식이 애착도나 충성도에 까지는 이르지 못할 정도로 다분히 표면적인 관심에 머물러있음도 파악할 수 있었다. 따라서 한국 엔터테인먼트 브랜드들은 중국 현지시장을 고려해서 이벤트나 콘서트, 오디션, 연예인 활동 같은 PR커뮤니케이션 도구의 더 적극적인 활동을 통한 심층적인 관계맺음 방식을 고민하고, 각 기업에게 적합한 독특한 브랜드 이미지를 강화할 필요가 있음을 밝혔다. 우리는 본 연구를 통해 한국 엔터테인먼트 브랜드가 중국인 소비자들과의 효과적인 PR커뮤니케이션을 진행하기 위하여 우선적으로 고려해야 하는 부분들을 짚어보고, 그 전략적 대안을 마련해보고자 시도하였다. 이와 같은 연구결과는 중국 시장에 이미 진출해 있는 한국 엔터테인먼트 기업은 물론, 또 다른 문화예술 장르의 엔터테인먼트 기업 그리고 성공한 엔터테인먼트 기업으로써 거듭나기를 기대하는 중국 엔터테인먼트 기업들에게도 그 전략 방안과 시사점을 제공해 줄 수 있으리라 기대할 수 있겠다.
한국 엔터테인먼트 기업이 최근 그 시장을 전세계로 확대하고 있다. 실제로, 아시아 국가들의 급속한 경제발전과 개방된 교류 시스템은 한국 엔터테인먼트 기업에게 호기를 제공했다. 특히, 광대한 규모와 인구 덕분에 중국은 가장 주목받은 시장으로 간주되고 있다. 이러한 맥락에서, 한국의 엔터테인먼트 기업들은 전략적으로 중국 진출을 서두르고 있으며, 적극적인 활동을 진행하고 있는 것이다. 21세기 초에 SM엔터테인먼트를 시작으로, 2008년에는 JYP엔터테인먼트가, 그리고 2012년에는 YG엔터테인먼트가 중국시장에 공식적으로 진출했다. 한국 엔테인먼트 기업은 중국 시장 활성화를 위해 각종 현지 PR활동을 진행하면서 기업 브랜드의 인지도와 이미지를 유지하고, 소속 연예인들의 활동을 지원하고 있다. 이와 같은 맥락에서 한국의 대표적인 3대 엔터테인먼트 기업을 대상으로 중국 시장에서의 PR현황과 그 전략 방안을 논하는 것은 흥미로운 작업이 될 수 있다. 따라서 우리는 중국시장을 배경으로 한국 엔터테인먼트 기업의 PR전략을 파악하고, 브랜드 자산에 대한 소비자들의 인식을 비교 검토하는 방식으로 연구를 진행해 보고자 하였다. 즉, 본 연구는 한국의 3대 엔테인먼트 기업에 대한 중국인 소비자의 인식을 분석함과 동시에 3대 엔터테인먼트 기업 브랜드에 대한 중국인 소비자들의 브랜드 자산 평가는 어떻게 다르게 나타나는지를 이를 비교 분석해 보고자 하였다. 또한, 우리는 이와 같은 한국의 3대 엔터테인먼트 기업 브랜드에 대한 중국인 소비자들의 인식을 비교 분석하면서 한국 엔터테인먼트 산업의 전략적 대안 역시 마련해보고자 하였다. 분석 결과, 우리는 기업 브랜드 인지, 기업 브랜드 선호, 기업과 소속가수 관계 인지의 항목 모두에서 SM엔터테인먼트에 대한 평가가 모두 가장 높음을 알 수 있었다. 이는 SM이 가장 일찍 중국시장에 진출함으로써 중국인들에게 인지도는 물론 친근감을 통한 선호도 역시 높은 현황임을 이해시켜 주는 결과였다. 또한, 브랜드 인지도, 경험, 이미지, 선호도, 지각된 품질, 애착도, 충성도 등에 대한 중국인 소비자들의 평가 분석 과정에서는 SM에 대한 브랜드 인지도, 경험, 애착도, 선호도, 충성도에 대한 평가가 전반적으로 높은 반면, YG에 대해서는 브랜드 이미지와 지각된 품질 평가 차원에서 가장 높은 인식을 나타냄을 알 수 있었다. 또한, JYP는 브랜드 자산 구성요소 항목 전반에서 가장 낮은 평가를 받고 있음을 파악할 수 있었다. 한 편, 본 연구의 분석 과정 전반에서 우리는 중국팬들의 한국 엔터테인먼트 브랜드에 대한 인식이 애착도나 충성도에 까지는 이르지 못할 정도로 다분히 표면적인 관심에 머물러있음도 파악할 수 있었다. 따라서 한국 엔터테인먼트 브랜드들은 중국 현지시장을 고려해서 이벤트나 콘서트, 오디션, 연예인 활동 같은 PR커뮤니케이션 도구의 더 적극적인 활동을 통한 심층적인 관계맺음 방식을 고민하고, 각 기업에게 적합한 독특한 브랜드 이미지를 강화할 필요가 있음을 밝혔다. 우리는 본 연구를 통해 한국 엔터테인먼트 브랜드가 중국인 소비자들과의 효과적인 PR커뮤니케이션을 진행하기 위하여 우선적으로 고려해야 하는 부분들을 짚어보고, 그 전략적 대안을 마련해보고자 시도하였다. 이와 같은 연구결과는 중국 시장에 이미 진출해 있는 한국 엔터테인먼트 기업은 물론, 또 다른 문화예술 장르의 엔터테인먼트 기업 그리고 성공한 엔터테인먼트 기업으로써 거듭나기를 기대하는 중국 엔터테인먼트 기업들에게도 그 전략 방안과 시사점을 제공해 줄 수 있으리라 기대할 수 있겠다.
In recent years, Korean entertainment companies are expending its market around the world. At the same time, the rapid economic development of some Asian countries and their openness of cultural communication provide a good opportunity for the development of the Korean entertainment companies. Espec...
