우리나라 차의 기원은 자생설, 중국 전래설, 인도 전래설 등의 논란에 싸여 있다. 차의 소비가 세계적으로 늘어나고 있는 추세이지만, 국내에서는 아직 한반도 차의 기원에 대한 명확한 제시와 정립이 되지 않고 있다.
한반도의 차의 기원은 A.D. 48년 인도왕녀 허황옥에 의해 이루어진 것으로 구전되어 오고 있다. 기록의 미비로 차의 기원으로 주장하기는 어렵다.
차의 전래설 가운데 문헌에 나타나는 것은 828년 신라 흥덕왕때 대렴(大廉)에 의해 차 종자의 유입이 있었고, 왕명에 의해 지리산에 심었다는 『삼국사기』의 기록이다. 이는 문헌상 최초의 기록이기는 하나 외래종의 도입이지 한반도 차의 기원은 될 수 없다. 대렴 이전에 차에 대한 후대의 기록은 있으나 대부분 설화적인 요소에 머무르고 있다.
대표적인 차 전래에 관한 설화는 허황옥에 의한 전래와 마라난타에 의한 전래설이다. 두 전래설의 특징은 인도라는 불국토에서 차가 전래되었다는 동일성과 불교라는 종교적인 요소를 기반으로 하고 있다. 즉, 인도는 불교가 시작된 나라이며, 차는 불교에서 시작되었다는 인식을 가지고 있는 것이다. 후대에 불교적인 시각으로 차의 전래를 주장하고 있으며, 문헌적인 뒷받침이 없어 사실상 차 전래의 기원이 되기에는 신뢰성이 부족하다.
하지만 5세기 전후 한반도에서 일어나는 국제적인 교류를 살펴 보면 가야와 백제의 국제적인 역할에서 차 문화의 유입 증거들을 추정할 수 있다.
가야에서는 일찍이 철이 생산되어 먼 나라들과 교역이 이루어졌다는 것은 문헌에 잘 나타나고 있다. 『삼국지』 「위서」 동이전에 ‘철을 생산하여 한?예?왜 모두가 사간다. 시장에서는 철을 중국의 화폐처럼 사용하였고 또한 낙랑군과 대방군에도 공급하였다’는 기록으로 보아 가야는 각국들과 이미 상당한 교역을 하였던 것으로 보인다. 동이전에는 대방군에서 한반도의 서해안을 따라 내려와 남해의 구야국(狗邪國)을 경유하여 쓰시마를 거쳐 ...
우리나라 차의 기원은 자생설, 중국 전래설, 인도 전래설 등의 논란에 싸여 있다. 차의 소비가 세계적으로 늘어나고 있는 추세이지만, 국내에서는 아직 한반도 차의 기원에 대한 명확한 제시와 정립이 되지 않고 있다.
한반도의 차의 기원은 A.D. 48년 인도왕녀 허황옥에 의해 이루어진 것으로 구전되어 오고 있다. 기록의 미비로 차의 기원으로 주장하기는 어렵다.
차의 전래설 가운데 문헌에 나타나는 것은 828년 신라 흥덕왕때 대렴(大廉)에 의해 차 종자의 유입이 있었고, 왕명에 의해 지리산에 심었다는 『삼국사기』의 기록이다. 이는 문헌상 최초의 기록이기는 하나 외래종의 도입이지 한반도 차의 기원은 될 수 없다. 대렴 이전에 차에 대한 후대의 기록은 있으나 대부분 설화적인 요소에 머무르고 있다.
대표적인 차 전래에 관한 설화는 허황옥에 의한 전래와 마라난타에 의한 전래설이다. 두 전래설의 특징은 인도라는 불국토에서 차가 전래되었다는 동일성과 불교라는 종교적인 요소를 기반으로 하고 있다. 즉, 인도는 불교가 시작된 나라이며, 차는 불교에서 시작되었다는 인식을 가지고 있는 것이다. 후대에 불교적인 시각으로 차의 전래를 주장하고 있으며, 문헌적인 뒷받침이 없어 사실상 차 전래의 기원이 되기에는 신뢰성이 부족하다.
