5/4톤 수송용 트럭의 공기역학적 특성분석과 공력저항 저감을 위한 수치해석 연구 : 기본 중형트럭의 공기저감 설계변경으로 인한 항력과 양력 변화 연구 A Numerical Study on the Aerodynamic Characteristics Analysis and Drag Reduction of a 5/4ton Cargo truck원문보기
공기역학을 적용한 차량의 설계는 차량 연비에 중요한 의미를 부여한다. 특히 항력과 양력 이 두가지 힘은 차량의 경제적인 연비효과에 직접적인 영향을 준다.
이번연구에서 4/5톤 차량의 전방에 에어 디플렉터를 장착한 9가지 모델을 비교하여 연료소비량과 이산화탄소 저감을 기준모델(디플렉터가 없음)과 비교하여 그 차이점을 이해하는 연구를 진행하였다. 모든 모델에 각도 10도 15도 28도를 적용하였고, 길이를 10%(0.54m), 15%(0.81m),20%(1.08m)을 적용하여 각각의 항력과 ...
공기역학을 적용한 차량의 설계는 차량 연비에 중요한 의미를 부여한다. 특히 항력과 양력 이 두가지 힘은 차량의 경제적인 연비효과에 직접적인 영향을 준다.
이번연구에서 4/5톤 차량의 전방에 에어 디플렉터를 장착한 9가지 모델을 비교하여 연료소비량과 이산화탄소 저감을 기준모델(디플렉터가 없음)과 비교하여 그 차이점을 이해하는 연구를 진행하였다. 모든 모델에 각도 10도 15도 28도를 적용하였고, 길이를 10%(0.54m), 15%(0.81m),20%(1.08m)을 적용하여 각각의 항력과 응력을 적용하였다. 기본모델의 항력감소율은 3.76%이고 모델 03의 경우 시속80km/h 로 진행시 엔진 제동마력은 636KW 감소하였다. 연간 연료는 524리터 이산화탄소는 1.75t 감소하는 효과를 연구를 통하여 알 수 있었다.
공기역학을 적용한 차량의 설계는 차량 연비에 중요한 의미를 부여한다. 특히 항력과 양력 이 두가지 힘은 차량의 경제적인 연비효과에 직접적인 영향을 준다.
이번연구에서 4/5톤 차량의 전방에 에어 디플렉터를 장착한 9가지 모델을 비교하여 연료소비량과 이산화탄소 저감을 기준모델(디플렉터가 없음)과 비교하여 그 차이점을 이해하는 연구를 진행하였다. 모든 모델에 각도 10도 15도 28도를 적용하였고, 길이를 10%(0.54m), 15%(0.81m),20%(1.08m)을 적용하여 각각의 항력과 응력을 적용하였다. 기본모델의 항력감소율은 3.76%이고 모델 03의 경우 시속80km/h 로 진행시 엔진 제동마력은 636KW 감소하였다. 연간 연료는 524리터 이산화탄소는 1.75t 감소하는 효과를 연구를 통하여 알 수 있었다.
An aerodynamic design of a vehicle has very important meaning on the fuel economy. Especially, the drag force and lift force are two main physical forces acting on the vehicle and both of them directly effect on the fuel economy of the vehicle. In this study, a front deflector designed nine of 5/4t ...
An aerodynamic design of a vehicle has very important meaning on the fuel economy. Especially, the drag force and lift force are two main physical forces acting on the vehicle and both of them directly effect on the fuel economy of the vehicle. In this study, a front deflector designed nine of 5/4t army truck model was studied to understand its effect on the fuel consumption and co2 reduction compared to its original(MD-0) model. Every front deflector angle(θ) and length(m) was varied 10, 15, 28 degree and 10%(0.54m), 15%(0.81m), 28%(1.08m) to see its effect on CD and CL of the model truck. From the study, it was found that 3.76% of the total drag of the original truck (MD-0) was reduced on the MD-3 that is equivalent to 636kW of an engine brake power at 80km/h in speed. The annual economical effect is the reductions in about 524 liters of fuel and 1,751t of CO2 per year by each car at the assumed operating condition.
An aerodynamic design of a vehicle has very important meaning on the fuel economy. Especially, the drag force and lift force are two main physical forces acting on the vehicle and both of them directly effect on the fuel economy of the vehicle. In this study, a front deflector designed nine of 5/4t army truck model was studied to understand its effect on the fuel consumption and co2 reduction compared to its original(MD-0) model. Every front deflector angle(θ) and length(m) was varied 10, 15, 28 degree and 10%(0.54m), 15%(0.81m), 28%(1.08m) to see its effect on CD and CL of the model truck. From the study, it was found that 3.76% of the total drag of the original truck (MD-0) was reduced on the MD-3 that is equivalent to 636kW of an engine brake power at 80km/h in speed. The annual economical effect is the reductions in about 524 liters of fuel and 1,751t of CO2 per year by each car at the assumed operating condition.
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