스마트폰 시장이 포화되면서 빠른 속도로 성장세가 둔화되고 있으며, 이에 따라 포스트 스마트폰 시대의 새로운 혁신의 성장 동력으로 웨어러블 디바이스가 부상하고 있다. 최근 다양한 웨어러블 디바이스가 출시되며 관심을 받고 있지만 본 연구는 특히 웨어러블 디바이스에 대한 이용자 측면에서의 연구 필요성을 인식하고 기존 연구를 바탕으로 웨어러블 디바이스의 구매의도와 지속사용의도에 영향을 미치는 요인을 알아보았다. 먼저 독립변인으로 소비자의 개인적 특성 요인(혁신성, ...
스마트폰 시장이 포화되면서 빠른 속도로 성장세가 둔화되고 있으며, 이에 따라 포스트 스마트폰 시대의 새로운 혁신의 성장 동력으로 웨어러블 디바이스가 부상하고 있다. 최근 다양한 웨어러블 디바이스가 출시되며 관심을 받고 있지만 본 연구는 특히 웨어러블 디바이스에 대한 이용자 측면에서의 연구 필요성을 인식하고 기존 연구를 바탕으로 웨어러블 디바이스의 구매의도와 지속사용의도에 영향을 미치는 요인을 알아보았다. 먼저 독립변인으로 소비자의 개인적 특성 요인(혁신성, 유행선도력, 자기효능감, 건강관심도)과 웨어러블 디바이스의 제품 속성(지각된 유용성, 지각된 사용용이성)을 설정하고 각 요인들에 대한 잠재적 이용자와 이용경험자의 인식에 대해 집단별 차이를 분석하였다. 더불어 잠재적 이용자의 구매의도와 이용경험자의 지속이용의사에 미치는 영향을 파악하고자 하였다.
본 연구에서는 손목착용(밴드)형 웨어러블 디바이스에 대한 관심이 있는 잠재적 이용자(226명)와 이용경험이 있는(228명) 만 20세 이상 454명의 응답자들을 대상으로 웹 서베이 실시를 통해 자료를 수집하였으며, 분석을 위해 SPSS 18을 이용하여 T 검정(t-test)와 다중회귀분석(multiple regression)을 실시하였다. 조사 결과는 다음과 같다.
첫째, 웨어러블 디바이스에 대한 소비자의 개인적 특성 요인에 대한 인식은 이용경험 유무에 따라 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 이용경험자는 혁신성, 유행선도력, 자기효능감, 건강 관심도 모든 부분에서 잠재적 이용자보다 높게 인식하고 있는 것을 알 수 있었으며 특히 혁신성과 자기효능감에서 가장 큰 차이를 보였다.
둘째, 웨어러블 디바이스의 제품속성 중 지각된 유용성, 지각된 사용용이성이 이용경험 유무에 따라 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 이용경험자는 지각된 유용성과, 지각된 사용용이성에서 잠재적 이용자보다 높게 인식하고 있는 것으로 나타났다.
셋째, 웨어러블 디바이스에 대한 잠재적 이용자의 구매의도에 영향을 주는 요인이 소비자 개인적 특성 중 건강관심도와 유행선도력, 제품 속성 중 지각된 유용성, 지각된 사용용이성인 것으로 나타났다. 이는 웨어러블 디바이스 관련 서비스 제공자들이 소비자의 요구를 반영한 건강관리 등 유용한 기능을 사용하기 편리하면서 디자인적 요소도 고려한 제품을 개발할 필요가 있음을 의미한다. 그리고 무엇보다도 위와 같은 장점을 적극적으로 알리고 직접 경험하게 하는 등 다양한 광고 홍보 수단을 제공해야 할 것이다.
넷째, 웨어러블 디바이스에 대한 이용경험자의 지속사용의도에 영향을 주는 요인은 소비자 개인적 특성 중 건강관심도와 자기효능감, 제품 속성 중 지각된 유용성과 지각된 사용용이성인 것으로 나타났다. 이용경험자의 경우 제품 이용법에 대한 자신감이 높을수록 지속적으로 사용할 의도가 높으므로 사용자 인터페이스(UI)를 개선하고 소비자가 필요한 기능을 지속적으로 개발하는데 초점을 맞추어야 할 것이다.
본 연구는 웨어러블 디바이스의 구매의도와 지속사용의도에 영향을 주는 요인들을 밝혀내고 잠재적 이용자와 이용경험자 간의 제품 인식 차이를 실증적으로 분석해보았다는 의의를 가진다.