하지만 5세기 전후 한반도에서 일어나는 국제적인 교류를 살펴 보면 가야와 백제의 국제적인 역할에서 차 문화의 유입 증거들을 추정할 수 있다.
가야에서는 일찍이 철이 생산되어 먼 나라들과 교역이 이루어졌다는 것은 문헌에 잘 나타나고 있다. 『삼국지』 「위서」 동이전에 ‘철을 생산하여 한?예?왜 모두가 사간다. 시장에서는 철을 중국의 화폐처럼 사용하였고 또한 낙랑군과 대방군에도 공급하였다’는 기록으로 보아 가야는 각국들과 이미 상당한 교역을 하였던 것으로 보인다. 동이전에는 대방군에서 한반도의 서해안을 따라 내려와 남해의 구야국(狗邪國)을 경유하여 쓰시마를 거쳐 규슈 말로국(末盧國)에 이르는 해로에 대해 기술되어 있다. 변진한 지역의 철이 한?예?왜?대방?낙랑지역까지 해로를 이용하여 유통되고 있음을 알 수 있다.
3세기 후반으로 보이는 김해 양동리 유적에 중국과 왜의 유물이 집중 출토되었다. 이는 가야가 낙동강하구를 기점으로 하여 동북아시아권의 중개자로서 역할을 수행하였던 것을 알 수 있다. 낙동강유역의 교역권을 이용하여 중국?백제?왜와의 연결 고리가 되었고, 중국과 왜의 사신들이 통교를 위하여 남해안을 지날 때 그들의 문물을 수용하였을 것이다. 가야는 철의 생산과 해로상의 중요한 지점을 장악하여 교역에서 우위권을 가지고 여러 문물을 수용할 수 있는 위치였으며, 다양한 선진문물과 더불어 차와 관련된 문화도 수용하였을 것이다.
백제는 중국 남조시대 동진과 372년 통교 이래 남조의 각국에 무려 33회의 사신을 파견하였다. 대부분 사신의 파견은 해상 항로를 이용하여 이루어졌다. 중국 각국들도 백제와 왜와의 교류를 위하여 해상 항로를 이용하였다. 남조의 수도인 건강에서 출발하여 양자강 하류와 산둥 반도를 거쳐 한반도의 강화만에 이르는 항로였다. 이때의 항해는 연안을 따라 이루어졌다. 한강유역, 영산강유역, 금강유역을 지나는 한반도 서해의 연안 각 지역을 통과하여 가야와 대마도, 왜에 이르는 항로가 이용되었다. 서해안과 남해안을 거치는 항로상에 위치하는 중국?한반도?왜의 각 지역이 환상 형으로 교역항이 발달되었다. 규슈북부?대마도?낙동강과 섬진강 등의 남해안지역과 해남?강진?영산강유역?나주?금강유역?익산?인천만?한강하구?강화만?대동강하구? 요동반도의 여순?산둥 반도의 봉래?영성?양자강하구 등이었다. 이 거점지역에서는 어떤 지역보다 문물교류가 원활하게 이루어졌으며, 차 문화와 차묘목, 차종자의 전파가 자연스럽게 이루어졌을 것이다.
이러한 해상교류를 통한 대중국 교류로 가야?백제와 가장 교류가 활발했던 남조시대의 동진?유송?남제?양의 다양한 문물이 수입되었다. 중국과 한반도 여러 소국과 왜의 중간 역할자인 백제는 각국의 문물을 가장 빨리 수용하였으며, 또한 이러한 문물을 한반도의 소국들에게 전달하는 역할을 수행하였다. 이때 각종 차와 관련된 도자류와 차 문화도 함께 전래되었을 것이라 추정된다.