In recent years, Korean entertainment companies are expending its market around the world. At the same time, the rapid economic development of some Asian countries and their openness of cultural communication provide a good opportunity for the development of the Korean entertainment companies. Especially, the market of China provides a wide range of existence based on its large population and market demand. Under such circumstance, the three major Korean entertainment industries, namely, SM, YG and JYP, make positive strategies to enter Chinese market at the beginning of the 21st century, in 2008 and in 2012 respectively. Through various Public Relationship (PR) activities, these companies aim at maintaining and improving their images and brand recognition. They also conduct numerous activities to advertise the popularity of their artists, affecting the local entertainment market of China. Therefore, it is important and significant to analyze and evaluate the current situation of PR and the strategies of these three representative Korean entertainment companies in Chinese market. Through analyzing the awareness of the three major entertainment companies among Chinese customers, this essay will compare and evaluate the brand value of those companies, thus having the understanding of their PR strategies in Chinese market and studying the influence of brand equity among the customers. By analysis, firstly, it will provide a strategic plan for Korean entertainment companies with remarkable development in the market of China. Then, it is found that SM entertainment ranks at the highest score in the relative assessment in terms of brand recognition, brand preference and the recognition between the company and its artists. Besides that, in the assessment regarding brand awareness, brand experience, brand attachment, brand preference and brand loyalty, SM company gets a relatively higher score. However, YG entertainment ranks the top in the assessment of brand image and perceived quality and the overall assessment of JYP entertainment is at the bottom in terms of constitutive factors of brand equity. As a result, by the survey, it has shows that many Chinese have already formulated a relative high recognition and affinity toward SM entertainment which came into the market of China at an early time, leading to the highest preference Nevertheless, based on this overall analysis, we can see that the recognition of the brand among the Korean entertainment companies is largely still at the surface level and has not yet achieved the range of brand attachment and brand loyalty. Thus, Korean entertainment companies need to consider more about the characteristics of Chinese local market to improve its own unique brand influence through the way of PR activities, such as concerts, talent shows and artist’s activities, to establish a deeper relationship. Another purpose of this essay is to put forward workable plan to conduct a effective communication and public relation event which emphasizes the priority of Korean entertainment brand towards Chinese consumers. Also, at last, the essay will offer more strategic suggestions and give inspirations to those entertainment companies which have entered and are going to enter the Chinese market, other entertainment industries and Chinese entertainment companies which desire to be reborn.