스마트폰 시장이 포화되면서 빠른 속도로 성장세가 둔화되고 있으며, 이에 따라 포스트 스마트폰 시대의 새로운 혁신의 성장 동력으로 웨어러블 디바이스가 부상하고 있다. 최근 다양한 웨어러블 디바이스가 출시되며 관심을 받고 있지만 본 연구는 특히 웨어러블 디바이스에 대한 이용자 측면에서의 연구 필요성을 인식하고 기존 연구를 바탕으로 웨어러블 디바이스의 구매의도와 지속사용의도에 영향을 미치는 요인을 알아보았다. 먼저 독립변인으로 소비자의 개인적 특성 요인(혁신성, 유행선도력, 자기효능감, 건강관심도)과 웨어러블 디바이스의 제품 속성(지각된 유용성, 지각된 사용용이성)을 설정하고 각 요인들에 대한 잠재적 이용자와 이용경험자의 인식에 대해 집단별 차이를 분석하였다. 더불어 잠재적 이용자의 구매의도와 이용경험자의 지속이용의사에 미치는 영향을 파악하고자 하였다.
본 연구에서는 손목착용(밴드)형 웨어러블 디바이스에 대한 관심이 있는 잠재적 이용자(226명)와 이용경험이 있는(228명) 만 20세 이상 454명의 응답자들을 대상으로 웹 서베이 실시를 통해 자료를 수집하였으며, 분석을 위해 SPSS 18을 이용하여 T 검정(t-test)와 다중회귀분석(multiple regression)을 실시하였다. 조사 결과는 다음과 같다.
첫째, 웨어러블 디바이스에 대한 소비자의 개인적 특성 요인에 대한 인식은 이용경험 유무에 따라 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 이용경험자는 혁신성, 유행선도력, 자기효능감, 건강 관심도 모든 부분에서 잠재적 이용자보다 높게 인식하고 있는 것을 알 수 있었으며 특히 혁신성과 자기효능감에서 가장 큰 차이를 보였다.
둘째, 웨어러블 디바이스의 제품속성 중 지각된 유용성, 지각된 사용용이성이 이용경험 유무에 따라 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 이용경험자는 지각된 유용성과, 지각된 사용용이성에서 잠재적 이용자보다 높게 인식하고 있는 것으로 나타났다.
셋째, 웨어러블 디바이스에 대한 잠재적 이용자의 구매의도에 영향을 주는 요인이 소비자 개인적 특성 중 건강관심도와 유행선도력, 제품 속성 중 지각된 유용성, 지각된 사용용이성인 것으로 나타났다. 이는 웨어러블 디바이스 관련 서비스 제공자들이 소비자의 요구를 반영한 건강관리 등 유용한 기능을 사용하기 편리하면서 디자인적 요소도 고려한 제품을 개발할 필요가 있음을 의미한다. 그리고 무엇보다도 위와 같은 장점을 적극적으로 알리고 직접 경험하게 하는 등 다양한 광고 홍보 수단을 제공해야 할 것이다.
넷째, 웨어러블 디바이스에 대한 이용경험자의 지속사용의도에 영향을 주는 요인은 소비자 개인적 특성 중 건강관심도와 자기효능감, 제품 속성 중 지각된 유용성과 지각된 사용용이성인 것으로 나타났다. 이용경험자의 경우 제품 이용법에 대한 자신감이 높을수록 지속적으로 사용할 의도가 높으므로 사용자 인터페이스(UI)를 개선하고 소비자가 필요한 기능을 지속적으로 개발하는데 초점을 맞추어야 할 것이다.
본 연구는 웨어러블 디바이스의 구매의도와 지속사용의도에 영향을 주는 요인들을 밝혀내고 잠재적 이용자와 이용경험자 간의 제품 인식 차이를 실증적으로 분석해보았다는 의의를 가진다.
In accordance with the fall of growth rate of the smart phone market owing to tougher competition, 'Wearable devices' are emerging as an alternative driving force of innovation and market growth. While numerous wearable devices have been launched and gained popularity and attention, this study aims ...