차 문화의 유입으로 각종 차도구로 추정되는 유물들이 백제 지역의 왕궁이나 지배급 수장들의 묘에서 출토되었다. 중국 남조시대는 차 문화가 정착되는 시기로 이때의 고급문화를 백제는 그대로 수용하였다. 몽촌토성?풍납토성?무령왕릉?부소산성?익산왕궁리?천안용원리?공주수촌리 등에서는 차도구로 추정되는 다양한 중국제 유물이 출토되었다. 茶를 분말로 만드는 다확(茶確)이 몽촌, 풍납토성에서 11점 출토되었고, 음료를 저장하여 마시는 용도인 계수호?토기호자?찻잔으로 사용되어진 월요연화문완(越窯蓮花紋碗), 음식물이나 차를 끓이는 청동초두(靑銅?斗) 등이 출토되었다. 무령왕릉에서는 청자호?청동완?청동잔?청자잔?동탁은잔 등 차 문화의 진수를 보여주는 유물이 출토되었다.
그리고 해상교류 거점 지역에는 야생차 군락지가 존재하며, 중국이나 인도종의 차나무나 종자가 전파되었을 것으로 보인다. 연안 거점 지역인 김해?기장?강진?나주? 익산 등지의 야생 차나무 생태를 분석하면 대엽종의 특징적인 요소가 나타나며, 중국과 한반도와의 차 문화 교류를 유추할 수 있다. 이러한 지역은 고대 소국의 왕궁이나 수장급 지배계층의 분묘가 존재하는 지역으로 해상교류 지역에 위치하거나 수로를 이용하여 교역이 가능한 지역이다.
야생차 군락지의 조사 결과 잎의 길이?넓이?거치수?측맥?화기의 크기?꽃잎 수?암술의 길이?암술의 분지수 등 내륙지역보다 모든 면에서 대엽종에 가까운 특징적인 형태를 보였다.
중국 유입 도자나 차도구 등의 유입과 연안 지역 인근의 야생차 군락의 대엽종 생태학적인 특징은 중국 남조시대에 가야, 백제의 활발한 대중 교섭과 교역의 결과로 보인다. 왕족, 귀족 등 지배계층이 누렸던 최고 문화였던 도자나 차가 해상교류에 의해 한반도에 유입되었고 이는 중국 남조시대의 귀족층의 문화를 한반도의 지배계층이 그대로 받아들였던 것이다.
결론적으로, 해상교류 인근 지역에서 출토 된 차도구와 인근 지역 야생차 군락지의 조사를 통해 차 문화와 차도구의 유입은 문헌에 나타나는 것보다 더 이른 시기에 한반도로 유입되어졌을 것으로 보인다.
우리나라 차의 기원은 자생설, 중국 전래설, 인도 전래설 등의 논란에 싸여 있다. 차의 소비가 세계적으로 늘어나고 있는 추세이지만, 국내에서는 아직 한반도 차의 기원에 대한 명확한 제시와 정립이 되지 않고 있다.
한반도의 차의 기원은 A.D. 48년 인도왕녀 허황옥에 의해 이루어진 것으로 구전되어 오고 있다. 기록의 미비로 차의 기원으로 주장하기는 어렵다.
차의 전래설 가운데 문헌에 나타나는 것은 828년 신라 흥덕왕때 대렴(大廉)에 의해 차 종자의 유입이 있었고, 왕명에 의해 지리산에 심었다는 『삼국사기』의 기록이다. 이는 문헌상 최초의 기록이기는 하나 외래종의 도입이지 한반도 차의 기원은 될 수 없다. 대렴 이전에 차에 대한 후대의 기록은 있으나 대부분 설화적인 요소에 머무르고 있다.
대표적인 차 전래에 관한 설화는 허황옥에 의한 전래와 마라난타에 의한 전래설이다. 두 전래설의 특징은 인도라는 불국토에서 차가 전래되었다는 동일성과 불교라는 종교적인 요소를 기반으로 하고 있다. 즉, 인도는 불교가 시작된 나라이며, 차는 불교에서 시작되었다는 인식을 가지고 있는 것이다. 후대에 불교적인 시각으로 차의 전래를 주장하고 있으며, 문헌적인 뒷받침이 없어 사실상 차 전래의 기원이 되기에는 신뢰성이 부족하다.
