중국의 아이돌 산업은 30년의 발전을 통해 빠르게 성장하고 있다. 한국 기획사의 선도자인 SM엔터테인먼트는 중국 시장 진출을 위한 시도를 끊임없이 이뤄왔다. 그리고 소속 한국인으로 구성된 아이돌 그룹부터 중국인을 포함한 아이돌 그룹까지 중국 시장에서 큰 성공을 거두었다. 한류 열풍으로 2008년부터 한국 기획사가 중국 현지 회사와 손을 잡고 아이돌 그룹을 많이 배출했는데 대부분이 활약한 시간이 짧았다. 하지만 2013년에 데뷔한 중국의 첫 번째 성장형 아이돌 그룹 TFBOYS는 중국 시장에서 매우 성공적이었고 지금까지도 안정적인 위치를 차지고 있다. 따라서 2019년에 SM은 새로운 전략을 내세우고 중국인으로만 구성된 보이 그룹 WayV를 데뷔시켰다. 이에 본 연구는 SM엔터테인먼트가 최초로 중국에서 데뷔시킨 전원 중국인으로 구성된 아이돌 그룹‘WayV’를 선정하여 발전 현황 및 주요 전략을 분석하였다. 그전에 중국 시장에서 성공한 SM의 아이돌 그룹 그리고 TFBOYS가 실시한 전략을 바탕으로, WayV는 주로 현지화 전략, ...
중국의 아이돌 산업은 30년의 발전을 통해 빠르게 성장하고 있다. 한국 기획사의 선도자인 SM엔터테인먼트는 중국 시장 진출을 위한 시도를 끊임없이 이뤄왔다. 그리고 소속 한국인으로 구성된 아이돌 그룹부터 중국인을 포함한 아이돌 그룹까지 중국 시장에서 큰 성공을 거두었다. 한류 열풍으로 2008년부터 한국 기획사가 중국 현지 회사와 손을 잡고 아이돌 그룹을 많이 배출했는데 대부분이 활약한 시간이 짧았다. 하지만 2013년에 데뷔한 중국의 첫 번째 성장형 아이돌 그룹 TFBOYS는 중국 시장에서 매우 성공적이었고 지금까지도 안정적인 위치를 차지고 있다. 따라서 2019년에 SM은 새로운 전략을 내세우고 중국인으로만 구성된 보이 그룹 WayV를 데뷔시켰다. 이에 본 연구는 SM엔터테인먼트가 최초로 중국에서 데뷔시킨 전원 중국인으로 구성된 아이돌 그룹‘WayV’를 선정하여 발전 현황 및 주요 전략을 분석하였다. 그전에 중국 시장에서 성공한 SM의 아이돌 그룹 그리고 TFBOYS가 실시한 전략을 바탕으로, WayV는 주로 현지화 전략, 글로벌화 전략, 국내외 동시 성장 전략, 뉴미디어 전략, 팬덤마케팅 전략을 사용한다는 것을 알 수 있었다. WayV는 신인이지만 중국과 해외 시장에서 좋은 성적을 얻었고 높은 평가를 받고 있다. 현 단계에서 WayV는 성공적이고 데뷔한 지 1년이 안 되기 때문에 전략적인 효과에 대해서는 앞으로도 지속적인 관심이 필요하고 폭발적인 인기를 받은 신인 그룹 WayV의 이후의 발전이 기대된다.