In accordance with the fall of growth rate of the smart phone market owing to tougher competition, 'Wearable devices' are emerging as an alternative driving force of innovation and market growth. While numerous wearable devices have been launched and gained popularity and attention, this study aims to recognize the necessity of analyzing the Wearable devices from the user's aspect, and expand on preceding studies on the major factors affecting the purchase intention, and continuance intention of the devices. This research has set personnel specific factors(innovation, fashion leadership, self-efficacy, health concern) and wearable device specific traits(perceived usefulness, perceived ease of use) as independent variables, and have analyzed differences between groups regarding the perception of the forementioned factors, for experienced users and potential users. Furthermore, this research has tried to comprehend how the forementioned variables could affect the purchase intention of potential users, and continuance intention of experienced users.
This study bases on its source from a web-survey of 454 individuals interested in wrist type-Wearable device, of which 226 are potential users, and 228 are experienced users, aged over 20. To analyze the collected data this research used SPSS 18, and carried out T-test and multiple regression. The given result showed as the following:
First, it is shown that perception of consumer's personnel specific factor of Wearable device, varies according to their previous experience on such devices. Experienced users have high recognition level of in all criteria such as innovation, fashion leadership, self-efficacy and health concern than potential users. This was especially better presented at innovation and self-efficacy.
Second, from Wearable device characteristics, perceived usefulness and perceived ease of use present a valid difference in accordance to pre-existing experience of the device. It is observed that experienced users perceive usefulness and ease of use more often than potential users do.
Third, what affects the purchase intention of potential users regarding Wearable devices, are hearth concerns, fashion leadership among personnel specific traits, and perceived usefulness and ease of use among product traits. This shows that those whom are concerned in providing of Wearable devices related services are to develop products that reflects such needs by being concerned with health and design, and furthermore, advertise such traits.
Fourth, the factor influencing the continuance intention of experienced users of Wearable devices is, among health concern, self-efficacy and product trait, the perceived usefulness and ease of use. As for experienced users, they are more likely to continue their use of a certain device as their confidence regarding the use of that device. Therefore, innovations on UI and continuous development of necessary functions are to be emphasized.
As this research has seen above, this study could prove itself meaningful as in having analyzed the factors that affect purchase intention and continuance intention of Wearable devices, and the difference in perception of potential users and experienced users in a practical manner.
In accordance with the fall of growth rate of the smart phone market owing to tougher competition, 'Wearable devices' are emerging as an alternative driving force of innovation and market growth. While numerous wearable devices have been launched and gained popularity and attention, this study aims to recognize the necessity of analyzing the Wearable devices from the user's aspect, and expand on preceding studies on the major factors affecting the purchase intention, and continuance intention of the devices. This research has set personnel specific factors(innovation, fashion leadership, self-efficacy, health concern) and wearable device specific traits(perceived usefulness, perceived ease of use) as independent variables, and have analyzed differences between groups regarding the perception of the forementioned factors, for experienced users and potential users. Furthermore, this research has tried to comprehend how the forementioned variables could affect the purchase intention of potential users, and continuance intention of experienced users.
This study bases on its source from a web-survey of 454 individuals interested in wrist type-Wearable device, of which 226 are potential users, and 228 are experienced users, aged over 20. To analyze the collected data this research used SPSS 18, and carried out T-test and multiple regression. The given result showed as the following:
First, it is shown that perception of consumer's personnel specific factor of Wearable device, varies according to their previous experience on such devices. Experienced users have high recognition level of in all criteria such as innovation, fashion leadership, self-efficacy and health concern than potential users. This was especially better presented at innovation and self-efficacy.
Second, from Wearable device characteristics, perceived usefulness and perceived ease of use present a valid difference in accordance to pre-existing experience of the device. It is observed that experienced users perceive usefulness and ease of use more often than potential users do.
Third, what affects the purchase intention of potential users regarding Wearable devices, are hearth concerns, fashion leadership among personnel specific traits, and perceived usefulness and ease of use among product traits. This shows that those whom are concerned in providing of Wearable devices related services are to develop products that reflects such needs by being concerned with health and design, and furthermore, advertise such traits.
Fourth, the factor influencing the continuance intention of experienced users of Wearable devices is, among health concern, self-efficacy and product trait, the perceived usefulness and ease of use. As for experienced users, they are more likely to continue their use of a certain device as their confidence regarding the use of that device. Therefore, innovations on UI and continuous development of necessary functions are to be emphasized.
As this research has seen above, this study could prove itself meaningful as in having analyzed the factors that affect purchase intention and continuance intention of Wearable devices, and the difference in perception of potential users and experienced users in a practical manner.
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