선로사용료는 철도운영자가 철도시설을 사용한 대가로 철도시설관리자에게 지급하는 비용으로 시설임대료의 성격으로 정의 할 수 있으며, 철도구조개혁 이후 철도시설관리자는 건설과 시설 유지보수를 담당하고 시설사용에 대한 비용을 선로사용료 형태로 고속철도 신선은 운임수입의 31%를 일반철도는 유지보수비의 70%를 철도운영자에게 부과하고 있다.
그러나, 철도시설관리자의 고유 업무인 시설 유지보수를 수행은 철도운영자가 관리∙감독은 철도시설관리자가 하는 불완전한 상하분리 형태와 단일 철도운영자의 독점운영체제가 지속됨에 따라 일반철도의 경우 운영자의 높은 유지보수비로 상계처리 되고, 선로사용료 부과체계 또한 단순 비용-수입 개념으로 철도시설관리자의 건설부채는 계속적으로 증가하고 있는 실정이다. 따라서 다수의 철도운영자가 존재하는 철도 복수운영체제를 대비하여 철도운영자서비스 평가를 포함한 합리적인 시설사용료 개념의 산정방식이 필요한 실정이다.
본 연구에서는 유럽 철도 선진국의 선로사용료 부과 현황을 분석하여 시설사용료 산정에 필요한 선로사용료 부과 요소와 역사사용료 부과요소를 도출하였다. 이를 바탕으로 선로사용료는 선로(...
선로사용료는 철도운영자가 철도시설을 사용한 대가로 철도시설관리자에게 지급하는 비용으로 시설임대료의 성격으로 정의 할 수 있으며, 철도구조개혁 이후 철도시설관리자는 건설과 시설 유지보수를 담당하고 시설사용에 대한 비용을 선로사용료 형태로 고속철도 신선은 운임수입의 31%를 일반철도는 유지보수비의 70%를 철도운영자에게 부과하고 있다.
그러나, 철도시설관리자의 고유 업무인 시설 유지보수를 수행은 철도운영자가 관리∙감독은 철도시설관리자가 하는 불완전한 상하분리 형태와 단일 철도운영자의 독점운영체제가 지속됨에 따라 일반철도의 경우 운영자의 높은 유지보수비로 상계처리 되고, 선로사용료 부과체계 또한 단순 비용-수입 개념으로 철도시설관리자의 건설부채는 계속적으로 증가하고 있는 실정이다. 따라서 다수의 철도운영자가 존재하는 철도 복수운영체제를 대비하여 철도운영자서비스 평가를 포함한 합리적인 시설사용료 개념의 산정방식이 필요한 실정이다.
본 연구에서는 유럽 철도 선진국의 선로사용료 부과 현황을 분석하여 시설사용료 산정에 필요한 선로사용료 부과 요소와 역사사용료 부과요소를 도출하였다. 이를 바탕으로 선로사용료는 선로(Link)에서 역사사용료는 노드(Node)에서 발생되는 공간적인 시설사용료 개념과 향후 철도 복수운영체제를 대비하여 철도운영자 벌칙 및 인센티브 개념을 적용하여 시설사용료 산정방식을 제시하였다.
그 결과 선로사용료는 선로유지관리비용, 시설개선비용, 열차계획운영비용, 고정접근비용, 철도운영서비스비용의 5가지 항목에 노선의 유형과 주행거리 비율, 벌칙 및 인센티브에 대한 가중치를 적용하여 최종 산정 개념식을 도출 하였다.
이와 같은 개념으로 역사사용료는 역사유지관리비용, 열차계획운영비용, 단위시간 주차비용의 3가지 항목에 역사유형, 주행거리비율, 정차회수 비율, 열차유형, 벌칙 및 인센티브, 주차 차량수에 대한 가중치를 적용하여 최종 산정 개념식을 도출 하였다.