하지만 5세기 전후 한반도에서 일어나는 국제적인 교류를 살펴 보면 가야와 백제의 국제적인 역할에서 차 문화의 유입 증거들을 추정할 수 있다.
가야에서는 일찍이 철이 생산되어 먼 나라들과 교역이 이루어졌다는 것은 문헌에 잘 나타나고 있다. 『삼국지』 「위서」 동이전에 ‘철을 생산하여 한?예?왜 모두가 사간다. 시장에서는 철을 중국의 화폐처럼 사용하였고 또한 낙랑군과 대방군에도 공급하였다’는 기록으로 보아 가야는 각국들과 이미 상당한 교역을 하였던 것으로 보인다. 동이전에는 대방군에서 한반도의 서해안을 따라 내려와 남해의 구야국(狗邪國)을 경유하여 쓰시마를 거쳐 규슈 말로국(末盧國)에 이르는 해로에 대해 기술되어 있다. 변진한 지역의 철이 한?예?왜?대방?낙랑지역까지 해로를 이용하여 유통되고 있음을 알 수 있다.
3세기 후반으로 보이는 김해 양동리 유적에 중국과 왜의 유물이 집중 출토되었다. 이는 가야가 낙동강하구를 기점으로 하여 동북아시아권의 중개자로서 역할을 수행하였던 것을 알 수 있다. 낙동강유역의 교역권을 이용하여 중국?백제?왜와의 연결 고리가 되었고, 중국과 왜의 사신들이 통교를 위하여 남해안을 지날 때 그들의 문물을 수용하였을 것이다. 가야는 철의 생산과 해로상의 중요한 지점을 장악하여 교역에서 우위권을 가지고 여러 문물을 수용할 수 있는 위치였으며, 다양한 선진문물과 더불어 차와 관련된 문화도 수용하였을 것이다.
백제는 중국 남조시대 동진과 372년 통교 이래 남조의 각국에 무려 33회의 사신을 파견하였다. 대부분 사신의 파견은 해상 항로를 이용하여 이루어졌다. 중국 각국들도 백제와 왜와의 교류를 위하여 해상 항로를 이용하였다. 남조의 수도인 건강에서 출발하여 양자강 하류와 산둥 반도를 거쳐 한반도의 강화만에 이르는 항로였다. 이때의 항해는 연안을 따라 이루어졌다. 한강유역, 영산강유역, 금강유역을 지나는 한반도 서해의 연안 각 지역을 통과하여 가야와 대마도, 왜에 이르는 항로가 이용되었다. 서해안과 남해안을 거치는 항로상에 위치하는 중국?한반도?왜의 각 지역이 환상 형으로 교역항이 발달되었다. 규슈북부?대마도?낙동강과 섬진강 등의 남해안지역과 해남?강진?영산강유역?나주?금강유역?익산?인천만?한강하구?강화만?대동강하구? 요동반도의 여순?산둥 반도의 봉래?영성?양자강하구 등이었다. 이 거점지역에서는 어떤 지역보다 문물교류가 원활하게 이루어졌으며, 차 문화와 차묘목, 차종자의 전파가 자연스럽게 이루어졌을 것이다.
이러한 해상교류를 통한 대중국 교류로 가야?백제와 가장 교류가 활발했던 남조시대의 동진?유송?남제?양의 다양한 문물이 수입되었다. 중국과 한반도 여러 소국과 왜의 중간 역할자인 백제는 각국의 문물을 가장 빨리 수용하였으며, 또한 이러한 문물을 한반도의 소국들에게 전달하는 역할을 수행하였다. 이때 각종 차와 관련된 도자류와 차 문화도 함께 전래되었을 것이라 추정된다.
