수 · 과학 영재의 종합행동특성에 대한 현직교사와 예비교사의 적합도 인식 분석 Pre- and In-Service Teachers’ Assessment of Gifted Behavioral Characteristics of the Mathematically and Scientifically Gifted원문보기
교사의 영재교육에 대한 전문성은 영재의 판별 및 선발, 영재학생의 지도, 영재교육 프로그램 개발 등에서 대단히 중요한 요소로 작용하고 있다. 따라서 영재성이 보이는 우수한 인재를 발굴해내고 그 능력을 충분히 발현시킬 수 있도록 안내하는 역할을 해야 하는 교사들이 실제로 영재의 행동특성에 대하여 얼마만큼 전문적으로 인식하고 있는지를 확인해볼 필요가 있다. 또한 뛰어나고 훌륭한 교사가 하루 아침에 만들어질 수 없듯이, 교사가 되기 위한 준비과정인 예비교사 기간 또한 영재교육의 전문성 신장을 위해 매우 중요한 시기라 할 수 있다.
따라서 현직교사와 예비교사들이 영재의 행동특성에 대하여 어느 정도의 전문적 인식을 갖추고 있는지, 어떠한 요소를 영재성으로 가장 중요하게 인식하고 있는지, 영재의 어떤 행동특성에 대하여 가장 ...
교사의 영재교육에 대한 전문성은 영재의 판별 및 선발, 영재학생의 지도, 영재교육 프로그램 개발 등에서 대단히 중요한 요소로 작용하고 있다. 따라서 영재성이 보이는 우수한 인재를 발굴해내고 그 능력을 충분히 발현시킬 수 있도록 안내하는 역할을 해야 하는 교사들이 실제로 영재의 행동특성에 대하여 얼마만큼 전문적으로 인식하고 있는지를 확인해볼 필요가 있다. 또한 뛰어나고 훌륭한 교사가 하루 아침에 만들어질 수 없듯이, 교사가 되기 위한 준비과정인 예비교사 기간 또한 영재교육의 전문성 신장을 위해 매우 중요한 시기라 할 수 있다.
따라서 현직교사와 예비교사들이 영재의 행동특성에 대하여 어느 정도의 전문적 인식을 갖추고 있는지, 어떠한 요소를 영재성으로 가장 중요하게 인식하고 있는지, 영재의 어떤 행동특성에 대하여 가장 적합도 인식이 낮은지 등을 확인해보고 두 집단 간 인식의 차이를 비교해보는 것은, 향후 영재교육에 대한 교사의 전문성 신장을 위한 방향 설정은 물론 영재교육의 선발방법 개선과 교육과정 및 프로그램 개발 등을 위해 매우 필요하고 의미 있는 연구가 될 것이다.
이에 본 연구에서는 수·과학 영재의 행동특성에 관하여 현직교사와 예비교사는 어느 정도의 적합도 인식을 보이는지, 그들의 일반특성에 따른 차이가 있는지, 또 두 집단 간에는 적합도 인식의 차이가 있는지 등을 분석해보고자 한다.
본 연구의 필요성과 목적에 맞게 다음과 같이 세 가지 연구문제를 설정하였다.
첫째, 수·과학 영재의 종합행동특성에 대한 현직교사의 적합도 인식은 현직교사의 일반특성에 따라 차이가 있는가?
둘째, 수·과학 영재의 종합행동특성에 대한 예비교사의 적합도 인식은 예비교사의 일반특성에 따라 차이가 있는가?
셋째, 수·과학 영재의 종합행동특성에 대한 현직교사와 예비교사의 적합도 인식에는 차이가 있는가?
이상의 연구문제를 검증하기 위해 경상남도 창원시, 김해시 소재의 7개 초등학교 현직교사 200명과 경상남도 창원시 소재의 K대학교에 재학중인 사범대학생 200명을 대상으로 설문을 실시하였으며 설문지는 Renzulli 등(2002)이 제작한 SRBCSS(Scales for Rating the Behavioral Characteristics of Superior Students)를 진현정(2010)이 우리말로 번안·수정한 한국어판 영재아 행동특성 평정척도(K-SRBCSS)의 문항 순서와 평정척도를 조정하여 사용하였다. 회수된 370부 중 불성실하게 응답한 2부를 제외한 368부(현직교사180부, 예비교사 188부)를 분석 대상으로 사용하였으며 SPSS v.18.0 프로그램을 이용하여 빈도분석, 기술통계(평균, 표준편차), 독립표본 t-검증, 일원변량분석(One way ANOVA)을 실시하였다.