본 연구는 기존의 비용-수입 기반의 선로사용료 산정 방식에서 차별화를 두고자 시설사용료 개념의 산정방식을 도출한 것에 학술적 의의가 있다고 할 수 있으며, 향후 본 연구를 바탕으로 기존 선로사용료 산정식과 국가 정책들을 병행하여 연구한다면 보다 합리적인 시설사용료 산정방식을 만들 수 있을 것이라 기대한다.
선로사용료는 철도운영자가 철도시설을 사용한 대가로 철도시설관리자에게 지급하는 비용으로 시설임대료의 성격으로 정의 할 수 있으며, 철도구조개혁 이후 철도시설관리자는 건설과 시설 유지보수를 담당하고 시설사용에 대한 비용을 선로사용료 형태로 고속철도 신선은 운임수입의 31%를 일반철도는 유지보수비의 70%를 철도운영자에게 부과하고 있다.
그러나, 철도시설관리자의 고유 업무인 시설 유지보수를 수행은 철도운영자가 관리∙감독은 철도시설관리자가 하는 불완전한 상하분리 형태와 단일 철도운영자의 독점운영체제가 지속됨에 따라 일반철도의 경우 운영자의 높은 유지보수비로 상계처리 되고, 선로사용료 부과체계 또한 단순 비용-수입 개념으로 철도시설관리자의 건설부채는 계속적으로 증가하고 있는 실정이다. 따라서 다수의 철도운영자가 존재하는 철도 복수운영체제를 대비하여 철도운영자서비스 평가를 포함한 합리적인 시설사용료 개념의 산정방식이 필요한 실정이다.
본 연구에서는 유럽 철도 선진국의 선로사용료 부과 현황을 분석하여 시설사용료 산정에 필요한 선로사용료 부과 요소와 역사사용료 부과요소를 도출하였다. 이를 바탕으로 선로사용료는 선로(Link)에서 역사사용료는 노드(Node)에서 발생되는 공간적인 시설사용료 개념과 향후 철도 복수운영체제를 대비하여 철도운영자 벌칙 및 인센티브 개념을 적용하여 시설사용료 산정방식을 제시하였다.
그 결과 선로사용료는 선로유지관리비용, 시설개선비용, 열차계획운영비용, 고정접근비용, 철도운영서비스비용의 5가지 항목에 노선의 유형과 주행거리 비율, 벌칙 및 인센티브에 대한 가중치를 적용하여 최종 산정 개념식을 도출 하였다.
이와 같은 개념으로 역사사용료는 역사유지관리비용, 열차계획운영비용, 단위시간 주차비용의 3가지 항목에 역사유형, 주행거리비율, 정차회수 비율, 열차유형, 벌칙 및 인센티브, 주차 차량수에 대한 가중치를 적용하여 최종 산정 개념식을 도출 하였다.
본 연구는 기존의 비용-수입 기반의 선로사용료 산정 방식에서 차별화를 두고자 시설사용료 개념의 산정방식을 도출한 것에 학술적 의의가 있다고 할 수 있으며, 향후 본 연구를 바탕으로 기존 선로사용료 산정식과 국가 정책들을 병행하여 연구한다면 보다 합리적인 시설사용료 산정방식을 만들 수 있을 것이라 기대한다.
Line use fee as consideration for railway company has used the railway facilities, it is possible to define the nature of the facility use fee at a cost that paid to railway facilities administrator, since the railway structural reforms, administrator of railway facilities, construction facilities g...
Line use fee as consideration for railway company has used the railway facilities, it is possible to define the nature of the facility use fee at a cost that paid to railway facilities administrator, since the railway structural reforms, administrator of railway facilities, construction facilities general railway has imposed 70% of maintenance and repair costs to the railway company 31% of high-speed rail fresh fare revenue in the form of cost line usage fee for the in charge and use of facilities maintenance.