차 문화의 유입으로 각종 차도구로 추정되는 유물들이 백제 지역의 왕궁이나 지배급 수장들의 묘에서 출토되었다. 중국 남조시대는 차 문화가 정착되는 시기로 이때의 고급문화를 백제는 그대로 수용하였다. 몽촌토성?풍납토성?무령왕릉?부소산성?익산왕궁리?천안용원리?공주수촌리 등에서는 차도구로 추정되는 다양한 중국제 유물이 출토되었다. 茶를 분말로 만드는 다확(茶確)이 몽촌, 풍납토성에서 11점 출토되었고, 음료를 저장하여 마시는 용도인 계수호?토기호자?찻잔으로 사용되어진 월요연화문완(越窯蓮花紋碗), 음식물이나 차를 끓이는 청동초두(靑銅?斗) 등이 출토되었다. 무령왕릉에서는 청자호?청동완?청동잔?청자잔?동탁은잔 등 차 문화의 진수를 보여주는 유물이 출토되었다.
그리고 해상교류 거점 지역에는 야생차 군락지가 존재하며, 중국이나 인도종의 차나무나 종자가 전파되었을 것으로 보인다. 연안 거점 지역인 김해?기장?강진?나주? 익산 등지의 야생 차나무 생태를 분석하면 대엽종의 특징적인 요소가 나타나며, 중국과 한반도와의 차 문화 교류를 유추할 수 있다. 이러한 지역은 고대 소국의 왕궁이나 수장급 지배계층의 분묘가 존재하는 지역으로 해상교류 지역에 위치하거나 수로를 이용하여 교역이 가능한 지역이다.
야생차 군락지의 조사 결과 잎의 길이?넓이?거치수?측맥?화기의 크기?꽃잎 수?암술의 길이?암술의 분지수 등 내륙지역보다 모든 면에서 대엽종에 가까운 특징적인 형태를 보였다.
중국 유입 도자나 차도구 등의 유입과 연안 지역 인근의 야생차 군락의 대엽종 생태학적인 특징은 중국 남조시대에 가야, 백제의 활발한 대중 교섭과 교역의 결과로 보인다. 왕족, 귀족 등 지배계층이 누렸던 최고 문화였던 도자나 차가 해상교류에 의해 한반도에 유입되었고 이는 중국 남조시대의 귀족층의 문화를 한반도의 지배계층이 그대로 받아들였던 것이다.
결론적으로, 해상교류 인근 지역에서 출토 된 차도구와 인근 지역 야생차 군락지의 조사를 통해 차 문화와 차도구의 유입은 문헌에 나타나는 것보다 더 이른 시기에 한반도로 유입되어졌을 것으로 보인다.
Theories of foundation of Korean tea such as: Autogenious theory and introduction theories from China or India are still open to dispute. Consumption of tea is tending to increase internationally, but the origin of Korean tea has not been established nor suggested.
According to tradition, in year ...
Theories of foundation of Korean tea such as: Autogenious theory and introduction theories from China or India are still open to dispute. Consumption of tea is tending to increase internationally, but the origin of Korean tea has not been established nor suggested.
According to tradition, in year A.D. 48, Heo Hwang-ok, the princess of India, originally introduced the genesis of Korean tea. However, due to a lack of official record, the oral history is difficult to be claimed true.
Samguk Sagi, which possesses a literature record of the foundation of tea, states that during the reign of Heungdeok of Silla in year 828, tea seeds were brought into Korea at the hands of Dae-ryeom which were planted on Jiri Mountain by the royal command. This is the first literature record, but only handles introduced species, hence impossible to be acknowledged as the origin of Korean tea. Many documents of tea before such event exist, but most of them show fictional aspects.
Introduction of tea from Heo Hwang-ok or Marananta are two well known theories. The two theories are both based on an element of Buddhism and share a similarity in a way that tea is imported from Buddha Land, India. Meaning, India is recognized as the foundation of Buddhism, which is recognized as the foundation of tea. The theories introduce the genesis of tea in a Buddhist's point of view to the future generations, which is untrustworthy due to a lack of documented records.
