건강한 삶을 영위하기 위한 현대인들의 인식전환으로 기능성 차에 대한 관심이 점증하고 있다. 차는 여러 요인 중에 특히 원료와 가공방법에 따라 다양한 맛과 찻물색, 향기가 생성되며 소비자의 기호도에 따른 다양한 제품이 탄생된다. 본 연구는 김해지역에서 생산되는 장군차잎의 가공에 관한 고찰이 목적이다. 김해지역에서 생산되는 장군차잎으로 중국 무이암차 제다법을 적용하여 가공하는 방식을 실험적으로 진행하여 이를 ‘장군청차’ 라는 이름으로 명명하고 분석 연구하였다. 시대적으로 바뀌는 음료문화의 패러다임을 파악하고 그에 따른 소비자의 기호에 부합하는 차음료를 개발하기 위한 노력의 일환이다. 이를 위해 녹차에만 편중된 한국 차산업의 문제점을 해결하기 위한 방안으로 청차의 보급을 제시하였다. 오늘날 국내 차 소비 패턴을 보면 가계의 소득 수준이 높아지고 외국차와의 빈번한 접촉으로 인해 기호가 고급화 ? 다양화 되고 있는 추세에 있다. 국내 소비자 기호 조사에 따르면, 우리나라 소비자가 즐겨 찾는 차는 향과 맛이 조화로우며, 부드럽고 목 넘김이 좋은 발효차로 나타났다. 특히 무이암차의 선호도가 높은 것으로 나타났다. 따라서 본 연구는 우리나라 사람들이 선호하는 무이암차 제다 기술을 통해 우리 찻잎의 활용도를 높이고 국내에서 소비되는 발효차의 자체 해결 능력을 강구하려는 전략의 모색이다. 이를 위해서 먼저 중국 무이암차의 인문학적 특성을 연구하였고, 이를 바탕으로 무이암차의 자연과학적인 제다법을 김해 장군차잎에 적용하였다. 다음으로 완성된 원료를 통해 이화학적 성분분석과 관능평가를 실시하였다. 먼저 무이암차의 특성을 살펴보면 다음과 같다. 첫째, 시대적으로 가공 방법을 달리하며 끊임없는 명성을 이어왔다. 단차 ? 녹차 ? 홍차 제다법의 정수를 취하며 과학적이고 정밀한 기술로 차의 역사에 지대한 공헌을 했다. 둘째, 무이암차는 공부차라는 호칭을 얻게 되었다. 세심하게 잘 만든 무이암차는 시간과 정력?비용?소양이 요구되고 정성을 들인다고 해서 그 명칭이 비롯된 것이다. 셋째, 최초의 홍차는 무이차에서 비롯되었다. 중국의 발효차는 17세기 초에 유럽으로 수출되어 서양인들에게 사랑을 받으면서 점점 강한 홍차로 만들어지게 되었다. 이를 통해 초기 발효차를 총칭했던 무이차에서 홍차가 유래되었음을 알 수 있고 이는 곧 무이산 바위틈에서 나오는 암차를 이용한 당시의 제다법이었다. 넷째, 무이암차에는 다양한 설화가 담겨져 있었다. 이러한 전설이나 민담은 맛이나 성분 못지않게, 인문학적 관심과 감성적 구매 요소에 크게 작용한다는 것을 알 수 있었다. 그 외 무이암차는 현재에도 끊임없는 실험과 연구로 체계적이며 지속적인 발전을 이루고 있었다. 이상과 같은 무이암차의 발전 과정과 이론적 기초 위에 그 제다법을 김해 장군차에 적용한 결과 다음과 같은 결과가 도출되었다. 장군 청차로 만든 4가지 시료의 성분 분석 결과, 채엽 시기에 따라서 카페인은 큰 차이를 보이지 않았다. 총카테킨 함량은 6월에 채취한 차에서 약간 적었으며 성장 시간이 길었던 8월에 채취한 차에서 가장 많았다. 특히 총카테킨 함량 속에 53%는 EGCG가 차지하였다. ...