近几年,韩国娱乐企业正在向全世界范围扩大市场,同时一些亚洲国家经济的快速发展和文化交流的开放也为韩国娱乐企业的发展提供了良好契机,特别是拥有庞大人口和市场需求量的中国更是为其提供了广泛的生存空间。 正因如此,使得SM, YG, JYP等相关韩国娱乐企业分别在21世纪初、2008年及2012年的时间内,纷纷制定积极的战略方案进军中国市场.。这些企业通过各种公关活动来维护和提升本公司的形象及品牌知名度,并举办各类宣传活动来宣传旗下艺人,冲击着中国本土娱乐市场. 因此,对三大具有代表性的韩国娱乐企业在中国市场的PR(public relationship)现状和战略方案进行分析和研究,具有重要和深远的意义。 本文通过分析中国消费者对韩国三大娱乐企业的认知度来比较评估三大娱乐企业的品牌价值,进而掌握韩国娱乐企业在中国市场发展的公关策略以及研究消费者对品牌资产的影响,并通过分析,为韩国娱乐企业在中国市场得到长足发展提供战略性方案.。通过分析,在所设的企业品牌认知, 品牌偏好, 企业和旗下艺人关系认知所有问项中,SM娱乐公司的相关评估是最高的,此外在品牌认知度(brand awareness)、经验(brand experience)、喜爱度(brand attachment),、偏好度(brand preference)、 忠诚度(brand loyalty)方面的评估结果中也得到了较高的分数,而YG娱乐公司的品牌形象(brand image)和感知质量(perceived quality)的评估最高,JYP娱乐公司在品牌资产构成要素的问项中整体评估值最低.。因此,通过调查可以看出,中国大众对于较早进入中国市场的SM娱乐公司已经产生了较高的认知度和亲切感,从而形成了最高的偏好度。 但通过整个分析我们也看到,中国粉丝对韩国娱乐企业的品牌认知大部分只停留在表面,还未达到“喜爱度”和“忠诚度”的范畴。 因此,韩国的娱乐企业要更多的考虑中国本土市场的特点以来提升自身独特的品牌影响力,通过演唱会, 选秀, 艺人活动等积极的公关活动来建立更深层次的关系.。并且通过本文的研究,为韩国娱乐品牌优先与中国消费者进行有效的公关交流提出可行性方案,为已经进入中国市场和将要进入中国市场,或其他文化娱乐产业,还有渴望新生的中国娱乐企业提供战略性意见和启示。
In recent years, Korean entertainment companies are expending its market around the world. At the same time, the rapid economic development of some Asian countries and their openness of cultural communication provide a good opportunity for the development of the Korean entertainment companies. Especially, the market of China provides a wide range of existence based on its large population and market demand. Under such circumstance, the three major Korean entertainment industries, namely, SM, YG and JYP, make positive strategies to enter Chinese market at the beginning of the 21st century, in 2008 and in 2012 respectively. Through various Public Relationship (PR) activities, these companies aim at maintaining and improving their images and brand recognition. They also conduct numerous activities to advertise the popularity of their artists, affecting the local entertainment market of China. Therefore, it is important and significant to analyze and evaluate the current situation of PR and the strategies of these three representative Korean entertainment companies in Chinese market. Through analyzing the awareness of the three major entertainment companies among Chinese customers, this essay will compare and evaluate the brand value of those companies, thus having the understanding of their PR strategies in Chinese market and studying the influence of brand equity among the customers. By analysis, firstly, it will provide a strategic plan for Korean entertainment companies with remarkable development in the market of China. Then, it is found that SM entertainment