중국의 아이돌 산업은 30년의 발전을 통해 빠르게 성장하고 있다. 한국 기획사의 선도자인 SM엔터테인먼트는 중국 시장 진출을 위한 시도를 끊임없이 이뤄왔다. 그리고 소속 한국인으로 구성된 아이돌 그룹부터 중국인을 포함한 아이돌 그룹까지 중국 시장에서 큰 성공을 거두었다. 한류 열풍으로 2008년부터 한국 기획사가 중국 현지 회사와 손을 잡고 아이돌 그룹을 많이 배출했는데 대부분이 활약한 시간이 짧았다. 하지만 2013년에 데뷔한 중국의 첫 번째 성장형 아이돌 그룹 TFBOYS는 중국 시장에서 매우 성공적이었고 지금까지도 안정적인 위치를 차지고 있다. 따라서 2019년에 SM은 새로운 전략을 내세우고 중국인으로만 구성된 보이 그룹 WayV를 데뷔시켰다. 이에 본 연구는 SM엔터테인먼트가 최초로 중국에서 데뷔시킨 전원 중국인으로 구성된 아이돌 그룹‘WayV’를 선정하여 발전 현황 및 주요 전략을 분석하였다. 그전에 중국 시장에서 성공한 SM의 아이돌 그룹 그리고 TFBOYS가 실시한 전략을 바탕으로, WayV는 주로 현지화 전략, 글로벌화 전략, 국내외 동시 성장 전략, 뉴미디어 전략, 팬덤 마케팅 전략을 사용한다는 것을 알 수 있었다. WayV는 신인이지만 중국과 해외 시장에서 좋은 성적을 얻었고 높은 평가를 받고 있다. 현 단계에서 WayV는 성공적이고 데뷔한 지 1년이 안 되기 때문에 전략적인 효과에 대해서는 앞으로도 지속적인 관심이 필요하고 폭발적인 인기를 받은 신인 그룹 WayV의 이후의 발전이 기대된다.
China’s idol industry has developed rapidly after 30 years of evolution. As a pioneer of Korean entertainment companies, SM Entertainment has been constantly tried to enter the Chinese market. Not only its idol groups made up of Koreans has successfully entered China, but also a group consisting of ...
China’s idol industry has developed rapidly after 30 years of evolution. As a pioneer of Korean entertainment companies, SM Entertainment has been constantly tried to enter the Chinese market. Not only its idol groups made up of Koreans has successfully entered China, but also a group consisting of Koreans and Chinese has achieved greatsuccess in China, too. Under the great influence of K-pop, since 2008, some Korean entertainment companies begun to launch idol groups with Chinese companies, which have only achieved good results in a short period of time, but gradually faded out of public. However, the first cultivated group —TFBOYS by Shidaijunfeng Beijing in 2013 has achieved unprecedented success in China, and it cannot be replaced in the Chinese market till now. In this environment, South Korean SM Entertainment has launched a group named WayV in Chinese market, composing entirely of Chinese people. Therefore, this study focuses on this Korean idolgroup made up by all Chinese which is the first one SM Entertainment launched for Chinese market. It will mainly analyze its development status and mainstrategies. Based on the strategies of Korean SM Entertainment’s successful idol group having used in the Chinese market, the research find that WayV has mainly adopted localization strategy, globalization strategy, domestic and foreign growth strategy, new media strategy and fan marketing strategy. Although WayV is a new idol group, it has achieved good results in China and overseas’ markets. From the current period, WayV is successful, but because it is an idol group that has been debuting for less than one year, the strategic effects need to be continuously monitored in the future. Its future development is highly anticipated.
China’s idol industry has developed rapidly after 30 years of evolution. As a pioneer of Korean entertainment companies, SM Entertainment has been constantly tried to enter the Chinese market. Not only its idol groups made up of Koreans has successfully entered China, but also a group consisting of Koreans and Chinese has achieved greatsuccess in China, too. Under the great influence of K-pop, since 2008, some Korean entertainment companies begun to launch idol groups with Chinese companies, which have only achieved good results in a short period of time, but gradually faded out of public. However, the first cultivated group —TFBOYS by Shidaijunfeng Beijing in 2013 has achieved unprecedented success in China, and it cannot be replaced in the Chinese market till now. In this environment, South Korean SM Entertainment has launched a group named WayV in Chinese market, composing entirely of Chinese people. Therefore, this study focuses on this Korean idolgroup made up by all Chinese which is the first one SM Entertainment launched for Chinese market. It will mainly analyze its development status and mainstrategies. Based on the strategies of Korean SM Entertainment’s successful idol group having used in the Chinese market, the research find that WayV has mainly adopted localization strategy, globalization strategy, domestic and foreign growth strategy, new media strategy and fan marketing strategy. Although WayV is a new idol group, it has achieved good results in China and overseas’ markets. From the current period, WayV is successful, but because it is an idol group that has been debuting for less than one year, the strategic effects need to be continuously monitored in the future. Its future development is highly anticipated.
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