건강한 삶을 영위하기 위한 현대인들의 인식전환으로 기능성 차에 대한 관심이 점증하고 있다. 차는 여러 요인 중에 특히 원료와 가공방법에 따라 다양한 맛과 찻물색, 향기가 생성되며 소비자의 기호도에 따른 다양한 제품이 탄생된다. 본 연구는 김해지역에서 생산되는 장군차잎의 가공에 관한 고찰이 목적이다. 김해지역에서 생산되는 장군차잎으로 중국 무이암차 제다법을 적용하여 가공하는 방식을 실험적으로 진행하여 이를 ‘장군청차’ 라는 이름으로 명명하고 분석 연구하였다. 시대적으로 바뀌는 음료문화의 패러다임을 파악하고 그에 따른 소비자의 기호에 부합하는 차음료를 개발하기 위한 노력의 일환이다. 이를 위해 녹차에만 편중된 한국 차산업의 문제점을 해결하기 위한 방안으로 청차의 보급을 제시하였다. 오늘날 국내 차 소비 패턴을 보면 가계의 소득 수준이 높아지고 외국차와의 빈번한 접촉으로 인해 기호가 고급화 ? 다양화 되고 있는 추세에 있다. 국내 소비자 기호 조사에 따르면, 우리나라 소비자가 즐겨 찾는 차는 향과 맛이 조화로우며, 부드럽고 목 넘김이 좋은 발효차로 나타났다. 특히 무이암차의 선호도가 높은 것으로 나타났다. 따라서 본 연구는 우리나라 사람들이 선호하는 무이암차 제다 기술을 통해 우리 찻잎의 활용도를 높이고 국내에서 소비되는 발효차의 자체 해결 능력을 강구하려는 전략의 모색이다. 이를 위해서 먼저 중국 무이암차의 인문학적 특성을 연구하였고, 이를 바탕으로 무이암차의 자연과학적인 제다법을 김해 장군차잎에 적용하였다. 다음으로 완성된 원료를 통해 이화학적 성분분석과 관능평가를 실시하였다. 먼저 무이암차의 특성을 살펴보면 다음과 같다. 첫째, 시대적으로 가공 방법을 달리하며 끊임없는 명성을 이어왔다. 단차 ? 녹차 ? 홍차 제다법의 정수를 취하며 과학적이고 정밀한 기술로 차의 역사에 지대한 공헌을 했다. 둘째, 무이암차는 공부차라는 호칭을 얻게 되었다. 세심하게 잘 만든 무이암차는 시간과 정력?비용?소양이 요구되고 정성을 들인다고 해서 그 명칭이 비롯된 것이다. 셋째, 최초의 홍차는 무이차에서 비롯되었다. 중국의 발효차는 17세기 초에 유럽으로 수출되어 서양인들에게 사랑을 받으면서 점점 강한 홍차로 만들어지게 되었다. 이를 통해 초기 발효차를 총칭했던 무이차에서 홍차가 유래되었음을 알 수 있고 이는 곧 무이산 바위틈에서 나오는 암차를 이용한 당시의 제다법이었다. 넷째, 무이암차에는 다양한 설화가 담겨져 있었다. 이러한 전설이나 민담은 맛이나 성분 못지않게, 인문학적 관심과 감성적 구매 요소에 크게 작용한다는 것을 알 수 있었다. 그 외 무이암차는 현재에도 끊임없는 실험과 연구로 체계적이며 지속적인 발전을 이루고 있었다. 이상과 같은 무이암차의 발전 과정과 이론적 기초 위에 그 제다법을 김해 장군차에 적용한 결과 다음과 같은 결과가 도출되었다. 장군 청차로 만든 4가지 시료의 성분 분석 결과, 채엽 시기에 따라서 카페인은 큰 차이를 보이지 않았다. 총카테킨 함량은 6월에 채취한 차에서 약간 적었으며 성장 시간이 길었던 8월에 채취한 차에서 가장 많았다. 특히 총카테킨 함량 속에 53%는 EGCG가 차지하였다. 유리아미노산 중에서는 채엽 시기에 관계없이 가장 많이 포함된 것은 테아닌(gamma-glutamylethylamide)으로, 측정 결과 가장 이른 시기에 채취된 시료에서 그 함량이 높았다. 