본 연구의 주요 결과를 살펴보면 다음과 같다.
우선 현직교사의 일반적 특성 변인에 따른 수·과학 영재의 종합행동특성에 대한 적합도 인식의 차이를 살펴보면, 첫째, 영재교육 지도경험이 있는 교사가 그렇지 않은 교사보다 창의적, 동기적 행동특성을 수·과학 영재의 전형적인 행동특성으로 더 적합하다고 인식하였다. 둘째, 영재교육 연수를 이수한 교사가 그렇지 않은 교사보다 창의적, 리더십 행동특성을 수·과학 영재의 전형적인 행동특성으로 더 적합하다고 인식하였다. 셋째, 여자 교사가 남자 교사보다 과학적 행동특성을 수·과학 영재의 전형적인 행동특성으로 더 적합하다고 인식하였다. 넷째, 현직교사의 연령, 교육경력, 최종학력에 따라서는 수·과학 영재의 종합행동특성에 대한 적합도 인식에서 통계적으로 유의한 차이는 없었다.
다음으로 예비교사의 일반적 특성 변인에 따른 수·과학 영재의 종합행동특성에 대한 적합도 인식의 차이를 살펴보면, 첫째, 영재교육 강의를 수강한 예비교사가 그렇지 않은 예비교사보다 전반적인 수·과학 영재의 종합행동특성에 대한 적합도가 높았으며, 학습, 창의적, 동기적, 수학적, 과학적 행동특성을 수·과학 영재의 전형적인 행동특성으로 더 적합하다고 인식하였다. 둘째, 여자 예비교사가 남자 예비교사보다 동기적 행동특성을 수·과학 영재의 전형적인 행동특성으로 더 적합하다고 인식하였다. 셋째, 4학년 예비교사가 3학년 예비교사보다 과학적 행동특성을 수·과학 영재의 전형적인 행동특성으로 더 적합하다고 인식하였다. 넷째, 예비교사의 전공학과, 초·중·고 시절 영재교육 경험에 따라서는 수·과학 영재의 종합행동특성에 대한 적합도 인식에서 통계적으로 유의한 차이는 없었다.
마지막으로 수·과학 영재의 종합행동특성에 대한 현직교사와 예비교사의 적합도 인식을 분석해보면, 첫째, 수·과학 영재의 전반적인 종합행동특성과 모든 하위영역에 대하여 현직교사의 적합도 인식이 예비교사의 적합도 인식보다 높았다. 둘째, 수·과학 영재의 종합행동특성과 하위영역에 대하여 공통적으로 현직교사와 예비교사의 수학적, 과학적 행동특성에 대한 적합도는 상대적으로 높았으나, 리더십, 창의적 행동특성에 대한 적합도는 상대적으로 낮았다.
본 연구를 통해 현직교사와 예비교사를 대상으로 영재 행동특성에 대한 전문성 신장을 위한 노력이 더욱 필요함을 알 수 있다. 영재교육 관련 연수·강연·강의 기회 제공, 영재 연수 프로그램의 다양화, 영재교육 관련 네트워크 형성을 통한 자료 공유 등을 확대하여야 한다.
교사의 영재교육에 대한 전문성은 영재의 판별 및 선발, 영재학생의 지도, 영재교육 프로그램 개발 등에서 대단히 중요한 요소로 작용하고 있다. 따라서 영재성이 보이는 우수한 인재를 발굴해내고 그 능력을 충분히 발현시킬 수 있도록 안내하는 역할을 해야 하는 교사들이 실제로 영재의 행동특성에 대하여 얼마만큼 전문적으로 인식하고 있는지를 확인해볼 필요가 있다. 또한 뛰어나고 훌륭한 교사가 하루 아침에 만들어질 수 없듯이, 교사가 되기 위한 준비과정인 예비교사 기간 또한 영재교육의 전문성 신장을 위해 매우 중요한 시기라 할 수 있다.