However, the railway company management∙director to do the maintenance of the facility is a unique business of railway facilities administrator, in the administrator of the railway facilities subsequent is exclusive system of incomplete upper and lower separation type and a single railway company, in the case of general railway, is offset processing to the operator of the high maintenance and repair costs, line usage fee levy system is also simple cost - construction of liability of railway facilities administrator to import the concept in fact is has increased continuously is there. Because of this, including the evaluation of railway operators of services to include a railway multiple operating system that many railway companies exist is a calculation method requires actual circumstances of reasonable facility use fee concept.
In this study, we analyzed the current state of the line usage fee imposition of European railway developed countries, was to derive the elements of history fee imposition and elements of line usage fee levy necessary in the calculation of the facility use fee.
The concept of a railway company penalties and incentives with the spatial facility use fee concept and future railway multiple operating systems that are generated in the line use fee history fee in line (Link) based on the node (Node) this The applied were presented the facility use fee calculation method to.
As a result, the line use fee line of maintenance costs, improvement of facilities, cost, train plan, operating costs, fixed access cost, route type and percentage of mileage of the cost of rail service to five items, penalties Ya by applying the weight of the incentive, the final I was derived to calculate concept expressions.
History fee history maintenance cost in such a concept, planning of train, operating costs, three in the history of type in the item of cost of unit time parking, the percentage of mileage, the proportion of stop number, type of train, penalties and incentives, weight of the parked vehicle number By applying, and derive the final calculation concept expression.
This study, traditional cost - it is possible to be in line usage fee calculation method of the revenue base to try to put the differentiation that was derived the calculation method of the facility use fee concept, there is a scientific significance, the future, the present study based on, if research in parallel calculation formula national policy of the existing line usage fee, you are expected to be able to make a more reasonable facility use fee calculation method.
Line use fee as consideration for railway company has used the railway facilities, it is possible to define the nature of the facility use fee at a cost that paid to railway facilities administrator, since the railway structural reforms, administrator of railway facilities, construction facilities general railway has imposed 70% of maintenance and repair costs to the railway company 31% of high-speed rail fresh fare revenue in the form of cost line usage fee for the in charge and use of facilities maintenance.
However, the railway company management∙director to do the maintenance of the facility is a unique business of railway facilities administrator, in the administrator of the railway facilities subsequent is exclusive system of incomplete upper and lower separation type and a single railway company, in the case of general railway, is offset processing to the operator of the high maintenance and repair costs, line usage fee levy system is also simple cost - construction of liability of railway facilities administrator to import the concept in fact is has increased continuously is there. Because of this, including the evaluation of railway operators of services to include a railway multiple operating system that many railway companies exist is a calculation method requires actual circumstances of reasonable facility use fee concept.
In this study, we analyzed the current state of the line usage fee imposition of European railway developed countries, was to derive the elements of history fee imposition and elements of line usage fee levy necessary in the calculation of the facility use fee.
The concept of a railway company penalties and incentives with the spatial facility use fee concept and future railway multiple operating systems that are generated in the line use fee history fee in line (Link) based on the node (Node) this The applied were presented the facility use fee calculation method to.
As a result, the line use fee line of maintenance costs, improvement of facilities, cost, train plan, operating costs, fixed access cost, route type and percentage of mileage of the cost of rail service to five items, penalties Ya by applying the weight of the incentive, the final I was derived to calculate concept expressions.
History fee history maintenance cost in such a concept, planning of train, operating costs, three in the history of type in the item of cost of unit time parking, the percentage of mileage, the proportion of stop number, type of train, penalties and incentives, weight of the parked vehicle number By applying, and derive the final calculation concept expression.
This study, traditional cost - it is possible to be in line usage fee calculation method of the revenue base to try to put the differentiation that was derived the calculation method of the facility use fee concept, there is a scientific significance, the future, the present study based on, if research in parallel calculation formula national policy of the existing line usage fee, you are expected to be able to make a more reasonable facility use fee calculation method.
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