장군청차의 향기 성분 중에서 가장 많이 함유된 것은 과일향이 나는 1-Heptanol로서 어린잎보다는 일조량이 많은 시기에 채취한 차 잎에 많이 함유되어 있었다. 녹차에는 없으나 청차를 가공함으로서 새로이 나타난 향기 성분들은 중요한 의미를 지닌다. 오늘날의 음료 트렌드가 향기가 좋은 발효차 쪽으로 기울고 있고, 발효차 중에서도 무이암차의 선호도가 확연히 높은 점을 감안한다면, 우리나라 사람들의 기호를 충족시킬 수 있는 청차의 개발에 큰 동기를 부여한다고 하겠다. 완성된 장군청차의 총카테킨 함량이 타 지역에 비해 높았다. 차의 카테킨 중에서도 항암, 항산화 작용을 하는 EGCG가 높음에 따라 기능성 면에서도 뒤지지 않았고 대엽종으로 청차 가공에 적합한 품종임을 알 수 있었다 관능검사에서는 8월에 홍배한 차의 점수가 가장 높았으며, 중국의 무이암차와도 큰 차이를 보이지 않았다. 차제품은 소비자의 기호도와 소비패턴에 맞는 차가 개발되어져야 한다. 따라서 숭늉문화에 젖은 우리나라 사람들의 기호에 맞게 배화향과 과일향을 갖춘 발효청차는 중국 무이암차와의 비교에서도 손색이 없었으며, 우리 찻잎으로도 소비자를 충족시킬 수 있다는 가능성을 확인할 수 있었다. 앞으로 보다 더 심도 있는 연구와 체계적인 가공공정이 확립되어 표준화된 제품을 생산한다면 차산업 발전에도 긍정적인 요인으로 작용할 것이다.
건강한 삶을 영위하기 위한 현대인들의 인식전환으로 기능성 차에 대한 관심이 점증하고 있다. 차는 여러 요인 중에 특히 원료와 가공방법에 따라 다양한 맛과 찻물색, 향기가 생성되며 소비자의 기호도에 따른 다양한 제품이 탄생된다. 본 연구는 김해지역에서 생산되는 장군차잎의 가공에 관한 고찰이 목적이다. 김해지역에서 생산되는 장군차잎으로 중국 무이암차 제다법을 적용하여 가공하는 방식을 실험적으로 진행하여 이를 ‘장군청차’ 라는 이름으로 명명하고 분석 연구하였다. 시대적으로 바뀌는 음료문화의 패러다임을 파악하고 그에 따른 소비자의 기호에 부합하는 차음료를 개발하기 위한 노력의 일환이다. 이를 위해 녹차에만 편중된 한국 차산업의 문제점을 해결하기 위한 방안으로 청차의 보급을 제시하였다. 오늘날 국내 차 소비 패턴을 보면 가계의 소득 수준이 높아지고 외국차와의 빈번한 접촉으로 인해 기호가 고급화 ? 다양화 되고 있는 추세에 있다. 국내 소비자 기호 조사에 따르면, 우리나라 소비자가 즐겨 찾는 차는 향과 맛이 조화로우며, 부드럽고 목 넘김이 좋은 발효차로 나타났다. 특히 무이암차의 선호도가 높은 것으로 나타났다. 따라서 본 연구는 우리나라 사람들이 선호하는 무이암차 제다 기술을 통해 우리 찻잎의 활용도를 높이고 국내에서 소비되는 발효차의 자체 해결 능력을 강구하려는 전략의 모색이다. 이를 위해서 먼저 중국 무이암차의 인문학적 특성을 연구하였고, 이를 바탕으로 무이암차의 자연과학적인 제다법을 김해 장군차잎에 적용하였다. 다음으로 완성된 원료를 통해 이화학적 성분분석과 관능평가를 실시하였다. 먼저 무이암차의 특성을 살펴보면 다음과 같다. 첫째, 시대적으로 가공 방법을 달리하며 끊임없는 명성을 이어왔다. 단차 ? 녹차 ? 홍차 제다법의 정수를 취하며 과학적이고 정밀한 기술로 차의 역사에 지대한 공헌을 했다. 둘째, 무이암차는 공부차라는 호칭을 얻게 되었다. 세심하게 잘 만든 무이암차는 시간과 정력?비용?