따라서 현직교사와 예비교사들이 영재의 행동특성에 대하여 어느 정도의 전문적 인식을 갖추고 있는지, 어떠한 요소를 영재성으로 가장 중요하게 인식하고 있는지, 영재의 어떤 행동특성에 대하여 가장 적합도 인식이 낮은지 등을 확인해보고 두 집단 간 인식의 차이를 비교해보는 것은, 향후 영재교육에 대한 교사의 전문성 신장을 위한 방향 설정은 물론 영재교육의 선발방법 개선과 교육과정 및 프로그램 개발 등을 위해 매우 필요하고 의미 있는 연구가 될 것이다.
이에 본 연구에서는 수·과학 영재의 행동특성에 관하여 현직교사와 예비교사는 어느 정도의 적합도 인식을 보이는지, 그들의 일반특성에 따른 차이가 있는지, 또 두 집단 간에는 적합도 인식의 차이가 있는지 등을 분석해보고자 한다.
본 연구의 필요성과 목적에 맞게 다음과 같이 세 가지 연구문제를 설정하였다.
첫째, 수·과학 영재의 종합행동특성에 대한 현직교사의 적합도 인식은 현직교사의 일반특성에 따라 차이가 있는가?
둘째, 수·과학 영재의 종합행동특성에 대한 예비교사의 적합도 인식은 예비교사의 일반특성에 따라 차이가 있는가?
셋째, 수·과학 영재의 종합행동특성에 대한 현직교사와 예비교사의 적합도 인식에는 차이가 있는가?
이상의 연구문제를 검증하기 위해 경상남도 창원시, 김해시 소재의 7개 초등학교 현직교사 200명과 경상남도 창원시 소재의 K대학교에 재학중인 사범대학생 200명을 대상으로 설문을 실시하였으며 설문지는 Renzulli 등(2002)이 제작한 SRBCSS(Scales for Rating the Behavioral Characteristics of Superior Students)를 진현정(2010)이 우리말로 번안·수정한 한국어판 영재아 행동특성 평정척도(K-SRBCSS)의 문항 순서와 평정척도를 조정하여 사용하였다. 회수된 370부 중 불성실하게 응답한 2부를 제외한 368부(현직교사180부, 예비교사 188부)를 분석 대상으로 사용하였으며 SPSS v.18.0 프로그램을 이용하여 빈도분석, 기술통계(평균, 표준편차), 독립표본 t-검증, 일원변량분석(One way ANOVA)을 실시하였다.
본 연구의 주요 결과를 살펴보면 다음과 같다.
우선 현직교사의 일반적 특성 변인에 따른 수·과학 영재의 종합행동특성에 대한 적합도 인식의 차이를 살펴보면, 첫째, 영재교육 지도경험이 있는 교사가 그렇지 않은 교사보다 창의적, 동기적 행동특성을 수·과학 영재의 전형적인 행동특성으로 더 적합하다고 인식하였다. 둘째, 영재교육 연수를 이수한 교사가 그렇지 않은 교사보다 창의적, 리더십 행동특성을 수·과학 영재의 전형적인 행동특성으로 더 적합하다고 인식하였다. 셋째, 여자 교사가 남자 교사보다 과학적 행동특성을 수·과학 영재의 전형적인 행동특성으로 더 적합하다고 인식하였다. 넷째, 현직교사의 연령, 교육경력, 최종학력에 따라서는 수·과학 영재의 종합행동특성에 대한 적합도 인식에서 통계적으로 유의한 차이는 없었다.