However, possibilities of importation of tea culture around 5th century can be assumed by various evidences, especially by looking deeply into international exchanges from Gaya and Baekje.
Documents state Gaya formerly started to produce iron long before other regions which became a major article of commerce between Gaya and a lot of far-away countries. Written in History of Records of the Three Kingdoms, 'produced iron was sold to Han, Yae, and Wae(Japan). Iron was used as Chinese currency in markets, and also Nanglang and Daifang commandaries were supplied with such materials', proving Gaya was in a major trade relationship between a lot of countries in a considerable manner. The records also reveal facts about a seaway connecting Daifang commanderies and Mallo of Kyushu which follows down the west coast of Korean Peninsula and travels via Guya of the South Coast. Iron of Byeonjinhan area was distributed to these countries taking such route.
Various Chinese and Japanese artifacts assumed to be from the late 3rd century were excavated in ruins of Gimhae Yang Dong-Ri. Evidently shown, Gaya carried out a role of an intermediary between east-north Asian countries, generating the mouth of Nakdong River as the central point. Utilizing the trade rights of Nakdong River, Gaya easily became a link between China, Baekje, and Japan, easily able to receive foreign culture while various ambassadors from China and Japan were passing the Northern Sea in order to enter into friendly relations with the country.
Gaya benefited from the production of iron and its location where it owned a predominant position over trading, having an advantage of accepting diverse and advanced foreign civilization including the tea culture, in results.
During a reign of Donjing of Southern Dynasties, after 372 years of well forged relationship, ambassadors from Baekje were accredited to various countries of the southern dynasties for 33 times. A lot of the embed ambassadors utilized a sea route as their travel method. Moreover, countries in China also capitalized on the sea way in order to trade with Baekje and Japan. The sea route starts in Gun River, the capital of southern dynasties, follows down the mouth of the Yangtze River and San Dong province, finally arriving at Gang Hwa Gulf of the Korean Peninsula.
The Sail was consisting of following coasts. A coast of the peninsula which cuts across various regions in Korea, passing through river valleys of Han-River, Youngsan River, and Keum River, reaching Gaya, Daema Island, and Japan at the end was utilized as a sail route. Major harbors were developed in a shape of an annular in China, the Korean Peninsula, and various areas which are located in between the sea route connecting the west coast and the south coast. Regions such as the ones located in the south coast which are the southern Kyushu, Daema Island, Nakdong River, Sumjin River, and other territories: Haenam, Gangjin, the valleys of Youngsan River and Keum River, Naju, Iksan, Incheon, the mouths of Han-River, Daedong River and the Yangtze River, Youngsung, Yeosoon of Yodong Peninsula, and Bongrae of Sandong Peninsula benefited from the sea route. Interchanges of culture and foreign products flowed smoothly in these key areas, so as the tea culture, and saplings and seeds of tea should had naturally spread throughout the nations during the period.
Due to an interchanging relationship with China which was accomplished by travelling over the sea, many products and culture from Southern Dynasties Era were imported during reigns of Dongjin, Yusong, Namje, and Yang. Baekje, fulfilling its mediation roll between China, the Korean Peninsula, Japan, and the other minor countries, accepted the merchandises rather fast than the other regions, along with a role of delivering the goods to the rest of small countries located in the Korean Peninsula assuming the tea and associated culture and ceramics had broadened during this time.
Inflow of the tea culture led to excavating of artifacts related to tea in tombs of supremacies and a royal palace of Baekje. Era of the southern Dynasties is a period when the tea culture started to settle in, and Baekje succeeded to accept the higher culture in a form of its origin. Chinese artifacts assumed to be related with the culture were discovered in Mongchontoseong, Poongnaptoseong, Busosanseong, Royal Tomb of King Muryeong, Iksan, Cheonan, Gonju, etc. 11 pieces of Dawak made of tea powder were found in Mongchontoseong, and Poongnaptoseong. Wolyo-yeonpanmunwan which was utilized as a tea cup, Gyesuho, and Togihoja in order to preserve tae, and Cheongdong-chodu which is a pot to boil food and tea were also discovered.