소양이 요구되고 정성을 들인다고 해서 그 명칭이 비롯된 것이다. 셋째, 최초의 홍차는 무이차에서 비롯되었다. 중국의 발효차는 17세기 초에 유럽으로 수출되어 서양인들에게 사랑을 받으면서 점점 강한 홍차로 만들어지게 되었다. 이를 통해 초기 발효차를 총칭했던 무이차에서 홍차가 유래되었음을 알 수 있고 이는 곧 무이산 바위틈에서 나오는 암차를 이용한 당시의 제다법이었다. 넷째, 무이암차에는 다양한 설화가 담겨져 있었다. 이러한 전설이나 민담은 맛이나 성분 못지않게, 인문학적 관심과 감성적 구매 요소에 크게 작용한다는 것을 알 수 있었다. 그 외 무이암차는 현재에도 끊임없는 실험과 연구로 체계적이며 지속적인 발전을 이루고 있었다. 이상과 같은 무이암차의 발전 과정과 이론적 기초 위에 그 제다법을 김해 장군차에 적용한 결과 다음과 같은 결과가 도출되었다. 장군 청차로 만든 4가지 시료의 성분 분석 결과, 채엽 시기에 따라서 카페인은 큰 차이를 보이지 않았다. 총카테킨 함량은 6월에 채취한 차에서 약간 적었으며 성장 시간이 길었던 8월에 채취한 차에서 가장 많았다. 특히 총카테킨 함량 속에 53%는 EGCG가 차지하였다. 유리아미노산 중에서는 채엽 시기에 관계없이 가장 많이 포함된 것은 테아닌(gamma-glutamylethylamide)으로, 측정 결과 가장 이른 시기에 채취된 시료에서 그 함량이 높았다. 장군청차의 향기 성분 중에서 가장 많이 함유된 것은 과일향이 나는 1-Heptanol로서 어린잎보다는 일조량이 많은 시기에 채취한 차 잎에 많이 함유되어 있었다. 녹차에는 없으나 청차를 가공함으로서 새로이 나타난 향기 성분들은 중요한 의미를 지닌다. 오늘날의 음료 트렌드가 향기가 좋은 발효차 쪽으로 기울고 있고, 발효차 중에서도 무이암차의 선호도가 확연히 높은 점을 감안한다면, 우리나라 사람들의 기호를 충족시킬 수 있는 청차의 개발에 큰 동기를 부여한다고 하겠다. 완성된 장군청차의 총카테킨 함량이 타 지역에 비해 높았다. 차의 카테킨 중에서도 항암, 항산화 작용을 하는 EGCG가 높음에 따라 기능성 면에서도 뒤지지 않았고 대엽종으로 청차 가공에 적합한 품종임을 알 수 있었다 관능검사에서는 8월에 홍배한 차의 점수가 가장 높았으며, 중국의 무이암차와도 큰 차이를 보이지 않았다. 차제품은 소비자의 기호도와 소비패턴에 맞는 차가 개발되어져야 한다. 따라서 숭늉문화에 젖은 우리나라 사람들의 기호에 맞게 배화향과 과일향을 갖춘 발효청차는 중국 무이암차와의 비교에서도 손색이 없었으며, 우리 찻잎으로도 소비자를 충족시킬 수 있다는 가능성을 확인할 수 있었다. 앞으로 보다 더 심도 있는 연구와 체계적인 가공공정이 확립되어 표준화된 제품을 생산한다면 차산업 발전에도 긍정적인 요인으로 작용할 것이다.
Due to higher understanding of modern human health, attention towards functional tea is increasing. Ingredients and varied process systems are two of many ways to diversify tastes and colors of tea and various products can be found after customer's preferences and needs. The purpose of this rese...