다음으로 예비교사의 일반적 특성 변인에 따른 수·과학 영재의 종합행동특성에 대한 적합도 인식의 차이를 살펴보면, 첫째, 영재교육 강의를 수강한 예비교사가 그렇지 않은 예비교사보다 전반적인 수·과학 영재의 종합행동특성에 대한 적합도가 높았으며, 학습, 창의적, 동기적, 수학적, 과학적 행동특성을 수·과학 영재의 전형적인 행동특성으로 더 적합하다고 인식하였다. 둘째, 여자 예비교사가 남자 예비교사보다 동기적 행동특성을 수·과학 영재의 전형적인 행동특성으로 더 적합하다고 인식하였다. 셋째, 4학년 예비교사가 3학년 예비교사보다 과학적 행동특성을 수·과학 영재의 전형적인 행동특성으로 더 적합하다고 인식하였다. 넷째, 예비교사의 전공학과, 초·중·고 시절 영재교육 경험에 따라서는 수·과학 영재의 종합행동특성에 대한 적합도 인식에서 통계적으로 유의한 차이는 없었다.
마지막으로 수·과학 영재의 종합행동특성에 대한 현직교사와 예비교사의 적합도 인식을 분석해보면, 첫째, 수·과학 영재의 전반적인 종합행동특성과 모든 하위영역에 대하여 현직교사의 적합도 인식이 예비교사의 적합도 인식보다 높았다. 둘째, 수·과학 영재의 종합행동특성과 하위영역에 대하여 공통적으로 현직교사와 예비교사의 수학적, 과학적 행동특성에 대한 적합도는 상대적으로 높았으나, 리더십, 창의적 행동특성에 대한 적합도는 상대적으로 낮았다.
본 연구를 통해 현직교사와 예비교사를 대상으로 영재 행동특성에 대한 전문성 신장을 위한 노력이 더욱 필요함을 알 수 있다. 영재교육 관련 연수·강연·강의 기회 제공, 영재 연수 프로그램의 다양화, 영재교육 관련 네트워크 형성을 통한 자료 공유 등을 확대하여야 한다.
Teachers’ expertise in education for the gifted works as one of the most important factors in discriminating and selecting the gifted, instructing gifted students and developing educational programs for the gifted. As teachers play an important role in discovering students with superior talents and ...
Teachers’ expertise in education for the gifted works as one of the most important factors in discriminating and selecting the gifted, instructing gifted students and developing educational programs for the gifted. As teachers play an important role in discovering students with superior talents and guiding them to sufficiently express their talents, it is necessary to investigate how professionally they are aware of the behavioral characteristics of the gifted. Besides, as no one can make a good teacher in a day, as a preparation course to be a teacher, the pre-service teacher period can be regarded as an important period to enhance their expertise in education for the gifted.
Therefore, this study comparatively compared how much in-service teachers and pre-service teachers are aware of the behavioral characteristics of the gifted, what factor they perceive most as giftedness, and what behavioral characteristic of the gifted they have the lowest fit awareness of respectively, and it would be meaningful and necessary in improving the way of selecting the gifted and developing curricula and programs for the gifted as well as establishing a direction for the improvement of teachers’ expertise in education for the gifted in the future.
Thus, this study intends to investigate how much fit awareness in-service teachers and pre-service teachers show toward the behavioral characteristics of the mathematically and scientifically gifted, whether they have differences in general characteristics, and whether there are differences in their fit awareness between the two groups.
For the necessity and purpose of this study, three research questions were established as below.
Firstly, do in-service teachers show a different fit awareness of the overall behavioral characteristics of the mathematically and scientifically gifted, depending on their general characteristics?
Secondly, do pre-service teachers show a different fit awareness of the overall behavioral characteristics of the mathematically and scientifically gifted, depending on their general characteristics?
Thirdly, are there any differences in the fit awareness of the overall behavioral characteristics of the mathematically and scientifically gifted between in-service teachers and pre-service teachers?
To verify the research questions above, this study selected 200 in-service teachers from 7 elementary schools in Changwon and Gimhae, Gyeongnam Province, and 200 students from the College of education at K University in Changwon, Gyeongnam Province as research subjects and conducted a survey. The questionnaire for this study was provided by adjusting the order of questions and the score scale of K-SRBCSS, which Jin Hyeon-jeong (2010) translated and modified SRBCSS (Scales for Rating the Behavioral Characteristics of Superior Students) developed by Renzulli et al. (2002). Out of all the collected 370 copies of the questionnaire, this study used 368 copies (180 ones from in-service teachers and 188 ones from pre-service teachers) for analysis, except 2 copies with unfaithful responses, and conducted a frequency analysis, descriptive statistic analyses (average and standard deviation), independent sample t-test, and One-way ANOVA.