Moreover, Chinese and Indian tea trees and saplings are assumed to be spread via major locations of the seaway that holds plantations of wild tea. In the major harbors such as Gimhae, Gijang, Gangjin, Naju and Iksan, exchanges of the tea culture between China and the peninsula are presupposed due to an analysis of tea tree's ecology which shares common characteristics with macrophyllous species. These regions happen to have a clear hierarchy system in the past, and located by the coast, possible to trade efficiently utilizing the sail routes. Research has shown that unlike the inland areas, the wild tea plantations in these territories share near features with macrophyllous species in various approaches, such as: length and width of leaps, numbers of pebbles, a fractional index and length of a pistil, size of flower vases, etc.
Ceramics and tea related products from china, and the characteristics of macrophyllous species in the wild tea plantations are possibly the results of an active trade between Baekje and China.
Tea was enjoyed by many nobles and royal families resulted in importation of the higher culture, meaning the ruling classes in the Korean Peninsula accepted the culture of the southern Dynasties from its genesis.
In conclusion, looking at artifacts found near the sea routes and the wild plantations located nearby, the researchers have shown the tea culture and the related tea products have been settling in Korea way before than the old documented records.
Theories of foundation of Korean tea such as: Autogenious theory and introduction theories from China or India are still open to dispute. Consumption of tea is tending to increase internationally, but the origin of Korean tea has not been established nor suggested.
According to tradition, in year A.D. 48, Heo Hwang-ok, the princess of India, originally introduced the genesis of Korean tea. However, due to a lack of official record, the oral history is difficult to be claimed true.
Samguk Sagi, which possesses a literature record of the foundation of tea, states that during the reign of Heungdeok of Silla in year 828, tea seeds were brought into Korea at the hands of Dae-ryeom which were planted on Jiri Mountain by the royal command. This is the first literature record, but only handles introduced species, hence impossible to be acknowledged as the origin of Korean tea. Many documents of tea before such event exist, but most of them show fictional aspects.
Introduction of tea from Heo Hwang-ok or Marananta are two well known theories. The two theories are both based on an element of Buddhism and share a similarity in a way that tea is imported from Buddha Land, India. Meaning, India is recognized as the foundation of Buddhism, which is recognized as the foundation of tea. The theories introduce the genesis of tea in a Buddhist's point of view to the future generations, which is untrustworthy due to a lack of documented records.
However, possibilities of importation of tea culture around 5th century can be assumed by various evidences, especially by looking deeply into international exchanges from Gaya and Baekje.
Documents state Gaya formerly started to produce iron long before other regions which became a major article of commerce between Gaya and a lot of far-away countries. Written in History of Records of the Three Kingdoms, 'produced iron was sold to Han, Yae, and Wae(Japan). Iron was used as Chinese currency in markets, and also Nanglang and Daifang commandaries were supplied with such materials', proving Gaya was in a major trade relationship between a lot of countries in a considerable manner. The records also reveal facts about a seaway connecting Daifang commanderies and Mallo of Kyushu which follows down the west coast of Korean Peninsula and travels via Guya of the South Coast. Iron of Byeonjinhan area was distributed to these countries taking such route.
Various Chinese and Japanese artifacts assumed to be from the late 3rd century were excavated in ruins of Gimhae Yang Dong-Ri. Evidently shown, Gaya carried out a role of an intermediary between east-north Asian countries, generating the mouth of Nakdong River as the central point. Utilizing the trade rights of Nakdong River, Gaya easily became a link between China, Baekje, and Japan, easily able to receive foreign culture while various ambassadors from China and Japan were passing the Northern Sea in order to enter into friendly relations with the country.