Due to higher understanding of modern human health, attention towards functional tea is increasing. Ingredients and varied process systems are two of many ways to diversify tastes and colors of tea and various products can be found after customer's preferences and needs. The purpose of this research is to contemplate about Janggun tea leaf harvested in areas of Gimhae. Before being studied, a method to process Janggun tea leaves of Gimhae with newly applied Chinese manufacturing of Wuyiyancha has been experimentally progressed and named as 'Juanggun Chung Cha'. This is an effort to gain a further understanding of paradigm and periodical changes of beverage culture in order to develop tea, matching its buyer's desires accordingly. Supply of oolong tea is suggested to solve a drawback of tea industries, which are weighted heavily towards green tea. Looking deeply towards patterns of national tea consumption, preferences became diverse and gentrified due to higher earnings and frequent contacts with foreign products. According to a consumer survey, national consumers favor smooth fermented tea with harmonious flavor and fragrance, Wuyiyancha was highly favored, especially. The purpose of this research is to strategically seek for an ability of nationally consumed fermented tea to resolve itself and a better utilization of national tea leaves through understanding manufacturing techniques of Wuyiyancha. For this purpose, literary characteristics of Chinese Wuyiyancha has been researched, and in a natural scientific way, manufacturing techniques of Chinese Wuyiyancha has been applied to Janggun tea leaves of Gimhae based on the results. Wuyiyancha has several attributes as follows. First, its reputation has been continued for a long time with different processing techniques in different time periods. By benefiting from essence of crafting styles of Dancha, green tea, and black tea, it has offered immense contributes towards history with its scientific and detailed technology. Secondly, Wuyiyancha gained a nickname of 'gongbucha'. Carefully made Wuyiyancha requires time, money, stamina, knowledge and a sincere effort, hence the requirements became genesis of its appellation. Thirdly, origin of the first black tea is Wuyiyancha. In the opening years of the 17th century, fermented tea from China was exported to Europe which successfully attracted many Westerners and crafted stronger as black tea continuously. Fourth, many tales are told about Wuyiyancha. Legends and fables very well affect literary interests that lead to an emotional purchasing element just as good as tea's flavors and components. In addition, experiments and researches towards Wuyiyancha is still present, achieving its development in continuous and systematic manners. Such results have been deducted, after applying a manufacturing technique formed by a course of progress and theoretical base of Wuyiyancha to Janggun tea of Gimhae. Outcomes of components of four different specimen types made of Janggun Chung Cha has shown, distinction between caffeine contained in leaves in different harvest times was minor. Total catechins contained was found least in leaves harvest in June, and most in leaves harvest in August, which benefited from the longest time of growth. 53% of total catechins was possessed by EGGG, particularly. Gamma-glutamylethylamide was the most included content of free amino acids, irrespective of harvest times, and measurements show the highest of Gamma-glutamylethylamide was found in the earliest of harvested leaves. In Janggun Chung Cha's components of fragrance, 1-Heptanol, which owns fruity scent, holds the biggest stake out of all the other elements, and is most contained in leaves taken during a period with abundant sunshine rather than young leaves. A newly born fragrance components from manufactured oolong tea cannot be discovered in green tea and retains a great value. Moderen beverage trend highly favors fermented tea with a pleasant scent, and considering Wuyiyancha is highly preferred among fermented tea types, it has granted motives to create oolong tea that can satisfy national customers' needs. Total catechins contained in finished Janggun Chung Cha were higher than the other regions. Among catechins in tea, EGGG has a high share which possesses antioxidant and anticancer functions meaning it is not behind in its functionality, qualifies to be manufactured as a macrophyll species. During a sensory test, those harvested in August had the best score, and showed barely any contrast with Chinese Wuyiyancha. Tea products agreeing buyers' consuming patterns and preferences should be crafted. Therefore, fermented chung cha with fruity smell attracting Koreans habituated to sungnyung culture can be compared favorably with Chinese Wuyiyancha and proved national tea leaves are able to delight consumers as well. If a methodical manufacturing method with a in-depth research settles in to produce standardized products in the future, the tea industry will gain a postive factor for its growth and progress.