This study examined in-service teachers’ different fit awareness of the overall behavioral characteristics of the mathematically and scientifically gifted, depending on their general characteristic variables, and the results of this examination can be summarized as below.
Firstly, teachers who had experience of leading education for the gifted perceived creative and motivative behavioral characteristics much fitter as typical behavioral characteristics of the mathematically and scientifically gifted than those who did not. Secondly, teachers who completed the training of education for the gifted perceived creative and leadership behavioral characteristics much fitter as typical behavioral characteristics of the mathematically and scientifically gifted than those who did not. Thirdly, female teachers perceived scientific behavioral characteristics much fitter as typical behavioral characteristics of the mathematically and scientifically gifted than those who male teachers. Fourthly, there was no statistically significant difference in their fit awareness of the overall behavioral characteristics of the mathematically and scientifically gifted, depending on in-service teachers’ age, teaching career and final education background.
This study examined pre-service teachers’ different fit awareness of the overall behavioral characteristics of the mathematically and scientifically gifted, depending on their general characteristic variables, and the results of this examination can be summarized as below.
Firstly, teachers who took a class related to education for the gifted showed a high level of fit awareness of the overall behavioral characteristics of the mathematically and scientifically gifted than those who did not, and perceived learning, creative, motivative, mathematic and scientific behavioral characteristics much fitter as typical behavioral characteristics of the mathematically and scientifically gifted than those who did not. Secondly, female pre-service teachers perceived motivative behavioral characteristics much fitter as typical behavioral characteristics of the mathematically and scientifically gifted than male ones. Thirdly, senior pre-service teachers perceived scientific behavioral characteristics much fitter as typical behavioral characteristics of the mathematically and scientifically gifted than sophomore ones. Fourthly, there was no statistically significant difference in their fit awareness of the overall behavioral characteristics of the mathematically and scientifically gifted, depending on in-service teachers’ majors and experiences of education for the gifted when they were in their elementary, middle and high schools.
Lastly, this study analyzed in-service and pre-service teachers’ fit awareness of the overall behavioral characteristics of the mathematically and scientifically gifted, and the results of this analysis can be summarized as below.
Firstly, in-service teachers’ fit awareness of the overall behavioral characteristics of the mathematically and scientifically gifted and all the sub-factors was higher than pre-service teachers’. Secondly, both in-service and pre-service teachers showed relatively high levels of fit for mathematic and scientific behavioral characteristics toward the overall behavioral characteristics of the mathematically and scientifically gifted and all the sub-factor, but showed relatively low levels of fit for leadership and creative behavioral characteristics.
The results of this study imply that we should put more effort to enhance in-service and pre-service teachers’ expertise in behavioral characteristics of the gifted. Therefore, it is necessary to provide more chances of training-lecture-class related to education for the gifted, diversify training programs for the gifted and share data through a network related to education for the gifted.
Teachers’ expertise in education for the gifted works as one of the most important factors in discriminating and selecting the gifted, instructing gifted students and developing educational programs for the gifted. As teachers play an important role in discovering students with superior talents and guiding them to sufficiently express their talents, it is necessary to investigate how professionally they are aware of the behavioral characteristics of the gifted. Besides, as no one can make a good teacher in a day, as a preparation course to be a teacher, the pre-service teacher period can be regarded as an important period to enhance their expertise in education for the gifted.
Therefore, this study comparatively compared how much in-service teachers and pre-service teachers are aware of the behavioral characteristics of the gifted, what factor they perceive most as giftedness, and what behavioral characteristic of the gifted they have the lowest fit awareness of respectively, and it would be meaningful and necessary in improving the way of selecting the gifted and developing curricula and programs for the gifted as well as establishing a direction for the improvement of teachers’ expertise in education for the gifted in the future.
Thus, this study intends to investigate how much fit awareness in-service teachers and pre-service teachers show toward the behavioral characteristics of the mathematically and scientifically gifted, whether they have differences in general characteristics, and whether there are differences in their fit awareness between the two groups.