Gaya benefited from the production of iron and its location where it owned a predominant position over trading, having an advantage of accepting diverse and advanced foreign civilization including the tea culture, in results.
During a reign of Donjing of Southern Dynasties, after 372 years of well forged relationship, ambassadors from Baekje were accredited to various countries of the southern dynasties for 33 times. A lot of the embed ambassadors utilized a sea route as their travel method. Moreover, countries in China also capitalized on the sea way in order to trade with Baekje and Japan. The sea route starts in Gun River, the capital of southern dynasties, follows down the mouth of the Yangtze River and San Dong province, finally arriving at Gang Hwa Gulf of the Korean Peninsula.
The Sail was consisting of following coasts. A coast of the peninsula which cuts across various regions in Korea, passing through river valleys of Han-River, Youngsan River, and Keum River, reaching Gaya, Daema Island, and Japan at the end was utilized as a sail route. Major harbors were developed in a shape of an annular in China, the Korean Peninsula, and various areas which are located in between the sea route connecting the west coast and the south coast. Regions such as the ones located in the south coast which are the southern Kyushu, Daema Island, Nakdong River, Sumjin River, and other territories: Haenam, Gangjin, the valleys of Youngsan River and Keum River, Naju, Iksan, Incheon, the mouths of Han-River, Daedong River and the Yangtze River, Youngsung, Yeosoon of Yodong Peninsula, and Bongrae of Sandong Peninsula benefited from the sea route. Interchanges of culture and foreign products flowed smoothly in these key areas, so as the tea culture, and saplings and seeds of tea should had naturally spread throughout the nations during the period.
Due to an interchanging relationship with China which was accomplished by travelling over the sea, many products and culture from Southern Dynasties Era were imported during reigns of Dongjin, Yusong, Namje, and Yang. Baekje, fulfilling its mediation roll between China, the Korean Peninsula, Japan, and the other minor countries, accepted the merchandises rather fast than the other regions, along with a role of delivering the goods to the rest of small countries located in the Korean Peninsula assuming the tea and associated culture and ceramics had broadened during this time.
Inflow of the tea culture led to excavating of artifacts related to tea in tombs of supremacies and a royal palace of Baekje. Era of the southern Dynasties is a period when the tea culture started to settle in, and Baekje succeeded to accept the higher culture in a form of its origin. Chinese artifacts assumed to be related with the culture were discovered in Mongchontoseong, Poongnaptoseong, Busosanseong, Royal Tomb of King Muryeong, Iksan, Cheonan, Gonju, etc. 11 pieces of Dawak made of tea powder were found in Mongchontoseong, and Poongnaptoseong. Wolyo-yeonpanmunwan which was utilized as a tea cup, Gyesuho, and Togihoja in order to preserve tae, and Cheongdong-chodu which is a pot to boil food and tea were also discovered.
Moreover, Chinese and Indian tea trees and saplings are assumed to be spread via major locations of the seaway that holds plantations of wild tea. In the major harbors such as Gimhae, Gijang, Gangjin, Naju and Iksan, exchanges of the tea culture between China and the peninsula are presupposed due to an analysis of tea tree's ecology which shares common characteristics with macrophyllous species. These regions happen to have a clear hierarchy system in the past, and located by the coast, possible to trade efficiently utilizing the sail routes. Research has shown that unlike the inland areas, the wild tea plantations in these territories share near features with macrophyllous species in various approaches, such as: length and width of leaps, numbers of pebbles, a fractional index and length of a pistil, size of flower vases, etc.
Ceramics and tea related products from china, and the characteristics of macrophyllous species in the wild tea plantations are possibly the results of an active trade between Baekje and China.
Tea was enjoyed by many nobles and royal families resulted in importation of the higher culture, meaning the ruling classes in the Korean Peninsula accepted the culture of the southern Dynasties from its genesis.
In conclusion, looking at artifacts found near the sea routes and the wild plantations located nearby, the researchers have shown the tea culture and the related tea products have been settling in Korea way before than the old documented records.
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