ranks at the highest score in the relative assessment in terms of brand recognition, brand preference and the recognition between the company and its artists. Besides that, in the assessment regarding brand awareness, brand experience, brand attachment, brand preference and brand loyalty, SM company gets a relatively higher score. However, YG entertainment ranks the top in the assessment of brand image and perceived quality and the overall assessment of JYP entertainment is at the bottom in terms of constitutive factors of brand equity. As a result, by the survey, it has shows that many Chinese have already formulated a relative high recognition and affinity toward SM entertainment which came into the market of China at an early time, leading to the highest preference Nevertheless, based on this overall analysis, we can see that the recognition of the brand among the Korean entertainment companies is largely still at the surface level and has not yet achieved the range of brand attachment and brand loyalty. Thus, Korean entertainment companies need to consider more about the characteristics of Chinese local market to improve its own unique brand influence through the way of PR activities, such as concerts, talent shows and artist’s activities, to establish a deeper relationship. Another purpose of this essay is to put forward workable plan to conduct a effective communication and public relation event which emphasizes the priority of Korean entertainment brand towards Chinese consumers. Also, at last, the essay will offer more strategic suggestions and give inspirations to those entertainment companies which have entered and are going to enter the Chinese market, other entertainment industries and Chinese entertainment companies which desire to be reborn.近几年,韩国娱乐企业正在向全世界范围扩大市场,同时一些亚洲国家经济的快速发展和文化交流的开放也为韩国娱乐企业的发展提供了良好契机,特别是拥有庞大人口和市场需求量的中国更是为其提供了广泛的生存空间。 正因如此,使得SM, YG, JYP等相关韩国娱乐企业分别在21世纪初、2008年及2012年的时间内,纷纷制定积极的战略方案进军中国市场.。这些企业通过各种公关活动来维护和提升本公司的形象及品牌知名度,并举办各类宣传活动来宣传旗下艺人,冲击着中国本土娱乐市场. 因此,对三大具有代表性的韩国娱乐企业在中国市场的PR(public relationship)现状和战略方案进行分析和研究,具有重要和深远的意义。 本文通过分析中国消费者对韩国三大娱乐企业的认知度来比较评估三大娱乐企业的品牌价值,进而掌握韩国娱乐企业在中国市场发展的公关策略以及研究消费者对品牌资产的影响,并通过分析,为韩国娱乐企业在中国市场得到长足发展提供战略性方案.。通过分析,在所设的企业品牌认知, 品牌偏好, 企业和旗下艺人关系认知所有问项中,SM娱乐公司的相关评估是最高的,此外在品牌认知度(brand awareness)、经验(brand experience)、喜爱度(brand attachment),、偏好度(brand preference)、 忠诚度(brand loyalty)方面的评估结果中也得到了较高的分数,而YG娱乐公司的品牌形象(brand image)和感知质量(perceived quality)的评估最高,JYP娱乐公司在品牌资产构成要素的问项中整体评估值最低.。因此,通过调查可以看出,中国大众对于较早进入中国市场的SM娱乐公司已经产生了较高的认知度和亲切感,从而形成了最高的偏好度。 但通过整个分析我们也看到,中国粉丝对韩国娱乐企业的品牌认知大部分只停留在表面,还未达到“喜爱度”和“忠诚度”的范畴。 因此,韩国的娱乐企业要更多的考虑中国本土市场的特点以来提升自身独特的品牌影响力,通过演唱会, 选秀, 艺人活动等积极的公关活动来建立更深层次的关系.。并且通过本文的研究,为韩国娱乐品牌优先与中国消费者进行有效的公关交流提出可行性方案,为已经进入中国市场和将要进入中国市场,或其他文化娱乐产业,还有渴望新生的中国娱乐企业提供战略性意见和启示。
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