For the necessity and purpose of this study, three research questions were established as below.
Firstly, do in-service teachers show a different fit awareness of the overall behavioral characteristics of the mathematically and scientifically gifted, depending on their general characteristics?
Secondly, do pre-service teachers show a different fit awareness of the overall behavioral characteristics of the mathematically and scientifically gifted, depending on their general characteristics?
Thirdly, are there any differences in the fit awareness of the overall behavioral characteristics of the mathematically and scientifically gifted between in-service teachers and pre-service teachers?
To verify the research questions above, this study selected 200 in-service teachers from 7 elementary schools in Changwon and Gimhae, Gyeongnam Province, and 200 students from the College of education at K University in Changwon, Gyeongnam Province as research subjects and conducted a survey. The questionnaire for this study was provided by adjusting the order of questions and the score scale of K-SRBCSS, which Jin Hyeon-jeong (2010) translated and modified SRBCSS (Scales for Rating the Behavioral Characteristics of Superior Students) developed by Renzulli et al. (2002). Out of all the collected 370 copies of the questionnaire, this study used 368 copies (180 ones from in-service teachers and 188 ones from pre-service teachers) for analysis, except 2 copies with unfaithful responses, and conducted a frequency analysis, descriptive statistic analyses (average and standard deviation), independent sample t-test, and One-way ANOVA.
This study examined in-service teachers’ different fit awareness of the overall behavioral characteristics of the mathematically and scientifically gifted, depending on their general characteristic variables, and the results of this examination can be summarized as below.
Firstly, teachers who had experience of leading education for the gifted perceived creative and motivative behavioral characteristics much fitter as typical behavioral characteristics of the mathematically and scientifically gifted than those who did not. Secondly, teachers who completed the training of education for the gifted perceived creative and leadership behavioral characteristics much fitter as typical behavioral characteristics of the mathematically and scientifically gifted than those who did not. Thirdly, female teachers perceived scientific behavioral characteristics much fitter as typical behavioral characteristics of the mathematically and scientifically gifted than those who male teachers. Fourthly, there was no statistically significant difference in their fit awareness of the overall behavioral characteristics of the mathematically and scientifically gifted, depending on in-service teachers’ age, teaching career and final education background.
This study examined pre-service teachers’ different fit awareness of the overall behavioral characteristics of the mathematically and scientifically gifted, depending on their general characteristic variables, and the results of this examination can be summarized as below.
Firstly, teachers who took a class related to education for the gifted showed a high level of fit awareness of the overall behavioral characteristics of the mathematically and scientifically gifted than those who did not, and perceived learning, creative, motivative, mathematic and scientific behavioral characteristics much fitter as typical behavioral characteristics of the mathematically and scientifically gifted than those who did not. Secondly, female pre-service teachers perceived motivative behavioral characteristics much fitter as typical behavioral characteristics of the mathematically and scientifically gifted than male ones. Thirdly, senior pre-service teachers perceived scientific behavioral characteristics much fitter as typical behavioral characteristics of the mathematically and scientifically gifted than sophomore ones. Fourthly, there was no statistically significant difference in their fit awareness of the overall behavioral characteristics of the mathematically and scientifically gifted, depending on in-service teachers’ majors and experiences of education for the gifted when they were in their elementary, middle and high schools.
Lastly, this study analyzed in-service and pre-service teachers’ fit awareness of the overall behavioral characteristics of the mathematically and scientifically gifted, and the results of this analysis can be summarized as below.
Firstly, in-service teachers’ fit awareness of the overall behavioral characteristics of the mathematically and scientifically gifted and all the sub-factors was higher than pre-service teachers’. Secondly, both in-service and pre-service teachers showed relatively high levels of fit for mathematic and scientific behavioral characteristics toward the overall behavioral characteristics of the mathematically and scientifically gifted and all the sub-factor, but showed relatively low levels of fit for leadership and creative behavioral characteristics.
The results of this study imply that we should put more effort to enhance in-service and pre-service teachers’ expertise in behavioral characteristics of the gifted. Therefore, it is necessary to provide more chances of training-lecture-class related to education for the gifted, diversify training programs for the gifted and share data through a network related to education for the gifted.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.