Due to higher understanding of modern human health, attention towards functional tea is increasing. Ingredients and varied process systems are two of many ways to diversify tastes and colors of tea and various products can be found after customer's preferences and needs. The purpose of this research is to contemplate about Janggun tea leaf harvested in areas of Gimhae. Before being studied, a method to process Janggun tea leaves of Gimhae with newly applied Chinese manufacturing of Wuyiyancha has been experimentally progressed and named as 'Juanggun Chung Cha'. This is an effort to gain a further understanding of paradigm and periodical changes of beverage culture in order to develop tea, matching its buyer's desires accordingly. Supply of oolong tea is suggested to solve a drawback of tea industries, which are weighted heavily towards green tea. Looking deeply towards patterns of national tea consumption, preferences became diverse and gentrified due to higher earnings and frequent contacts with foreign products. According to a consumer survey, national consumers favor smooth fermented tea with harmonious flavor and fragrance, Wuyiyancha was highly favored, especially. The purpose of this research is to strategically seek for an ability of nationally consumed fermented tea to resolve itself and a better utilization of national tea leaves through understanding manufacturing techniques of Wuyiyancha. For this purpose, literary characteristics of Chinese Wuyiyancha has been researched, and in a natural scientific way, manufacturing techniques of Chinese Wuyiyancha has been applied to Janggun tea leaves of Gimhae based on the results. Wuyiyancha has several attributes as follows. First, its reputation has been continued for a long time with different processing techniques in different time periods. By benefiting from essence of crafting styles of Dancha, green tea, and black tea, it has offered immense contributes towards history with its scientific and detailed technology. Secondly, Wuyiyancha gained a nickname of 'gongbucha'. Carefully made Wuyiyancha requires time, money, stamina, knowledge and a sincere effort, hence the requirements became genesis of its appellation. Thirdly, origin of the first black tea is Wuyiyancha. In the opening years of the 17th century, fermented tea from China was exported to Europe which successfully attracted many Westerners and crafted stronger as black tea continuously. Fourth, many tales are told about Wuyiyancha. Legends and fables very well affect literary interests that lead to an emotional purchasing element just as good as tea's flavors and components. In addition, experiments and researches towards Wuyiyancha is still present, achieving its development in continuous and systematic manners. Such results have been deducted, after applying a manufacturing technique formed by a course of progress and theoretical base of Wuyiyancha to Janggun tea of Gimhae. Outcomes of components of four different specimen types made of Janggun Chung Cha has shown, distinction between caffeine contained in leaves in different harvest times was minor. Total catechins contained was found least in leaves harvest in June, and most in leaves harvest in August, which benefited from the longest time of growth. 53% of total catechins was possessed by EGGG, particularly. Gamma-glutamylethylamide was the most included content of free amino acids, irrespective of harvest times, and measurements show the highest of Gamma-glutamylethylamide was found in the earliest of harvested leaves. In Janggun Chung Cha's components of fragrance, 1-Heptanol, which owns fruity scent, holds the biggest stake out of all the other elements, and is most contained in leaves taken during a period with abundant sunshine rather than young leaves. A newly born fragrance components from manufactured oolong tea cannot be discovered in green tea and retains a great value. Moderen beverage trend highly favors fermented tea with a pleasant scent, and considering Wuyiyancha is highly preferred among fermented tea types, it has granted motives to create oolong tea that can satisfy national customers' needs. Total catechins contained in finished Janggun Chung Cha were higher than the other regions. Among catechins in tea, EGGG has a high share which possesses antioxidant and anticancer functions meaning it is not behind in its functionality, qualifies to be manufactured as a macrophyll species. During a sensory test, those harvested in August had the best score, and showed barely any contrast with Chinese Wuyiyancha. Tea products agreeing buyers' consuming patterns and preferences should be crafted. Therefore, fermented chung cha with fruity smell attracting Koreans habituated to sungnyung culture can be compared favorably with Chinese Wuyiyancha and proved national tea leaves are able to delight consumers as well. If a methodical manufacturing method with a in-depth research settles in to produce standardized products in the future, the tea industry will gain a postive factor for its growth and progress.
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